معرفی ارز دیجیتال Near Protocol

ارز دیجیتال Near توکن انحصاری شبکه Near Protocol است که برای تشویق نودهای شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از توکن Near برای تامین انرژی مورد نیاز پردازش تراکنش‌ها، تریدها و قراردادهای هوشمند نیز استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی ارز دیجیتال Near Protocol بپردازیم.

تاریخچه ارز دیجیتال Near Protocol

Alexander Skidanov و Illia Polosukhin

Alexander Skidanov و Illia Polosukhin به عنوان تهیه‌کنندگان نیر در سال 2018 به تاسیس و معرفی ارز دیجیتال Near Protocol پرداختند. Alexander Skidanov به عنوان مهندس نرم‌افزار شرکت مایکروسافت و Illia Polosukhin به عنوان مدیر مهندسی تحقیقات گوگل(فناوری‌های زبانی که در Google Translate استفاده می‌شود) مشغول به فعالیت بودند، که در سال 2018 به لطف برنامه استارتاپ معروف Y Comninator با یکدیگر آشنا شدند. پس از معرفی ارز دیجیتال Near Protocol توسط این دو شخص در جولای 2018، تنها با گذشت یک روز، تیم دو نفره خود را به 10 نفر ارتقا دادند که تیم توسعه‌دهنده توانست قبل از شروع فرایند پروژه، 15 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

در حال حاظر تیم Near Protocol در سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا مستقر می‌باشد و تعداد آن‌ها به بیش از 50 نفر رسیده است. همچنین تیم توسعه‌دهنده نیر تا به حال موفق به کسب چندین مدال مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشگاهی شده است. اکنون تیم توسعه نیر به عنوان سازمان غیرانتفاعی Near Foundation شناخته می‌شود که بر مدیریت و توسعه بلاک چین نیر نظارت می‌کند. هدف این سازمان، ارائه کنترل کامل بلاک چین نیر به دارندگان رمزارز و تبدیل شدن نیر به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز(DAO) می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال Near Protocol

آشنایی با ارز دیجیتال Near Protocol یکی از موضوعاتی است که امروزه سر و صدای زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال به پا کرده است. رمزارز Near Protocol در واقع یک شبکه بلاک چین متن باز و سازگار توسعه یافته است که با هدف ایجاد امنیت کافی برای نگهداری دارایی کاربران طراحی شده است. ادغام شدن شاردینگ(Sharding) و اثبات سهام(PoS) به کاربران اطمینان می‌دهد که شبکه می‌تواند به اندازه کافی مفید باشد. در حوضه معرفی ارز دیجیتال Near Protocol، می‌توان قابلیت متمرکز بودن را به عنوان بهترین ویژگی این شبکه دانست. در واقع رمزارز نیر(Near) برای ذخیره‌سازی توسط نودهای اعتبارسنج و نمایندگانی که در شبکه فعالیت می‌کنند، استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مزایای بستر Near Protocol این است که کاربرانی که رمزارز نیر را در اختیار دارند، می‌توانند در نظرسنجی‌ها شرکت کنند و رای و نظر خود را ثبت کنند، دخالت کاربران در پلتفرم نیر موجب شده که این ارز دیجیتالی از محبوبیت زیادی برخوردار شود. عرضه اولیه رمزارز نیر در آگوست 2020 در CoinList در اختیار عموم قرار گرفت.

در عرضه اولیه توکن نیر، تعداد 120 میلیون توکن با قیمت 30 سنت به فروش رسید که شبکه Near Protocol مبلغ  33 میلیون دلار را از این راه کسب کرد. 17 درصد از کل عرضه اولیه به برنامه‌های انجمن اختصاص داده شد و 14 درصد از منابع اولیه به شرکت‌کنندگان اصلی داده شد.

نمودار تکنیکال Near Protocol :

نمودار تکنیکال Near Protocol

مزایا ارز دیجیتال Near

برای معرفی ارز دیجیتال Near Protocol، بهتر است ابتدا با مزایای رمزارز نیر آشنا شوید:

  • قابلیت همکاری با اتریوم.
  • کارمزد بسیار پایین تراکنش‌های نیر.
  • قابل استخراج بودن نیر و استفاده از پروتکل اثبات سهام.
  • نیر در یک بستر منبع باز و غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.
  • امکان ایجاد و ساخت یکپارچه DApp توسط کاربران .
  • عدم استفاده از کلیدها و افزونه‌های مرورگر برای ثبت‌نام یا دسترسی به برنامه‌ها.
  • سازگاری قراردادهای هوشمند نیر با WebAssembly Virtual Machine.
  • نیر به صورت یک ارز توسعه‌دهنده و کاربرپسند طراحی شده است.

مزایا و معایب شبکه بلاک چین Near Protocol

مزایا و معایب ارز دیجیتال Near Protocol

تا اینجای کار به معرفی ارز دیجیتال Near Protocol پرداختیم، همانطور که مطالعه کردید تاریخچه، تیم توسعه‌دهنده و پروژه آن بسیار جذاب و حرفه‌ای است. اما بهتر است با مزایا و معایب بلاک چین Near نیز آشنا شوید.

مزایا

  • کار با نیر حتی برای کاربران تازه‌کاری که با تکنولوژی بلاک چین آشنا نمی‌باشند، نیز مناسب است.
  • در اختیار قرار دادن مولفه‌های Modular به توسعه‌دهندگان در بالا بردن سرعت خود، کمک بسزایی می‌کند که در نهایت موجب افزایش سرعت پردازش و توسعه شبکه نیر می‌شود.
  • افرایش میزان مقیاس‌پذیری توسط فناوری شاردینگ. مقاله پیشنهادی در رابطه با مقیاس‌پذیری ارز دیجیتال کاردانو چیست را مطالعه کنید.
  • کارمزد Gas در بلاک چین نیر، از شبکه اتریوم هم پایین‌تر است.

معایب

  • رقابت مستقیم شبکه نیر با غول‌های بزرگی نظری اتریوم.
  • بر طرف کردن مشکلات ذکر شده از جمله مقیاس‌پذیری، یکی از موضوعاتی است که بسیاری از رمزارزهای نوظهور برای رفع آن تلاش می‌کنند. در نتیجه بزرگ‌ترین عیب نیر، رقابت دشوار آن با دیگر رمزارزها است.

نحوه عملکرد Near Protocol

پلتفرم شبکه نیر همانند اتریوم و ترون دارای یک بلاک چین Base-Layer می‌باشد. یعنی سایر برنامه‌ها، مبتنی بر بلاک چین این رمزارز ایجاد می‌شوند. Near برای استفاده از قابلیت‌های توان عملیاتی گسترده خود از فناوری مخصوصی به نام Nightshade استفاده می‌کند. همچنین نیر یک پلتفرم بلاک چینی سازگار است که بر اساس اثبات سهام فعالیت می‌کند و برای بهینه‌سازی عملکرد خود از فناوری شاردینگ استفاده می‌کند. Near همانند ارز دیجیتال Polkadot از فناوری شاردینگ بهره می‌برد اما با این تفاوت که در Near، تمام شاردهای موجود به عنوان بخشی از یک بلاک چین در نظر گرفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی: رشد ترون از گذشته تا کنون.

فناوری Nightshade در Near

فناوری Nightshade Near

همان‌طور که گفته شد شبکه Near Protocol با اتریوم همکاری می‌کند و این همکاری به کمک Rainbow Bridge و به لطف مکانیسم Nightshade صورت می‌گیرد. با استفاده از این مکانیسم، یک تصویر سریع(Snapshot) از وضعیت فعلی هر شارد به یکی از بلاک‌های موجود در بلاک چین نیر اضافه می‌شود و هر یک از شاردها به کمک مجموعه‌ای از گره‌های اعتبارسنجی ذخیره می‌شوند؛ سپس گره‌های اعتبارسنج در زمانی که بلاک‌های جدید تولید می‌شوند، وضعیت فعلی شارد خود را به انتشار می‌گذارند.

به زبان ساده یک تقاطع چندین مسیر را تصور کنید؛ در این مثال بلاک چین Near Protocol تقاطع و هر یک از مسیرهای تقاطع، یک شارد می‌باشند. علاوه بر حالت تقاطعی امکان دارد که شاردهای بلاک چین نیر در حالت موازی با یک‌دیگر فعالیت کنند؛ چرا که تراکنش‌‌های اجراشده روی آن‌ها با یک‌دیگر هم‌خوانی ندارند و این موضوع در افزایش کارایی بلاک چین بسیار مأثر است.

کیف پول‌های مناسب برای ارز دیجیتال Near Protocol

کیف پول نیر

نیر یک ارز دیجیتالی نوظهور است و تا کنون کیف پول‌های معتبر دنیای ارزهای دیجیتالی از آن پشتیبانی نکرده‌اند. اما نگران نباشید، چرا که نیر کیف پول اختصاصی تحت وب خود را در اختیار کاربران خود گذاشته است. همچنین کیف پول‌های نسخه موبایل Trust Wallet و Math Wallet و کیف پول سخت‌افزاری ledger از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

نحوه خرید ارز دیجیتال Near Protocol

در حال حاضر بایننس، اوککس و Huobi Global از ارز دیجیتال نیر پشتیبانی می‌کنند. در حالی که حجم کل معاملات نیر در 24 ساعت چندان زیاد نیست اما نقدینگی نیر در صرافی‌های بایننس و Huobi بسیار بالا است.

نکته: برای استفاده از صرافی بایننس بهتر است ابتدا با آموزش دور زدن تحریم های بایننس آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با صرافی اوککس و آشنایی با صرافی بایننس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *