در تحلیل تکنیکال یکی از اصولی ترین اهداف در تشخیص پیوت می‌باشد ک با استفاده از آن می‌توانید ذوند بازار را پیش بینی کنید و به کسب درآمد دست پیدا کنید. همچنین بهتر است بدانید که نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال به عنوان یکی از موثر‌ترین استراتژی‌های معاملاتی شناخته می‌شود  و اطلاعات مفیدی از وضعیت فعلی سهام و گذشته‌ی قیمت آن به شما ارائه می‌دهد. پیوت چیست؟ پیوت به معنای نقطه‌ی چرخش است که در تحلیل تکنیکال بسیار کاربرد دارد و با استفاده از آن می‌توان جهت بازار را در زمان‌های مختلف تعیین کرد. این استراتژی به قدری در معاملات پراهمیت می‌باشد که بدون در نظر گرفتن آن باعث ضررهای جبران ناپذیری می‌شود. بنابراین؛ برای آشنایی بیشتر با این روش معاملاتی ادامه مقاله را مطالعه فرمایید تا ضررهای احتمالیتان کمتر شود.

نقاط پیوت چیست؟

نقاط پیوت چیستبرای پاسخ به سوال پیوت چیست؟ یا همان PIVOT بدانید که یکی از شاخص‌های تحلیل تکنیکال می‌باشد و همان طور که گفتیم معامله‌گران با استفاده از آن می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف جهت تعیین روند بازار استفاده کنند. این استراتژی به شما حداکثر و حداقل میانگین قیمتی و همچنین قیمت پایانی معاملاتی را نشان می‌دهد که با توجه کردن به مقدار این شاخص در معاملات روزانه می‌توان برای تعیین کردن روند قیمت بازار در روز بعد از آن نیز استفاده کرد.

همچنین می‌توانید با استفاده از نقطه‌ی چرخش قیمت، سطوح حمایت و مقاومت را پیش‌بینی کنید. معامله‌گران حرفه‌ای برای کسب اطلاعات از قیمت سطوح حمایت و مقاومت از پیوت استفاده می‌کنند؛ در اصل به این صورت است که معامله‌گران با محاسبات این خطوط می‌توانند در نقطه‌ی توقف، روند نزولی یا روند صعودی قیمت سهام را پیش‌بینی کنند که با استفاده از پیوت در تحلیل تکنیکال میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی استراتژی معاملاتی

عملکرد نقطه چرخش قیمت در تحلیل تکنیکال

عملکرد نقطه چرخش قیمت در تحلیل تکنیکالهمان طور که تا به اینجای این نوشتار فهمیدید، معامله‌گران با استفاده از نقاط پیوت به این درک خواهند رسید که در چه زمانی سهام خود را به فروش برسانند تا سود بیشتری را دریافت کنند و همچنین اهمیت بالایی دارد که زمان فروش را به درستی تشخیص دهید تا ضرری به شما وارد نشود. اگر حرکت به زیر نقطه پیوت باشد روند نزولی خواهد بود و همچنین اگر بالای نقطه پیوت بود روند صعودی به همراه خواهد داشت.

البته بدانید که هر فرد استراتژی خاص و مد نظر خود را دارد به عنوان مثال: فردی ممکن 100 سهام را در صورت شکسته شدن سطح مقاومت در اولویت خود قرار داده باشد و در حالی که یک تریدر دیگری از استراتژی توقف ضرر در سطح حمایت استفاده می‌کند. در بخش بعدی شما را با ویژگی های نقطه پیوت آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های نقطه پیوت چیست؟

ویژگی های نقطه پیوت چیستچنانچه شما بتوانید به درستی نقطه‌ی چرخش قیمت را حدس بزنید به راحتی می‌توانید با ریسک بسیار پایین به سود زیادی برسید. با بکار گیری پیوت یا نقطه چرخش و شناخت نقاط این استراتژی ضرر کمتری را متحمل خواهید شد.

دقت بالا

چرا دقت بالا! زیرا نقطه چرخش بر روی نمودار، بالا و پایین سهام را در نظر می‌گیرد؛ این باعث می‌شود که در عملکرد خود در بازار دقت چشمگیری را داشته باشید.

بازه زمانی کوتاه

خیلی از شاخص‌های دیگر هستند که فریم‌های آن‌ها یک روزه است ولی در پیوت توانایی این را خواهید داشت که در زمان کمتری مثلاً 15 دقیقه انجام می‌گیرد. همچنین توجه داشته باشید که اطلاعات داده شده برای یک جلسه معاملاتی می‌باشد که در نتیجه اطلاعات دقیق و خاص‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

انواع پیوت چیست؟

انواع پیوت چیستاصولاً می‌توان انواع پیوت را به عنوان نقاط تغییر جهت قیمت به حساب برد که این به وسیله‌ی چیره شدن نیروی عرضه‌کننده بر تقاضا کننده تشکیل می‌شود. انوع پیوت به 4 دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  • ماژور
  • مینور
  • قیمتی
  • محاسباتی

پیوت ماژور

در نمودار قیمت وقتی این کلمه به کار می‌رود که کف و سقف‌های قیمتی که در ایجاد حرکاتی قدرتمند در جهت مخالف نقش داشته باشد. بهتر است بدانید که این نوع پیوت‌ها عمدتا در نزدیکی سطح حمایت و مقاومت ایجاد می‌شود و با به وجود آمدن برگشت‌های بزرگ قیمت در این نقاط که باعث تبدیل روند صعودی به نزولی یا مخالف آن می‌شود. همچنین پیوت ماژور در تعیین کردن سطح‌های روند و الگو‌های قیمتی به عنوان یک ابزار پر کاربرد در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود.

پیوت مینور

نقش پیوت مینور در نمودار قیمت‌ها به این صورت است که در تغییرات بسیار کوچک قیمت یا نوسانات در زمان کوتاه استفاده می‌شود. مینور برای تعیین الگوهای نموداری پرکاربرد نیست از این رو در بین تحلیل‌گران از اعتبار کمی برخورداز می‌باشد و قانون خاصی برای به وجود آمدن آن‌ها قرار نگرفته است.

پیوت قیمتی

پیوت قیمتی مفهوم همان نقاط بازگشت را می‌رساند یعنی در اصل این نوع پیوت‌ها با ایجاد روندی پایدار در جهت حرکت بازار یا خلاف جهت آن در ارتباط هستند و ویژگی‌ پیوت قیمتی در تحرکات قیمتی بازار معاملات می‌باشد. شناسایی یک پیوت قیمتی معتبر با مشخصه‌ی پرایس اکشن همراه با سه کندل است. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات از سبک پرایس اکشن اسمارت مانی به این صفحه مراجعه کنید.

پیوت محاسباتی

همانطور که از اسم آن پیداست، عملکرد این نوع پیوت‌ها محاسبات می‌باشد که با استفاده از داده‌های قیمت و فرمول‌های ریاضی انجام می‌شود و در آن بازه‌ی زمانی بسیار مهم تلقی می‌شود. توجه داشته باشید که اعتبار محاسبات انجام شده با توجه به تایم فریم‌ها و داده‌های قیمتی مورد استفاده تا زمان مشخصی می‌باشد. همچنین مهم‌ترین انواع پیوت‌های محاسباتی را می‌توان به پیوت وودی، خطوط کامریلا و فیبوناچی را معرفی کرد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

نقطه‌ی چرخش یا پیوت به تریدرها این قابلیت را می‌دهد تا نقاط شکست بازار را پیدا کنند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. تریدرها با استفاده از این روش به راحتی می‌توانند آینده سهامشان را پیش بینی نمایند و سود بیشتر را از بازارهای مالی کسب کنند. از دیگر مزایای پیوت این است که معامله گران با استفاده از آن می‌توانند سطح حمایت و مقاومت را نیز ارزیابی کنند. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را مفهوم پیوت چیست بیشتر آشنا کنیم تا ویژگی های نقطه چرخش را به خوبی بشناسید و از آن‌ها در معاملاتتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *