بازارهای مالی نظیر فارکس یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد و افزایش سرمایه می‌باشد. روش‌های و نکاتی وجود دارد که تریدرها با استفاده از آن‌های می‌توانند درآمد خود را به راحتی افزایش دهند. پرایس اکشن یکی از همین ابزارها و روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان به راحتی و با کمترین دانشی سرمایه خود را دو چندان کرد. اما پرایس اکشن روش‌ها و انواع مختلفی دارد که پرایس اکشن ICT یکی از این روش‌های می‌باشد. پرایس اکشن ICT توسط شخصی به نام مایکل هادلستون اختراع شد که امروزه تریدرها از آن برای سود بیشتر استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید، بدانید که پرایس اکشن ICT چیست، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

سبک پرایس اکشن ICT

سبک پرایس اکشن ICT

ICT یکی دیگر از روش‌های پرایس اکشن می‌باشد که از طریق آن افراد می‌توانند سود معاملاتی خود را افزایش دهند. این روش توسط شخصی به نام مایکل هادلستون که دارای بیش از 30 سال سابقه معاملاتی می‌باشد، ابداع گردید. این شخص تاکنون بیش از 60 هزار دانشجو را آموزش داده است و خود نیز از شاگردان لری ویلیامز بوده است. این روش را زمانی اختراع کرد که در یکی از بانک‌های بزرگ مشغول به کار بود. به گفته خود مایکل هادلستون این روش را به واسطه مهندسی معکوس و شناخت بهتر الگوریتم‌های معاملاتی بانکی و اختراع کرد. ایت سبک از پرایس اکشن مزایا و معایب زیادی دارد که در ادامه مقاله پرایس اکشن ICT به آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر با مفهوم پرایس اکشن و انواع آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم که مقاله مقایسه انواع روش های پرایس اکشن را مطالعه کنید.

مزایای پرایس اکشن ICT

  • شناسایی نوسانات و تغییرات بازار بر اساس نقدینگی
  • بررسی بهتر سشن‌های معاملاتی
  • طرح ریزی و برنامه‌ریزی بهتر
  • بررسی دقیق ورودی‌ها و خروجی‌های بازار
  • بررسی لیکوییدیتی
  • نیاز به داشتن دانش گسترده‌ای درباره ارزهای دیجیتال نمی‌باشد

معایب پرایس اکشن ICT

  • امکان بررسی ساختارهای جزئی وجود ندارد
  • در حالت مولتی تایم دچار مشکل می‌شوید
  • تقسیم بندی اوردر بلاک‌ها به خوبی انجام نمی‌شود

مفاهیم اولیه پرایس اکشن ICT

مفاهیم اولیه پرایس اکشن ICT

پرایس اکشن ICT دارای یک سری مفاهیم اولیه است که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. این‌ها در واقع همان الگوهای ICT می‌باشند که در ادامه می‌خواهیم آن‌ها را برای شما عزیزان توضیح دهیم. یکی دیگر از روش‌های سودده پرایس اکشن، پرایس اکشن RTM است که با مطالعه مقاله آن می‌توانید با این روش بیشتر آشنا شوید.

حرکت مارکت

حرکت مارکت یا ساختار مارکت دیدگاه‌هایی از بازار ارز دیجیتال به افراد می‌دهد. این ساختارها به صورت تودرتو حرکت می‌کنند که از آن‌ها برای تحلیل مولتی تایم فریم‌ها استفاده می‌کنند.

تجمیع(Accumulation)

زمانی قیمت دارایی‌های دیجیتال در یک رنج قیمتی شروع به درجا زدن می‌کند، این بازه قیمتی را زیر نظر بگیرید، چرا که نمودار بعد از آن حالت صعودی می‌گیرد. الته باید دقت کنید که اگر قبل از این درجا زدن نمودار جالت نزولی داشته باشد، بعد از درجا زدن حتما صعودی خواهد شد، در غیر این صورت نمودار صعودی نمی‌شود.

توزیع(Distribution)

این حالت دقیقاً برعکس حالت تجمیع می‌باشد، یعنی در این حالت پس از درجا زدن قیمت در یک بازه قیمتی، نمودار نزولی می‌شود. توجه کنید که پیش از این بازه زمانی، نمودار حالت صعودی داشته باشد.

تعادل قیمتی(Equal balance)

تعادل قیمتی(Equal balance)

وقتی که ارزش یک دارایی پس از حرکت اکسپشن به 50 درصد قیمت قبلی خود برمی‌گردد، تعادل قیمتی رخ می‌دهد. قیمت مدت زمان زیادی در این ناحیه نمی‌ماند که هر زمان به این ناحیه رسید، می‌توان با استفاده از آن بازار را در تایم فریم‌های پایین‌تر پیش بینی کرد.

ارزان یا تخفیف(Discount)

زمانی که نمودار حالت خود را از صعودی به نزولی تغییر می‌دهد و به 50 درصد حالت خود می‌رسد، حالت تخفیف یا Discount می‌گویند.

حالت گران یا Premium

این حالت دقیقاً بر عکس حالت Discount می‌باشد که نمودار از حالت نزولی به صعودی تغییر می‌کند. این حالت زمانی شکل می‌گیرد که حرکت نزولی به بالای 50 درصد خود برسد که با استفاده از آن می‌توان بازار را در تایم فریم‌های بالا پیش بینی کرد.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی فارکس

خلاء نقدینگی

برای این که از این حالت استفاده کنید و آن را بهتر درک کنید باید نوع نمودار خود را به صورت کندلی در بیاورید. گاهاً نمودار در یک جهت خاص شروع به حرکت می‌کند که در این حالت برگشت قیمت دوباره دیده می‌شود. در این صورت معمولاً کندل‌هایی با سایه و شدوی کم و بدنه بزرگ و بلندی شکل می‌گیرد.

استخر نقدینگی

نواحی بالایی سقف ها یا پایینی کف ها که معمولا تریدرها استاپ های ورودی معاملات خودشان را در آنجا قرار می دهند را استخرهای نقدینگی می گویند، بانک ها با کشاندن قیمت به آنجا حجم سفارشات خود را پر می کنند یا سفارشات قبلی خود را می بندند. با مطالعه مقاله آشنایی با استخر نقدینگی با مفهوم لیکوییدیتی . نقدینگی بیشتر آشنا شوید.

اوردر بلاک(OrderBlock)

اوردر بلاک(OrderBlock)

اوردر بلاک‌ها(OrdersBlockes) مناطقی هستند که نواحی عرضه و تقاضا در آن آن شکل می‌گیرد. سفارشات در این نواحی به سرعت بسته و پر می‌شوند و حرکات بعدی اوردرها پس از پر شدن سفارشات شکل می‌گیرد. بانک‌ها از این ویژگی برای پرکردن نقدینگی استفاده می‌کنند و همچنین به صورت پلکانی از اوردربلاک‌ها در معاملات استفاده می‌کنند. اگر سفارشاتی که در این نواحی قرار می‌گیرند، بزرگ و یکجا باشد، اوردربلاک‌های بعدی پر نمی‌شوند. پرایس اکشن ICT این مناطق رو بررسی می‌کند که از مهم‌ترین مزایای این سبک پرایس اکشن می‌باشد.

BMS چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

در بازارهای نوسانی همانند ارزهای دیجیتال و فارکس، قیمت همیشه در حال نوسان می‌باشد. از این رو پیدا کردن نقطه برگشت بازار در این حالت کمی مشکل می‌باشد که با استفاده از شکستن کف یا سقف محدوده ترید، روند بازار معلوم می‌شود. این روند یا شکستن کف یا سقف را شکست ساختاری یا همان BMS می‌گویند. به طوری که اگر کف شکسته شود روند ما در تایم تحلیلی نزولی خواهد بود، اما اگر سقف شکسته شود روند تحلیلی صعودی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

واگرایی در پرایس اکشن ICT

در پرایس اکشن ICT زمانی واگرایی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی دیجیتال بر خلاف روند بازار و در جهت خلاف شاخص فنی حرکت کند. با تشخیص و شناسایی واگرایی متوجه می‌شوید که روند قیمت قرار است تغییر و نزول کند. همچنین در برخی از موارد ممکن است که روند تغییر خیلی شدید باشد و منجر به جهت تغییر قیمت شود. نحوه تشخیص حباب یا همان واگرایی از طریق دو ابزار RSI و MACD انجام می‌شود.

الگوهای ICT

معامله‌گران یا تریدرها زمانی دست به خرید و فروش می‌زنند که برخی از الگوها را مشاهده کنند. به عنوان مثال زمانی که الگوهای سقف و کف دوقلو را مشاهده می‌کنید تا زمانی که از این الگوها تاییده نگرفتید، یا به شما سیگنال را ندهند، دست به خرید و فروش نمی‌زنید. الگوهای ICT نیز به این صورت عمل می‌کند و شما باید طبق آن‌ها عمل کنید و زمانی که پرایس اکشن به شما سیگنال داد، آنگاه ترید را آغاز کنید. در بخش مفاهیم اولیه پرایس اکشن ICT، الگوهای ICT را به شما معرفی و توضیح دادیم، با استفاده از این الگوها می‌توانید بازار را بهتر از پیش بررسی کنید و تغییرات قیمتی را تشخیص دهید.

واگرایی در پرایس اکشن ICT

زمانی که واگرایی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی خلاف جهت یک شاخص فنی  همانند یک نوسان‌ساز در حرکت باشد یا بر خلاف سایر داده‌ها در حرکت باشد. واگرایی به شما اخطار می‌دهد که ممکن است روند فعلی قیمت ضعیف شود و در برخی از موارد دیگر ممکن است باعث ایجاد تغییر جهت قیمت شود. همچنین وجود واگرایی را می‌توان با استفاده از RSI و MDCD پیدا کرد؛ ولی برای تشخیص استاپ هانت کردن مارکت میکرها بررسی چارت بر روی ابزارهایی است که به یکدیگر وابسته هستند.

خط روند و حیله آن توسط مارکت میکر

این را میدانیم که قیمت همیشه در حال حرکت کردن به سمت نقدینگی است. معمولاً خط روند یک عامل مهم محسوب می‌شود، اما می‌توان این خطوط را نادیده گرفت، زیرا معامله‌گری  که بر اساس خط روند خری و فروش می‌کند همیشه خط ضرر خود را در زیر آن قرار می‌دهد. از این رو مارکت میکر هم ثیمت را ابتدا به زیر خط روند می‌برد تا نقدینگی جمع‌آوری کند و پس از آن به حرکت اصلی خود باز می‌گردد.

ساختار نقدینگی و رسیدن قیمت به آن ها

بازارهای مالی به طور کلی یا در داخل یک رنج مشخصی قرار گرفته‌اند یا گذشته‌ای از خود ندارد که این عمل سبب می‌شود که تحلیل به مشکل روبه‌رو شود. در داخل رنج نیز خود شامل یک موج ایمپالیس می‌شود که بالا و پایین آن محسوب شده است، این تعریف ممکن است ظاهر و رنج خاص در هر تایم‌فریم داشته باشد. چنانچه از چارت گذشته‌ی نزدیکی نداشته باشیم، با تغییر تایم‌فریم یا همان زوم چارت مناسبی برای بررسی آن مهیا می‌شود.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

پرایس اکشن یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد برای افرادی است که دانش زیادی از ارزهای دیجیتال ندارند. این ابزار به آن‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از ساده‌ترین متدها و روش‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. پرایس اکشن خود نیز دارای انواع مختلفی می‌باشد که پرایس اکشن ICT یکی از آن‌ها می‌باشد. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با این روش آشنا کنیم تا درک بهتری از این روش درآمدزایی کسب کنید. هر چند که بهتر است دوره آموزشی ارز دیجیتال را تهیه کنید تا با مشاهده چند جلسه با تمامی مفاهیم ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *