امروز 13 آذر 1400 قیمت بیت کوین به پایین‌ترین حد ممکن در چند ماه اخیر رسید. ارزش بیت کوین در 24 ساعت گزشته یک سقوط 20 درصدی را تجربه کرد و این موضوع باعث ایجاد رعب و وحشت معامله‌گران بازار ارز های دیجیتالی شد. ریزش بیت کوین تنها خبر داغ امروز نبود؛ اتریوم بیش از 8 درصد و سولانا نیز 11 درصد سقوط قیمتی داشتند که موجب شد ارزش بازار جهانی پس از این خبر 7 درصد کاهش پیدا کند. در میان 20 رمزارز بازار ارزهای دیجیتال، تنها دو کوین توانستند در حالت سبز بمانند: Terra با 4 درصد و Polygon با 2 درصد افزایش قیمت جایگاه خود را حفظ کردند.

قیمت بیت کوین که در 19 آبان 1400 به بیش از 68.000 دلار رسیده بود، امروز با افت شدید قیمت روبه‌رو شد و در حال حاظر قیمت آن حدود 47.000 دلار است. ریزش بیت کوین بارها اتفاق افتاده است و ارزش قیمتی آن به  سطح حمایت کلیدی 53.000 دلار هم رسید. اما این رمزارز که به عنوان قدیمی‌ترین و قدرت‌مندترین ارز دیجیتالی شناخته می‌شود که پس از مدت‌ها طی کردن روند صعودی امروز با پایین‌ترین حد خود در چند ماه گذشته رسید.

این کاهش قیمتی فقط شامل بازار ارزهای دیجیتالی نیست، شاخص‌های سهام ایالات متحده نیز در این تایم فرم با کاهش قیمت چشمگیری موجه شدند. دلیل این ریزش چیست؟ چه اتفاقی ممکن است باعث سقوط بازارهای مالی شده باشد؟

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

دلیل ریزش بیت کوین چیست؟

بدون شک تغییر روش پرداخت برای محصولات تسلا توسط ایلان ماسک در ریزش بیت کوین بی‌تاثیر نیست اما دلیل اصلی افت قیمت بیت کوین به دولت چین برمی‌گردد. طبق تحقیقات انجام شده، دولت چین قصد دارد با سرکوب بیشتر فعالیت‌های ارزهای دیجیتال از پیشرفت آن جلوگیری کند. این موضوع قبلاً هم باعث افت ارزش قیمتی بازار ارزهای دیجیتال شده است و این موضوع جدیدی نیست. یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی چین گفته که دولت چین برخورد با نسل جدید ارزهای دیجیتال از جمله متاورس‌ها را تشدید می‌کند.

همچنین دولت چین با محدود کردن پیشنهادات اولیه کوین و مسدود کردن مبادلات ارزی در ریزش بیت کوین تاثیر مستقیم گذاشت. اما ضربه اصلی را زمانی وارد کرد که استخراج بیت کوین در استان سیچوان به طور کامل تعطیل شد و علاوه بر آن به بانک‌های چین اعلام کرد که از پردازش تراکنش‌های رمزنگاری شده خودداری کنند. اکنون بانک مرکزی این کشور و بانک مردمی چین پس از اعلام غیرقانونی بودن تمامی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، مخصوصاً سکه‌های دیجیتال را ممنوع کردند.

هند اخیراً قوانینی را ارائه کرده است که می‌تواند تمام ارزهای دیجیتال خصوصی را ممنوع کند، همچنین لایحه مخارج ایالات متحده که اخیراً امضا شده است شامل مالیات‌های جدید برای کارگزاران ارزهای دیجیتال است. همه این موارد می‌توانند در ریزش بیت کوین و دیگر رمزارزهای نام برده تاثیرگذار باشند.

فیس بوک ممنوعیت تبلیغات ارزهای دیجیتال را پایان داد

متا که قبلاً فیسبوک نامیده می‌‎شد، سرانجام به ممنوعیت طولانی مدت خود در تبلیغات ارزهای دیجیتال پایان داد. تصمیم غول رسانه‌های اجتماعی برای معکوس کردن خاموشی کریپتو خبر بزرگی برای دنیای ارزهای دیجیتال است. شرکت‌های ارزهای دیجیتال اکنون به بیش از ۳ میلیارد نفر در سراسر جهان دسترسی دارند که از پلتفرم‌های مختلف متا از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ و خود فیسبوک استفاده می‌کنند. متا در بیانیه‌ای گفت: «ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا چشم‌انداز ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به بلوغ و تثبیت رسیده‌اند و مقررات دولتی بیشتری را در رابطه با ارزهای دیجیتال را شاهد بوده‌ایم.

ارتباط کاهش نرخ بیکاری آمریکا با ریزش بیت کوین

کاهش نرخ بیکاری در آمریکا، می‌تواند یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار در ریزش بیت کوین باشد. اخیراً اخباری توسط اداره کار آمریکا منتشر شده که در آن نرخ بیکاری از 4.6 به 4.2 رسیده است که این میزان ریزش، پایین‌ترین حد بیکاری در آمریکا در چند سال قبل می‌باشد. بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقداند که این موضوع می‌تواند در ریزش بیت کوین تاثیرگذار باشد؛ زیرا در این حالت بانک مرکزی آمریکا سرعت چاپ پول را پایین می‌آورد و به روال عادی خود یعنی قبل از کرونا باز می‌گردد و در نتیجه باعث می‌شود قیمت دلار افزایش پیدا کند.  بسیاری از کارشناسان دلار و ارزهای دیجیتال را نقطه مقابل هم می‌دانند، بنابراین افزایش رشد ارزش دلار، ممکن است باعث ریزش بیت کوین شود.

آینده بیت کوین

اگر تاریخچه بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسانات است که لازمه قدرت ریسک‌پذیری بالایی می‌باشد. با اینکه امروز شاهد افت قیمت برخی از رمزارزهای مهم بازار بودیم، اما همچنان قیمت بیت کوین بسیار بالاتر از قبل است و ممکن است دوباره روند صعودی قبل را پیش گیرد. بیت کوین و اتریوم دو رمزارز قدرتمند می‌باشند و تغییرات قیمتی نظیر امروز در دنیای ارزهای دیجیتالی موضوع جدیدی نیست. بنابراین آینده ارزهای دیجیتالی بسیار مبهم است و پیشبینی آن نیازمند به کارگیری علم نوسان‌گیری و بررسی نمودارهای تحلیل تکنیکال و فاندمنتال می‌باشد.

این کاهش قیمت برای سرمایه گذاران رمزارز چه معنایی دارد؟

برای کسانی که با استفاده از استراتژی خرید و نگه داشتن در درازمدت روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، نوساناتی مانند امروز قابل انتظار است. به گفته هامفری یانگ، کارشناس امور مالی که می‌گوید از بررسی سرمایه گذاری های خود در هنگام افت بازار پرهیز می‌کند، ریزش‌های بزرگ چیزی نیست که بیش از حد او را نگران کند. یانگ با اشاره به «سقوط کریپتو» در سال 2017 که باعث شد بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ از جمله بیت کوین ارزش عمده خود را از دست دادند، می گوید: من نیز افت قیمتی 2017 را پشت سر گذاشته‌ام. من میدانم که این چیزها فوق‌العاده عادی هستند، مانند برخی از روزها که می توانند تا 80٪ کاهش پیدا کنند.

همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال خود را کمتر از 5 درصد از سبد خود نگه دارید. به گفته بیل نوبل، تحلیلگر ارشد فنی در Token Metrics، اگر به این توصیه عمل کنید، پس از وقوع اینگونه نوسانات دیگر استرس و اظطرابی نخواهید داشت، زیرا این نوسانات همچنان ادامه خواهند داشت.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

همانطور که گفته شد، ریزش بیت کوین و دیگر رمزارزها یک امر طبیعی است و اگر قدرت ریسک پایینی دارید بهتر است از دنیای ارزهای دیجیتال خداحافظی کنید. تجربه نشان داده است که بازار ارزهای دیجیتال بسیار ریسک‌پدیر است و نوسانات قیمتی آن یک امر طبیعی است. بنابراین نگران نباشید؛ چراکه بسیاری از کارشناسان پیشبینی کرده‌اند که ممکن است قیمت بیت کوین به 100.000 دلار هم برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *