پامپ و دامپ دو مفهوم مهم در بازار ارز دیجیتال هستند. این دو مفهوم برای توضیح تغییرات قیمتی دارایی‌های دیجیتال در بازار به کار برده می‌شود. پامپ به معنای افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در یک بازه زمانی است. این افزایش قیمت معمولاً به دلیل خبرهایی مثبتی است که درباره یکسری از ارزهای دیجیتال منتشر شده است. دامپ به معنای کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال است که در یک بازه زمانی اتفاق می‌افتد. دلیل کاهش قیمت ارزهای دیجیتال به دلیل خبرهای منفی بوده است که درباره یکسری از ارزهای دیجیتال منتشر شده است. پامپ و دامپ در ارز دیجیتال فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران و تریدرها محسوب می‌شود تا از این بازار کسب درآمد کنند. برای کسب اطلاعات درباره معنی پامپ شدن ارز دیجیتال و اینکه مفهوم پامپ چیست، ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

معنی پامپ شدن ارز دیجیتال

معنی پامپ شدن ارز دیجیتال

پامپ شدن ارز دیجیتال به این معنی است که آن دارایی دیجیتال افزایش قیمت زیادی داشته است. این افزایش قیمت در یک بازه زمانی خیلی کوتاه رخ می‌دهد. به طور کلی به افزایش قیمت یک ارز دیجیتال در بازه زمانی کوتاه پامپ شدن گفته می‌شود. معمولاً دلیل افزایش قیمت ارز دیجیتال خبرهای مثبتی است که درباره آینده این دارایی دیجیتال منتشر شده است. به عنوان مثال چند مدت پیش ایلان ماسک با تغییر دادن لوگو توییتر به لوگو دوج کوین باعث افزایش قیمت زیادی این دارایی دیجیتال در مدت زمان بسیار کمی شد. پامپ شدن ارزهای دیجیتال فرصتی مناسب برای تریدرها محسوب می‌شود تا از این بازار به راحتی کسب درآمد کنند. البته توجه داشته باشید که پامپ شدن ارز دیجیتال گاهاً خطرات زیادی را برای تریدرها به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

از این رو سرمایه گذاران باید با دقت بیشتری بر روی ارزهای دیجیتالی که پامپ شدن سرمایه گذاری کنند. به عنوان مثال ممکن است دارایی دیجیتال پس از چند ساعت به قیمت قبلی خود باز گردد و باعث ضرر تریدرها شود. در برخی موارد پامپ یک ارز دیجیتال به دست تریدرها و سرمایه‌گذاران زیاد اتفاق می‌افتد تا بتوانند سود بیشتری از آن دارایی کسب کنند. این افراد معمولاً بر اساس خبرهایی که درباره دارایی مورد نظرشان منتشر می‌شود، دست به چنین کاری می‌زنند. بنابراین باید خیلی هوشمندانه بر روی دارایی‌های این چنینی سرمایه گذاری کنید تا سرمایه‌تان را از دست ندهید. پامپ شدن ارز دیجیتال می‌تواند باعث ایجاد بی نظمی در بازار و همچنین ناپایدار کردن بازار نیز شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

مفهوم دامپ چیست؟

مفهوم دامپ چیست؟

حال که با مفهوم پامپ چیست آشنا شدید در این بخش قصد داریم شما را با مفهوم دامپ آشنا کنیم. دامپ یا Dump در بازارهای ارز دیجیتال به معنای کاهش یک دارایی دیجیتال در یک بازه زمانی خیلی کوتاه هست. به طور معمول به دلیل خبرهای منفی که درباره آینده آن دارایی دیجیتال منتشر شده است، قیمت آن کاهش یافته است. این اتفاق برای افرادی که به خوبی توانسته‌اند بازار را نوسان گیری کنند مفید است؛ چرا که از این طریق می‌توانند درآمد خوبی را از آن دارایی دیجیتال بدست بیاورند. به عنوان مثال زمانی که قیمت ارز دیجیتال به یکباره کاهش می‌یابد، بیشتر تریدرها دست به خرید آن دارایی می‌زنند تا در زمانی دیگر آن را به فروش برسانند. البته این موضوع می‌تواند خطراتی را برای تریدرها به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

اگر قیمت دارایی دیجیتال از مقداری که تریدرها خریداری کرده باشند، پایین‌تر بیاید، باعث ضرر کردن تریدرها خواهد شد. افرادی که بازار را به خوبی بررسی می‌کنند و به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال تسلط دارند می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند. Stop-Loss به تریدرها این قابلیت را می‌دهد تا جلوی ضرر زیادی را بگیرند. سرمایه گذاران و تریدرهای موفق همیشه به دنبال خبرهای مثبت و منفی درباره ارزهای دیجیتال هستند تا سرمایه‌شان را دو برابر کنند. بازار ارزهای دیجیتال پر نوسان است از این رو تریدرها به دنبال فرصت‌های سودآور این چنینی هستند تا سرمایه‌شان را دو برابر کنند.

تفاوت پامپ و دامپ

تفاوت پامپ و دامپ

تا این بخش از مقاله با معنی پامپ شدن در ارز دیجیتال و مفهوم دامپ آشنا شدید. در این بخش به تفاوت بین دامپ و مفهوم پامپ چیست، خواهیم پرداخت. به احتمال زیاد با مطالعه دو بخش قبلی تا حدودی متوجه تفاوت دامپ و دامپ شده باشید. پامپ و دامپ در ارز دیجیتال می‌تواند باعث کسب درآمد تریدرها ار بازار ارزهای دیجیتال شود. مفهوم پامپ چیست؟ پامپ به معنای افزایش ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال است؛ اما دامپ به معنای کاهش یکبارگی قیمت یک دارایی دیجیتال است. پامپ یا دامپ شدن ارزهای دیجیتال می‌تواند به دلیل حجم بالا یا پایین معاملات رخ دهد. دامپ شدن می‌تواند به دلیل خبرهای منفی، تحریم‌های اقتصادیی که درباره یکسری از دارایی‌های دیجیتال منتشر می‌شود، رخ دهد.

بیشتر بخوایند: نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاران برای جلوگیری از پامپ و دامپ شدن یک ارز دیجیتال می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی استفاده کنند. بهترین راه برای جلوگیری استفاده از Stop-Loss است. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از طریق تنظیم و مدیریت سایز معاملات، تنظیم سود و ریسک، روش‌های هدجینگ و غیره می‌توانند دچار دامپ و پامپ نشوند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال دو مفهوم متفاوت در بازار ارزهای دیجیتال هستند که تریدرها باید به آن واقف باشند. پامپ به معنای افزایش قیمت ارز دیجیتال در یک بازه زمانی کوتاه است؛ اما دامپ به معنای کاهش قیمت ارز دیجیتال در یک بازه زمانی کوتاه است. این افزایش و کاهش قیمت معمولاً به دلیل خبرهای منفی و مثبتی است که درباره آن دارایی دیجیتال منتشر می‌شود. همچنین حجم بالا یا پایین معاملات، تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای دیگر و تحریم‌های اقتصادی باعث پامپ و دامپ در ارز دیجیتال شود. سرمایه‌گذاران باید به درستی بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند ودرآمدشان را افزایش دهند. افرادی که از این دو مقهوم اطلاعی ندارند دچار ضرر و ضیان زیادی خواهند شد. ما در این مقاله سعی برای این داشتیم تا شما را با دو مفهوم دیگر در بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم تا درآمدتان را افزایش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *