در این مقاله سعی داریم به این سوال که سوشی سواپ چیست با بررسی تاریخچه آن پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید!
به طور کلی برا پاسخ به این سوال که سوشی سواپ چیست میتوان گفت که سوشی سواپ یک مبادله غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم (DEX) است. که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را تعویض کنند. و از طریق تولید محصول و موارد دیگر پاداش دریافت کنند.

این دستگاه از رهبری DEX یونی سواپ جدا شد، که در ابتدا نقدینگی را از طریق فرآیندی به نام «استخراج خون آشام» تخلیه کرد.
مبادلات غیر متمرکز (DEX) کاربران را قادر می‌سازد بدون واسطه متمرکز، مانند Coinbase و Binance، (آموزش دور زدن تحریم‌های بایننس) مستقیماً با یکدیگر تجارت کنند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند به طیف وسیع‌تری از توکن‌ها و خدمات مالی ارزهای رمزنگاری شده نسبت به آنچه در صرافی‌های متمرکز متداول پیدا می‌کنید.

دسترسی پیدا کنند، بعلاوه آن‌ها اجازه تجارت بدون واسطه یا نیاز به ارائه اطلاعات شناسایی را می‌دهند.
سوشی سواپ به عنوان یک رقیب محبوب برای DEX پیشرو، یونی سواپ (یونی سواپ چیست؟) ظاهر شده است، که منطقی است: در واقع بر اساس کد یونی سواپ است!
اگرچه سوشی سواپ یک راه اندازی بحث برانگیز و پر از نمایش داشت، اما از آن زمان به بعد تثبیت شده است.

در حال حاضر دارای یک طراحی شیک است. به علاوه مجموعه‌ای رو به رشد از محصولات و خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند پرورش محصول، سهام توزیع SUSHI، اعطای وام و پیشنهادات جدید به در اینجا نحوه تبدیل شدن به «سرآشپز DeFi» با سوشی سواپ، به علاوه نگاهی به تاریخچه ناپایدار آن و نشانه SUSHI آورده شده است.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش بازار جهانی(فارکس) 

سوشی سواپ چیست؟

سوشی سواپ یک مبادله غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم است.

که به شما امکان می‌دهد طیف وسیعی از توکن‌ها را مبادله کنید و همچنین در سایر خدمات مالی مشارکت کنید. هیچ مرکز متمرکز یا واسطه‌ای ندارد. در عوض، به قراردادهای هوشمند – یا کدی که فرآیندها را خودکار می‌کند – و نقدینگی ارائه شده توسط سایر کاربران برای تکمیل معاملات متکی است.

سوشی سواپ مشابه یونی سواپ است که بر روی اتریوم اجرا می‌شود و همچنین PancakeSwap مبتنی بر Binance Smart Chain.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال پیشرفته

تاریخچه سوشی سواپ

سوشی سواپ در آگوست ۲۰۲۰ راه اندازی شد و به سرعت با جنجال مواجه شد. سرآشپز نومی، خالق نام مستعار و همکارانش، کد منبع باز را از یونی سواپ کپی (یا فورک) کردند، اما یک تغییر کلیدی در آن ایجاد کردند: افزودن یک کد حکومتی، SUSHI، که کاربران می‌توانند آن را خریداری کنند و در آینده درباره آن اظهار نظر کنند.
همراه با آن تغییر قابل توجه، سوشی سواپ می‌خواست یونی سواپ(یونی سواپ چیست؟ + نحوه کار) را خرد کرده و به عنوان محبوب‌ترین اتریوم DEX تاج و تخت خود را به دست آورد.

سازندگان یک طرح «استخراج خون آشام» را برای تخلیه نقدینگی از یونی سواپ از طریق مشوق‌ها در نظر گرفتند: با ارائه SUSHI در ازای توکنهای نقدینگی یونی سواپ (LP) کاربران.
اگر این امر به اندازه کافی جسورانه و بحث برانگیز نبود، قبل از اتمام کمپین استخراج خون آشام یک چرخش تازه رخ داد: سرآشپز نومی حدود ۱۴ میلیون دلار SUSHI از بودجه توسعه دهندگان DEX برای اتریوم – در یونی سواپ، کمتر دریافت نکرد.

قیمت SUSHI سقوط کرد و Nomi مورد حمله کاربران قرار گرفت که فکر می‌کردند آن‌ها به تازگی کلاهبرداری کرده‌اند یا «فرش را کشیده اند» جامعه تازه تاسیس سوشی سواپ.
نومی مسیر را عوض کرد و وجوه خود را پس داد و در نهایت تصمیم گرفت از سوشی سواپ خارج شود. کنترل پروژه بر عهده Sam Bankman-Fried، سرپرست Alameda Research و پلتفرم معاملات متمرکز مشتقات FTX بود که بر موفقیت کامل کمپین استخراج خون آشام نظارت داشت. او سپس کنترل را بر تعداد زیادی از افراد مورد اعتماد جامعه واگذار کرد و آینده غیر متمرکز سوشی سواپ را تضمین کرد.

برای تسکین کاربران، سوشی سواپ از آن زمان تا کنون عملکرد بسیار آشفته‌تری را تجربه کرده است.

سوشی سواپ چگونه کار می‌کند؟

مانند یونی سواپ، سوشی سواپ بر اساس یک سیستم خودکار بازار ساز (AMM) ساخته شده است که از قراردادهای هوشمند فوق برای تکمیل معاملات استفاده می‌کند. توکن‌ها توسط سایر کاربران از طریق منابع نقدینگی ارائه می‌شود. سایر کاربران سوشی سواپ وجوه خود را به صورت جفت توکن در این استخرها قفل می‌کنند که این امر بودجه مورد نیاز برای تکمیل مبادله را تأمین می‌کند.

سپس درصد کمی از هزینه‌های ایجاد شده توسط معاملات به این کاربران تعلق می‌گیرد، فرآیندی که به آن کشاورزی محصول می‌گویند.
سوشی سواپ فراتر از مبادله توکن، ویژگی‌های DeFi دیگری را ارائه می‌دهد، مانند قابلیت سهام‌گذاری سکه‌های SUSHI در شبکه و کسب پاداش، و همچنین مشارکت در خدمات وام دهی و خرید توکن‌های تازه ارائه شده DeFi از طریق سرویس MISO آن.

آیا میدانستید؟

جامعه سوشی سواپ حجم زیادی از نقدینگی را تأمین می‌کند: بیش از ۳ میلیارد دلار در بیش از ۱۳۰۰+ جفت توکن تا زمان نگارش این مقاله.

چه چیز خاصی در سوشی سواپ وجود دارد؟

حتی اگر با کد یونی سواپ شروع شود، سوشی سواپ تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است تا از الهام (و رقیب) خود متمایز شود. توکن SUSHI یک نوآوری DeFi بود که بسیار نهایی بود. به طور کلی یونی سواپ رویکرد مشابهی را اتخاذ کرد و نه تنها وسایل اضافی برای ایجاد پاداش در اختیار کاربران قرار داد، بلکه در آینده DEX نیز اظهار نظر کرد.
همچنین، در حالی که یونی سواپ بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را افزایش داده و دارای یک تیم توسعه‌ای متمرکز است، اخلاق غیرمتمرکز و جامعه محور سوشی سواپ فراتر از خود DEX است.

بیشتر بخوانید:شناخت ارز رمزنگاری شده دش + مقایسه با بیت کوین

چگونه اولین معامله خود را در سوشی سواپ انجام دهید؟

پس از اینکه فهمیدیم سوشی سواپ چیست برای معامله سوشی سوپ مانند سایر DEXها، برای استفاده از سوشی سواپ به یک کیف پول رمزنگاری مانند MetaMask، WalletConnect یا Lattice احتیاج دارید. همچنین با کیف پول Coinbase کار می‌کند، که نیازی به حساب در صرافی مرکزی Coinbase ندارد. بر خلاف مبادلات متمرکز، سوشی سواپ شما را مجبور به ثبت حساب یا ارائه اطلاعات شناسایی نمی‌کند – شما فقط به یک کیف پول نیاز دارید. با این حال، شما نمی‌توانید از کارت بانکی یا حساب بانکی برای خرید رمزنگاری با ارز فیات در سوشی سواپ استفاده کنید.
پس از ورود به سیستم با کیف پول، به ویژگی «Swap» در سوشی سواپ بروید و کدام ارز رمزنگاری شده در کیف پول خود (مانند اتریوم) را می‌خواهید معامله کنید و با کدام نشانه می‌خواهید معامله کنید. سوشی سواپ به هرکسی اجازه می‌دهد تا یک جفت معاملاتی ایجاد کند و یک نقدینگی ایجاد کند.

بنابراین از مجموعه گسترده‌ای از توکن‌های مبتنی بر اتریوم و سایر سکه‌های استفاده شده در اتریوم پشتیبانی می‌کند.
هنگامی که انتخاب کردید کدام توکن‌ها مبادله شوند، مقدار توکن خود را که می‌خواهید مبادله کنید وارد کنید. و سوشی سواپ به شما می‌گوید که در عوض چه مقدار دیگر از توکن‌ها را دریافت خواهید کرد. اگر از نرخ ارز راضی هستید، روی دکمه تعویض رنگین کمان کلیک کنید تا تراکنش انجام شود.

تکمیل معامله ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما در صورت موفقیت‌آمیز بودن، توکن‌های جدید در کیف پول شما ظاهر می‌شوند.

پکیج پیشنهادی: دوره هوش ارز دیجیتال

از کجا و چگونه SUSHI بخریم

البته می‌توانید SUSHI را در سوشی سواپ یا حتی در یونی سواپ جایگزین کنید. اگر ترجیح می‌دهید توکن‌های SUSHI را در جاهای دیگر خریداری کرده و سپس آن‌ها را به سوشی سواپ بیاورید. می‌توانید این کار را نیز انجام دهید. توکن‌های SUSHI برای خرید از طیف گسترده‌ای از صرافی‌ها از جمله Coinbase، Binance، FTX و Huobi Global در دسترس هستند.

استیکینگ چگونه کار می‌کند؟ xSUSHI چیست؟

سوشی سواپ به شما امکان می‌دهد تا نشانه‌های SUSHI خود را در شبکه سهیم (یا قفل کنید) تا در طول زمان پاداش‌های تدریجی کسب کنید.

بر اساس گزارش DEX، ۰.۰۵٪ از کل هزینه‌های مبادله متناسب با میزان SUSHI که به آن‌ها اختصاص داده شده است، بین کاربران توزیع می‌شود. هنگامی که SUSHI خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. xSUSHI را برای نگه داشتن آن دریافت خواهید کرد. xSUSHI به شما حق رای می‌دهد و پاداش‌های شما را در طول زمان ترکیب می‌کند.

هنگامی که وجوه خود را پس‌انداز نمی‌کنید، مبلغ SUSHI اصلی خود را به علاوه هر مقدار اضافی که در پاداش، منهای هزینه دریافت کرده‌اید، پس می‌گیرید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

آینده

همانطور که سوشی سواپ برای به چالش کشیدن یونی سواپ غالب ظاهر شد، بازار DEX ثابت نیست.

به عنوان مثال، یونی سواپ همچنان در مورد مفهوم خود تکرار می‌کند و v۳ DEX خود را در ماه مه ۲۰۲۱ راه اندازی کرد. علاوه بر این، DEXs در حال جذب دیگر بلاک چین‌ها علاوه بر اتریوم هستند، که مهمترین آن‌ها PancakeSwap و BurgerSwap در Binance Smart Chain هستند.
سوشی سواپ از زمان راه اندازی بحث برانگیز و انتقال قدرت به طور قابل توجهی گسترش یافته است. و ویژگی‌های جدیدی مانند BentoBox را ارائه می‌دهد، پلتفرمی که خدمات DeFi اضافی می‌تواند بر اساس آن ساخته شود.

این برنامه همچنین بازبینی بصری و رابط قابل ملاحظه‌ای را مشاهده کرده است که بسیار جلاتر و درک آن آسان‌تر است. و به آدرس اینترنتی ساده‌تر sushi. com منتقل شده است.
مانند دیگر برنامه‌ها و سیستم عامل‌های مبتنی بر اتریوم، سوشی سواپ به دلیل ازدحام زیاد شبکه شاهد افزایش هزینه گاز و معامله بوده است. با توجه به این، سوشی سواپ اکنون در حال توسعه به سایر بلاک چین‌ها است. و راه حل‌های مقیاس‌بندی لایه ۲ را برای به حداقل رساندن هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به تأیید معاملات در نظر گرفته است.
سوشی سواپ نسخه‌ای از DEX خود را بر روی بلاک چین Polygon (ex-Matic) راه اندازی کرده است. و پلی ایجاد کرده است که به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌های اتریوم را بین دو DEX حرکت دهند.

بیشتر بخوانید:سیگنال ارز دیجیتال و ترید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *