آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است

همانطور که در مقاله مزیت‌های بیت کوین مطالعه کردید، بیت کوین توسط افراد ناشناخته‌ای با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو طراحی شد. اما چه کسی بیت کوین را خلق کرد؟ چه کسی پشت غول رمزارزهای دنیای کریپتونایسی است؟ در سال 2019 فردی با نام کریگ استیون رایت ادعا کرد که خالق بیت کوین است. البته این ادعا به صورت عمومی پذیرفته نشد، اما سروصدای زیادی در دنیای ارزهای دیجیتالی ایجاد کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سوال آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟ بپردازیم و شما را با زندگی وی آشنا کنیم.

امروزه بیت کوین به عنوان قدیمی‌ترین و برترین ارز دیجیتالی شناخته می‌شود و هر خبری درباره این رمزارز در سرتیترهای اخبارهای دنیا است به عنوان مثال در 13 آذر 1400 ریزش بیت کوین به قدری در بازار ارزهای دیجیتالی سروصدا کرد که در هر سایت خبری بررسی این موضوع در اولویت بود. بهتر است بدانید به دلیل محبوبیت فراوان این رمزارز، سرمایه گذاری در بیت کوین یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتالی می‌باشد.

اما نکته مهمی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را کنجکاو کند، پیدایش خالق بیت کوین است.

مقاله پیشنهادی: تفاوت بیت کوین و اتریوم.

هویت ساتوشی ناکاموتو

آیا کریگ رایت طراح بیت کوین است

پی بردن به هویت اصلی ساتوشی ناکاموتو، یکی از جالب‌ترین موضوعاتی است که پس از رشد قیمتی و افزایش محبوبیت بیت کوین باعث شد بسیاری از کاربران به آن علاقه‌مند شوند. چرا که این موضوع بسیار مرموز و عجیب واقع شد. ساتوشی ناکاموتو یک برنامه‌نویس کامپیوتری و خالق ارز دیجیتالی بیت کوین است که در سال 2008 پس از طراحی اولین رمزارز دیجیتالی، در وایت پیپر این پروژه، بیت کوین را به طور کامل به کاربران معرفی کرد.

وی در سال 2011، درست زمانی که پروژه بیت کوین داشت به کارایی واقعی دست پیدا می‌کرد و در میان افراد مختلف محبوبیت کسب می‌کرد، ناپدید شد. او پست‌ها و ایمیل‌های خود را که در تالارهای گفتگو به اشتراک می‌گذاشت را به تدریج متوقف کرد و در آخرین صحبت‌های خود با یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین اعلام کرد که مشغول کارهای دیگری شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

کریگ رایت کیست؟

آیا کریگ رایت بیت کوین را ساخت

کریگ استیون رایت(Craig Steven Wright) متولد اکتبر 1970، یک دانشمند علوم رایانه و تاجه استرالیایی است که ادعا می‌کرد خلق بیت کوین است. وی در سال 1987 از دبیرستان Padua در Brisbane فارغ‌التحصیل شد. رایت در دانشگاه Charles Sturt، یک محقق و مدرس آکادمیک بود و با عنوان «میزان خطر سیستم‌های اطلاعاتی» مشغول کار بروی Phd خود بود. رایت همچنین ادعا کرده بود که در سال 2015 دکترای علوم پزشکی خود را از دانشگاه Charles Sturt گرفته است اما دانشگاه اعلام کرد که فقط دو مدرک کارشناسی ارشد به او اعطا شده و رایت مدرک دکترایی از این دانشگاه نگرفته است. اما در فوریه 2017 بالاخره مدرک دکترای خود را از CSU اخذ کرد.

آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟

این سوال نخستین‌بار در سال 2015 در ذهن کاربران ایجاد شد؛ چرا که در این سال دو روزنامه فعال در حوضه فناوری با نام‌های Wired Magazine و Gizmodo با انتشار مقاله‌ای درباره اینکه آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟ ذهن بسیاری از کاربران را به این مسئله کنجکاو کرد. کریگ رایت ضمن اینکه این موضوع را تایید کرد، اعلام کرد که او به شدت درگیر طراحی و توسعه اولین ارز دیجیتالی جهان با دوست از دست رفته خود یعنی دیو کلیمن بوده است.

پس از مدت کوتاهی روزنامه Wired Magazine پست‌های پاک شده از کریگ وایت، اسناد کش‌شده، ایمیل‌ها، نوشته‌های نویسندگان و کاربرانی که درباره این موضوع بحث کرده بودند را برای اثبات این سوال که آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟، منتشر کرد. اما هنوز هم این موضوع برای افراد بسیاری قابل باور نبود و بازهم موجب اثبات ادعای کریگ رایت نشد.

کریگ رایت و اثبات ادعای خود

کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو است

پس از جنگ و جدل‌های کاربران فعال و روزنامه‌ها درباره اینکه آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟، رایت مجبور به انتشار مدارک جدیدی نظیر اسکرین شات‌هایی از ترمینال نرم افزاری و کلید عمومی خود که با اولین بلاک‌های شبکه بیت کوین ارتباط داشت، شد. اما این مدارک هم کافی نبود و پس از بررسی مدارک آقای رایت توسط یک محقق امنیتی به نام دان کامینسکی این ادعا دوباره رد شد. او گفت که ادعای آقای رایت فقط یک فریب است. همچنین توسعه‌دهنده بیت کوین، آقای جف گارزیک هم با این نظر موافق بود؛ وی اعلام کرد که مدارک آقای رایت، چیزی را اثبات نمی‌کند.

بنابراین فقط دو راه وجود داشت که رایت بتواند ادعای خود را به ثبت برساند: اول آنکه رایت می‌توانست یک تراکنش با استفاده از کلید خصوصی خود(ناکاموتو) انجام دهد. دوم اینکه وی می‌توانست یک پیام امضا شده با استفاده از همان کلیدها به صورت رمزنگاری‌شده منتشر کند. اما کریگ رایت به شکل دیگری به این موضوع پاسخ داد؛ وی در پاسخ به این خواسته در وب‌سایت خود اینگونه نوشت:

من معتقد بودم که می‌توانم این کار را انجام دهم و چندین سال ناشناس بودن و پنهان بودن را کنار بگذارم. اما پس از رویداد اتفاقات اخیر از انتشار کلیدهای اولیه خود برای اثبات این موضوع منصرف شدم. من دیگر علاقه‌ای به انجام این کار ندارم. من نمی‌توانم.

پس از انتشار این نوشته، عده‌ای بر این باور بودند که رایت به دلیل ادعای دروغ درباره کلیدهای خصوصی و عدم دسترسی به این کلیدها نتوانسته ادعای خود را ثابت کند و منصرف شدن رایت فقط یک دروغ دیگر علاوه بر ادعاهای دروغین او است.

احضار کریگ رایت به دادگاه برای اتهام کلاه‌برداری

آیا کریگ رایت خالق بیت کوین می باشد

پس از ادعاهای کریگ رایت درباره بیت کوین، دادگاه او را به اتهام کلاه‌برداری احضار کرد. وی پس از امتناع به آشکار کردن دارایی‌های بیت کوین خود به شعبه جنوبی دادگاه فلوریدا برای ارائه توضیحات احظار شد. رایت در مدتی قبل‌تر در خواست کرده بود که جسله دادگاه و تعویق بیافتد و همچنین اجازه حضور او از طریق ویدیو کنفرانس داده شود؛ اما این درخواست توسط قاضی Beth Bloom رد شد.

پس از اتمام دادگاه، قاضی حکم کلاه‌برداری را به کریگ رایت داد که می‌تواند به حداقل 5 سال زندان و پرداخت جریمه ختم شود. پس از وارد شدن اتهام سرقت بیتکوین به ارزش 11 میلیارد دلار به رایت، او یک اظهارنامه کذب بر اساس اظهارات و مدارکی که قبلا در دادگاه استرالیا تحویل داده بود، ارائه کرد.

 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

همانطور که گفته شد پی بردن به هویت ساتوشی ناکاموتو به دلیل مرموز بودن و ناپدید شدن ناکاموتو موضوعی بسیار جذاب است. بسیاری از افراد مختلف مدعی این موضوع بودند ک هر کدام به نحوی نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند و هویت ناکاموتو هنوز نامشخص است. همچنین بهتر است بدانید که پاسخ به سوال آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟ چندان اهمیتی ندارد؛ چرا که کنترل نشدن بیت کوین توسط شخص خاصی یکی از دلایل اعتماد مردم به این رمزارز است و به خاطر تیم قدرت‌مند توسعه‌دهنده بیت کوین دیگر نیازی به یک فرد مدیر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *