امروزه ارز دیجیتال توانسته توجه بسیاری از افراد جهان را به خود جلب کند و جز سرتیتر اخبارهای مهم شود، بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید بهتر است ابتدا با قوانین ارز های دیجیتال در ایران آشنا شوید. ابتدا سرعت قانون‌گذاری و ثبت ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی آهسته بود، اما با گذشت زمان و محبوب‌شدن ارزهای مجازی میان مردم، سرعت اجرای عملیات قانون‌گذاری بیشتر شد. با آموزش ارز دیجیتال مهارت‌های خود را افزایش دهید.

 

قوانین ارز های دیجیتال در ایران و سایر کشورها

در ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال نحوه واکنش هر منطقه متفاوت بود و قانون‌گذاری با سرعتی آهسته انجام می‌شد. اما امروزه با گذشت زمان دیگر ارزهای دیجیتال مانند قبل ناشناخته نیستند و تقریبا همه مردم حداقل با مفهوم آن آشنا هستند. قوانین ارز های دیجیتال در ایران و سایر کشورها دنیا متفاوت است، که حال به آن می‌پردازیم.

ایران

تابه‌حال قوانین ارز های دیجیتال در ایران به طور مشخص منصوب نشده. در قانون اساسی نیز، اشاره‌ای به مجازات در خصوص سرمایه‌گذاری و معامله ارزهای دیجیتال نشده. حتی با گذشت زمان و افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در ایران، سازمان‌های مرتبط مثل قوه مقننه و قوه قضاییه هم اظهار نظر روشنی نکردند. اما بانک مرکزی ایران در سال‌های گذشته معامله و واسطه‌گری تمام صرافی‌ها، نهادها و بانک‌های تحت نظر خودش را ممنوع کرده است.

به گفته بانک مرکزی ایران، استفاده از ارز دیجیتال به‌جای پول فیات غیرقانونی می‌باشد. اما شما می‌توانید در بسیاری از صرافی‌های آنلاین ایرانی به خرید و فروش ارز بدون مانع بپردازید.

اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا در سال 2020 پیشنهادی را برای تنظیم ارزهای رمزنگاری شده در اتحادیه اروپا به انتشار گذاشت. در صورت تصویب شدن این طرح، تمام کشوران عضو اتحادیه اروپا می‌بایست این طرح را عملی کنند. در این طرح تمام قانون‌های ارزهای دیجیتال وجود داشت. نگرانی اصلی اتحادیه اروپا، استفاده راحت ارزهای دیجیتال در پولشویی بود، بنابراین در سال 2021 رئیس بانک مرکزی اروپا در مصاحبه‌ای پس از اشاره به راحتی پولشویی با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم گفت لازم است قانون و مقرراتی در این خصوص منصوب شود. اما پس از بررسی و تحقیقات لازم فعالیت در ارزهای دیجیتال قانونی شد و قانون و مقررات هر صرافی بر اساس قوانین اون کشور تنظیم شد. و در هر کشور بستگی به میزان و نوع ارز مالیاتی تعلق گرفت.

آمریکا

ممکن است فکر کنید همانطور که ایالات متحده آمریکا هم مانند اتحادیه اروپا چندین کشور را در بر گرفته، پس قوانین ارزهای دیجیتال در همه جای آمریکا یکی است. اما برخلاف این عقیده آمریکا متشکل‌شده از چندین ایالت با قوانین مختلف است. مثلا ممکن است در بعضی از مناطق آمریکا ارز دیجیتال غیرقانونی، اما در مناطق دیگر قانونی باشد. بنابراین تنظیم قوانین ارز دیجیتال در این کشور دشوارتر است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالت متحده یا SEC تنها نهاد یا آژانس مستقل زیر نظر دولت فدرال است که بیشترین نگرانی در رابطه با ارزهای دیجیتالی داشته. امروزه در بسیاری از ایالت‌های آمریکا خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را قانونی می‌دانند.

همچنین در سال 2013 وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که سرمایه‌گذاری و معامله در ارزهای دیجیتال هیچگونه ممنوعیتی ندارد ولی به شرطی که فروشنده یا کسی که قرار است پولی دریافت کند ارز دیجیتالی شما را به‌جای پول فیات قبول کند.

در آمریکا استخراج ارز دیجیتال هیچ مانعی ندارد، اما قانونی در این رابطه نیز وجود ندارد.

قانون استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال

و اما موضوع بحث‌برانگیز استخراج ارزهای دیجیتال، قوانین بحث استخراج جز جنجالی‌ترین بخش‌های قوانین ارز های دیجیتال در ایران است. قانون‌گذاری در خصوص استخراج رمزارزها با چالش‌های متفاوت‌تری به‌همراه‌ است. دولت ایران در ابتدا به‌خاطر سوءاستفاده از برق‌های صنعتی و مصرف زیاد برق خانگی، استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد و با کسانی‌که بعد از این قانون همچنان به فعالیت خود یعنی استخراج ارزهای دیجیتال با برق خانگی یا صنعتی ادامه می‌دادند، برخورد می‌شد. اما در سال 1398 آیین نامه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتال ابلاغ شد. در این آیین‌نامه، استخراج ارزهای دیجیتال در ایران قانونی شد.

البته به این معنا نبود که هر فرد بتواند با خرید ماینر و مصرف بیش از حد برق، ارز دیجیتال استخراج کند. برای استخراج ارزهای دیجیتال، هر فرد می‌بایست ابتدا مجوز مربوطه را از وزارت صنعت و معدن و تجارت دریافت سپس اقدام با استخراج کند. طبق گفته اخبار رسمی کشور، تاحالا نزدیک به 1380 مجوز استخراج ارزهای دیجیتالی صادر گردیده‌است که این رقم کمی نیست و سهم کشور ایران در استخراج ارزهای دیجیتال تقریبا 7.5% می‌باشد.

برای استخراج ارز طبق قوانین ارز های دیجیتال در ایران، در صورت تهیه مجوز استفاده از برق برای استخراج هیچ مانعی ندارد و معادل متوسط نرخ برق صادراتی محاسبه می‌گردد. برای واردات دستگاه‌های استخراج در صورت کسب جواز از وزارت صمت، مانعی وجود ندارد، اما در غیر اینصورت ممکن است برق شما توسط اداره برق قطع و دستگاه شما توسط نیروی انتظامی ضبط شود.

مقاله پیشنهادی:کسب درآمد از بازی کردن ! + با ارزهای دیجیتال

آیا خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران قانونی است؟ به گفته کارشناسان حوضه ارزهای دیجیتال، معامله این نوع دارایی غیرقانونی نیست و در قانون اساسی هم اشاره‌ای به غیرقانونی بودن معاملات ارزهای دیجیتال نشده. اما بانک‌ها طبق مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی از فعالیت و معامله در بازار ارزهای دیجیتال منع شده‌اند. از آن‌جایی که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی مجازاتی صورت نگرفته، بنابراین معامله ارزهای دیجیتال جرم محسوب نمی‌شود.

چکیده مطالب

آیا استفاده از بیت کوین جز قوانین ارز های دیجیتال در ایران به‌شمار می‌آید؟ خیر، هنوز برای این موضوع مجازات یا قانونی در نظر گرفته نشده.

آیا ایران هم قصد دارد که ارز دیجیتالی تولید کند؟ ممکن است در آینده با توجه به محبوبیت ارز‌های دیجیتال ایران هم به تولید ارز دیجیتالی بپردازد.

استخراج در ایران قانونی است؟ بله در صورت کسب مجوز از وزارت صنعت و معدن و تجارت.

استخراج در خانه قانونی است؟ خیر در صورت فهمیدن، اداره برق اجازه قطع برق شما و نیروهای انتظامی اجازه ضبط دستگاه ماینر شما را دارد.

آیا واردات دستگاه ماینر قانونی است؟ بله در صورت کسب مجوز از وزارت صمت.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای مردم و بانک‌ها قانونی است؟ برای مردم عادی هنوز قانونی تصویب نشده است اما فعالیت بانک‌ها در بازار ارزهای دیجیتال توسط مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی منع شده است.

چگونه در صرافی‌های معتبر خارجی بیت کوین بخریم؟برای پاسخ به این سوال کلیک کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *