آلت کوین ها ارزهای دیجیتالی غیر از بیت کوین (BTCUSD) هستند. آنها ویژگی های مشترکی با بیت کوین دارند اما از جهات دیگر تفاوت های زیادی با بیت کویین دارند. به عنوان مثال، برخی آلت کوین ها از مکانیزم اجماع متفاوتی برای تولید بلوک ها یا اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کنند. آلت کوین ها با ارائه قابلیت‌های جدید یا اضافی، مانند قراردادهای هوشمند یا نوسان قیمت پایین، خود را از بیت‌کوین متمایز می‌کنند.

تا اکتبر 2021، بیش از 12000 ارز دیجیتال وجود دارد. با توجه به CoinMarketCap، آلت کوین ها تقریباً 60 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اکتبر 2021 به خود اختصاص داده اند. از آنجایی که آنها از بیت کوین مشتق شده اند، حرکات قیمت آلت کوین تمایل به تقلید از مسیر بیت کوین دارد. با این حال، تحلیلگران می‌گویند بلوغ اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و توسعه بازارهای جدید برای این سکه‌ها، تغییرات قیمت آلت‌کوین‌ها را مستقل از حرکت های قیمتی بیت‌کوین خواهد کرد.

نکات کلیدی در مورد آلت کوین ها

  1. واژه آلت کوین به همه ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین اطلاق می شود.
  2. تا اکتبر 2021، آلت کوین ها با بیش از 12000 ارز رمزنگاری شده، تقریبا 60 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می دادند.
  3. برخی از انواع اصلی آلت‌کوین‌ها شامل ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج، استیبل کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربردی هستند.
  4. آلت کوین ها ممکن است در آینده فقط شامل ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج غیر از بیت کوین باشند، زیرا استفاده از آن ها با پیشرفت فناوری در حال رشد است.
  5. اتریوم و بایننس کوین بزرگترین آلتکوین ها از نظر ارزش بازار تا اکتبر 2021 بودند.

آلت کوین چیست

مقاله پیشنهادی:8 مورد از برترین ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2021

آشنایی با آلت کوین ها

«آلت کوین» ترکیبی از دو کلمه آلت به معنی «جایگزین» و کوین به معنی «سکه» است و همه جایگزین های بیت کوین را شامل می شود. چارچوب اصلی بیت کوین و آلت کوین ها مشابه است. بنابراین، آنها کداز یک کد مشترک استفاده می‌کنند و به عنوان سیستم های همتا یا به عنوان یک رایانه غول پیکر که قادر به پردازش مقادیر زیادی از داده ها و تراکنش ها به طور همزمان است، عمل می کنند. در برخی موارد، آلت کوین‌ها با تبدیل شدن به روشی ارزان برای تراکنش‌های دیجیتال، آرزوی تبدیل شدن به بیت‌کوین بعدی را دارند.

اما بین بیت کوین و آلت کوین ها  تفاوت هایی وجود دارد.برای مثال بیت کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتال است و فلسفه پشت طراحی آن معیاری برای توسعه سایر سکه ها است. با این حال، اجرای آن دارای مشکلاتی است. به عنوان مثال، اثبات کار (PoW) – مکانیزم اجماع مورد استفاده برای ایجاد بلوک ها – انرژی بر و زمان بر است. و همچنین قابلیت های قرارداد هوشمند بیت کوین نیز محدود است.

بیشتر بخوانید: اموزش ارزهای دیجیتال

نکته مهم

پس از معرفی بیت کوین در سال 2009، بیت کوین به اولین کاربرد گسترده ای از مکانیسم اثبات کار (PoW) تبدیل شد. PoW اساس بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را نیز تشکیل می دهد و امکان اجماع امن و غیرمتمرکز را فراهم می کند.

ادامه آشنایی با آلت کوین ها

آلت کوین ها برای ایجاد مزیت رقابتی، محدودیت های درست شده توسط بیت کوین را بهبود می بخشند. چندین آلتکوین از روش اجماع اثبات سهام (PoS) برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و زمان لازم برای ایجاد بلاک ها و اعتبارسنجی تراکنش های جدید استفاده می کنند. مثال دیگر اتریوم (ETHUSD)، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است که به عنوان گاز (یا پرداخت هزینه های تراکنش) در قراردادهای هوشمند در اتریوم استفاده می شود.

آلت کوین ها همچنین به انتقادات سنتی علیه بیت کوین می پردازند. به عنوان مثال، استیبل کوین‌ها نوسان قیمتی بسیار کمی نسبت به بیت‌کوین دارند. و آنها را به وسیله‌ای ایده‌آل برای تراکنش‌های روزانه تبدیل می‌کند.

با متمایز کردن خود از بیت کوین به این روش ها، آلت کوین ها بازاری را برای خود ایجاد کرده اند. به نوبه خود، این امر باعث جذب سرمایه گذارانی شده است که پتانسیل را در آنها به عنوان جایگزینی برای بیت کوین می بینند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که با جذب آلت‌کوین‌ها و جذب کاربران بیشتر و افزایش قیمت، سود ببرند.

مقاله پیشنهادی:آموزش ارز دیجیتال پیشرفته + نکات طلایی

انواع آلت کوین ها

انواع آلت کوین ها

آلت کوین ها بسته به عملکرد و مکانیسم های اجماع،  دسته بندی های مختلفی دارند. در اینجا خلاصه ای کوتاه از برخی از موارد مهم آورده شده است:

در نظر داشته باشید ممکن است یک آلتکوین در بیش از یک دسته قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی:بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری

 

مبتنی بر استخراج

همانطور که از نام آنها مشخص است، آلتکوین های هستند که مبتنی بر استخراج اند و با استخراج جمع آوری می شوند. اکثر آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ از Proof-of-Work (PoW) استفاده می کنند، روشی که در آن سیستم ها با حل مسایل دشوار، سکه های جدیدی تولید می کنند تا بلاک ها را ایجاد کنند. نمونه‌هایی از آلت‌کوین‌های مبتنی بر استخراج عبارتند از Litecoin (LTCUSD)، Monero (XMRUSD) و Zcash (ZECUSD).  جایگزین آلت کوین های مبتنی بر استخراج، سکه های از پیش استخراج شده است. چنین سکه‌هایی از طریق الگوریتم تولید نمی‌شوند، بلکه قبل از اینکه در بازارهای ارزهای دیجیتال فهرست شوند، توزیع می‌شوند. نمونه ای از سکه های از پیش استخراج شده XRP ریپل (XRPUSD) است.

استیبل کوین ها

معامله و استفاده از ارزهای دیجیتال از زمان عرضه با نوسانات قیمت همراه بوده است. هدف استیبل کوین ها کاهش این نوسانات با پیوند دادن ارزش خود به سبدی از کالاها، مانند ارزهای فیات، فلزات گرانبها، یا سایر ارزهای دیجیتال است. این سبد به‌عنوان ذخیره‌ای برای بازخرید دارندگان در صورت شکست خوردن ارز دیجیتال یا با مشکل مواجه شدن آن تلقی می شود. نوسانات قیمت برای استیبل کوین ها نباید از محدوده باریکی فراتر رود.

توکن های امنیتی

توکن های امنیتی مشابه اوراق بهاداری هستند که در بازارهای سهام معامله می شوند با این تفاوت که منشأ دیجیتالی دارند. توکن‌های امنیتی شبیه سهام های سنتی هستند و اغلب به صورت مالکیت برای سهام دار ویا پرداخت سود سهام را به دارندگان وعده می‌دهند. چشم انداز افزایش قیمت برای چنین توکن هایی یک جاذبه بزرگ برای سرمایه گذاران، برای سرمایه گذاری در آنها است. توکن های امنیتی معمولاً از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) به سرمایه گذاران ارائه می شوند.

سکه های میم

همانطور که از نام آنها پیداست، میم کوین ها از یک شوخی یا برداشتی احمقانه از سایر ارزهای رمزپایه معروف الهام گرفته شده اند. آنها معمولاً در مدت زمان کوتاهی محبوبیت پیدا می‌کنند، که اغلب توسط اینفلوئنسرهای برجسته ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی که تلاش می‌کنند از دستاوردهای کوتاه‌مدت بهره‌برداری کنند، به صورت آنلاین تبلیغات می‌شوند.

به عنوان مثال، ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، شرکت (TSLA) و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال، به طور مرتب توییت‌های مرموزی درباره سکه‌های میم پیشرو Dogecoin (DOGEUSD) و Shiba Inu ارسال می‌کند که اغلب باعث تغییر قیمت‌های قابل‌توجهی می‌شود. در اکتبر 2021، شیبا در یک دوره 24 ساعته 91 درصد افزایش یافت پس از اینکه ماسک تصویری از حیوان خانگی خود فلوکی، توله سگ شیبا، را توییت کرد.

مقاله پیشنهادی:صرافی کوکوین

آینده آلت کوین ها

آینده آلت کوین ها

بعید است که وضعیت فعلی در بازارهای آلتکوین به یک ارز دیجیتال واحد تجمیع شود. اما همچنین این احتمال وجود دارد که اکثریت بیش از 1800 آلتکوین لیست شده در بازارهای رمزنگاری زنده نمانند. احتمالا در آینده بازار آلت‌کوین‌ها حول مجموعه‌ای از آلت‌کوین‌ها ادغام می‌شود – آنهایی که دارای کاربرد و موارد استفاده بیشتری هستند – که بر بازار تسلط خواهند داشت.

برای سرمایه گذارانی که به دنبال تنوع در بازارهای رمزنگاری هستند، آلت کوین ها روشی ارزان برای گسترش افق های خود فراتر از بیت کوین هستند. رالی ها در بازارهای ارزهای دیجیتال بازدهی چند برابر بازده تولید شده توسط بیت کوین را ایجاد کرده است. اما ریسک‌هایی در سرمایه‌گذاری آلت‌کوین وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عدم وجود مقررات است. بلوغ بازارهای کریپتوکارنسی احتمالاً پیچیدگی و سرمایه بیشتری را وارد صنعت خواهد کرد و راه را برای مقررات و نوسانات کمتر هموار می کند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

کلام آخر

اگر به بازار ارز های دیجیتال علاقه دارید باید بدانید که معامله و فعالیت در این بازار نیازمند اطلاعات و استراتزی های معاملاتی است . برای دریافت آموزش و استراتژی های تست شده و موفق در این بازار می‌توانید دوره هوش ارز دیجیتال محمد فاموریان را ببینید.

سوالات متداول

الت کوین چیست؟

یکی از دیگر دسته‌های ارز دیجیتال گفته می‌شود که بر پایه فناوری بلاک چین هستند و بعد از بیت کوین روانه بازار شده‌اند. این مدل از ارزهای دیجیتال برای اهداف کلاه برداری استفاده نمی‌شوند و ارزش خوبی دارند.

آلت کوین ها قابلیت تبدیل شدن به پول واقعی را دارند؟

بله این دارایی‌های دیجیتال نیز همانند بیت کوین هستند و می‌توان آن‌ها را به پول واقعی تبدیل کرد.

آیا آلت کوین ها قابل اطمینان هستند؟

Altcoin ها با استفاده از فناوری بلاک چین رمز نگاری شده‌اند و امینت بالایی دارند و به راحتی هک نمی‌شوند.

چگونه می‌ توان آلت کوین خرید؟

از طریق ماینینگ و و صرافی‌های می‌توان انواع آلت کوین‌ها را خریداری کرد.

آیا آلت کوین قابل استفاده در تراکنش های روزمره است؟

بله با استفاده از آلت کوین‌ها می‌توانید از فروشگاه‌‎های اینترنتی مختلفی خریداری کنید و در ازای پول واقعی آلت کوین پرداخت نمایید.

هزینه تراکنش آلت کوین ها بالا است؟

خیر، در مقایسه با سایر روش‌های پرداخت این روش پرداختی هزینه کمتری در بر دارد؛ اما هزینه‌های تراکنش شبکه را نباید نادید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *