فناوری NFT صنعتی است که به تازگی شکل گرفته است، این بازار از بازارهای غیر متمرکز همچون ارز دیجیتال و فارکس جدیدتر می‌باشد. از طرفی این صنعت به دلیل رشد چشمگیر قیمت NFTها توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب نموده است. امروزه افراد زیادی در تلاش هستند که عکس‌ها یا آرت‌های خود را در قالب NFT ایجاد کنند و به یک خالق آثار هنری، کلکسیونر یا معامله‌گر تبدیل شوند. از طرفی دیگر پلتفرم‌های زیادی در این سال‌ها ایجاد شده است که ساخت NFT را آسان‌تر از قبل نموده که یکی از آن‌ها پلتفرم OpenSea می‌باشد.جهت آشنایی بیشتر با مفهوم NFT و نحوه ساخت آن، مقاله آموزش NFT را مطالعه کنید. شاید این سوال برای شما پیش آید که پلتفرم اوپن سی چیست؟ اوپن سی(Open Sea)را می‌توان به عنوان اولین پلتفرم ساخت NFT دانست. کاربران در این پلتفرم به راحتی می‌توانند با گذشت مراحل کمی NFT یا اثر هنری خود را خلق نمایند و در معرض فروش بگذارند. در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیح اینکه پلتفرم اوپن سی چیست بپردازیم و ویژگی‌های اولین پلتفرم NFT را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

NFT چیست؟

NFT چیست

پیش از ورود به مبحث اینکه پلتفرم اوپن سی چیست، بهتر است راجب NFT(Non-Fungible-Token) صحبت کنیم. امروزه اشخاصی که در حوزه متاورس فعالیت دارند به صنعت NFT بیشتر از سایرین علاقه‌مند می‌باشند، به طوری که عکس پروفایل بیشتر آن‌ها آواتارهای کارتونی می‌باشد. دوره آموزش رایگان متاورس، شما را با مفهموم این که متاورس چیست و در چه بخش‌هایی می‌توانید از آن استفاده کنید بیشتر آشنا می‌سازد. NFT یا توکن غیرقابل تعویض، نوعی از دارایی‌های دیجیتال می‌باشد که توجه افراد را به دلیل داشتن قیمت‌های زیاد به خود جلب کرده است. مشاهده شده که این NFTها در بازارهای معاملاتی با قیمتی بیش از یک میلیون دلار به فروش می‌رسند که سبب جلب افراد متععد برای کسب درآمد از این بخش شده است. هر چند دستیابی به سود زیاد از طریق فروش NFT مطمئنانه نمی‌باشد ولی زود‌تر از روش‌های دیگر به سود دست پیدا خواهید کرد.

اثری که قصد تبدیل آن به NFT را دارید نیاز نیست که خارق‌العاده یا خاص باشد، در بیشتر مواقع احمقانه‌ترین چیزی که به فکر شما می‌رسد، می‌تواند برای یک کاربر بسیار جذاب باشد. بازی‌های بسیار زیادی در این حوزه NFT شکل گرفته‌اند که محتوای اصلی آن‌ها ساخت NFT می‌باشد. اگر به این سبک از بازی‌ها علاقه‌مند می‌باشید، می‌توانید مقاله بازی Waves Ducks چیست و بازی Crypto Kitties چیست به همراه آموزش این دو بازی را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تعریف NFT

پلتفرم اوپن سی(OpenSea) چیست؟

پلتفرم اوپن سی(OpenSea) چیست

پلتفرم اوپن سی محلی است که علاقه‌مندان به این صنعت در آن می‌توانند به ساخت NFT بپردازند. NFT به جزئی جداناپذیر از بازارهای غیرمتمرکز تبدیل شده است؛ به طوری که اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز در تلاشند که بخشی از صرافی خود را به NFT اختصاص دهند. پلتفرم اوپن سی در حال حاضر بزرگترین مارکت ساخت، خرید و فروش NFT می‌باشد و اولین پلتفرم در حوزه NFT می‌باشد. افراد از طریق ساخت NFT در پلتفرم اوپن سی می‎توانند، مالکیت آثار هنری که خلق می‌کنند را اثبات کنند؛ حال این NFT می‌تواند، آیتم بازی یا زمین دیجیتال باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه زمین دیجیتال چیست، می‌توانید مقاله آن را مطالعه نمایید. افراد با نمونه بسیار زیادی از اینگونه بازارها روزانه سروکار دارند، نمونه بارز آن بازار آنلاین دیجی کالا می‌باشد که شما در آن به خرید کالایی فیزیکی می‌پردازید. اوپن سی نیز عملکردی همانند دیجی کالا دارد با این تفاوت که شما در آن به خرید کالاهای دیجیتالی یا الکترونیکی می‌پردازید.

پلتفرم اوپن سی چیست

پلتفرم اوپن سی بازاری همتا به همتا(Peer-To-Peer) می‌باشد که رابط کاربری بسیار راحت و آسانی دارد به طوری که افراد مبتدی در این صنعت به راحتی می‌توانند به ساخت، خرید و فروش NFT بپردازند. پلتفرم اپن سی بیشترین سهم بازار NFT را در اختیار دارد و دارای یکی از بهترین سیستم‌های دسته بندی NFT می‌باشد. قابلیت جعل آثار یا به سرقت رفتن آن‌ها در این پلتفرم امکان پذیر است که این نقطه ضعف بزرگی در مقابل رقیب خود، پلتفرم راریبل می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با پلتفرم راریبل می‌توانید مقاله پلتفرم راریبل چیست را مطالعه نمایید. برای ساخت NFT در پلتفرم اپن سی نیازمند به تهیه یکی از کیف پول‌های متامسک،کوین بیس،تراست ولت و بیتسکی می‌باشید.

بیشتر بخوانید: کیف پول متامسک

تاریخچه پلتفرم اوپن سی

تاریخچه پلتفرم اوپن سی

پلتفرم اوپن سی اولین بازار ساخت، خرید و فروش NFT می‌باشد که فعالیت خود را در سال 2017 شروع کرد. در ابتدا به دلیل گمنام بودن بازارهای معاملاتی و صنعت NFT، کاربران محدودی داشت، اما با گذشت زمان و داغ شدن بازار NFT در سال 2021، نظر کاربران زیادی به آن جلب شد. کمپانی پلتفرم اوپن سی در کشور ایالات متحده آمریکا و در شهر نیویورک قرار دارد. پلتفرم OpenSea توسط دو شخص به نام‌های الکس عطالله(Alex Atallah) 29 ساله و دوین فینزر(Devin Finzer) 31 ساله تاسیس شد که در حال تبدیل شدن به یکی از میلیاردرهای ارزهای دیجیتال می‌باشند. الکس عطالله و دوین فینزر برنامه‌نویسان اصلی پلتفرم اوپن سی می‌باشند.

نحوه ثبت نام در پلتفرم اوپن سی

ثبت نام در پلتفرم اوپن سی بسیار ساده اس  و تنها با طی کردن مراحل کمی انجام می‌شود. برای ثبت نام در Opensea در ابتدا بایستی وارد وبسایت این پلتفرم به نشانی https://opensea.io شوید. توجه داشته باشید که برای فعالیت در این پلتفرم باید کیف پول دیجیتال داشته باشید.  کیف پول تراست والت گزینه مناسب برای ذخیره سازی توکن‌ها و انجام معاملاتتان می‌باشد.

  1. متصل کردن کیف پول: پس از این که وارد پلتفرم اوپن سی شدید در صفحه اصلی بر روی گزینه Sign In کلیک نمایید. این بخش در سمت راست صفحه اصلی سایت قرار دارد. پس از این کار بر روی کیف پول مورد نظرتان کلیک کنید و به آن متصل شوید.
  2. ثبت نام: پس از متصل شدن کیف پولتان به این پلتفرم برای ثبت نام در اوپن سی بر روی گزینه Create کلیک نمایید. نام کاربری و آدرس ایمیلتان را در فیلدهای مرتبط وارد نمایید. همچنین شما می‌توانید تصویری را برای پروفایل کاربری خود قرار دهید. پس از اینکه از اطلاعات وارد شده اطمینان برقرار کردید بر روی گزینه Create کلیک نمایید.
  3. تایید ایمیل: پس از ساخت حساب ایمیلی به ایمیلی که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود. به بخش صندوق ورودی ایمیلتان بروید و بر روی لینکی که از سایت اوپن سی برای شما ارسال شده است کلیک نمایید. با کلیک کردن بر روی این گزینه، ایمیل شما مورد تایید سایت اوپن سی قرار می‌گیرد و از این پس می‌توانید در پلتفرم اوپن سی فعالیت نمایید.

پس از انجام این 3 مرحله حساب کاربری شما در سایت opensea ساخته و فعال می‌شود. از این پس شما قادر به خرید و فروش انواع NFTی که در این سایت قرار دارد، خواهید بود.

نحوه خرید و فروش NFT در پلتفرم اوپن سی

خرید و فروش در پلتفرم اوپن سی نیز همانند صبت نام در آن بسیار ساده و آسان است. برای خرید و فروش NFT در Opensea ابتدا باید وارد حساب کاربریتان شوید. پس از وارد شدن به حساب کاربریتان مراحل زیر را دنبال بفرمایید. توجه کنید که باید ثبت نام شما در پلتفرم Opensea کامل شده باشد تا قادر به انجام این کار باشید.

  1. جستجو: در صفحه اصلی بر روی آیکون و یا بخش جستجو کلیک نمایید. از این بخش می‌توانید به دنبال NFTهای مورد نظرتان بگردید. از طریق جستجوی پیشرفته نیز می‌توانید خیلی دقیق‌تر به دنبال آثار هنری مورد نظرتان بگردید.
  2. بررسی اطلاعات: پس از اینکه NFT مورد نظرتان را پیدا کردید جزئیات آن را به دقت مطالعه نمایید. برای مطالع بر روی بخش جزئیات NFT کلیک کنید تا اطلاعاتی همچون قیمت، تصاویر، توضیحات و غیره برای شما نمایش داده شود.
  3. خرید NFT در اوپن سی: برای خرید NFT مورد نظرتان کافی است بر روی گزینه Buy Now یا Place a Bid کلیک نمایید. برای این که خرید شما در کسری از ثانیه انجام شود و سپس به کیف پول شما منتقل شود بر روی گزینه Buy Now کلیک کنید. با کلیلک کردن بر روی گزینه Place A Bid مبلغ پیشنهادی خود را برای آن وارد می‌کنید و در صورت مواقفت فروشنده این دارایی دیجیتال به کیف پول شما منتقل می‌شود.
  4. فروش NFT در Opensea: برای فروش دارایی‌های دیجیتالتان ابتدا به حساب کاربریتان وارد شوید و سپس به بخش داشبورد یا صفحه کاربری خود بروید. پس از وارد شدن به این صفحه بر روی Create یا Sell کلیک نمایید. NFT مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس اطلاعات آن را وارد نمایید. پس از ثبت فروش، NFT شما در پلتفرم اوپن سی لیست می‌شود.

شبکه های بلاک چین پلتفرم اوپن سی چیست؟

پلتفرم اوپن سی از دو شبکه معروف اتریوم و پالیگان پشتیبانی می‌کند. علاقه‌مندانی که قصد ساخت NFT دارند، می‌توانند بر روی یکی از این شبکه‌ها توکن غیر مثلیشان را ایجاد و سپس در معرض فروش قرار بدهند.

بلاک چین اتریوم

اتریوم مشهورترین بلاک چین حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین است. هزینه تراکنش و ساخت NFT بر روی شبکه اتریوم زیاد است و به صرفه نیست. علاوه بر هزینه بالای کارمزد این شبکه مقیاس پذیری پایینی نیز دارد. بنابراین برای حل این مشکلات، پلتفرم اوپن سی بلاک چین پالیگان را به مجموعه خود اضافه کرد. این شبکه مشکلات و نواقص شبکه بلاک چین اتریوم را برطرف و اصلاح کرد.

بلاک چین پالیگان

پالیگان شبکه بلاک چینی است که بر روی لایه دوم شبکه بلاک چین اتریوم پیاده سازی شده است. پالیگان دیگر شبکه بلاک چینی است که بر روی پلتفرم اوپن سی قرار گرفته است و عملکرد بهتری نسبت به شبکه اتریوم دارد. تراکنشات بر روی لایه دوم اتریوم(شبکه پالیگان) انجام می‌شود و سپس به شبکه اتریوم ارسال می‌گردد. کارمزد کم و سرعت بالاتر از ویژگی‌های شبکه بلاک چین اتریوم است که سبب استفاده بیشتر هنرمندان از این شبکه برای تولید NFT شده است. توکن غیرمثلی را می‌توان به راحتی، ارزان‌تر و سریع‌تر از شبکه اتریوم ایجاد و در بازار NFT به فروش رساند. حتی بنیان گذار شبکه Ethereum نیز از صاحبان NFT درخواست کرده است که پروژه‌هایشان را به شبکه پالیگان انتقال دهند. این شبکه بلاک چین دارای ارز دیجیتال اختصاصی خود نیز می‌باشد. اگر قصد آشنایی با ارز دیجیتال آن را دارید، مقاله ارز دیجیتال Polygon را مطالعه بفرمایید.

ویژگی های پلتفرم اوپن سی چیست؟

ویژگی های پلتفرم اوپن سی چیست

تا این بخش از مقاله پلتفرم اوپن سی چیست؟ متوجه شدید که پلتفرم OpenSea چه کاربردی دارد و کاربران برای چه مقاصدی از آن استفاده می‌کنند. پلتفرم اوپن سی به عنوان اولین پلتفرم ساخت NFT ویژگی‌های جالبی دارد که در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی های پلتفرم اپن سی بپردازیم.

ساخت NFT

هدف اصلی از ایجاد پلتفرم OpenSea، ایجاد محیطی برای ساخت NFT می‌باشد تا علاقه‌مندان به راحتی به ساخت NFT بپردازند. علاوه بر این شما می‌توانید کالکشنی از NFTهای خود در این پلتفرم بسازید و در معرض دید همگان قرار بدهید. آموزش ساخت NFT در پلتفرم اوپن سی راحت می‌باشد که شما با مطالعه مقاله آموزش گام به گام ساخت NFT می‌توانید آن را یاد بگیرید.

قابلیت ساخت انواع NFT

توکن‌های NFT فقط شامل عکس‌های دیجیتالی یا آواتارهای کارتونی نمی‌باشد. در پلتفرم اوپن سی شما می‌توانید هر چیزی که قابلیت پیاده سازی آن در اینترنت وجود دارد را می‌توان به NFT تبدیل نمود. به عنوان مثال موسیقی، دامین‌ها، بلیط‌های عضویت، زمین‌های دیجیتال و غیره را به NFT تبدیل کنید.

دارای بزرگترین بازار NFT

اوپن سی در حال حاصر دارای بزرگترین بازار NFT و بیشتر سهم از بازارهای NFT جهان متعلق به این پلتفرم می‌باشد. این امر موجب جذب کاربران نوپا و همینطور این پلتفرم را به ابزاری مفید برای توسعه‌دهندگان تبدیل کرده است. در این پلتفرم افراد می‌توانند با ساخت مارکت پِلِیس‌های(MarketPlace) شخصی به فروش آیتم‌های درون بازی و ساخت ایردراپ‌ها برای کاربران دیگر بپردازند.

پشتیانی از دو شبکه بزرگ اتریوم و پولی‌گون

پلتفرم اوپن سی از بزرگترین شبکه NFT یعنی اتریوم پشتیبانی می‌کند که معمولاً هزینه GAS زیادی دارد. کاربرانی که قصد پرداخت کارمزد کمتری دارند می‌توانند از شبکه دوم آن یعنی پولی‌گون استفاده کنند. در مرحله ساخت NFT، تنها با یک کلیک می‌توانید شبکه بلاک چین خود را از اتریوم به پولی‌گون تغییر بدهید.

کارمزد ساخت NFTکارمزد ساخت NFT

به هنگام ساخت NFT در این پلتفرم هیچ هزینه‌ای از جانب پلتفرم OpenSea از کاربران خود کسر نمی‌شود و تنها هزینه GAS شبکه‌ای که انتخاب می‌نمایید را می‌بایست پرداخت کنید. 2.5 درصد از مبلغ فروش بعد از اتمام معامله از حساب افراد به عنوان کارمزد کسر خواهد گردید. به عنوان مثال NFTای که برای فروش قرار دادید، مبلغی برابر با 1000 دلار دارد که در این صورت 25 دلار آن به عنوان کارمزد در آخر از حساب شما کسر می‌شود. شما می‌توانید برای آشنایی با گس اتریوم و دانستن این که چه مقدار کارمزد از کاربران خود دریافت می‌کند به مطالعه مقاله آن بپردازید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

استفاده افراد از فضای مجازی و همچنین رشد چشمگیر قیمت NFTها، بازار NFT به یکی از پردرآمد ترین بازارها تبدیل شده است. از طرفی دیگر به خاطر ویروس همه گیر کورونا مردم به ساخت NFT در اوقات فراغت خود مشغول شدند. این اتفاقات سبب شهرت و شناخته شدن پلتفرم اوپن سی در فضای مجازی و افزایش کاربران آن نسبت به قبل شد. پلتفرم اوپن سی را به عنوان اولین پلتفرم ساخت، خرید و فروش NFT می‌دانند که علاقه‌مندان به این صنعت می‌توانند آثار هنری دیجیتال در این پلتفرم بسازند. در این مقاله سعی کردیم به سوال پلتفرم اوپن سی چیست، پاسخ دهیم و انواع ویژگی‌ها و کارمزد این پلتفرم را برای شما عزیزان بازگو نماییم.

سوالات متداول

آیا ساخت NFT در پلتفرم اوپن سی رایگان است؟

بله، ساخت NFT در پلتفرم OpenSea در ابتدا رایگان است؛ اما پس از فروش هزینه ساخت آن از مقدار دریافتی شما کسر خواهد شد.

پلتفرم اوپن سی از چه شبکه های بلاک چینی پشتیبانی می‌کند؟

در حال حاضر امکان ساخت NFT بر روی دو شبکه اتریوم و پالیگان بر روی این پلتفرم وجود دارد.

بهترین کیف پول برای نگهداری و اتصال به پلتفرم Opensea چیست؟

کیف پول‌های متامسک، تراست والت، کوین بیس از بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری NFT است.

کارمزد شبکه پالیگان چقدر است؟

کارمزد ایجاد NFT بر روی شبکه پالیگان 2.5 درصد است که پس از فروش NFT از حساب شما کسر خواهد شد.

2 دیدگاه در “پلتفرم اوپن سی چیست؟ آموزش کامل ساخت NFT در opensea

  1. فرهاد افراسیابی میگوید:

    من حساب opeansea را قفل کرده ام بخاطر اینکه nft را در opensea با trust wallet خریدم و کیف پول trust wallet دزديده شده ارز کریپتو سوال دارم آیا nft که در تراست والت هست در امان هستند تا بتوانم انتقال بدهم سعی کردم ولی وقتی کریپتو deposit کردم برایgasfee مستقم رفت در حساب دزد خواهشا سوال دارم راهی است برای انتقال و آیا nft در امان هستند مرسی

    • حسین عدل بند میگوید:

      سلام دوست عزیز با پشتیبانی پلتفرم پالیگان در ارتباط باشید، آن‌ها بهتر می تونن شما را راهنمایی کند. هر چند که اگر به ادرس کش اشتباهی ارسال کرده باشید امکان برگشت وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *