تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟

بیت کوین و اتریوم رمز پایه سیستم‌های انتقال پول دیجیتال هستند. که از فناوری بلاک‌چین و رمزگذاری استفاده می‌کنند. و تفاوت‌های ناچیزی در نحوه کارکرد و استفاده از آنها وجود دارد.

اگر به دلایلی قصد استفاده از هر یک از این بسترها را برای تجارت دارید درک تفاوت‌های میان بیت کوین و اتریوم بسیار مهم است. زیرا آنها می‌توانند عاملی تعیین‌کننده برای تبدیل سرمایه به سکه باشند.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی بود که با موفقیت راهی برای انتقال ارزش بین دو نفر در هر جای دنیا ایجاد کرد. معاملات بیت‌کوین مستقل از درگیری و یا دخالت توسط واسطه‌های مالی معمولی مانند دولت‌ها، بانک‌ها یا شرکت‌ها انجام می‌شود.

بیت‌کوین وقتی برای اولین‌بار در ژانویه ۲۰۰۹ فعال شد تقریباً هیچ ارزشی نداشت. اما در آوریل ۲۰۲۱ ، قیمت آن تقریباً ۶۵۰۰۰ دلار بود که رکورد آن زمان را شکست. (ایچیموکو چیست ؟)

اتریوم چیست؟

جالب است بدانید اتریوم توسط Vitalik Buterin ، نوجوان روسی کانادایی اختراع شد. که در اواخر سال ۲۰۱۳ مقاله خود را در این زمینه منتشر کرد.

ویتالیک باترین، ابتدا عاشق بیت‌کوین و گروه طرف‌داران این ارز الکترونیکی بود. اما خیلی زود با محدودیت‌های آن روبرو شد. با در سن نوزده‌سالگی شروع به ساخت سیستم جدیدی کرد که بتواند از بیت‌کوین کارآمدتر باشد. (شاخص قدرت نسبی (RSI) چیست؟)

ارز رمزنگاری شده از کجا آمد؟

ارز رمزنگاری شده اصطلاحی است که برای شناسایی یک کلاس دارایی تازه ظهور شده استفاده می‌شود. از برخی جهات، این یک نام نادرست است.  زیرا ارزهای ذخیره شده ارزش‌هایی هستند که می‌توانیم از آنها برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنیم.

بنابراین، گرچه این نوع ارز به معنای دقیق کلمه نیست. اما آنها مطمئناً دارایی و اموالی هستند و ارزش بالایی دارند و می‌توانند به دلار، پوند و یورو و…فروخته شوند. تقریباً مانند طلا که همه افراد در تجارت برای معامله اجناس آن را قبول نمی‌کنند. اما درعین‌حال همه معتقدند که یک ارزش و دارایی است. برخلاف طلا، ارز رمزنگاری شده فقط در دنیای دیجیتال وجود دارد. (خط روند چیست؟)

بیت کوین و اتریوم چه ساختاری دارند؟

ایده اصلی، کارکردن از طریق یک شبکه غیرمتمرکز کامپیوتری است. که رکورد انباشته‌ای از معاملات بلاک‌چین را به اشتراک می‌گزارد.  هر دو سیستم در معرض دید عموم قرار دارند و بر اساس نرم‌افزارهای منبع بازساخته شده‌اند. بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند وارد سیستم شوند و برای پیشرفت سعی خود را بکنند.

همچنین هر دو شبکه به یک عنصر مشترک معروف هستند. که به‌عنوان ماینر شناخته می‌شوند و برای انجام محاسبات پیچیده مورداستفاده قرار می‌گیرند. ماینرها برای تأیید معاملات، مسابقه می‌دهند و با ارز دیجیتال تازه صادر شده پاداش می‌گیرند.

این نوع سیستم، تأیید اثبات کار نامیده می‌شود و به دلیل انرژی مصرفی و آلودگی که انرژی ایجاد می‌کند، مورد انتقادات فزاینده‌ای قرار گرفته است. درحالی‌که مقایسه‌ها بسیار بحث‌برانگیز است، طبق یک تخمین، شبکه بیت‌کوین در یک سال بیشتر از یک کشور از برق استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

Bitcoin و Ethereum چه تفاوتی دارند؟

تفاوت میان بیت کوین و اتریوم

در این است که بیت‌کوین اولین ارز رمزنگاری شده واقعی بود و از سال ۲۰۰۹ کار خود را شروع کرد. اما اتریوم یک نسخه پیشرفته بسیار جدیدتر از بیت‌کوین است و در سال ۲۰۱۵ آغاز به کارکرد.

در فاصله زمانی بین انتشار بیت‌کوین و Ethereum ، بسیاری از ارزهای هم‌پایه دیگر ظهور کردند. بااین‌حال، بیشتر آنها فقط به تلاش برای بهبود جنبه‌های عملکرد Bitcoin محدود بودند به‌عنوان‌مثال آنها تنها برای افزایش سرعت معاملات یا بهبود امنیت یا ناشناس بودن معاملات عملکرد داشتند.

اتریوم مطمئناً سریع‌تر از بیت‌کوین است. معاملات اتریوم معمولاً در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند، این در حالی است که معاملات در بیت‌کوین معمول‌اند دقیقه به طول می‌انجامند.

اتریوم درحالی‌که هنوز مبتنی بر بلاک‌چین است و به‌عنوان ذخیره ارزش فعالیت می‌کند، طرف‌داران این مدل رمزارز آن را به‌عنوان بستری برای محاسبات توزیع شده می‌بینند که با ارز داخلی خود به نام اتر همراه است.

شبکه Ethereum ساختار پیچیده‌تری دارد و قادر به ذخیره کد کامپیوترها و برنامه‌هایی است که می‌توانند از قدرت پردازنده برای رفتن به شبکه اجرا استفاده کند.

اتریوم و بیت‌کوین چگونه پیشرفت کردند

شما می‌توانید اجناسی را با بیت‌کوین خریداری کنید و از این ارز الکترونیکی برای ارسال و دریافت پرداخت استفاده کنید، اما این خرید و فروش‌ها علت اصلی افزایش ارزش بیت‌کوین نیستند.

بیت‌کوین سال‌هاست که در معاملات اینترنتی به‌عنوان ابزاری برای معاملات آنلاین از جمله خرید دارو و…، به‌مانند “طلای دیجیتال” از ارزش زیادی برخوردار شده است.

بیت‌کوین، به‌عنوان یک دارایی مانند فلزات گران‌بها است. همچنین به دلیل توانایی خود در ذخیره‌سازی مالی ارزشمند است. البته، بیت‌کوین بسیار بی‌ثبات است و در طول تاریخ خود شاهد افت شدید قیمت نیز بوده است.

اتریوم نیز دچار تحول شده است، اما تغییرات ناشی از این است که چگونه شبکه اتریوم می‌تواند روش‌های جدیدی را برای انجام کارهای سنتی در امور مالی و سایر صنایع ارائه دهد.

قیمت هر دو رمز ارزهای بیت‌کوین و اتر در یک کشش طولانی‌مدت از اوایل سال ۲۰۱۸ تا پاییز سال ۲۰۲۰ تقریباً ثابت بوده است.

در این دوران بیت کوین و اتریوم وارد یک رکود بزرگ شدند. دوره‌ای که توسط قدیمی‌ها به‌عنوان “زمستان رمزنگاری” شناخته می‌شود. اما هم اکنون کارشناسان عقیده دارند که این دو رمزارز از رکود خارج شده‌اند.

دلایل مختلفی وجود دارد که هرکدام به طرز چشمگیری از رکود خود خارج شده‌اند، بیت‌کوین طرف‌داران اصلی خود را به دست آورده است که در مورد استقبال از ارز دیجیتال بسیار امیدوارانه صحبت می‌کنند.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان بیت‌کوین در حال حاضر تقریباً با همان ارزش Unilever نگهداری می‌شود، درحالی‌که Ethereum تقریباً همان ارزش استارباکس یا Walgreens Boots Alliance را دارد.

شبکه Ethereum همچنین امکان ایجاد ارزهای رمزنگاری شده یا توکن‌های دیگر را با استفاده از پروتکل مشابه Ether فراهم می‌کند اما روی بلاک‌چین‌های مختلف توزیع می‌شود که می‌تواند دولتی یا خصوصی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *