بازار فارکس همانند بازار ارزهای دیجیتال، روزانه حجم معاملات زیادی در آن صورت می‌گیرد. دارایی‌هایی که در بازار فارکس وجود دارد خیلی بیشتر از ارزهای دیجیتال است و همچنین گستردگی بیشتری نیز دارد. از این رو تریدرها با مدل‌ها و الگوهای بیشتری سروکار دارند و استفاده از آن‌ها کسب درآمد را آسان‌تر می‌کند. الگوهای مثلثی یکی از روش‌هایی است که هم در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد و هم فارکس. از این رو آشنایی با الگوهای مثلثی فارکس برای تریدرها بسیار کاربردی است. ما در این مقاله قصد داریم به آموزش الگوهای مثلثی بپردازیم و شما را با انواع الگوهای مثلثی نیز آشنا کنیم.

الگوی مثلثی چیست؟

الگوهای مثلثی

الگو های مثلثی یکی از کاربردی‌ترین الگوهای ترید در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است. این الگو انواع مختلفی دارد که در 3 دسته صعودی، نزولی و متقارن تقسیم‌بندی می‌شوند. سرمایه‌گذاران با استفاده از الگو های مثلثی فارکس سود خوبی از بازار کسب می‌کنند، چرا که درصد خطای آن پایین می‌باشد. البته پیش از ورود به بازار فارکس بهتر است که با این بازار آشنا شوید و راه‌های کسب درآمد از آن را یاد گرفته باشید. از این رو برای کسب درآمد دلاری از بازار فارکس بایستی فیلم های دوره هوش بازار جهانی فارکس را مشاهده کنید تا در این بازار به سود قابل توجه خود برسید. از این الگوها به عنوان الگوهای مثلثی تکنیکال نیز یاد می‌شود چرا که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تریدرها با استفاده از الگوهای مثلثی به راحتی می‌توانند استراتژی معاملاتی خود را بریزند، چرا که تصویری کلی از میزان خطا، ریسک و سود از طریق این الگوها بدست می‌آورند. از طرفی دیگر این الگوها درصد خطای کمتری نسبت به سایر الگوها و روش‌ها دارد، پس یاد گرفتن آن خالی از لطف نیست. کندل‌های که در بین دو ناحیه مقاومت و حمایت وجود دارند و مثلثی تشکیل می‌دهند. تریدرها از طریق الگوهای مثلثی فارکس می‌توانند روند نزولی و صعودی بازار را پیش بینی کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی خارجی برای ایرانی ها

شکل گیری الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

همان طور که میدانید الگوی مثلثی در تجریه و تحلیل تکنیکال بایستی در نمودار قیمت ایجاد و تشخیص داده شود. برای تشخیص این نوع از الگوها اصولا در قسمت بالای نمودار یا همان قله‌ها و در قیسمت پایین نمودار یا همان دره‌ها قرار می‌گیرند و در کل نمودار قیمت باید شکل یک مثلث حرکت کند. در صورتی تشخیص این نوع از الگوها، زمانی اتفاق می‌افتد که تعادل بین سطح پایین و بالا بر قرار باشد. از این رو باید منتظر باشید که یک شکست مقاوتی در روند قیمت به وجود آید.

بیشترین استفاده از این الگو برای تعیین نقاط ورود و خروج در معامله می‌باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در زمان رسم الگوهای مختلف در تحلیل تکنیکالشما معمولاً شاهد رفتار نوسانی در قیمت خواهید بود. از این رو با توجه به این نوسان‌ها می‌توانید یک تحلیل درست از موقعیت را بدست آورید.

انواع الگوهای مثلثی

الگوهای مثلثی تکنیکال یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد دلاری است که اکثر تریدرها از آن استفاده می‌کنند. این روش زمان ورود به بازار را در نزدیکی تقاطع سطوح نمایان می‌کند و تعداد زیادی از کندل‌ها در نواحی قبل از شکست خطوط نیز حذف می‌شوند. الگوهای مثلی جزء مباحث تحلیل تکنیکال است، شما با استفاده از ابزارهای متنوعی می‌توانید به کار و تحلیل خود با استفاده از این الگوها سرعت ببخشید. شما می‌توانید با مطالعه مقاله 7 تا از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال با ابزارهای مفید برای کسب سود بیشتر آشنا شوید.

الگوی مثلثی صعودی(Ascending Triangle)

این الگو دارای یک ضلع شیب دار یا صعودی و یک ضلع شیب دار به سمت پایین است. نمونه این الگو در تصویر زیر برای شما عزیزان آورده شده است تا بهتر آن را درک کنید. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که شکست مقاومتی در بالا و شکست مقاومت افقی در پایین رخ دهد. این اتفاق تقریباً هر دو ماه یکبار رخ می‌دهد و زمانی می‌توان به استناد کرد که قبل از هر شکست دو برخورد با بدنه اتفاق افتاده باشد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، تعداد کندل‌ها در ابتدا زیاد و در آخر کاهش پیدا می‌کند. شکست معمولاً در نیمه سوم به بعد مثلث رخ می‌دهد و زمان بیشتری صرف رسیدن به هدف می‌شود.

الگوهای مثلثی

الگوی مثلثی نزولی(Descending Triangle)

مثلث نزولی نشان دهنده روند نزولی قیمتی و نمودار است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید دارایی یک ضلع شیب دار رو به پایین و یک ضلع با شیب ثابت است. این الگو نیز همانند الگوی مثلثی افزایشی یا صعودی، تعداد کندل‌ها در ابتدا زیاد و به مرور کاهش می‌یابد. در برخی از اوقات زمانی که شکست رخ می‌دهد، شاهد حجم کم کندل‌ها و سپس افزایش آن‌ها هستیم. در این حالت بر عکس الگوی مثلثی صعودی که در قبل از نقطه تلاقی خط مقاومت و حمایت رخ می‌دهد، در حالت نزولی هر جایی ممکن است رخ دهد. برای درک بهتر این الگو تصویر زیر را مشاهده را کنید تا بهتر متوجه آن شوید. همچنین زمانی می‌توان این الگو را درست در نظر گرفت که حداقل دو برخورد با بدنه بالا و پایین مثلث داشته باشد.

الگوی مثلثی نزولی(Descending Triangle)

الگوی مثلثی متقارن(Symmetrical Triangle)

مثلثی متقارن را تصور کنید، این الگو دقیقاً شبیه یک مثلث متقارن است. الگوی مثلثی از دو خط شیب دار که یکی از آن‌ها صعودی و دیگری نزولی است تشکیل شده است. برای درک بهتر این الگو می‌توانید تصویر زیر را مشاهده کنید. این الگو نیز همانند دو الگوی قبل هر چه تعداد برخورد با بدنه مثلث بیشتر اتفاق افتاده باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو بهترین راه اعتباری سنجی الگوی خود، بررسی تعداد دفعات برخورد است. همانطور که در دو مدل قبل مشاهده کردید، در ابتدا تعداد کندل‌ها زیاد و به مرور کاهش می‌یابد؛ این الگو نیز از این روند تبعیت می‌کند. ترید کردن با الگوی مثلثی متقارن بیشترین سود را برای استفاده کننده آن به همراه دارد. چرا که در زمانی که بازار در حالت نزولی خود است، زمانی که شکست صورت بگیرد، تریدر می‌تواند تا 15 درصد سود از معاملات خود کسب کند.

الگوی مثلثی متقارن(Symmetrical Triangle)

نحوه ترید با الگوهای مثلثی

نحوه ترید با این الگوها به این صورت است که باید به جرکت ببین دو خط روند توجه زیادی شود. به طوری که در زمان رسم مثلث نباید فاصله خالی زیادی در مثلث وجود داشته باشد. همچنین برای اینکه بهتر این مدل را درک کنید بهتر است آشنایی خوبی با دو الگوی Flag و Wedge را داشته باشید. برای آشنایی با این دو الگو مقاله آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را مطالعه کنید تا الگوهای لازم را بهتر درک کنید. برای استفاده از این الگوهای باید فردی صبور باشید، چرا که بازه زمانی شکلی گیری این الگوها بیش از 30 تا 60 روز است. پیش از انجام معاملات خود به این موضوع دقت بسیار کنید که قبل از شکست حداقل دوبار با بدنه مثلث برخورد داشته باشد. از طرفی بررسی میزان حجم و تعداد کندل‌ها در ابتدا و انتها از عوامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد.

نکاتی مهم برای رسم الگوهای مثلثی

معمولاً قیمت‌ها در طول یک الگوی مثلثی چندین بار به سمت بالا یا به سمت پایین حرکت می‌کنند که در این اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضع برای رسم الگو‌های مثلثی صبر است. این بالا و پایین‌ها یا همان نوسانات قیمتی یاستی روند خود را ادامه دهند تا در داخل مثلث شما قرار بگیرند.

البته این را بدانید که این نوع مثلث‌ها معمولاً از یک توقف کوتاه در روند بازار خبر می‌دهند که بیان‌گر ادامه دار بودن روند قیمت است. در آخر باید بگوییم که برای رسم کل الگو بخ چهار نقطه و برای هر خط به دو نقطه در نمودار قیمت نیاز است.

 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال و فارکس دوتا از بزرگترین بازارهای جهانی است که افراد زیادی در آن مشغول به کسب درآمد دلاری هستند. اما کسب درآمد در این دو بازار کمی مشکل و بدون داشتن دانش اولیه درباره این دو بازار کمی مشکل است. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال مقاله آموزش ارز دیجیتال را مطالعه فرمایید. الگوها و روش‌های مختلفی برای افزایش درآمد و پی بردن به روند بازار وجود دارد. از جمله الگوهایی که تریدرهای زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند، الگوی مثلثی است. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم به آموزش الگوهای مثلثی بپردازیم و شما را با انواع آن آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *