امروزه ارزهای دیجیتال یکی پس از دیگری بر روی بلاک چین خاصی پیاده سازی می‌شوند و روانه بازار رمزارزها می‌شوند. تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال بیشتر در صدد این هستند تا به عنوان جایگزین بیت کوین مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو ارزهای دیجیتالی ساخته و تولید می‌شوند که انشعابی از بیت کوین هستند و قصد بهتر سازی این ارز دیجیتال را دارند. یکی از این ارزهای دیجیتالی که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، لایت کوین است. شاید این سوال در ذهن شما پیش آید که لایت کوین چیست؟ ارز دیجیتال لایت کوین یکی دیگر از رمزارزها است که ماهیت بسیار مشابه با بیت کوین دارد. اگر قصد آشنایی بیشتر با ارز لایت کوین و نحوه استخراج لایت کوین را دارید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، LiteCoin ارز دیجیتال دیگری است که شباهت خیلی زیادی به بیت کوین دارد. از این ارز دیجیتال همانند بیت کوین می‌توان برای پرداخت تراکنشات همتا به همتا استفاده کرد. ارز دیجیتال لایت کوین، بلاک چینی جدا از بیت کوین دارد، اما بازهم شبکه بلاک چین این دو ارز دیجیتال شباهت زیادی بهم نیز دارد. شما با استفاده از این ارز دیجیتال می‌توانید به همه نقاط کره زمین پول ارسال کنید. ارز دیجیتال لایت کوین در سال 2011 توسط شخصی به نام چارلی لی(Charlie Lee) بنیان‌گذاری شد. لی کوین یکی از برنامه‌نویسان مقتدر شرکت گوگل بود که متوجه برخی از مشکلات اولین ارز دیجیتال بیت کوین گردید. این فرد در صدد رفع مشکلاتی نظیر مدت زمان بالای تراکنشات، هزینه بالای گس شبکه و تراکنشات، ارز دیجیتال لایت کوین را خلق کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه استخراج اتریوم

از طرفی دیگر 10 دقیقه زمان لازم است تا هر بلاک، بلاکچین بیت کوین شکسته شود، چارلی لیی آن را به 2.5 دقیقه تبدیل کرد. این روند باعث آسان‌تر شدن فرآیند استخراج لایت کوین نسبت به استخراج بیت کوین گردید. در حال حاضر تعداد 14 هزار و 400 لایت کوین در روز استخراج می‌شود که این مقدار سقف استخراج روزانه لایت کوین است. ارز دیجیتال Litecoin در حال حاضر قیمتی برابر با 59.20 دلار دارد و در رتبه 21 وبسایت کوین مارکت کپ قرار دارد. لازم به ذکر است که بیشتر ارزشی که این ارز دیجیتال داشته است در اواخر سال 2017، زمان افزایش زیاد قیمتی بیت کوین بوده است، در آن سال ارزش آن برابر با 358 دلار بوده است.

از این رو این ارز دیجیتال همانند سایر ارزهای دیجیتال دیگر در بازار ارزهای دیجیتال از ارز بیت کوین اثر می‌گیرد. چرا که قبل از سقوط بیت کوین به دره 20 هزار دلار ارزش این ارز دیجیتال برابر با 278 دلار بوده است. بنابراین اگر قیمت بیت کوین دوباره به روند صعودی خود بازگردد، مطمئناً شاهد افزایش قیمتی ارز لایت کوین خواهیم بود.

بلاک چین لایت کوین

بلاک چین لایت کوین

تا اینجای مقاله لایت کوین چیست، با این ارز دیجیتال و قیمت لایت کوین آشنا شدید. در ادامه قصد داریم شما را با بلاک چین لایت کوین بیشتر آشنا کنیم تا متوجه ساختار شبکه این رمزارز شوید. بلاک چیت لایت کوین نیز همانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار برای بررسی اعتبار تراکنش‌ها استفاده کرده است. از این رو برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال لایت کوین استخراج کنید، نیاز به ماینرهای قویی خواهید داشت. معمول‌ترین دستگاهی که با استفاده از آن به استخراج لایت کوین می‌پردازند، آسیک(ASIC) می‌باشد. مقدار توکن موجود در شبکه بلاک چین لایت کوین برابر با 84 میلیون سکه است. اگر قصد آشنایی بیشتر با بلاک چین دارید، مقاله آشنایی با بلاک چین را مطالعه کنید.

مزیتی که بلاک چیت لایت کوین نسبت به بلاک چین بیت کوین دارد، زمان لازم برای شکستن هر بلاک است. مدت زمان لازم برای شکست هر بلاک برابر با 2.5 دقیقه است که دقیقاً یک چهارم زمانی مصرفی برای تولید یا شکستن بلاک جدید در بیت شبکه بیت کوین است. شبکه بلاک چین لایت کوین به کاربران خود در ازای استخراج لایت کوین، 25 LTC به عنوان پاداش اهدا می‌کند. این شبکه از سیستمی همانند هاوینگ بیت کوین استفاده می‌کند که پس از شکستن 840 هزار بلاک، پاداش‌ها نصف می‌گردد.

تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

لایت کوینبیت کوین
84 میلیون سکه از لایت کوین وجود دارد21 میلیون سکه از بیت کوین وجود دارد
استفاده از الگوریتم Scryptاستفاده از الگوریتم SHA-256
زمان ایجاد و شکستن هر بلاک 2.5 دقیقهزمان شکستن و ایجاد هر بلاک جدید 10 دقیقه
کارمزد کم کارمزد بالا
مقیاس پذیری یا قیاس پذیری بالامقیاس پذیری یا قیاس پذیری کم

نحوه استخراج لایت کوین

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، استخراج ارز لایت کوین همانند بیت کوین سخت و مشکل است. از این رو با استفاده از سیستم‌های خانگی و موبایل نمی‌توان این ارز دیجیتال را استخراج کرد. تفاوت چندانی بین استخراج بیت کوین و لایت کوین وجود ندارد و برای استخراج لایت کوین نیز دستگاهی مشابه برای استخراج بیت کوین نیاز است. حال اگر قصد استخراج این ارز دیجیتال را دارید، باید به نکاتی که در ادامه بیان می‌شود دقت فرمایید.

  1. دستگاهی خریداری کنید که از الگوریتم Scrypt پشتیبانی کند.
  2. هر چه هش دستگاهی که خریداری می‌کنید بالاتر باشد، فرآیند ماینینگ راحت‌تر خواهد بود.
  3. داشتن کیف پولی که از ارز دیجیتال LTC پشتیبانی کند.
  4. اینترنت قوی و استیبل
  5. منبع تغذیه برقی قدرتمند
  6. تهیه سیستم خنک کننده قوی
  7. پیوستن به یکی از استخرهای نقدینگی استخراج ارز لایت کوین نظیر پولین(Poolin).

با انجام این مراحل به راحتی می‌توانید ارز دیجیتال لایت کوین استخراج کنید و درآمد خود را به راحتی افزایش دهید. البته ناگفته نماند، پیش از اقدام شروع عملیات ماینیگ قوانین و شرایط استخراج ارز دیجیتال در ایران را مشاه کنید. چرا که در صورت مشاهده شدن هر گونه تخلفی از سمت اداره برق، دستگاه شما ضبط و موظف به پرداخت جریمه خواهید شد. همچنین شما می‌توانید با مشاهده دوره ارز دیجیتال پیشرفته با مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید و رمزارز مناسبی را برای استخراج کردن پیدا کنید. اگر ماین کردن این ارز دیجیتال را مشکل می‌بینید، می‌توانید به سراغ دیگر انشعاب بیت کوین یعنی ارز دیجیتال بیت کوین کش بروید.

آینده ارز لایت کوین

آینده ارز لایت کوین

امکان پیش بینی ارز لایت کوین کار مشکلی نیست، چرا که بیشترین اثر را از تغییرات قیمتی بیت کوین می‌گیرد. از طرفی این ارز دیجیتال همانند بیت کوین از قدمت بالایی دارد و دقیقا 3 سال بعد از بیت کوین روانه بازار گردید. از آنجایی که استخراج ارز لایت کوین به انداره بیت کوین مشکل می‌‎باشد، کمتر کسی به سراغ ماین کردن این ارز دیجیتال می‌رود. اما از آنجایی که پاداش و زمان شکستن هر بلاک، بلاک پین ارز لایت کوین 2.5 دقیقه است و پاداشی برابر با 25 واحد لایت کوین دارد. افراد زیادی را به این کار جلب می‌کند و خواهد کرد که این موضوع نشان دهنده آینده درخشان آن می‌باشد.

از طرفی نوید می‌رود که بیت کوین دوباره به زمان اوج خود باز گردد که این موضوع سبب افزایش قیمتی این ارز دیجیتال خواهد شد. سقف عرضه این ارز دیجیتال 84 میلیون سکه است که با نزدیک شدن به این رقم ارزش آن نیز افزایش زیادی خواهد داشت. بنابراین آینده نوید بخش و روشنی در انتظار این ارز دیجیتال خواهد بود.

سوالات متداول

نحوه خرید لایت کوین به چه صورت است؟

برای خرید لایت کوین می‌توانید به صرافی‌‎های مطرح دنیا نظیر صرافی بایننس و کوکوین سر بزنید و این ارز دیجیتال را خریداری کنید.

بهترین کیف پول برای ذخیره لایت کوین چیست؟

کیف پول‌های زیادی وجود دارد که امکان ذخیره و نگهداری لایت کوین بر روی آن‌ها وجود دارد، اما تراست والت، متامسک، اتمیک والت از بهترین آن‌ها است.

مزایای لایت کوین چیست؟

ارز لایت کوین نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتال مزایای دارد، البته مزایای این ارز دیجیتال با بیت کوین کمی شباهت دارد.

  • غیرمتمرکز بودن آن سبب می‌شود که به سراسر دنیا دسترسی پیدا کنید.
  • قادر است 4 برابر بیت کوین در سال ارز دیجیتال تولید کند.
  • قابلیت انجام تراکنشات در حجم خیلی زیادی را دارد.
  • امکان دریافت پول و وجه نقد با استفاده از کیف پول لایت کوین وجود دارد.
  • بدون متصل شدن به سیستم‌های بانکی می‌توانید به سراسر دنیا پول انتقال دهید.

معایب لایت کوین چیست؟

استخراج ارز لایت کوین به سختی بیت کوین است و مورد پذیرش سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

لایت کوین یکی دیگر از میلیون‌ها ارزهای دیجیتال است که در بازار ارزهای دیجیتال یافت می‌شود. ارز لایت کوین آینده خوب و درخشانی دارد که سبب متقاعد کردن برخی سرمایه‌گذاران برای خرید این ارز دیجیتال می‌کند. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با ارز دیجیتال لایت کوین آشنا کنیم و مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *