اگر شما یکی از افرادی هستین که در حوزه‌ی ارز دیجیتال در حال فعالیت هستید به احتمال خیلی زیاد کلمه فورک و هارد فروک را شنیده‌اید که بهتر است بدانید فورک در ارز دیجیتال یک اصطلاح محسوب می‌شود که در اصل به منظور به‌روز‌رسانی ایجاد شده بر روی ارز دیجیتال در شبکه‌ی بلاک چین می‌باشد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم برای درک بهتر مفهوم فورک به معرفی آن بپردازیم و همچنین تفاوت سافت فورک و هارد فورک را برای شما کربران گرامی توضیح دهیم.

فورک چیست؟

فورک در ارز دیجیتالافرادی که در شبکه‌ی بلاک چین فعالیت داشته‌اند به مفهوم فورک‌ها آشنا هستند و این را می‌دانند که در آن امکان تغییر اطلاعات ثبت شده غیر ممکن می‌باشد. این فناوری بلاک چین مطابق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط برنامه‌نویسان اجراء شده است از آن‌ها پیروی می‌کند. برای درک این مسئله با یک مثال شروع می‌کنیم؛ در بلاک چین بیت کوین برای اینکه یک بلاک را ماین شود، 10 دقیقه زمان نیاز است تا یک بلاک شکسته شود که حجم آن در کل 1 مگابایت می‌باشد. از این رو چنانچه در شبکه‌ی بلاک چین یک باگ یا یک مشکل امنیتی رخ دهد، ممکن است دارایی‌های کاربران را به خطر بیاندازد. این مسئله‌ی موجود در بلاک چین که امکان تغییرات بر روی اطلاعات امکان پذیر نیست به نظر شما برای رفع این مشکل چه راهی موجود است! فورک در ارز دیجیتال با به‌روز‌رسانی‌هایی انجام می‌دهد باعث ایجاد تغییراتی در افزایش قابلیت‌های یک بلاک چین و پیشرفت آن می‌شود. همچنین برای اینکه رفتار ارز‌های دیجیتال را به وسیله‌ی الگو‌های درست بهتر شناسایی کنید، آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به شما خیلی کمک می‌کند که تصمیمات درستی در خرید فروش‌های خود بگیرید.

فورک در ارز دیجیتال به عنوان یک دسته از کدهای نرم افزاری به بازار عرضه می‌شود و بهتر است بدانید که این کد‌ها به صورت متن باز هستند. دلیل آن این است که توسعه دهندگان بتوانند نسخه‌های بهتری را به بازار عرضه کنند و توکن‌ها هم همانند خیلی از نرم افزار مشابه خود نیازمند به به‌روزرسانی هستند که فورک در ارز دیجیتال روند پیشین آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این کد‌ها تغییراتی را ایجاد می‌کنند که هدف آن‌ها به‌روزرسانی و بهبود عملکرد رمزارزها می‌باشد که همین عمل مفهوم فورک را می‌رساند. در بیان ساده زمانی که نسبت به قوانین موجود حاکم، نارضایتی‌های باشد و یا برای شبکه مشکلاتی به وجود بیاید از فورک استفاده می‌کنند.

آیا با به وجود آمدن فورک قیمت اصلی ارز دیجیتال تغییر می‌کند؟

فورک در ارز دیجیتالفرض بر این داشته باشید که تریدری 3000 واحد بیت کوین خریدارای کرده است و قیمت هر کدام از آن 30000 دلار می‌باشد؛ دارایی این فرد دارای ارزشی بالای 60 میلیون دلار خواهد بود. به عنوان مثال برای بیت کوین کش فورک اجراء شود، به تریدر آن 2000 بیت کوین کش هدیه داده می‌شود. اگر این فرد یک معامله‌گر حرفه‌ای باشد و بداند که فورک در آینده نزدیک برای این ارز اتفاق می‌افتد؛ به این بینش می‌رسد که با افزایش تعداد واحد ارزهای دیجیتال خود به پول بیش‌تری خواهد رسید. به این منظور که قبل اتفاق فورک در ارز دیجیتال دارایی بیت کوین خود را به 6000 برساند همان اندازه، یعنی به مقدار 6000 بیت کوین کش دریافت می‌کند.

بنابراین تا قبل از اینکه فورک در ارز دیجیتال رخ دهد تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد که باعث می‌شود که قیمت ارز بالا برود. در نتیجه تا قبل از فورک، تقاضا برای آن ارز افزایش می یابد و در نتبجه قیمت ارز بالا می رود. همچنین زمانی که فورک برای یک ارز دیجیتال اتفاق می افتد، ارزش آن در شبکه فورک شده پخش می شود و در ادامه قصد داریم برای فهمیدن تفاوت هارد فورک و سافت فورک به معرفی این دو بپردازیم.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی اسمارت مانی

 هارد فورک چیست؟

 هارد فورک چیست برای توضیح دادن هارد فورک بدانید که به تغییراتی که در پروتکل شبکه ایجاد می‌شود هارد فورک می‌گویند که باعث می‌شود معاملات نامعتبر قبلی را معتبر کند و یا مخالف این عمل را انجام می‌دهد و بهتر است بدانید که این نوع فورک به صورت جداگانه کار می‌کند که از زنجیره‌ی اصلی خود جدا شده است. به طور کلی زمانی که نسخه‌ای تازه در بلاک چین ایجاد می‌شود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود و این نسخه با نسخه‌ی قبلی خود سازگار نباشد که به وجود آمدن چنین مشکلی هارد فورک رخ می‌دهد. همچنین ممکن است بین کاربران شبکه اختلاف‌های بسیار زیادی ایجاد شود که ممکن است این اختلاف‌ها بر سر امنیت شبکه، میزان توزیع رمزارز، سرعت انتقال آن‌ها و همچنین مواردی مشابه آن رخ دهد.

با به وجود آمدن این اختلاف‌ها هارد فورک ایجاد می‌شود که برای رفع این مشکلات باید هارد فورک صورت بگیرد تا این اختلاف‌ها به آیند ارز لطمه نزند. بر این اساس هارد فورک با تغییراتی که در نرم‌افزار ایجاد می‌کند باعث می‌شود که نسخه‌ی قبلی با نسخه‌ی جدید سازگاری نداشته باشد و اگر یک معامله‌گر این به‌روزرسانی را انجام ندهد برای همیشه از شبکه جدا می‌شود.

سافت فورک چیست؟

سافت فورک چیستسافت فورک یا همان انشعاب نرم می‌باشد که این روش با نسخه‌ی قبلی سازگاری دارد و عملکرد آن به این صورت است که باعث یک بروز رسانی جزئی در نرفم افزار می‌شود. بهتر است بدانید که در این روش اگر معامله‌گران در شبکه این به‌روزرسانی را انجام ندهند همچنان می‌توانند در اعتبارسنجی و انجام تراکنش‌های شبکه حضور داشته باشند. ولی از سوی دیگر چنانچه ثبت بلاک به وسیله‌ی ماینری باشد که این آپدیت را انجام نداده است صورت بگیرد باعث بروز مشکلی می‌شود و آن را رد می‌کند که برای درک سافت فورک یک مثال بیان می‌کنیم که برای اینکه بر روی شبکه‌ی بیت کوین افزودن قابلیت آدرس‌های چند امضایی باشد، سافت فورک SH2P اجراء شد. همچنین برای مشاهده 3 ماه آینده بیت کوین می‌توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانمطلب آخر

حال که به پایان این نوشتار رسیدیم برای نتیجه‌گیری بهتر است بدانید که فورک در ارز دیجیتال برای بهبود عملکرد رمزارز‌ها ساخته می‌شود که به‌روزرسانی‌های را بر روی آن‌ها انجام می‌دهد که به طور کلی وقتی که نسبت به قوانین موجود حاکم، نارضایتی موجود باشد و یا برای شبکه مشکلاتی به وجود بیاید از فورک استفاده می‌کنند. فروک‌ها هم دو نوع می‌باشند هارد فورک و سافت فورک که تفاوت عمده بین این دو این است که هارد فورک بر روی پروتکل‌های شبکه تغییراتی را ایجاد می‌کند و همچنین زمانی که نسخه‌ی قبلی با نسخه‌ی جدید آن سازکاری ندارد هارد فورک وارد عمل می‌شود. ولی سافت فورک این طور نیست، در این روش سازگاری کامل به نسخه‌ی قبلی وجود دارد که باعث به‌روز‌رسانی جزئی در نرم‌افزار را به همراه دارد و در صورت انجام ندادن به‌روزرسانی توانایی این را خواهید داشت که تایید تراکنش‌ها را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *