در جواب این سوال که یونی سواپ چیست ؟ می توان گفت که یونی سواپ یک صرافی رمزنگاری غیر متمرکز پیشرو است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود.

اکثر قریب به اتفاق معاملات رمزنگاری در مبادلات متمرکز مانند Coinbase و Binance (آموزش ثبت نام دربایننس)انجام می شود. این پلتفرم ها توسط یک مقام واحد (شرکتی که صرافی را اداره می کند) اداره می شود. معاملات مبتنی بر کتاب جایی است. که سفارشات خرید و فروش در یک لیست همراه با مبلغ کل قرار داده شده در هر سفارش ارائه می شود.

میزان سفارشات خرید و فروش باز برای یک دارایی به عنوان “عمق بازار” شناخته می شود. به منظور انجام معاملات موفق با استفاده از این سیستم، سفارش خرید باید با سفارش فروش در طرف مقابل کتاب سفارش با همان مقدار و قیمت دارایی مطابقت داشته باشد و بالعکس.

مثال

به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک بیت کوین (BTC)(تفاوت بیت کویین و اتریوم در چیست؟) را با قیمت 33،000 دلار در صرافی متمرکز بفروشید، باید منتظر بمانید تا خریداری در طرف دیگر کتاب سفارش ظاهر شود. که به دنبال خرید یک یا بیشتر است. مقدار بیت کوین با آن قیمت است.

مشکل اصلی این نوع سیستم نقدینگی است که در این زمینه به عمق و تعداد سفارشاتی که در هر زمان در دفترچه سفارشات وجود دارد اشاره می کند. اگر نقدینگی کمی وجود داشته باشد. این بدان معناست که معامله گران ممکن است نتوانند سفارشات خرید یا فروش خود را پر کنند.

راه دیگری برای تصور نقدینگی: تصور کنید که در یک بازار خیابانی صاحب یک غرفه مواد غذایی هستید. اگر بازار خیابانی مشغول فروش غرفه داران و خرید محصولات توسط مردم باشد، “بازار مایع” محسوب می شود. اگر بازار آرام بود و خرید و فروش کمی در جریان بود ، “بازار تنگ” محسوب می شد.

بیشتر بخوانید:شناخت ارز رمزنگاری شده دش + مقایسه با بیت کوین

یونی سواپ چیست ؟

یونی سواپ یک نوع مبادله کاملاً متفاوت است که به طور کامل غیر متمرکز است – به این معنی که متعلق به یک واحد نیست و از آن استفاده نمی کند – و از نوع معاملاتی نسبتاً جدید به نام پروتکل نقدینگی خودکار استفاده می کند.

پلتفرم یونی سواپ در سال 2018 بر روی بلاک چین اتریوم ، دومین پروژه بزرگ رمزنگاری شده جهان با سرمایه بازار ، ساخته شد. که باعث می شود با تمام توکن های ERC-20 و زیرساخت ها مانند خدمات کیف پول مانند MetaMask و MyEtherWallet سازگار باشد.

یونی سواپ همچنین کاملاً منبع باز است ، به این معنی که هر کسی می تواند کد را برای ایجاد مبادلات غیر متمرکز خود کپی کند. حتی به کاربران این امکان را می دهد تا توکن ها را به صورت رایگان در صرافی لیست کنند. مبادلات متمرکز معمولی سودآور هستند و هزینه های بسیار بالایی را برای لیست سکه های جدید دریافت می کنند ، بنابراین این به تنهایی یک تفاوت قابل توجه است.

از آنجا که یونی سواپ یک مبادله غیر متمرکز (DEX) است ، به این معنی است که کاربران در همه حال کنترل وجوه خود را برعکس صرافی متمرکز حفظ می کنند که از معامله گران می خواهد کنترل کلیدهای خصوصی خود را کنار بگذارند تا سفارشات در پایگاه داده داخلی ثبت شوند.

بیش از آنکه بر روی بلاک چین اجرا شود ، که زمان بر و هزینه بر است. با حفظ کنترل کلیدهای خصوصی ، خطر از دست دادن دارایی ها در صورت هک شدن مبادله از بین می رود. طبق آخرین آمار و ارقام ، یونی سواپ در حال حاضر چهارمین پلتفرم بزرگ مالی غیرمتمرکز (DeFi) است و بیش از 3 میلیارد دلار دارایی رمزنگاری شده در پروتکل آن قفل شده است.

نحوه کار با یونی سواپ

یونی سواپ با دو قرارداد هوشمند اجرا می شود. قرارداد “مبادله” و قرارداد “کارخانه”. اینها برنامه های کامپیوتری خودکار هستند که برای انجام عملکردهای خاص در صورت برآورده شدن شرایط خاصی طراحی شده اند.

در این مثال ، قرارداد هوشمند کارخانه برای افزودن توکن های جدید به پلت فرم استفاده می شود و قرارداد مبادله همه مبادله های توکن یا “معاملات” را تسهیل می کند. هر توکن مبتنی بر ERC20 را می توان با پلت فرم به روز شده یونی سواپ v.2 با دیگری جایگزین کرد.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

پروتکل نقدینگی خودکار

روشی که یونی سواپ مشکل نقدینگی مبادلات متمرکز را حل می کند از طریق پروتکل نقدینگی خودکار ارائه می شود. این کار با ایجاد انگیزه برای افرادی که در بورس معامله می کنند تبدیل به ارائه دهندگان نقدینگی (LP) می شود. کاربران بدون تخفیف پول خود را با هم جمع می کنند تا صندوقی را ایجاد کنند که برای اجرای همه معاملات روی این پلت فرم استفاده می شود. هر توکن ذکر شده دارای استخر مخصوص خود است. که کاربران می توانند در آن مشارکت داشته باشند و قیمت هر توکن با استفاده از الگوریتم ریاضی که توسط کامپیوتر اجرا می شود (در “نحوه تعیین قیمت توکن” ، در زیر توضیح داده شده است).

با استفاده از این سیستم ، خریدار یا فروشنده مجبور نیست منتظر ظاهر شدن طرف مقابل برای تکمیل معامله باشد. در عوض ، آنها می توانند هرگونه معامله را فوراً با قیمت مشخص انجام دهند به شرطی که نقدینگی کافی در استخر خاص برای تسهیل آن وجود داشته باشد.

در ازای تأمین سرمایه خود ، هر LP یک توکن دریافت می کند که نشان دهنده سهم مشارکت شده در این مجموعه است. به عنوان مثال ، اگر مبلغ 10000 دلار به یک نقدینگی که 100،000 دلار در آن نگهداری می شد کمک می کردید ، یک نشان برای 10 off از آن مجموعه دریافت می کردید. این توکن را می توان برای سهمی از هزینه های معامله استفاده کرد. یونی سواپ رای هر معامله ای که روی پلتفرم انجام می شود 0.30 flat هزینه ثابت از کاربران دریافت می کند و به طور خودکار آن را به ذخیره نقدینگی ارسال می کند.

ادامه پروتکل نقدینگی خودکار

هر زمان که ارائه دهنده نقدینگی تصمیم بگیرد که می خواهد خارج شود ، بخشی از کل هزینه ها را از ذخیره به نسبت مبلغ واریز شده در آن مجموعه دریافت می کند. توکنی که آنها دریافت کرده اند و سوابق بدهی آنها را ثبت می کند ، سپس از بین می رود.

پس از ارتقاء یونی سواپ v.2 ، هزینه پروتکل جدیدی ارائه شد که می تواند از طریق رای مردم روشن یا خاموش شود و در اصل 0.05٪ از هر 0.30٪ هزینه معاملات را به صندوق یونی سواپ ارسال می کند تا توسعه آینده را تامین کند. در حال حاضر ، این گزینه هزینه خاموش است ، با این حال ، اگر همیشه روشن شود به این معنی است که LP ها 0.25 fees از هزینه های معاملات استخر را دریافت می کنند.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش ارز دیجیتال

نحوه تعیین قیمت توکن

یکی دیگر از عناصر مهم این سیستم نحوه تعیین قیمت هر توکن است. به جای سیستم ثبت سفارش که در آن قیمت هر دارایی توسط بالاترین خریدار و کم فروشنده تعیین می شود، یونی سواپ از یک سیستم بازار ساز خودکار استفاده می کند. این روش جایگزین برای تعدیل قیمت دارایی بر اساس عرضه و تقاضای آن از یک معادله ریاضی قدیمی استفاده می کند. این کار با افزایش و کاهش قیمت سکه بسته به نسبت تعداد سکه در استخر مربوطه کار می کند.

توجه به این نکته ضروری است که هرگاه شخصی یک توکن ERC-20 جدید به یونی سواپ اضافه کرد ، آن شخص باید مقدار مشخصی از توکن ERC-20 انتخاب شده و مقدار مساوی یک توکن ERC-20 دیگر را برای شروع مجموعه نقدینگی اضافه کند.

معادله برای محاسبه قیمت هر توکن x*y = k است ، که در آن مقدار توکن A x و مقدار توکن B y است. K یک مقدار ثابت است ، عددی که تغییر نمی کند.

مثال

به عنوان مثال ، باب می خواهد با استفاده از استخر یونی سواپ  LINK/ETH ، لینک زنجیره ای (LINK) را با اتر مبادله کند. باب تعداد زیادی LINK به استخر اضافه می کند که نسبت LINK در استخر به اتر را افزایش می دهد. از آنجا که مقدار K باید ثابت بماند ، به این معنی است که هزینه اتر افزایش می یابد در حالی که هزینه پیوند در استخر کاهش می یابد. بنابراین هرچه باب LINK بیشتری وارد کند ، در عوض اتر کمتری دریافت می کند زیرا قیمت آن افزایش می یابد.

اندازه حوضه نقدینگی نیز تعیین می کند که قیمت توکن ها در طول معامله چقدر تغییر خواهد کرد. هرچه پول بیشتر ، به نام نقدینگی ، در یک حوضچه وجود داشته باشد ، انجام معاملات بزرگتر بدون این که قیمت به شدت سقوط کند ، آسان تر است.

نمودار توسط ویتالیک بوترین

داوری در یونی سواپ

معامله گران آربیتراژ جزء ضروری اکوسیستم  یونی سواپ هستند. اینها معامله گران هستند که در یافتن مغایرت قیمت در چندین صرافی تخصص دارند و از آنها برای تأمین سود استفاده می کنند. به عنوان مثال ، اگر بیت کوین در Kraken با قیمت 35،500 دلار و Binance با 35،450 دلار معامله می شود.  می توانید بیت کوین را در Binance خریداری کرده و آن را در Kraken بفروشید تا سود آسانی داشته باشید. در صورت انجام حجم زیاد ، می توان سود قابل توجهی را با ریسک نسبتاً پایین بانکی کرد.

کاری که معامله گران آربیتراژ در یونی سواپ انجام می دهند این است که توکن هایی را پیدا کنند که بالاتر یا زیر قیمت بازار خود معامله می شوند – در نتیجه معاملات بزرگ باعث ایجاد عدم تعادل در مجموعه و کاهش یا افزایش قیمت می شود – و بر اساس آن خرید یا فروش می کنند.

آنها این کار را تا زمانی انجام می دهند. که قیمت توازن مجدد توکن منطبق با قیمت بورس های دیگر باشد و دیگر سود نداشته باشد. این رابطه هماهنگ بین سیستم سازنده بازار خودکار و معامله گران آربیتراژ چیزی است. که قیمت توکن یونی سواپ را با بقیه بازار مطابقت می دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

نحوه استفاده از یونی سواپ

شروع به کار با  یونی سواپ نسبتاً ساده است ، با این حال ، باید مطمئن شوید که از قبل دارای کیف پول ERC-20 مانند MetaMask ، WalletConnect ، کیف پول Coinbase ، Portis یا Fortmatic هستید.

هنگامی که یکی از این کیف پول ها را دارید ، باید اتر را به آن اضافه کنید تا بتوانید در یونی سواپ معامله کنید و هزینه گاز را بپردازید – این هزینه های معامله اتریوم است. بسته به تعداد افرادی که از شبکه استفاده می کنند، هزینه های گاز متفاوت است. اکثر خدمات کیف پول سازگار با ERC-20 هنگام پرداخت از طریق بلاک چین اتریوم سه انتخاب را به شما می دهند: کند ، متوسط ​​یا سریع. آهسته ارزان ترین گزینه ، سریع گران ترین و متوسط ​​در جایی بین آن است. این امر تعیین می کند که تراکنش شما چقدر سریع توسط استخراج کنندگان شبکه اتریوم پردازش می شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال سولانا بدانید!

  1.  به https://uniswap.org سر بزنید
  2. روی ” Use Uniswap ” در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید.
  3.  به “Connect wallet” در گوشه بالا سمت راست بروید و کیف پول خود را انتخاب کنید.
  4. وارد کیف پول خود شوید و اجازه دهید به یونی سواپ وصل شود.
  5. در صفحه به شما این امکان را می دهد که مستقیماً با استفاده از گزینه های کشویی کنار بخش های “از” و “به” ، توکن ها را عوض کنید.
  6. انتخاب کنید کدام رمز را می خواهید عوض کنید ، مقدار را وارد کرده و روی “مبادله” کلیک کنید.
  7. پنجره پیش نمایش تراکنش ظاهر می شود و باید تراکنش را در کیف پول ERC-20 خود تأیید کنید.
  8. منتظر بمانید تا تراکنش به بلاک چین اتریوم اضافه شود. با کپی و چسباندن شناسه تراکنش در https://etherscan.io/ می توانید پیشرفت آن را بررسی کنید. شناسه تراکنش با یافتن تراکنش در سابقه تراکنش ارسال شده در کیف پول شما در دسترس خواهد بود.

توکن UNI یونی سواپ

رمز بومی یونی سواپ، UNI شناخته شده است. به عنوان نشانه حکمرانی این به دارندگان این حق رای می دهد، که در مورد پیشرفت های جدید و تغییرات در پلتفرم ، از جمله نحوه توکن توزیع شده در جامعه و توسعه دهندگان و همچنین هرگونه تغییر در ساختار هزینه ، رای دهند.

توکن UNI در ابتدا در سپتامبر 2020 به منظور جلوگیری از منحرف شدن کاربران به رقیب DEX SushiSwap ایجاد شد. یک ماه قبل از راه اندازی توکن های UNI ، SushiSwap – یک چنگال یونی سواپ – کاربران را از یونی سواپ تشویق کرده بود تا به SushiSwap اجازه دهد تا با پاداش توکن های SUSHI ، وجوه خود را به پلت فرم جدید اختصاص دهد. این یک نوع توکن جدید بود که به کاربران حق حاکمیت بر پروتکل جدید و همچنین مبلغ متناسب با تمام هزینه های تراکنش پرداخت شده. به این پلتفرم را می داد.

یونی سواپ با ایجاد 1 میلیارد توکن UNI پاسخ داد. و تصمیم گرفت 150 میلیون از آنها را به هر کسی که تا به حال از این پلتفرم استفاده کرده است ، توزیع کند. هر نفر 400 توکن UNI دریافت کرد که در آن زمان بالغ بر 1000 دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *