اگر شما هم اهل سرمایه گذاری هستید؛ خوب است که با ریزترین فوت و فن‌های معامله‌گری آشنا شوید. بیشتر متخصصان در زمینه ارز دیجیتال بر این باورند که همه تغییرات قیمتی که در این حوزه رخ می‌دهد، از روانشناسی ترید نشات می‌گیرد. به طور کلی برای هر معامله دانستن 3 چیز ضروری است: 1- روانشناسی بازار و روانشناسی ترید 2- استراتژی معاملاتی 3- مدیریت ریسک و سرمایه. حال تاکید این مقاله بر روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال، بازارهای مالی و معامله گری است. قبل از پرداختن به این مسئله بهتر است بدانیم که روانشناسی ترید چیست و چرا امری حیاتی در سرمایه گذاری است!

چرا روانشناسی ترید حیاتی است؟

در ابتدا به سوال “روانشناسی ترید چیست” می‌پردازیم و سپس لزوم آشنایی با این مفهوم را ثابت می‌کنیم. روانشناسی ترید یا (Trading Psychology) به احساسات معامله کننده برمی‌گردد و این احساسات می‌تواند در معامله‌هایی که می‌کند تاثیر فراوانی داشته باشد؛ زیرا این احساسات با تصمیم‌هایی که فرد معامله کننده می‌گیرد، ارتباط مستقیمی دارد. بسیار پیش آمده که افراد به دلیل عدم کنترل مناسب احساسات در معاملات، سرمایه خود را از دست داده و ضررهای زیادی را در حوزه ارزهای دیجیتال متحمل شده‌اند و این یکی از مهم‌ترین دلایل لزوم آشنایی با روانشناسی در معامله‌گری است.

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال

دغدغه اصلی بیشتر معامله کنندگان این است که چرا علی رغم اینکه همه دوره‌های آموزشی ارز دیجیتال را سپری کرده‌اند؛ همچنان در حال ضرر و افت سهام هستند و نمی‌توانند در معاملاتشان به خوبی عمل کنند. در واقع این اتفاق‌ها زمانی بوجود می‌آید که افراد با روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال آشنا نباشند. روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال به تحلیل احساسات کلی فرد معامله کننده در خرید و فروش رمزارزها می‌پردازد و این ذهنیت‌ها و احساسات، می‌تواند چرخه بازار را به کل دگرگون کند. هر تریدر در ابتدا باید با خود و رفتارهای خود آشنا باشد تا بتواند به خوبی معامله کند در غیر این صورت ممکن است تحت فشارها و هیجانات بازار خود را باخته و سرمایه خود را بر باد دهد.

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

هنگامی که احساسات بر عقل و منطق حکمرانی می‌کنند باعث بروز اشتباهات و تصمیم‌های نادرست در معامله‌گران می‌شوند و این بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که سیر نزولی/صعودی بازار به شدت در نوسان چشم گیری است. به همین خاطر روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال به ما کمک می‌کند تا با رعایت کردن موارد زیر به کنترل احساسمان بپردازیم.

بیشتر بخوانید: سبک اسمارت مانی

با شاخص ترس و طمع آشنا باشیم

ترس و طمع از ابتدایی‌ترین احساساتی است که روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال به آن می‌پردازد. هنگامی که بازار به شدت در حال سوددهی است معامله‌گران احساس ترس می‌کنند که مبادا از این بازار جا بمانند. در نتیجه طمع می‌کنند و به سرعت به انجام معامله می‌پردازند و برعکس آنچه که انتظار دارند، پس از مدتی سهام آن‌ها رو به افول می‌رود. برای کنترل احساسات ضروری است که با این شاخص آشنا شویم تا بتوانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم. وبسایت Cryptocurrencytraker میزان ترس و طمع شما را در معاملات نشان می‌دهد!

تحقیق کنید

با بالا رفتن ارزش یک ارز یکباره دست به خرید نزنید و حتما قبل از آن به تاریخچه و سابقه آن ارز نگاهی بیاندازید و تحقیقات لازم را انجام دهید. سپس هنگامی که از پشتوانه، سابقه و کابران فعال آن ارز اطمینان یافتید، اقدام به خرید آن ارز نمایید و با این روش یک گام به خرید و فروش اصولی ارز نزدیک‌تر می‌شوید.

به چشم سرگرمی به بازار ارز دیجیتال نگاه نکنید

سرمایه گذاری و روانشناسی ترید در ارز دیجیتال را جدی بگیرید و به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه نکنید. اگر بی هدف به ترید کردن بپردازید در گذر زمان بیش‌تر از آنکه به سود برسید، ضرر می‌کنید و چالش‌های زیادی گریبان‌گیر شما خواهد شد. برای اینکه دچار احساسات هیجانی نشوید در ابتدا باید ترید کردن را جدی بگیرید و سپس برای آن برنامه ریزی داشته باشید.

اولویت بندی کنید

برای داشتن یک انتخاب و تصمیم منطقی، روانشناسی ترید پیشنهاد می‌کند که ارزهای دیجیتال را برای خود اولویت بندی کنید. با این روش می‌توانید ترس و طمع، هیجان و وسواس‌های فکری خود را کنترل کنید.

انتخاب زمان مناسب برای ترید کردن

برای  ترید کردن خود، بازه زمانی مشخص کنید در این صورت با نوسانات بازار ارز دیجیتال دچار وسوسه نمی‌شوید. البته باید به زمان‌ها و محدودیت‌هایی که برای خود تعیین کرده‌اید، پایبند باشید و اینگونه هم زمان خود را مدیریت کرده‌اید و هم از ترس و طمع فاصله گرفته‌اید.

یاد گرفتن از ضررها

نباید با ضرر کردن خود را ببازید. بدانید که این روند بازی است و با این نگرش بهتر می‌توانید به کنترل احساسات خود بپردازید. همیشه قرار نیست که همه ضررها بد باشند و بهتر است که نیمه پر لیوان را تماشا کنید.

همه چیز زندگیتان را به ارز دیجیتال گره نزنید

نباید به ارز دیجیتال به عنوان تنها منبع درآمدتان نگاه کنید زیرا در این صورت برای ادامه زندگی بسیار به ارز دیجیتال وابسته خواهید شد. وابسته بودن امورات زندگی به ارز دیجیتال به کنترل احساسات شما لطمه وارد می‌کند و نگرانی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ زیرا مدام استرس دارید که مبادا ضرر کنید و زندگیتان نابود شود.

روانشناسی ترید در بازارهای مالی

روانشناسی ترید در بازارهای مالی

بازارهای مالی یا همان (Financial Market) یکی از بخش‌های مهم اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود و آموزش روانشناسی ترید در بازارهای مالی از مسائلی حیاتی در دنیای مدرن است. از مهم‌ترین نوع بازارهای مالی، بازار فارکس است و به همین خاطر به بررسی این بازار از دید روانشناسی ترید می‌پردازیم. در کنار روانشناسی ترید، تریدر باید با آموزش ترید نیز آشنایی داشته باشد تا بتواند با ترکیب این دو به سادگی در بازار موفق شود.

بازار فارکس

اولین بخشی که در روانشناسی ترید در بازارهای مالی مورد بحث قرار می‌گیرد، بازار فارکس است زیرا فارکس از مهم‌ترین بازارهای مالی به شمار می‌رود و حجم معاملات در فارکس بسیار بالا است. همچنین بازار فارکس از بازار ارز دیجیتال نقدینگی بیشتری دارد و به همین خاطر هیجان و استرسش به مراتب بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازار فارکس محتوای آموزش فارکس را مطالعه فرمایید. روانشناسی ترید در بازارهای مالی برای کنترل احساسات در فارکس راه‌ حل‌هایی را ارائه می‌دهد که در زیر به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

هدف گذاری کنید

برای کنترل احساسات در این بازار پرهیجان لازم است که هدف داشته باشید. در مبحث روانشناسی ترید چیست بیان شد که احساسات، تاثیر بسیار مهمی بر معاملات می‌گذارند به همین خاطر لازم است که هر شخص بتواند احساسات خود را کنترل کند و این کار با هدف داشتن بهتر میسر می‌شود.

تمرین کنید

در بازار فارکس لازم است که در ابتدا آموزش ببینید و سپس به تمرین بپردازید. تکرار و تمرین در این بازار منجر به تسلط زیاد شمام بر حرکات بازار می‌شود و به همین نسبت هیجان و استرس شما نیز کنترل می‌شود. روانشناسی ترید در بازارهای مالی، تمرین را از اصولی‌ترین کارها برای کنترل احساسات به شمار می‌آورد.

به استراتژی خود پایبند باشید

در بخش هدف گذاری باید برای خود استراتژی بریزید و در طول انجام معاملات به آن پایبند باشید. هنگامی که بازارهای مالی با نوساناتی همراه است بیشتر افراد دست و پای خود را گم می‌کنند و تمامی برنامه‌های خود را به هم می‌ریزند. برای کنترل احساسات در این شرایط باید یادتان باشد که به برنامه‌ای که از قبل ریخته‌اید پایبند باشید و طمع برای افزایش سهام و ارز نداشته باشید. با انجام این کارها در بلندمدت به سود دلخواه و ثابت خود می‌رسید فقط کافی است که به خود اعتماد داشته باشید و از انجام دادن ریسک‌های غیرمعقول بپرهیزید.

صبور باشید

روانشناسی ترید در بازارهای مالی می‌گوید که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ارز دیجیتال و بازار فارکس از راه‌های یک شبه پولدار شدن هستند و به همین خاطر هیجان و عجله زیادی برای معامله کردن در این زمینه‌ها دارند. در حقیقت درست است که شما می‌توانید از این بازارها به راحتی کسب درآمد کنید؛ اما اگر تمایل دارید که به صورت دائم از این روش برای کسب درآمد استفاده کنید و در آن موفق شوید، در ابتدا باید صبور باشید و با استراتژی در این مسیر گام بردارید.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با سایت فارکس فکتوری

معامله گری چیست؟

به خرید و فروش در کوتاه مدت در نوسانات قیمت را معامله‌گری می‌گویند. هدف فرد معامله‌گر صرفا داشتن سود است و این روش برای سرمایه گذاری بلند مدت پیشنهاد نمی‌شود. به بیانی ساده‌تر کار معامله‌گران این است که سهم را در قیمت‌های پایین خریداری کرده و در قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسانند و همانطور که می‌دانید این کار با استرس زیادی همراه است و باز هم لزوم روانشناسی در معامله‌گری احساس می‌شود. برای این که یک استراتژی خوب برای معاملاتتان داشته باشید می‌توانید به صفحه آموزش استراتژی معاملاتی مراجعه نمایید.

تفاوت معامله‌گری و سرمایه گذاری

سرمایه گذاری اقسام گوناگونی دارد؛ اما مهم‌ترین تعریف سرمایه گذاری این است که به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در بازه‌های زمانی مختلف از آن انتظار سود داریم. تفاوت اصلی سرمایه گذاری و معامله‌گری در مدت زمان آن است و به همین دلیل روانشناسی در معامله‌گری و سرمایه گذاری رویه‌های متفاوتی را طی می‌کنند. معامله‌گران با توجه به هر نوسان قیمتی اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند؛ اما سرمایه گذاران ارز خود را در مدت زمان بیشتری نگه می‌دارند تا به وقت مناسب خود آن را به فروش بگذارند. دومین تفاوت معامله‌گری و سرمایه گذاری در میزان ریسکی است که هر کدام از طرفین می‌پذیرند.

معامله‌گری نسبت به سرمایه گذاری دارای ریسک بالاتری است زیرا در تمامی نوسان قیمت‌ها، خرید و فروش صورت می‌گیرد و یک فرد معامله‌گر نه تنها باید با روانشناسی ترید به خوبی آشنا باشد بلکه باید بتواند به خوبی برنامه ریزی کند و در لحظه تصمیم گیری نماید. اگر معامله‌گر در انتخاب خود بی دقتی کند، تمرکز و مهارت نداشته باشد ممکن است یک شبه تمام سرمایه خود را نابود کند که این میزان ریسک برای سرمایه گذار کمتر است.

مدیریت سرمایه ارز دیجیتال به آن دسته از افرادی که به درستی نمی‌توانند سرمایه‌شان را مدیریت کنند، کمک زیادی می‌کنند. آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال یکی از اصولی‌ترین راه‌های موفقیت در بازارهای مالی و کنترل احساسات است.

ویژگی های یک معامله‌گر

  • از قدرت تحلیل بالایی برخوردار است.
  • به خوبی می‌تواند سرمایه خود را مدیریت کند.
  • ریسک پذیر است.
  • به خوبی با روانشناسی معامله‌گری آشنایی دارد..
  • جسور و بی باک است.
  • طمع نمی‌کند.
  • در هنگام ضرر خود را نمی‌بازد.
  • مهارت تصمیم گیری خوب در شرایط بحرانی را دارد.

روانشناسی معامله‌گری چیست؟

روانشناسی معامله‌گری چیست؟

روانشناسی معامله‌گری با روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال و بازارهای مالی تفاوت چندانی ندارد فقط لزوم آشنایی با روانشناسی در معامله‌گری بیشتر احساس می‌شود. معامله‌گری حساسیت بسیار بالایی را می‌طلبد و فرد معامله کننده باید به خوبی با خود و روحیات خود آشنایی داشته باشد و بتواند در موقعیت‌های حساس خود را کنترل کند. روانشناسی معامله‌گری در مورد عواملی مانند: ترس و طمع، صبر، شجاعت، پذیرش، مسئولیت پذیری، کمال گرایی و ریسک پذیری صحبت می‌کند و دانستن این موارد را برای هر فرد ضروری می‌شمارد. زمانی که شما توانسته‌اید به خوبی احساساتتان را کنترل کنید، به راحتی می‌توانید با آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال pdf در بازارهای مالی موفق شوید.

چالش های یک معامله گر در روانشناسی ترید

در روانشناسی ترید در بازارهای مالی، ارز دیجیتال و معامله‌گری چالش‌های مشترکی وجود دارد. از جمله این چالش‌ها عبارتند از:

  • کمبود اعتماد بنفس در هنگام معامله
  • عدم صبوری
  • عدم مسئولیت پذیری
  • عدم داشتن استراتژی در معاملات

اهمیت تحلیل در روانشناسی ترید

تحلیل تکنیکال از عناصر مهم در روانشناسی معامله‌گری به شمار می‌آید. به تجزیه و تحلیل تکنیکال TA گویند و TA داده‌های شما را تجزیه تحلیل می‌کند و به شما در هدایت بازار ارز دیجیتال کمک بسیاری می‌کند. در تحلیل تکنیکال باید شما به الگوهای موجود در هر ارز دقت نمایید و با توجه به آن اقدام به سرمایه گذاری کنید. در این صورت کمتر دچار احساسات و هیجانات خواهید شد و این هدف اصلی روانشناسی در معامله‌گری است.

آسیب های ناشی از عدم توجه به روانشناسی ترید

اگر به روانشناسی ترید پایبند نباشیم آسیب‌های زیادی در هنگام معامله متوجه ما خواهد بود که از جمله این آسیب‌ها عبارتند از:

ضررهای مالی

از دست دادن سرمایه و پول از شکننده‌ترین آسیب‌ها در بازارهای مالی است. بی شک همه هنگامی که پول خود را از دست می‌دهیم دچار حس‌های منفی می‌شویم؛ اما این حس‌ها در معاملات رمزارزها به نسبت شدیدتر است. اگر معامله‌گران با روانشناسی ترید آشنایی نداشته باشند پس از شکست‌های متعدد روحیه خود را می‌بازند و آسیب‌های روحی زیادی را می‌بینند.

زاویه دید اشتباه

معامله‌گران مبتدی فکر می‌کنند که کسب درآمد در بازار ارز دیجیتال بسیار راحت است و با این روش می‌توان ره صد ساله را یک شبه طی کرد یا به عبارتی بهتر می‌توان یک شبه به پول‌های کلان رسید. نگاه معامله‌گران مبتدی بسیار سطحی است و ترید کردن اصلا یک بازی شوخی بردار نیست! این افراد اگر با همین زاویه دید جلو بروند در آینده سقوط عظیمی را شاهد خواهند بود.

ناامیدی

بسیاری از تریدرهای مبتدی، هنگامی که سود دلخواه خود را از معاملات بدست نیاورند ناامید می‌شوند. این افراد نگاهشان به تریدرهای مجرب و موفق است و مدام خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنند. در صورتی که تریدرهای با تجربه سال‌های زیادی را به آموزش پرداخته‌اند تا توانستند از پس هر معامله سودهای کلان را بدست بیاورند پس اگر شما هم مبتدی هستید، نباید خود را با این افراد مقایسه کنید و همه این‌ها از عوامل مهم در روانشناسی معامله‌گری است.

زمان گول زننده

از دیگر آسیب‌هایی که افراد در صورت عدم آشنایی با روانشناسی معامله‌گری می‌بینند، گول خوردن توسط زمان است. بازار ارز دیجیتال یک بازار شبانه روزی است و افراد هر زمان که بخواهند می‌توانند به معامله در این بازار بپردازند؛ اما در حقیقت اشتباه است. معامله‌گرانی که با روانشناسی ترید آشنایی دارند به خوبی می‌دانند که نباید در هر زمان که شد به معامله پرداخت بلکه باید زمان بندی درست را برای انجام معامله پیدا کرد.

اضطراب شدید

اگر همواره بدون توجه به خود و احساسات خود معامله کنید، اضطراب‌های زیادی را تجربه خواهید کرد که در بلندمدت باعث بروز بیماری‎‌های جسمی زیادی در شما خواهد شد.

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه روانشناسی ترید

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه روانشناسی ترید

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی ترید در بازارهای مالی، ارز دیجیتال و معامله‌گری هستید؛ کتاب‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کند تا تجزیه و تحلیل بهتری از مسائل داشته باشید و بتوانید معامله پرسودی را تجربه کنید.

خاطرات یک تریدر سهام

این کتاب نوشته ادوین لفوره است که به عنوان بهترین کتاب در زمینه روانشناسی معامله‌گری شناخته شده و خواندن این کتاب به شدت توصیه می‌شود. این کتاب تمام رفتارهایی را معامله‌گران در معامله انجام می‌دهند را به خوبی تجزیه تحلیل می‌کند و به بررسی ترس و طمع و حسادت می‌پردازد.

سرمایه گذار هوشمند

سرمایه گذار هوشمند نوشته بنجامین گراهام است. بنجامین از معروف‌ترین فعالان بورس در دهه 60 میلادی بود و در زمینه روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال مهارت بسیاری داشت. کتاب ” سرمایه گذار هوشمند” از منابع کلاسیک استراتژی سرمایه گذاری به شمار می‌رود و از استراتژی‌های کاربردی در کتاب صحبت شده است.

جادوگران بازار

این کتاب مه توسط جک شواگر نوشته شده است؛ به مصاحبه با افراد موفق درحوزه‌های تجاری و سرمایه گذاری پرداخته و از تجربه‌ها، چالش‌ها و شانس‌های این افراد سخن به میان آورده. یکی از افرادی که در این کتاب با وی مصاحبه شده “پاول تئودور جونز” موسس شرکت سرمایه گذاری تئودور است.

معامله گر منضبط

این کتاب نوشته مارک داگلاس است که به شما یک نگرش بسیار عمیق را در زمینه موفقیت می‌دهد و هدف نویسنده این است که شما بتوانید ذهن خود را هنگام معامله کردن منضبط و منظم کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریاننتیجه گیری

به طور خلاصه در این مقاله سعی شد که اهمیت روانشناسی ترید در بازارهای مالی، ارز دیجیتال و معامله‌گری به شما نشان داده شود و همچنین به بررسی روش‌هایی پرداخته شد که بوسیله‎ آن‌ها بتوانید کنترل احساسات خود را در دست بگیرید. در ادامه این مقاله آسیب‌هایی که افراد در صورت عدم آشنایی با روانشناسی ترید خواهند دید، بیان شده است و در نهایت به معرفی چندین کتاب جهت تقویت ذهن و بالا بردن توانایی تجزیه و تحلیل در معاملات پرداخته شد تا کمکی باشد برای موفقیت در زمینه‌های تجارت و سرمایه گذاری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *