آیا می‌دانید شبکه آپتیمیسم چیست؟ در دنیای رمز ارزها یکی از موارد مهم جهت فعالیت انجام تراکنش‌ها خواهد بود که اکثر افراد با آن مواجه می‌شوند. معمولا جهت انجام این تراکنش‌ها مبلغی به عنوان کارمزد کم خواهد شد که افراد موظف به پرداخت آن هستند. شبکه بلاکچین اتریوم یکی از شبکه‌های می‌باشد که از بیشترین کارمزدها برخوردار است. به همین جهت کارشناسان این شبکه به دنبال کاهش کارمزد آن هستند که یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش کارمزدهای اتریوم استفاده از شبکه آپتیمیسم خواهد بود، به همین دلیل در این مقاله به بررسی و معرفی شبکه آپتیمیسم می‌پردازیم.

معرفی شبکه Optimism

شبکه بلاکچین اتریوم از کیف پول های بسیار گسترده ای پشتیبانی خواهد کرد که از جمله آنها می‌توان به کیف پول متامسک (Metamask)، آی اِم توکن (imToken)، رِینبو والت (Rainbow Wallet)، کوین‌بیس والت (CoinBase Wallet)، توکن پاکت (Token pocket Wallet) و … را بیان کرد که مقصد ارزهای فراوانی همانند ارز دیجیتال akita، ارز دیجیتال پیشرفته، ارز دیجیتال بی ان بی، ارز دیجیتال Protocol Nea و … هستند.  از این رو برای آشنایی بیشتر شما در سایت محمد فاموریان به معرفی و آموزش بیشتر این ارزها همچون معرفی ارز دیجیتال Protocol Near، آشنایی با ارز دیجیتال بی ان بی، آموزش ارز دیجیتال پیشرفته و … پرداخته‌ایم تا با ارزهای دیجیتال بیشتری آشنا شوید.

بنابراین با توجه به این که کارمزد ارسال تراکنش‌ها بسیار بالا می‌باشد، به همین جهت از این شبکه انتقادهای فراوانی گردیده است، از این رو با راه اندازی اتریوم 2 در اواسط سال 2022 تمام تلاش‌ها به کار گرفته شد تا هزینه انجام تراکنش‌ها تا 100 برابر کاهش یابد. می‌توان گفت یکی از معروف‌ترین لایه‌های دوم اتریوم شبکه آپتیمیسم می‌باشد که تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا اتریوم مقیاس پذیرتر گردد.

به کارگیری لایه دوم تراکنش‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها موجب می‌شود تا سرعت انجام تراکنش‌ها نیز بیشتر گردد، نحوه کار لایه دوم اتریوم به این صورت است که پردازش تراکنش‌ها در این لایه صورت می‌پذیرد و اطلاعات این تراکنش در لایه اصلی آن نیز ذخیره سازی خواهد شد و امنیت این لایه نیز توسط لایه اصلی تامین خواهد شد.

در این روش معمولا به ملزوماتی نیاز است که از جمله Aggregator می‌باشد که در شبکه بلاکچین دارای عملکردی مناسبی همانند نود خواهد بود تا به انتشار اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها بپردازد بدون آنکه نیاز به اثبات درستی یا غیر درستی آنها باشد.

از آنجایی که در این شبکه، فرض بر این است که تمامی کاربران دارای صداقت مناسبی هستند و هیچ اقدامی علیه شبکه انجام نخواهند داد.

معرفی شبکه آپتیمیسم

نحوه کار با شبکه آپتیمیسم

برای آن که کاربران بتوانند در شبکه آپتیمیسم فعالیت کنند باید بعد از ایجاد قرارداد هوشمند off chain به ارسال تراکنش خود به Aggregator بپردازند. بعد از آنکه درخواست فرستاده شد، همچون سایر شبکه‌های بلاکچینی اطلاعات تراکنش برای کاربران ارسال خواهد شد تا مورد تایید آنها قرار گیرد. حال Aggregator به تنظیم درخواست فرستاده شده از سوی کاربران بر روی سایر قراردادهای هوشمند خواهد پرداخت.

حال اگریگاتور از طریق تراکنش‌های ارسال شده به ساخت درخت مرکل می‌پردازد و به ثبت آخرین وضعیت شبکه به نام Merkle root خواهد پرداخت. هنگامی که آخرین تراکنش به عنوان ریشه درخت مرکل اگریگاتور ثبت گردید، اطلاعاتی که در مرحله سوم از تراکنش مذکور بدست آمده را جهت ذخیره سازی به شبکه اصلی اتریوم ارسال می‌نمایند.

اصل کار شبکه آپتیمیسم براساس صداقت کاربران است، بدین معنی که هیچ Aggregator اقدام غیرقانونی برخلاف شبکه انجام نخواهد داد. اگر اگریگاتورها بر روی تراکنشی ابهام دارند، می‌توانند تراکنش پردازش شده توسط نود مورد نظر را به چالش بکشند و در صورت اثبات آن، خطا تراکنش را ارسال نمایند و بدین ترتیب مرکل روت صحیح را بفرستند.

اگر نود معترض دچار اشتباه گردد و تراکنش مورد نظر فاقد هیچ گونه مشکل و خطا باشد، جریمه می شود و مقداری از دارایی‌های باقی مانده او به عنوان جریمه کسر می‌گردد. در غیر این صورت اگر نود معترض دچار اشتباه نشده باشد و اعتراض او صحیح بوده و تراکنش مورد نظر دارای خطا و باگ باشد، در این صورت نود خاطی جریمه می‌شود و همه‌ی مرکل روت‌ها به شبکه اتریوم بازگردانده خواهد شد و بدین صورت تراکنش به صورت صحیح اجرا می‌گردد.

کاربران باید بدانند که زمانی که از آپتیمیسم استفاده می‌نمایند کارمزد تراکنش با رمز ارز اتر پرداخت می‌گردد، به همین جهت هنگامی که اتر از لایه اول به دوم منتقل خواهد شد، کارمزد اولین تراکنش دچار هیچ گونه تغییری نخواهد شد و زمانی که اترها به صورت موفقیت آمیز انتقال می‌یابند، کارمزد آنها بسیار کاهش خواهد یافت.

شبکه Optimism نجات‌دهنده بلاکچین اتریوم

معرفی شبکه آپتیمیسم

همان طور که گفته شد شبکه بلاکچین اتریوم، مقصد بسیاری از NFT (برای اطلاع بیشتر در مورد NFT در سایت محمد فاموریان آموزش ساخت توکن های NFT را دنبال کنید)، پلتفرم‌‎های متاورس و پروژه‌های دیفای خواهد بود و با توجه به این که شبکه اتریوم دارای مشکلی همچون مقیاس پذیری و کارمزد بالا است، به همین دلیل استفاده از شبکه آپتیمیسم به حل مشکلات این شبکه کمک فراوانی نموده است.

با بررسی شبکه آپتیمیسم مشخص گردید که این شبکه در واقع سایدچینی از شبکه اتریوم است که فعالیت آن جدا از فعالیت شبکه اتریوم می‌باشد. حتما با خود فکر می‌کنید، تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟! در حقیقت شبکه Optimism کمک زیادی به شبکه اتریوم خواهد کرد تا محاسبات خود را به درستی انجام دهد و چون این محاسبات در خارج از شبکه اصلی اتریوم انجام می‌گردد، فشار زیادی از روی این شبکه اصلی برداشته خواهد شد.

بنابراین می توان به طور کلی گفت که معرفی شبکه آپتیمیسم از 4 مزیت زیر برخوردار است:

  • کاهش کارمزدهای شبکه اتریوم تا 100 برابر و حتی بیشتر
  •  افزایش سرعت شبکه بلاکچین اتریوم
  • مقیاس پذیری
  • نداشتن هیچ گونه تاثیری بر امنیت و تمرکززدایی شبکه بلاکچین اتریوم

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی شبکه آپتیمیسم و نحوه کار این شبکه و مزایای استفاده از آن پرداختیم. شبکه آپتیمیسم یکی از بهترین راه حل‌ها می‌باشد که به شبکه بلاکچین اتریوم کمک خواهد کرد که مشکلات عدیده خود را در برابر سایر شبکه‌ها برطرف سازد و مانند گذشته با استفاده از این شبکه بتواند به روزهای اوج خود بازگردد و رضایت کاربران خود را جلب نماید. پس اگر در دنیای دیجیتال و رمز ارزها فعالیت دارید مقاله معرفی شبکه آپتیمیسم را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *