در بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی وجود دارد که این نوسانات بر روی بیت کوین، اتریوم و حتی استیبل کوین‌ها همواره وجود دارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش سرمایه‌ی خود از ریسک بیشتری نسبت به بازارهای دیگر برخوردار می‌باشند. پس در این بازار لیکوئید ارز دیحیتال وجود دارد، اما منظور از لیکوئید ارز دیحیتال چیست و برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

لیکوئید ارز دیجیتال چیست؟

لیکوئید ارز دیجیتال چیستلیکوئید شدن یعنی چه؟ در اصل به فرآیند فروش دارایی‌های ارز دیجیتال برای به حداقل رساندن ضرر و مخصوصا در صورت سقوط بازار اشاره دارد. اصطلاح لیکوئید ارز دیجیتال، در بازار معمولاً زمانی استفاده می‌شود که موقعیت یک معامله‌گر به اجبار بسته شود. دلیل آن این است که معامله‌گر بخشی یا کل حاشیه سود اولیه را از دست داده باشد. به طور کلی لیکوئید ارز دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که در یک معامله، اهرم حاشیه سود در نظر گرفته شده، کاهش یابد. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که پوزیشن یا موقعیت معامله تریدر همچنان باز باشد؛ این روند سبب ضرر کردن تریدر می‌شود.

البته در زمانی که قیمت بازار سقوط می‌کند، صرافی به طور خودکار معامله‌های باز را می‌بندد. همین امر باعث می‌شود که سرمایه‌ی اولیه‌ی معامله‌گر تحت تأثیر قرار بگیرد و حتی در شرایط بدتر سقوط قیمت ممکن است معامله‌گر تمام دارایی خود را از دست بدهد. در کل همانطور که توضیح دادیم لیکوئید ارز دیجیتال در دو نوع جزئی و کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه درباره‌ی آن‌ها توضیح خواهیم داد. لیکوئید ارز دیجیتال جزئی یعنی معامله در سریع‌ترین زمان ممکن بسته شود و تریدر بخشی از سرمایه‌ی خود را از دست بدهد. لیکوئید ارز دیجیتال کلی به این معناست که با سقوط زیاد قیمت، منجر به بسته شدن معامله شود که در این صورت تریدر تمام سرمایه‌ی خود را از دست خواهد داد. پس از پاسخ به سوال لیکوئید یعنی چه می‌خواهیم در ادامه به تفاوت بین لیکوئیدیتی یا لیکوئید شدن بپردازیم.

لیکوئیدیتی یا لیکوئید شدن چه تفاوت هایی دارند

این دو کلمه از نظر لغوی به هم شباهت‌هایی دارند؛ ولی از نظر مفهومی بسیار با هم متفاوت هستند. همان طور که گفتیم مفهوم لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال به معنای از دست دادن جزئی یا کلی دارایی یک معامله‌گر در معاملات می‌باشد؛ اما لیکوئیدیتی به قدرت نقدینگی یک ارز دیجیتال در بازار اشاره می‌کند. به عنوان مثال لیکوئیدیتی بیت کوین از دیگر ارزهای دیجیتال بیشتر است. شما می‌توانید با مطالعه مقاله نحوه استخراج بیت کوین به راحتی این ارز دیجیتال را بدست آورید. به دلیل اینکه سرمایه‌گذار در این مرحله خواهان خرید و فروش آن است. البته این را در نظر داشته باشید که هر یک از صرافی ارز دیجیتال در صورت داشتن لیکوئیدیتی بالا، کاربران زیادی نیز دارا می‌باشد که بر ای فعالیت در آن گزینه‌ی مناسب محسوبی می‌شود.

لیکوئید قیمتی چیست؟

لیکوئید قیمتی چیستلیکوئید قیمتی به نقطه‌ای گفته می‌شود که در آن به طور خودکار موقعیت اهرمی شما بسته می‌شود. عواملی که بر روی این قیمت تأثیر می‌گذارد عبارت‌اند از نرخ حاشیه نگهداری، اهرم مورد استفاده قیمت ارز دجیتال و همچنین مانده حساب از عوامل تأثیرگذار هستند. صرافی‌ها برای شما قیمت لیکوئید را محاسبه می‌کنید که شاید میانگینی از چندین صرافی بزرگ باشد. همان طور که تا به این جای مقاله متوجه شدید، زمانی که قیمت ارز دیجیتال شما از آستانه قیمت لیکوئید عبور کند، فرآیند لیکوئید ارز دیجیتال ایجاد شده است. همچنین قیمت‌های ارز دیجیتال دائم در حال تغییر است، از این رو مهم است که برای مطلع شدن از موقعیت سوددهی شما، آخرین اخبار‌ها را دنبال کنید که با این روش از ضررهای احتمالی جلوگیری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ارز‌های دیجیتال وابسته به طلا

لیکوئید شدن بیت کوین

لیکوئید شدن بیت کوینممکن است یک تریدر برای انجام بعضی از تعهدات مالی یا پوشش یک موقعیت کوتاه نیازمند به خرید بیت کوین باشد. معامله‌گر با به وجود آمدن این اتفاق معمولاً بیت کوین خود را مطابق قیمت بازار به فروش می‌رساند؛ البته ندیده گرفتن از اینکه قیمت آن بالا یا پایین تر از قیمت خرید اولیه باشد. ولی ممکن است معامله‌گری مجبور شود که بیت کوین خود را با قمیتی کمتر از نرخ بازار به فروش برساند. این عمل ممکن است منجربه لیکوئید ارز دیجیتال شود که اصولاً تعیین آن توسط صرافی انجام می‌شود که در آن به فروش می‌رسد. این را هم بدانید که بیت کوین در اوایل ژانویه به زیر 43 هزار سقوط کرد که باعث شد بیش از 812 میلیون دلار از معاملات آتی کنسل شود و برای معامله‌گران ارز دیجیتال زیان زیادی را ایجاد کرد. این مشکل و تراژدی به این دلیل راخ داد که معامله‌گران حاشیه اولیه سود جزئی یا کلی را از دست دادن اتفاق افتاد.

به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که قیمت لیکوئید ارز دیجیتال می‌تواند نسبت به شرایط بازار در هر بازه‌ی زمانی تغییر می‌کند. پس چنانچه قصد فروش بیت کوین خود را دارید، پس بهتر است قبل از تصمیم‌گیری قیمت نهایی لیکوئید را بررسی کنید. این امر به شما کمک می‌کند که اطمینان کامل از روند معامله خود داشته باشید. همچنین اگر به دنبال مزیت های بیت کوین هستید می‌توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش صرافی mxc

جلوگیری از لیکوئید شدن

مفهوم لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال به منظور ضرر در قراردادهای آتی با صرافی‌ها می‌باشد. برای جبارن خسارت شما در این حالت صرافی اصل دارایی شما را نقد کرده و به حساب شما انتقال می‌دهد. انجام معاملات آتی روشی است که تریدر‌های حرفه‌ای برای کسب سود آن را انتخاب می‌کنند که این روش از رسیک پذیری بالایی برخوردار می‌باشد اما با موفقعیت در معاملات سود زیادی نیز نصیب شما خواهد شد.

به این نکته توجه کنید که قراردادهای آتی، ابزاری نیست که به معامله‌گر مبتدی یا حتی حرفه‌ای پیشنهاد شود. دلیل آن این است که با کوچک‌ترین اشتباه در انجام معامله ممکن است باعث از دست دادن سرمایه‌ی شما شود و تمامی دارایی شما در صرافی در خطر باشد.

با این حال استفاده از اهرم قراردادهای آتی، ابزاری نیست که به تریدرهای تازه کار یا حتی حرفه‌ای پیشنهاد شود. کوچکترین اشتباه در این کار ممکن است باعث از دست دادن رمزارزها شود و تمام سرمایه شما در صرافی را به خطر بیندازد. به علاوه، هیچ راهی برای جبران این خسارت یا مذاکره با صرافی برای لغو قرارداد وجود ندارد. همچنین برای جهت افزایش بازدهی و سهولت خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانید مقاله‌ی اهرم یا لوریج چیست؟ را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

لیکوئید شدن چیست؟

در زبان ساده به معنای، نقدینگی سرعت امکان خرید و فروش را مشخص می‌کند.

ارزهای قابل لیکوئید کدام هستند؟

کوین‌های مانند بیت کوین و اتریوم و استیبل کوبن‌هایی مانند تتر لیکوئید هستند.

اصطلاح لیکوئید در صرافی به چه معناست؟

به این معناست که معامله‌گر تمام دارایی خود را از دست داده است و صرافی مورد نظر تمام دارایی آن را به حساب خود انتقال داده است.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

لیکوئید ارز دیجیتال در واقع به فرآیند فروش دارایی یک معامله‌گر می‌گویند که برای به حداقل دساندن ضرر، در صورت سقوط بازار اشاره دارد. البته در کل این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که یک معاکله‌گر موقعیتش به اجباز بسته شده باشد. به این دلیل که حاشیه‌ی سود اولیه جزئی و کلی خود را از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *