بازارهای مالی در چند دهه اخیر تغییرات زیادی کرده است که با این وجود تریدرهای زیادی به خرید و فروش مشغول هستند. معامله‌گران خرده فروش، بیشتر درگیر پیش بینی روند قیمتی بازار و دارایی‌های دیجیتال هستند. اما این افراد نمی‌دانند که بانک‌های مرکزی و موسسات به راحتی می‌توانند بازارها را دستکاری کنند. با مشاهده چنین وضعیتی در بازارهای مالی تریدرهای خرده فروش با استفاده از پلتفرم‌ها و ابزارهای معاملاتی توانستند از طریق بلاک های سفارش یا اوردربلاک‌ها این مشکل را رفع کنند. شاید این سوال برای شما پیش آید که اوردر بلاک فارکس چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد. افراد با استفاده از اوردر بلاک‌ها می‌توانند در بازارهای جهانی به راحتی خرید و فروش کنند و دیگر در دام تغییراتی بانک‌ها و شرکت‌ها قرار نگیرند. در ادامه مقاله شما را بامفهوم اوردر بلاک چیست بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اوردر بلاک چیست؟

اوردر بلاک فارکس

در بازارهای مای نظیر فارکس شرکت‌ها و بانک‌های مرکزی مقادیر زیادی از دارایی‌های خاص خود را در یک بلاک سفارش انباشته می‌کنند. این بلاک‌ها همان مناطق عرضه و تقاضا هستند که از طریق پرایس اکشن عرضه و تقاضا به راحتی قابل شناسایی است. در این نواحی تریدرها در یک ناحیه کاملاً مطمئن به خرید و فروش دارایی‌ها می‌پردازند، اما بانک‌ها و موسسات مالی نمی‌توانند سفارش‌های بزرگ خرید و فروش ارائه دهند. چرا که با ارائه دادن بلاک های سفارش از جانب بانک‌ها و موسسات سبب نوسانات زیادی در بازار خواهد شد. اما از آنجایی که بیشتر  بانک‌ها قصد خرید و فروش دارایی‌های باارزش دارند، مجبور به ساخت چنین بلاک‌های سفارشی می‌شود. دلیل این اجبار این است که بیشتر کالاهای مورد نیاز مردم عادی توسط این سازمان‌ها وشرکت‌ها تولید می‌شود.

سفارشات بانک‌ها و شرکت‌ها به صورت اوردر بلاک می‌باشد که پس از به اتمام رساندن خرید و فروش خود، از بازار خارج می‌شوند. این چرخه تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که خرید و فروش آن‌ها به طور کامل پایان یابد. به عنوان مثال اگر بانکی قصد خریداری یورو یا دلار آمریکا به مقدار 200 میلیون را داشته باشد، خرید خود را در چند مرحله انجام می‌دهد تا در نهایت به خواسته خود برسد. از طرفی دیگر بانک‌ها برای اینکه نوساناتی در بازار ایجاد نکنند، در سمت فروش 1 بلوک را نشان می‌دهند. اما این در حالی است که بلوک آن‌ها 1000تایی یا بیشتر می‌باشد. حال که با مفهوم اوردر بلاک چیست، آشنا شدید در قسمت بعد اوردر بلاک فارکس را نیز به شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن اسمارت مانی

اوردر بلاک فارکس

اوردر بلاک فارکس

همانطور که در بخش قبلی مقاله اوردر بلاک فارکس توضیح دادیم، بلوک‌های سفارش مجموعه‌ای از سفارشات هستند. این سفارشات توسط بانک‌ها، شرکت‌ها یا موسسات مالی خصوصی یا دولتی ایجاد می‌شوند. اگر تریدرهای خرده فروش از داده‌های سطح 2 بازار(Level 2 Market Data Trading) استفاده کنند، به راحتی می‌توانند این بلاک اوردرها را شناسایی کنند. این روش معمولاً توسط سرمایه‌گذاران بزرگ، بانک‌های مرکزی یا سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بلاک اوردر فارکس خریدهای با حجم بالا انجام می‌شود.

در زمانی که از داده‌ای سطح 1 بازار استفاده می‌کنید، باید این نقاط را شناسایی کنید. چرا که باید این روش متکی به ساختار بازار و اطلاعات شخصی هر تریدر است. برای شناسایی نقاط انباشت یا توزیع، از روش‌های زیر استفاده کنید. اگر قصد دارید که در بازار فارکس بیشتر از قبل کسب درآمد کنید، دوره آموزش فارکس را مشاهده کنید.

اوردر بلاک فارکس صعودی(Bullish Order Blocks)

Bullish Order Blocks

بلاک های سفارش صعودی موقعیتی است که بانک‌ها یا موسسات مالی بزرگ مقادیر زیادی از یک ارز خاص را انباشته می‌کنند. به عنوان مثال بانک مرکزی ژاپن قصد دارد که ارزش ین ژاپن را در مقابل دلار آمریکا  پایین بیاورد. در این صورت وارد بازار مالی فارکس می‌شود و شروع به خرید دلارهای آمریکا می‌کند تا عرضه دلار در بازار فارکس کاهش یابد. زمانی که عرضه در بازار کاهش یابد، تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت دلار افزایش می‌یابد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بازار برای مدتی طولانی در یک محدوده قرار دارد. در این بین نیز تعدادی کندل با حجم معاملات بالا قابل مشاهده است که خریداران در آن دارایی جمع‌آوری می‌کنند. توجه کنید که کندل‌هایی که به رنگ سبز هستند، نشان دهنده حجم بالای معاملات می‌باشند. پس از اینکه قیمت از سطح مقاومت گذر کند، روند نمودار به احتمال زیاد صعودی خواهد بود.

اوردر بلاک فارکس نزولی(Bearish Order Blocks)

Bearish Order Blocks

مثال قبل در بخش اوردر بلاک فارکس صعودی را به یاد بیاورید، فرض کنید خلاف آن را بخواهیم انجام دهیم. در این حالت بانک مرکزی ژاپن قصد دارد که ارزش پول خود را بیشتر از دلار کند. برای اینکار باید عرضه در بازار فارکس را کاهش دهد تا تقاضا افزایش یابد که در این حالت ارزش ین ژاپن افزایش خواهد یافت. مثالی دیگر برای درک بهتر این موضوع نیز وجود دارد، دو پول دلار آمریکا و فرانک سوئیس را در نظر بگیرید.
طبق تصویر بالا و توزیع متوجه این می‌شوید که موسسه‌ای یا بانکی شروع به فروش مقدار زیادی دلار می‌کند. در این حالت قیمت سطح حمایت می‌شکند و در جهت سقوط بازار به پیش می‌رود. با اینکار روند بازار نزولی می‌شود و تا زمانی که مقدار عرضه و تقاضا به تعادل نرسد این روند ادامه خواهد داشت.

مزایا و معایب اوردر بلاک چیست؟

مزایامعایب
بهتر کردن استراتژی معاملاتیپیدا کردن اوردر بلاک آسان نیست
استراتژی موثر، به ویژه در بازار ارز دیجیتالروزانه اتفاق نمی افتند
نحوه عملکرد بازار را بهتر شناسایی می کنندباید از نشانگرهای حجم استفاده شود
شناسایی اوردربلاک‌های بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ برای خرید و فروش دارایی‌های خاص

نکات مهم در زمان استفاده از اوردر بلاک فارکس

نکات مهم در زمان استفاده از اوردر بلاک فارکس

اوردربلاک فارکس یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی است که در رسیدن به سود خالص به تریدرها کمک می‌کند. بلاک های سفارش این قابلیت را به تریدرها می‌دهند تا بفهمند که موسسات مالی قصد چه کاری را در بازار دارند. با به کار گیری این روش در استراتژی معاملاتی خود حرکت بعدی آن‌ها را بهتر شناسایی خواهید کرد. اما زمانی که از این روش استفاده می‌کنید باید 3 نکته زیر را در معاملات خود نیز در نظر بگیرید.

1. روزانه نیست

یافتن اوردر بلاک فارکس در بازار به این صورت نیست که آن را جستوجو کنید یا به برنامه معاملاتی خود اضافه کنید. کسی نمی‌داند که بانک‌ها در چه زمانی وارد بازار می‌شوند و دست به خرید و فروش می‌زنند. همچنین بلوک‌های سفارش نیز وضعیتی هستند که خیلی کم اتفاق می‌افتند و نادر می‌باشند. از این رو نمی‌توانید آن را به عنوان یک استراتژی به معاملات خود اضافه کنید، چرا که رخ دادن و ندادن آن مشخص نیست. اما اگر شخصی هستید که بازار را روزانه رصد می‌کنید و با پدیده اوردر بلاک فارکس آشنایی دارد، به احتمال زیاد شاهد آن خواهید بود. از طرفی دیگر به راحتی می‌توانید آن را به سیستم معاملاتی خود اضافه کنید و در زمان درست از آن استفاده کنید.

2. هر چه برد بیشتر باشد، حرکت بزرگتر است

بازار به این صورت حرکت می‌کند که پس از تکمیل انباشته شدن، بازار روند خود را تغییر می‌دهد. زمانی که این اتفاق می‌اقتد باید به این نکته توجه کنید که هر چقدر برد بیشتر باشد، حرکت نیز بزرگتر خواهد بود. در این حالت تریدر زمانی وارد بازار می‌شود که قیمت بالاتر یا پایین‌تر از سطح مقاومت یا حمایت شکسته شود. همانطور که در بالا توضیح دادیم بانک‌های بزرگ به این علاقه دارند که در مدت زمان خرید خود را افزایش دهند. چرا که برای آن‌ها مقوله خرید آسان‌تر می‌شود و به صرفه‌تر می‌باشد. بنابراین خریدات خود را بدون مواجه با نوسانات بالا و به دور از بازارهای پر نوسان انجام می‌دهند.

3. ترکیب شاخص های حجم

بخش دیگری که باید در زمان استفاده از اوردربلاک فارکس به آن توجه کنید، نشانگرهای حجم می‌باشد. با استفاده از شاخص‌های حجم متوجه محل قرار گرفتن دوره انباشت یا حجم‌های بالا می‌شوید. به شما این قابلیت را نیز می‌دهد تا بتوانید تشخیص دهید که آیا بانکی یا موسسه بزرگی در حال ایجاد اوردر بلاکی است یا خیر. بلاک های سفارش همانند یک بازاری است که در محدوده خاصی قرار دارد، اما این بدان معنا نیست که هر محدوده یک بلوک سفارش است. از این رو برای شناسایی محدوده‌ها که آیا این محدوده سفارش بلاک‌ها می‌باشد یا خیر باید از یک نشانگر حجم استفاده کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

به طور خلاصه، استفاده از اوردر بلاک فارکس راهی عالی برای درک محرک‌های اصلی حرکات بازار است. بازار فارکس به شدت تحت تأثیر بانک‌های مرکزی است که اغلب برای کنترل ارزش ارزهای خود وارد بازار می‌شوند. اما با وجود اینکه این یک تکنیک موثر برای جذب اطلاعات بازار در زمان واقعی است، هیچ نظر قاطعی در مورد نحوه پیاده سازی بلوک‌های سفارش در یک سیستم معاملاتی وجود ندارد. در حالت ایده آل، بهترین راه حل این است که این تکنیک معاملاتی را حفظ کنید و هر زمان که مناطق انباشت یا توزیع را شناسایی کردید که به دلیل فعالیت بانک‌های مرکزی و موسسات بزرگ در بازارها اتفاق می‌افتد، به طور طبیعی از آن استفاده کنید. سپس، اکثر تریدرها زمانی وارد موقعیتی می‌شوند که قیمت به زیر یا بالاتر از سطوح حمایت و مقاومت می‌شکند و از خرید قابل توجه بانک مرکزی یا بانک سرمایه گذاری شتاب می‌گیرند.

سوالات متداول

اوردربلاک به چه معناست؟

به زبان ساده، بلاک های سفارش منطقه‌ای در معاملات هستند که در آن دولت‌ها و مؤسسات بزرگ سفارش‌های فارکس خود را برای ورود به بازار یا خروج از موقعیت‌های موجود انباشته می‌کنند. این شرکت‌ها یا بانک‌ها معمولاً نمی‌توانند کل مقدار را در یک سفارش بخرند یا بفروشند، بنابراین این کار را به صورت بلوک انجام می‌دهند. معامله گران خرده فروش معمولاً از این بلوک‌های سفارش برای نشان دادن جهت بعدی قیمت استفاده می‌کنند.

اوردربلاک فارکس چگونه کار می کنند؟

اگرچه بازار فارکس غیرمتمرکز است، اما به خوبی می‌دانیم که بانک‌های مرکزی نقش مهمی در دستکاری سطح ارزهای خود دارند. در عین حال، بانک‌های مرکزی باید از ثبات نرخ ارز خود اطمینان حاصل کنند، به این معنی که نمی‌توانند سفارش بزرگی در بازار ایجاد کنند و سایر فعالان بازار را به وحشت بیندازند. در نتیجه، آنها سفارشات را در بلوک‌ها یا چند مرحله انجام می‌دهند. برای مثال، اگر بانکی بخواهد 200 میلیون پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا بخرد، این کار را در بلوک‌های 10 میلیونی، 20 میلیونی و غیره انجام می‌دهد.

چگونه بلوک های سفارش را در بازار فارکس شناسایی کنیم؟

صادقانه بگوییم، هیچ ابزار خاصی برای شناسایی بلوک‌های سفارش در معاملات فارکس وجود ندارد. این مهارت را زمانی کسب می‌کنید که برای مدت طولانی در بازار فارکس تمرین می‌کنید و معامله می‌کنید به طور طبیعی برای شما به وجود می‌آید. سپس می‌توانید ناحیه‌هایی را که بانک‌های مرکزی و صندوق‌های تامینی مقادیر زیادی از دارایی را انباشته یا توزیع می‌کنند، شناسایی کنید. با این حال، یکی از بهترین ابزارها برای شناسایی بلاک های سفارش در بازار فارکس، یافتن محدوده تثبیت یا الگوهای نمودار منحصر به فرد است که در آن قیمت تعادل بازار را پیدا می کند و از شاخص های حجم برای شناسایی حجم معاملات بالا استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *