دوج کوین بخریم یا شیبا؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با مفهوم و تفاوت هردو آشنا شویم. امروزه میم کوین‌ها به کمک و حمایت ایلان ماسک در بازار ارزهای دیجیتال به تیتر اصلی اخبار و رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. این میم کوین در واقع فقط به عنوان یک شوخی در سال 2013 درست شد و هدف مشخصی نداشت اما با حمایت ایلان ماسک از دوج کوین این ارز دیجیتالی به شدت رشد کرد و امروزه جز محبوب‌ترین میم کوین‌ها است. با آموزش ارز دیجیتال بیشتر مهارت خود را افزایش دهید.

اما حمایت و توییت‌های ایلان ماسک بر دیگر میم کوین‌ها مثل شیبا هم تاثیر گذاشت. اینگونه که شیبا با اینکه فقط یک سال بیش‌تر از زمان تولیدش نمیگذرد، توانسته خود را به رتبه بالایی در میم کوین‌ها برساند. برای شناخت تفاوت دوج کوین و شیبا با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی:درس های وارن بافت برای تریدرها

 شیبا اینو

پس از شکل گرفتن دوج کوین به عنوان یک شوخی، افراد زیادی تلاش کردن با ایجاد حاشیه و هیاهو به رشد و صعود میم کوین خودشان کمک کنند. تقلید از دوج کوین باعث خلق بسیاری از میم کوین‌ها شد اما در سال 2020 شخص ناشناسی با نام ریوشی شیبا اینو را تولید کرد. طولی نکشید که این میم کوین تبدیل به حریف سرسخت دوج کوین شد. شیبا اینو یک توکن برپایه شبکه ERC-20 اتریوم است که نام خود را از یک سگ شکاری در ژاپن گرفته است که شباهت زیادی به عکس دوج کوین دارد. شیبا اینو شباهت‌های زیادی به ارز دیجیتال akita دارد.

دوج کوین

دوج کوین یک میم کوین همتا به همتا با داشتن پروژه بلاکچین متن باز می‌باشد. این ارز دیجیتالی در سال 2013 توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس خلق شد. ابتدا به عنوان یک شوخی در بازار ارزهای دیجیتالی شناخته شد، اما با گذشت زمان و حمایت افراد مشهور همانند ایلان ماسک، این میم کوین تبدیل به یک ارز دیجیتالی با ارزش شد. دوج کوین یکی از شاخه‌های لایت کوین بود که توانست خود را جدا کند. قیمت پایین و نامحدود بودن عرضه از مهم‌ترین ویژگی‌هایش به شمار می‌آید.

تفاوت بین توکن و کوین در چیست؟

کوین‌ها دارای بلاکچین اختصاصی هستند مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و … . اما توکن‌ها بر اساس بلاکچین‌هایی که قبلا تشکیل شده‌اند فعالیت می‌کند. به عنوان مثال شیبا در بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند. اما با افزایش ارزش هر توکن در اتریوم، کارمز شبکه اتریوم بیشتر می‌شود.

دوج کوین بخریم یا شیبا؟ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

شباهت‌ها

نماد دوج کوین و شیبا برگرفته از یک سگ ژاپنی به نام شیبا است.

هردو در فعالیت‌های خیرانه شرکت می‌کنند.

پشتیبانی افراد مشهور از دیگر شباهت‌های این دو میم کوین می‌باشد.

تفاوت‌ها

حمایت و توجه ایلان ماسک باعث صعود دوج کوین شد اما حامی شیبا اینو، ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) می‌باشد. همچنین باید بدانید که دوج کوین دارای عرضه نامحدود است اما شیبا دارای یک کوادریلیون عرضه می‌باشد. درسته که عرضه شیبا محدود است، اما یک کوادریلیون یعنی یک عدد 25رقمی، مقدار کمی نیست.

دوج کوین قدیمی‌تر است و  یکی از شاخه‌های لایت کوین می‌باشد، در صورتی که شیبا فقط یک سال دارد و در پروژه بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند. همچنین دوج کوین از روش اثبات کار یا همان POW و شیبا با روش اثبات سهام یا همان POS استفاده می‌کند.

شیبا حدود 40% از دارای خود را یه ویتالیک بوترین اختصاص داد اما بوترین تصمیم به سوزاندن 90% از سهم خود(یعنی 410تریلیون توکن به ارزش تقریبا 6.7 میلیارد دلار) گرفت و این امر باعث کاهش عرضه شد که توانست به رشد دوباره شیبا کمک کند.

یکی دیگر از معیارهای مقایسه و پاسخ به سوال دوج کوین بخریم یا شیبا؟ را می‌توان بازار سرمایه این دو میم کوین دانست. شیبا و دوج کوین هر دو دارای بزرگ‌ترین بازارهای سرمایه در جهان هستند. دوج کوین در رتبه پنجم بازار و شیبا در رتبه سی‌ام بازار قرار دارد. در نظر داشته باشید که شیبا یک میم کوین تازه متولد شده است و با این وجود در رتبه بالایی قرار دارد.

ادامه تفاوت ها

قیمت کم، عرضه نامحدود، راحتی و نداشتن پیچیدگی از ویژگی‌های مهم دوج کوین به شمار می‌رود. این مزایا موجب جایگزینی دوج کوین با پول‌های خرد و اسکناس یک دلاری می‌شود. اما هدف نهایی شیبا، تبدیل شدن به یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیبا سواپ می‌باشد.

این صرافی پس از آپدیت اتریوم 2.0، به افراد مجوز تبدیل غیر متمرکز، مستقیم و ارزان به یکدیگر را می‌دهد. همچنان توکن‌های لیش و بون در این صرافی معامله می‌شود که در صورت تامین نقدینگی صرافی شیباسواپ، پاداشی از این دو توکن دریافت خواهند کرد.

البته بون هنوز به صورت رسمی به بازار عرضه نشده اما به گفته توسعه دهندگان بزودی شاهد عرضه شدن این توکن می‌شوید.

مقاله پیشنهادی:نوسان گیری چیست؟

شت کوین چیست؟

برای اینکه بدانیم دوج کوین بخریم یا شیبا مطالعه معایب هرکدام در پاسخ به این سوال به شما کمک بزرگی می‌کند. بسیاری از افراد معتقدند که شیبا و دوج کوین جز شت کوین‌ها هستند. در واقع شت کوین به ارزهایی گفته می‌شود که آینده‌ی خوبی ندارند و پس از گذشت زمان با نزول فراوان از بین می‌روند. حال این سوال پیش می‌آید که چرا بسیاری از کاربران به شیبا، شت کوین می‌گویند؟ مهم‌ترین دلیل این افراد مشخص نشدن وایت پیپر است. به همین دلیل بساری از افراد اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در شت کوین‌ها جز ضرر و زیان چیزی به همراه ندارد.

اما نمی‌شود با اطمینان کامل این حرف را مورد قبول دانست. شیبا تا به حال رشد خوبی داشته و امروزه جز اخبارهای مهم به شمار می‌آید و همچنین دوج کوین نزدیک به یک دهه است که فعالیت دارد. پس پیشبینی آینده میم کوین‌ها هیچوقت به طور حتمی نیست.

مقاله پیشنهادی:آموزش خرید بیت کوین در صرافی کوکوین

دلایل قرارگیری شیبا در دسته شت کوین‌ها

انتشار نکردن وایت پیپر

وایت پیپر سندی است که خالقان ارز دیجیتال در آن مشخص می‌کنند که هدف از تولید این ارز چیست و برای برطرف کردن چه مشکلاتی تولید شده‌؟ بیشتر انتقاداتی که از شیبا می‌شود، نداشتن وایت وایپر است که موجب قرارگیری این ارز دیجیتالی در دسته شت کوین ها است.

ارائه ندادن راه حل‌های جدید

بسیاری از ارزهای دیجیتال تازه‌کار پس از مدتی شروع به بروزرسانی می‌کنند و مشکلات خود را برطرف می‌کنند. اما در بحث شیبا اینو این اتفاق نیفتاده است و هیچگونه فناوری جدیدی ارائه نکرده و این موضوع در اعتماد کاربران تاثیر مستقیم می‌گذارد. عده‌ای از کاربران معتقداند که این رمز ارز فقط به دلیل حمایت بوترین و افزایش قیمت دوج کوین سوار بر موج شده و خود را بالا کشیده است.

پکیچ پیشنهادی:دوره هوش ارز دیجیتال

نداشتن بلاکچین منحصر به فرد و اختصاصی

نداشتن بلاکچین اختصاصی مشکل مهمی نیست، بسیاری از ارزهای دیجیتال معتبر دارای بلاکچین اختصاصی نیستند اما در مورد شیبا بخاطر نداشتن وایت پیپر و دیگر مشکلات، نداشتن بلاکچین موجب بیشتر شدن حساسیت کاربران شده است.

رشد قیمتی بسیار عجیب

رشد و شتاب سریع قیمتی تاثیر مستقیمی روی قرارگیری شیبا در دسته شت کوین ندارد، اما تجربه نشان داده است که شت کوین‌ها معمولا با شتاب قیمتی سریع در یک بازه زمانی خاص شروع و با نزول قیمت شدیدی همراه هستند. حال برای پاسخ به سوال دوج کوین بخریم یا شیبا؟ می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

برای تصمیم گیری بهتر درباره اینکه دوج کوین بخریم یا شیبا باید در نظر داشته باشید با اینکه بیش از یک دهه از خلق اولین ارز دیجیتالی می‌گذرد اما بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار تازه است و هنوز بسیاری از مردم جهان اعتماد کافی به ارزهای دیجیتال مخصوصا میم کوین‌ها ندارند. پیشبینی نوسانات میم کوین ها بسیار دشوار است و هیچ پایه و اساسی ندارد.

بنابراین سرمایه گذاری در میم کوین‌ها نیاز به مهارت خاصی ندارد. اما ممکن است در آینده شاهد سبقت شیبا از دوج کوین باشیم. در وبسایت شیبا اعلام شده که این میم کوین قاتل دوج کوین است. دز بازار میم کوین‌ها هیچ چیز غیر ممکن نیست و احتمال وقوع این احتمال بالاست.

مقاله پیشنهادی:آموزش انتقال تتر به صرافی کوکوین

دوج کوین بخریم یا شیبا؟

دوج کوین بخریم یا شیبا؟ بازار میم کوین‌ها، آلت کوین‌ها و شت کوین‌ها در واقع مخصوص کسانی است که قدرت ریسک پذیری بالایی دارند. همانطور که گفتیم میم کوین ها پایه و ساختار محکمی ندارند و صعود و نزول رمز ارزشان بیشتر به کمک حاشیه‌ها اتفاق می‌افتد. ولی دوج کوین بازار آرام‌تری نسبت به شیبا دارد و مناسب افرادی است که سود کمتری می‌خواهند اما بازار شیبا بسیار ریسکی و هیجانی است.

تفاوت دوج کوین و شیبا در استخراج از آنجا که دوج کوین از شاخه‎‌های لایت کوین بوده، بنابراین برای استخراج دوج کوین همانند لایت کوین میتوان از اسکریپت اسیک و همچنان گرافیک یا GPU‌های قدرتمندی استفاده کرد. این روش اصلا به صرفه نیست زیرا زمان زیادی طوی میکشد تا به سود برسید مگر اینکه از سیستم‌های قدرتمندی استفاده کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

نتیجه گیری

در مقاله امروز تفاوت‌های شیبا و میم کوین را به طور کامل بررسی کردیم و سعی کردیم تصمیم گیری در مسئله مهم دوج کوین بخریم یا شیبا را برای شما آسان کنیم. اما پیش از سرمایه گذاری در میم کوین‌ها به نکات زیرتوجه کنید:

اگر می‌خواهید مبلغی را در بازار میم کوین‌ها سرمایه گذاری کنید، توصیه می‌شود طوری سرمایه گذاری کنید که با نزول میم کوین‌ها به هر دلیل کل پولتان را از دست ندهید.

میم کوین‌ها ساختار محکمی ندارند پس پیشبینی آینده این ارزها بسیار دشوار است.

اگر به دنبال فرصت‌های کوتاه مدت و ریسک پذیر می‌گردید سرمایه گذاری در شیبا، گزینه مناسبی برای شماست.

برای بررسی احتمالات و آینده‌نگری میم کوین‌ها سعی کنید صفحات مجازی حامیان هر کدام را دنبال کنید.

به یاد داشته باشید سرمایه گذاری در اینگونه کوین‌ها به شدت ریسک پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *