توکن‌های NFT فقط میمون‌ و گربه‌های کارتنی نیستند که در پلتفرم‌های مختلف به فروش می‌رسند، بلکه قطعه‌های موزیک نیز قابلیتNFT شدن دارند. بنابراین دسته جذابی که در دنیایNFTها قرار دارد، توکن‌هایی هستند که به NFT موزیک(Music NFT) معروف هستند. در این مقاله با موضوع توکن NFT موزیک چیست آشنا خواهید شد.

کاربرد nft موزیک چیست

توکن NFT موزیک چیست

اگر شما علاقه به گوش دادن موزیک دارید، می‌توانید موزیک مورد علاقه خود را در پلتفرم‌های مختلف خریداری کنید به عنوان مثال شما در پلتفرم اسپاتیفای spotify یک آلبوم یا یک آهنگ را خریداری کرده‌اید و از گوش دادن به آن آهنگ لذت می‌برید، اما شما فقط مجوز گوش دادن به آن  آهنگ را دارید. و در واقع هیج مالکیت خصوصی برای آهنگ خریداری شده ندارید. اما موزیک‌هایی که در در قالب NFT ارائه می‌شود مالکیت خصوصی به عنوان یک دارایی به شخص خریدار اعطا می‌شود، همچنین اگر علاقه به دنیای NFT دارید، مقاله ساخت NFT را مطالعه کنید.

افراد خاصی که تمایل به خرید موزیک به صورت NFT دارند، با خریدن این موزیک‌ها، ارزش منحصربه فردی را خلق می‌کنند که در واقع مالک خصوصی آن اثر می‌گردند. به بیان دیگر خرید یک اثر یا یک موزیک به صورت NFT یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب شده و این سرمایه‌گذاری می‌توان به علاقه شخص بر روی هنرمندی باشد که به او عشق دارد . یا سرمایه گذاری مالی بر روی هنرمندی باشد که به پیشرفت و افزایش محبوبیت او ایمان دارد.

برخی از هنرمندان درآمد زیادی از فروش موزیک NFT بدست آورده‌اند، به عنوان مثال خواننده محبوب رپ باربادوسی هلیک مول(Haleek Maul) تا به حال توانسته نزدیک به 227 هزار دلار، موزیک‌های خود را به صورت NFT در بازار کاتالوگ به فروش برساند. حال که متوجه شدید توکن NFT موزیک چیست، در ادامه مقاله به مزایای آن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: نوشته های خود را NFT کنیم

موزیک توکن nft چیست

مزایای NFT موزیک چیست؟

به طور معمول، NFT موزیک‌ها فقط مالکیت روی زنجیره‌ای یک فایل موسیقی را تایید می‌کنند. آنها هیچ حق دیگری مخصوصاً حق امتیاز را به خریدار اعطا نمی‌کنند. اما پلتفرم‌هایی وجود دارند، که دنبال تغییر این موضوع هستند. پلتفرمی به نام رویال وجود دارد که به هنرمندان کمک می‌کند تا NFT‌های دارای مجوز را به دارایی های دیجیتال محدود(LDA) تبدیل کنند. پلتفرم دیگری که سعی در ادغام حق امتیاز با NFTهای موسیقی دارد،(opulous) نام دارد. این پلتفرم به دارندگان توکن NFT، از طریق یک توافق نامه‌ای که با هنرمند مذکور تنظیم می‌شود، این مجوز را می‌دهد که، سهمی از حق کپی رایت موزیک را حفظ کنند.

از دیگر مزایای این پلتفرم این است که در مقابل ارزش حق امتیازی که هنرمندان ایجاد می‌کنند، وام‌های دیفای (DeFi) به صورت سالانه دریافت کنند. افرادی که بر روی دیفای(DeFi) سرمایه گذاری می‌کنند با توجه به ریسک‌هایی که ممکن است داشته باشد، می‌توانند دارایی‌هایی که رمزنگاری شده است را برای تاًمین کردن بودجه و دریافت کردن سود بالا به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: تبلیغ آثار هنری NFT شده

نمودار قیمتی سولانا(سولانا به بیت کوین)



nft موزیک

کاربردهای توکن NFT موزیک چیست

در پاسخ به اینکه توکن NFT موزیک چیست؟ باید به جنبه‌های مختلف و کاربرد این توکن پرداخت، از جمله خرید بلیط کنسرت و دیدار با هنرمند مورد علاقه کاربران و طرفداران گرفته تا رزرو جایگاه ویژه با تخفیف مناسب. با توجه به گفته‌های سردبیر Wired آقای(Kevin Kelly)، هر هنرمندی که بیش از 1000 طرفدار واقعی NFT موزیک داشته باشد می‌تواند درآمد مناسبی را کسب کند و این کاملاً به نوع NFTهایی دارد که هنرمند قصد عرضه کردن آن دارد. سرمایه‌گذاران NFT موزیک باید به این نکته توجه کنند که موسیقی‌هایNFT، حق کپی رایت و حق امتیاز را به خریداران نمی‌دهند. البته به تازگی زیر مجموعه‌ای از NFT موزیک به وجود آمده که این امتیازات خاص را به خریداران اعطا می‌کند. علاوه بر این، NFTها کیف پول مجزایی دارند، شما می‌توانید مقاله برترین کیف پول NFT را مطالعه کنید.

 music nft

مارکت توکن NFT موزیک چیست

بزرگترین بازار اصلی موزیک NFT تک نسخه‌ای، کاتالوگ است. که هنرمندانی که در این بازار فعال هستند، توانستند از فوریه سال 2021 به میزان 2 میلیون دلار NFT موزیک به فروش برسانند. پروتکلی که در دنیای NFT شناخته شده است به شکل 1/1 است که بر اساس ساختار Zora ساخته شده است. برخی از هنرمندان ترجیح می‌دهند، نسخه‌های محدودتری را منتشر کنند، به همین منظور به عنوان مثال، برخلاف پروتکل 1/1، 12 توکن NFT از یک نسخه را منتشر می‌کنند که در پلتفرم Sound.xyz تریدرها و یا کلکسیونرها می‌توانند یک NFT موزیک تولید کنند و در پلتفرم‌هایی مانند OpenSea یا Rarible به فروش برسانند.

هر چند بزرگترین بازاری که در زمینه NFT فعال است، اوپن سی OpenSea می‌باشد، اما هنرمندانی که دربخش موزیک کار می‌کنند، دوست دارند در قسمت مجزا یعنی کاتالوگ فعالیت نمایند. اگرچه بازار OpenSea دارای بخش اختصاصی برای NFTهای موسیقی است، اما اکثر هنرمندان ترجیح می‌دهند در بازارهای مخصوص موسیقی، NFT خود را عرضه کنند. با خواندن مقاله پلتفرم اوپن سی چیست به دانش خود بیافزایید.

nft موزیک

سازمان مستقل سرمایه ‌گذاری NFT موزیک

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز DAO، شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که مبتنی بر ارز دیجیتال می‌باشند. بعضی از این DAOها به هنرمندان NFT موزیک کمک مالی می‌دهند. به عنوان مثال، وب سایت Music Fund، که به دارندگان NFT حق راًی و عضویت ارائه می‌دهد، دارندگان NFT هرماه برای اهدای اتریوم به نوازندگان شرکت می‌کنند. به ترتیب۰/۶ ETH۰/۲۵ ،ETH و ۰/۱۵ ETH به سه هنرمند اول تا سوم که بیشترین راًی را بیاورند اهداء می‌شود.

هنرمندانی که در این وب سایت شرکت می‌کنند، علاوه بر کمک‌های مالی، از نظر محبوبیت نیز شناخته می‌شوند. یکی از کسانی که در دور دوم پلتفرم MusicFund برنده شد، بل (Bel) نام دارد که خبر انتشار تک آهنگ خود در وب سایت کاتالوگ(Catalog) هم به طرفدران خود داد.

بیشتر بخوانید: هوش غیرمثلی چیست

 موزیک NFT چیست

Audius که یکی از اعطا کنندگان موسیقی در دنیای ارزهای دیجیتال است و جزو DAOها هم نیست. در همایشی به نام Audio Grants شرکت می‌کند. اما بسیاری از DAOها، سرمایه‌گذار محور هستند. به عنوان مثال Noise DAO با بیش از 65 عضو، تاکنون توانسته ۱۷۲۰ ETH، جمع آوری کند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

توکن‌های غیر مثلیNFT در دنیای امروز، با وجود اینترنت پرسرعت و هوش مصنوعی به سرعت متحول شده است. همان گونه که پیش تر توضیح داده شد، دنیای زیبای ارزهای دیجیتال به خصوص دنیای NFT منحصر به تصاویر دیجیتالی نیستند و موزیک‌ها نیز به بخش منحصر به فرد دیگری از دنیای NFT تبدیل گشته‌اند. در این مقاله با عنوان توکن NFT موزیک چیست سعی کردیم به کاربرد و مزایای موزیک‌های NFT، و نحوه فروش آن در پلتفرم‌های مختلف پرداختیم. امیدواریم با روی دیگری از دنیای زیبای NFT آشنا شده باشید. برای بهتر فهمیدن دنیای NFT، مقاله آموزش ساخت توکن های NFT را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *