یکی از روش‌های بسیار کارآمد در فضای بلاکچین، الگوریتم اثبات اعتبار(Proof-Of-Authority) می‌باشد که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم، گرچه نقطه ضعف‌هایی نیز دارد؛ پس برای فهمیدن این ضعف‌ها بهتر است با ما همراه باشید. البته می‌توان گفت الگوریتم PoA یکی از بهترین راه‌کار‌هایی می‌باشد که برای موسسه‌های متمرکز و حتی اکوسیستم‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این رو خیلی از شبکه‌ها هستند که با استفاده از الگو‌های اثبات کار و اثبات سهام برای اجماع شبکه استفاده می‌کنند؛ البته روش‌های دیکری هم هستند مانند الگوریتم اثبات اعتبار که طرفداران خاص خود را دارند و در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتری درباره‌ی مزایا و معایب الگوریتم اثبات اعتبار می‌پردازیم با ما همراه باشید.

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار چیستالگوریتم اثبات اعتبار یا همان PoA چیست! همان طور که گفتیم یکی از روش‌های اجماع کارآمد در دنیای بلاکچین می‌باشد که عمل تایید تراکنش‌ها را در اختیار همه‌ی کاربران قرار نمی‌دهد بلکه به کاربران محدود اجازه می‌دهد. این الگوریتم دارای یک یا چندین نود اعتبار سنج است که مسئول به وجود آوردن بلاک‌های جدید هستند و بهتر است بدانید برای پردازش تراکنش‌ها به وجود آمده‌اند. ساختار و معماری شبکه ممکن است این بلاک‌های جدید را به وسیله‌ی رأی اعتبار سنج‌ها یا با رأی اعضای شبکه متعهد شود.

در این الگوریتم در بین اعتیار سنج‌ها هیچگونه رقابتی قرار نگرفته است اما در الگوریتم اثبات کار این اتفاق می‌افتد که به آن الگوریتم ماینینگ نیز می‌گویند. اگر نمی‌دانید چرا در این روش مصرف انرژی برق به حداقل می‌رسد به این دلیل که این الگوریتم نیازی به قدرت پردازشی سخت‌افزارها ندارد؛ حال که به سوال PoA چیست پاسخ دادیم در ادامه می‌خواهیم به نحوه عملکرد آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال Frax چیست

نحوه عملکرد الگوریتم اثبات اعتبار و برخی از ویژگی ها

نحوه عملکرد الگوریتم اثبات اعتباراگر درباره‌ی عملکرد این الگوریتم اطلاعاتی نیاز دارید و به دنبال فهم آن هستید این نوشتار به شما کمک می‌کند که درباره‌ی ویژگی‌های آن و همچنین عملکرد آن دانشی جمع آوری کنید و یکی دیگر از بهترین استراتژی‌هایی که به شما در کسب درآمد از این راه کمک می‌کند اسکالپ تردینگ می‌باشد. عملکرد این الگو به این صورت است که سپرده‌گذاری ارز‌ها را انجام نمی‌دهد بلکه از اعتبار افراد استفاده می‌کند تا تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های جدید را انجام دهند. در الگوریتم اثبات اعتبار حقوق راه‌اندازی بلوک‌های جدید به کره‌هایی واگذار می‌شود که شایستگی انجام این کار را نشان داده باشند و برای بدست آوردن این قدرت و توانایی تولید بلوک‌های جدید کافیست کره‌ها، احراز هویت اولیه را انجام دهند.

برای جلوگیری از دسترسی نودهای بدکار که ممکن است عملکرد سیستم را با مشکل مواجه کنند؛ الگوریتم PoA در ابتدا اعتبار‌های شبکه که نام اصلی آن‌ها ولیدیتور می‌باشد را به طور اتفاقی با انجام یک فرآیند بسیار سخت انتخاب می‌کند و پس از آن نود‌هایی که از قبل در حال فعالیت اعتبار سنجی بوده‌اند را برای انتخاب یا رأی‌گیری نود‌های جدید و تایید آن‌ها قرار می‌دهد که همان طور که گفتیم این کار از دسترسی نود‌های خراب جلوگیری می‌کند.

البته روشی که برای انتخاب کردن ولیدیتورها در الگوریتم اثبات سهام قرار داده است؛ برای همه‌ی کاربرانی که در این شبکه فعالیت می‌کنند به طور یکسان در نظر گرفته شده است، یعنی به طور عادلانه انتخاب می‌شوند. کاربرد اصلی الگوریتم اثبات اعتبار این است که به سازمان‌های خصوصی که می‌خواهند زنجیره‌ی خود را بسازند کمک می‌کند و در کل یک مکانیسم توافقی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت های استیکینگ ارز دیجیتال

تاریخچه الگوریتم اثبات اعتبار

تاریخچه الگوریتم اثبات اعتبارسال تولید الگوریتم اثبات اعتبار به سال 2017 بر می‌گردد و فردی که این مکانیزم را به وجود آورده است کوین وود(Gavin Wood) می‌باشد. این فرد در کارنامه‌ی خود با پروژه‌ی معروف اتریوم نیز همکاری داشته است و بهتر است بدانید این فرد یک پروژه‌ی معروف به نام پولکادات را نیز تأسیس کرده است. کوین وود زمانی به فکر ایجاد این الگوریتم افتاد که در بیست چهارم ماه فوریه، سال 2017 شبکه‌ی آزمایشی اتریوم به نام راپستن مورد حمله‌ی خودداری از خدمات قرار گرفت. این شبکه در اصل برای توسعه‌دهندگان شبکه‌ی بلاکچین اتریوم بود که قبل از جاری شدن قراردادهای هوشمند بر روی این شبکه، آن‌ها را آزمایش می‌کرد.

بعد از اینکه شبکه‌ی آزمایشی مورد حمله قرار گرفت برای این شبکه یک تست جدید لحاظ شد، به عنوان kovan که در پیاده سازی آن از الگوریتم اثبات اعتبار استفاده شده بود؛ در آن زمان PoA تنها برای جلوگیری از حملات dos یا همان خودداری از خدمات مورد استفاده قرار می‌گرفت. با گذشت زمان و داشتن قابلیت‌های متعدد توانست خدمات بیشتری را برای خود به ارمغان بیاورد. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات از بهترین راه‌های دریافت اتریوم به سایت نحوه استخراج اتریوم مراجعه کنید.

مزایای و معایب الگوریتم اثبات اعتبار

مزایای و معایب الگوریتم اثبات اعتباراین الگوریتم دارای مزایا و معایبی برای شبکه‌های بلاک چین دارد که در ادامه این نوشتار درباره‌ی آن مطالبی ارائه خواهیم داد؛ همچنین اگر می‌خواهید با فرمول‌های تضمینی به کسب درآمد دلاری دست پیدا کنید می‌توانید به سراغ دوره آموزشی استراتژی معاملاتی بروید.

مزایا

  • سرعت الگوریتم اثبات اعتبار بالا می‌باشد و همچنین نسبت به الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام کارمزد کمتری را دریافت می‌کند.
  • عملیات شبکه دارای اثبات اعتبار می‌باشد که مستقل از تعداد گره‌های واقعی قرار گرفته در شبکه هستند.
  • همچنین بهتر است بدانید که مقیاس پذیری شبکه‌های که دارای اثبات اعتبار هستند نسبت به شبکه‌های بلاک‌چین اثبات سهام و اثبات کار بیشتر می‌باشد.
  • یکی دیگر از مزایای آن این است که در برابر حملات داس 51 درصد مقاوم می‌باشد.
  • به دلیل کارایی بالایی که الگوریتم اثبات تعتبار دارد در شبکه‌ی بلاک چین به عنوان اثابت اقتدار نیز شناخته می‌شود.

معایب

  • این الگوریتم با همه‌ی خدمات، مزایا و کارآمد بودن آن دارای معایبی می‌باشد که در این نوشتار درباره‌ی معایب این شبکه اطلاعاتی ارائه خواهیم داد.
  • شبکه‌هایی که وابسته به الگوریتم اثبات اعتبار می‌باشند فاقد از تمرکز زدایی می‌باشد که باعث می‌باشد هویت شبکه‌ی غیرمتمرکز بلاک‌چین دچار مشکل شود.
  • این الگوریتم هیچ ضمانتی  مقاومتی را در برابر سانسور‌ها جوابگو نمی‌باشد که به این معناست، اطلاعات را می‌توان  در این الگوریتم تغییر داد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

مطلب آخر

این الگوریتم در سال 2017 به وجود آمده است و همان طور که گفتیم فردی که آن را به وجود آورده است کوین وود می‌باشد و این فرد با پروژه‌ی معروف اتریوم همکاری داشته است. زمانی ساخت الگوریتم اثبات اعتبار را شروع کرد که شبکه‌ی آزمایشی به نام راپستن مورد حمله‌ قرار گرفت. همچنین این اگوریتم دارای مزایا و معایبی می‌باشد؛ به عنوان مثال الگوریتم اثبات اعتبار نسبت به الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام کارمزد کمتری را دریافت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *