NFTها مجموعه‌های بسیاری دارند که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود ارزشمند هستند. مجموعه کریپتوپانک‎ها یکی از مشهورترین و در عین حال گران قیمت‌ترین NFTها را به خود اختصاص داده است.کریپتو پانک‌ها از اولین پروژه‌های NFT می‌باشد که بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند . طرفداران خاص خود را دارد. این پروژه در ابتدا در سال 2017 توسط یک تیم دونفره متشکل از مَت هال(Matt Hall) و جان واتکینسون(John Watkinson) در استودیوی بازی سازی لاروا لبز(Larva Labs) که در آمریکا قرار دارد ایجاد شد. اگر می‌خواهید، بدانید که چرا کریپتو پانک ها گران هستند و به دلایل گرانی کریپتوپانک‌ها پی ببرید، در ادامه مقاله چرا کریپتو پانک ها گران هستند ما را همراهی بفرمایید.

کریپتو پانک(CryptoPunk) چیست؟

پیش از بررسی مفهوم کریپتوپانک، بهتر است با مفهوم NFT آشنا شوید تا درک بهتری از کریپتوپانک‌ها پیدا کنید. برای این کار بهتر است ابتدا مقاله آموزش NFT را مطالعه کنید. کریپتوپانک‌ها در واقع تصاویر پیکسلی 24*24 هستند که بر اساس الگوریتم‌های کدنویسی طراحی می‌شوند. قیمت کریپتوپانک‌ها خیلی بالا می‌باشد به عنوان مثال عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید یکی از کریپتوپانک‌ها می‌باشد که به قیمت 24 میلیون دلار به فروش رسیده است. کریپتوپانک‌ها قبل‌تر از پروژه کریپتو کیتیز منشتر شده است. این دو پروژه از اولین پروژه‌های NFT می‌باشند که بر بستر شبکه اتریوم ECR-721 پیاده‌سازی شده‌اند. برای آشنایی با پروژه کریپتوکیتیز می‌توانید مقاله بازی Crypto Kitties چیست را مطالعه نمایید. هدف از تولید کریپتو پانک‌ها توسعه صنعت NFT بود که به کمک آن آثار هنری دیجیتال وارد فاز و بخش جدیدی شد و توجه بسیاری از مردم به آن‌ها جلب شده است.

چرا کریپتو پانک ها گران هستند

این روزها مردم می‌توانند هر چیزی را به NFT تبدیل کنند، به عنوان مثال می‌توانیم نوشته های خود را NFT کنیم که یکی از جدیدترین ویژگی‌های صنعت NFT به شمار می‌آید.  اشخاصی که این کریپتوپانک‌ها را خریداری می‌کنند به معنای واقعی مالک این آثار هنری می‌باشند و می‌توانند آن را به افراد دیگری نیز بفروشند. بازی‌های متعددی در زمینه NFT ایجاد شده‌اند که با مطالعه مقاله برترین بازی های کریپتویی می‌توانید با تعدادی از این بازی‌های رایگان آشنا شوید.

انواع کریپتوپانک

انواع کریپتوپانک

تعداد کریپتوپانک‌ها به 10,000تا می‌رسد که فقط عده کمی از آن‌ها منحصر به فرد و متفاوت هستند. اکثر آن‌ها تصاویری از انسان‌ها می‌باشند که از بین آن‌ها 88 کریپتوپانک زامبی،24 تا میمون و 9 آدم فضایی وجود دارد. اگر بخواهیم آن‌ها را دسته بندی کنیم، کلاً 4 دسته خواهد شکل گرفت که عبارت است از انسان، میمون، زامبی و آدم فضایی. در دهم مارس سال 2021 کریپتوپانک به شماره 7804 به قیمت 4200 اتریوم که معادل 7.5 میلیون دلار می‌باشد، به فروش رسید. این در حالی است که این کریپتو پانک 7804 در سال 2018 به قیمت 15,000 هزار دلار، معادل 12 اتریوم فروخته شده بود.

این موضوع بیانگر این می‌باشد که اگر NFTای را خریداری نمایید، قیمت آن در مدت زمان 1 یا 2 ساله افزایش فراوانی پیدا خواهد کرد که نشان دهنده سرمایه‌گذاری در صنعت NFT چندان هم بد نمی‌باشد. اگر شما هم می‌خواهید به این چرخه و صنعت بپیوندید، می‌توانید NFT خود را بسازید و آن را در معرض فروش بگذارید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ساخت NFT را مطالعه نمایید.

چرا کریپتو پانک ها گران هستند؟

چرا کریپتو پانک ها گران هستند

کریپتوپانک‌ها به دلایلی که در زیر آورده شده قیمت‌گذاری می‌شوند که با مطالعه این بخش خواهید فهمید که چرا کریپتو پانک ها گران هستند. NFTها بر اساس این 4 مورد ارزش‌گذاری می‌شوند و اگر همه این موارد را داشته باشند قیمت بالایی خواهند داشت.

کمیابی NFT

هر چقدر که NFT ساخته شده نادر و کمیاب‌تر باشد قیمت بیشتری خواهد داشت که این ویژگی توسط ناشر آن تعیین می‌شود. هنرمندی شاید قصد دارد که چند نسخه از آن را بسازد یا این که منحصر به فرد باشد که در هر دو صورت اصالت NFT را بر اساس شناسه‌های منحصر به فرد آن مشخص می‌کنند. میزان شهرت هنرمند نیز در قیمت آن بی‌تاثیر نمی‌باشد، چرا که اگر فردی مشهور باشد سبب افزایش قیمت آن‌ خواهد شد. از طرفی دیگر هیچ دو کریپتوپانکی را پیدا نخواهید کرد که شبیه هم باشند، از این رو مردم حاضرند پول زیادی برای آن‌ها بپردازند.

خاص بودن

چرا کریپتو پانک ها گران هستند

خاص بودن یک NFT نیز همانند کمیابی به دست خود سازنده آن رقم زده می‌شود و این که هر چقدر مصرف کننده از محصول لذت بیشتری ببرد قیمت بالاتری خواهد داشت. به عنوان مثال مالک قبلی کریپتوپانک 7804 این کریپتوپانک را مونالیزای دیجیتال خطاب می‌کند که از نظر او این NFT بسیار لذت بخش می‌باشد. خاص بودن یک اثر هنری در گذتش زمان نیز افزایش می‌باد چرا که با آن همانند یک اثر هنر در دنیای واقعی رفتار می‌کنند. همانطور که در قسمت ابتدایی مقاله چرا کریپتو پانک ها گران هستند، گفته شد بعد از گذشت 1 یا دوسال قیمت کریپتو پانک 7804 از 15,000 دلار به 7.5 میلیون دلار رسید.

طول عمر NFT

طول عمر NFT

سول عمر نیز یکی دیگر از مسائل مهم در قیمت گذاری NFTها می‌باشد که هر چقدر قدیمی‌تر و از قدمت بیشتری بخوردارد باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال تابلو مونالیزا هر چقدر که از زمان تولید آن می‌گذرد به ارزش و قیمت آن افزوده می‌شود. کریپتوپانک‌ها از اولین پروژه‌های صنعت NFT می‌باشند که این خود دلیل گرانی کریپتوپانک‌ها می‌تواند باشد.

بیشتر بخوانید: توکن نیمه مثلی چیست

محبوبیت

محبوبیت نیز تاثیر چشمگیری بر روی قیمت کریپتوپانک‌ها دارد به طوری که هر چقدر از محبوبیت بیشتری برخوردار باشند قیمت بیشتری خواهند داشت و بالعکس. بازار پر رونق NFTها توجه بسیار زیادی از افراد را به خود جلب کرده است که این امر سبب جذب طراحان و خلاقان زیادی به خلق چنین آثاری شده است. هیچ کدام از NFT را نمی‌توان با دیگری مقایسه نمود چرا که فرق زیادی بین آن‌ها وجود دارد که این برخلاف ارزهای دیجیتال می‌باشد. اگر در بازارهای ارزهای دیجیتال به آن صورتی که می‌خواهید نمی‌‌توانید سود کسب کنیدريال مقاله دوره آموزش ارز دیجیتال را مطالع نمایید. شرکت SONY در بازی THE SIX DRAGONS که توسط این شرکت ساخته شده است، توکن‌های کریپتوپانک را قرار داده است. در اپلیکیشن دیسکورد، دارندگان CryptoPunk با هم به تبادل نظر می‌نشینند و درباره زیبای آن‌ها با یکدیگر بحث و صحبت می‌کنند.چرا کریپتو پانک ها گران هستند

تضمینی بر همچنان محبوب باقی ماندن کریپتوپانک‌ها وجود ندارد، چرا که هر روز فناوری جدیدی و رقیبی جدید برای آن‌ها به وجود می‌آید. بنابراین به طور قطع نمی‌توان گفت که تا سالیان دیگر کریپتوپانک‌ها در صدر خرید و فروش NFTها باقی بمانند. دلایلی که در بالا ذکر شد همگی نشان دهنده این موضوع هستند که چرا کریپتو پانک ها گران هستند که به نظر دلایل منطقی و کافی می‌باشند. کریپتوپانک‌ها را می‌توانید از طریق پلتفرم OpenSeaخریداری کنید یا به فروش برسانید که اگر با پلتفرم اوپن سی آشنایی ندارید، می‌توانید مقاله پلتفرم اوپن سی چیست را مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

صنعت NFT طرفداران خاص خود را دارد که طرفداران آن حاضر هستند، میلیون‌ها دلار را برای خرید آن‌ها انجام بدهند. به عنوان مثال در بازی Wave Ducks، توکن‌های NFT آن با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شود. اگر با بازی Wave Ducks آشنایی ندارید، می‌توانید مقاله بازی Wave Ducks چیست را مطالعه نمایید. کریپتوپانک‌ها به عنوان یکی از اولین پروژه‌های NFT طرفداران و قیمت‌های بالایی دارند که بیش از 10,000 تا از آن‌ها تاکنون ساخته شده است. مالکیت تمام این نوع توکن‌ها به دست اشخاصی است که آن‌ها را خریداری می‌کنند یا می‌سازند، می‌باشند؛ نکته جالب‌تری که درمورد کریپتوپانک‌ها وجود دارد این است که منحصر به فرد هستند و نظیری ندارند. در این مقاله سعی بر این داشتیم که توضیح دهیم چرا کریپتو پانک ها گران هستند و دلایل گرانی کریپتوپانک‌ها را بررسی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *