اصطلاحاتی که امروزه در بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار زیاد است. عده‌ای از تریدرها این اصطلاحات را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و گاهاً به جای هم به کار می‌برند. به عنوان مثال خیلی از افراد معنای دقیق اینکه توکن چیست را نمی‌دانند و تفاوت کوین و توکن را نمی‌دانند. توکن در واقع لفظی عامیانه است که در بین تریدرهای ایرانی برای ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود که در واقع معنای کاملاً متفاوتی دارد. اما ارزهای دیجیتال در واقع کوین‌هایی هستند که از آن‌ها علاوه بر خرید و فروش در مسائل خیلی زیادی کاربرد دارد. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح اینکه کوین چیست و چه تفاوتی با کوین دارد، بپردازیم.

توکن چیست؟

توکن چیست؟

توکن یکی از دارایی‌های دیجیتال است که بیشتر افراد آن را با کوین اشتباه می‌گیرند. Token عبارتی است که خیلی قبل‌تر از ارزهای دیجیتال در اینترنت و دنیا وجود داشته است. وکن‌ها در واقع ژتونی هستند که پلتفرم‌های مختلف در ازای انجام یکسری فعالیت‌ها به کاربران خود می‌دهند. از روتین‌ترین آن‌ها می‌توان به توکن بازی روبلاکس و توکن بازی کریپتوماینر به نام هورا اشاره کرد. در بازی‌های کریپتویی رایگان این توکن‌ها به بازیکنان داده می‌شوند تا آن‌ها را خرید و فروش کنند و آیتم‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند. همچنین با استفاده از برخی از توکن‌های درون با زی افراد می‌توانند به ساخت NFT بپردازند. به طور کلی توکن به نوع دیگه‌ای از دارایی‌های دیجیتال گفته می‌شود که بلاک چین اختصاصی ندارد؛ اما از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌‎کند.

همانطور که می‌دانید قراردادهای هوشمند به توکن‌ها قابلیت استفاده درون برنامه‌ای را می‌دهدند، از این رو عملکرد بهتری نسبت به برخی از کوین‌ها دارند. توکن‌ها نیز همانند ارزهای دیجیتال در دوسته غیرقابل تعویض(Non-Fungible) و قابل تعویض(Fungible) تقسیم می‌شوند. توکن های غیر مثلی یا همان NFTها از مهم‌ترین دارایی‌های دیجیتالی هستند که بعد از ارزهای دیجیتال بیشترین متقاضی را دارند. از معروف‌ترین NFTها می‌توان به کریپتوپانک‌ها اشاره کرد که ارزش برخی از آن‌ها از بیت کوین بیشتر می‌باشد. اگر قصد آشنایی با کریپتوپانک‌ها را دارید، مقاله کریپتوپانک چیست را مطالعه کنید. قیمت توکن ها را می‌توانید از سایت CoinmarketCap مشاهده کنید و از طریق یکی از پلتفرم‌های Rarible یا OpenSea به خرید توکن یا ساخت آن بپردازید..

توکن‌ها در دسته دیگری از ارزهای دیجیتال نیز قرار می‌گیرند که به آن‌ها استیبل کوین می‌گویند. از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها می‌توان به تتر، فرکس و غیره می‌باشد که ارزش ثابتی دارند و تغییر نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم راریبل چیست

کوین چیست؟

کوین چیست؟

کوین لفظی است که در بازار کریپتوکارنسی برای رمزارزها استفاده می‌شود و بیت کوین ارزشمندترین کوین حال حاضر می‌باشد. کوین‌ها بر روی فناوری بلاک چین پیاده سازی شده‌اند و برخی از آن‌ها دارایی شبکه اختصاصی خود می‌باشند. به عنوان مثال کوین‌های اتریوم، کاردانو، ترون از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که دارایی شبکه بلاک چین اختصاصی خود نیز می‌باشند. اگر قصد آشنایی بیشتر با شبکه ارزان قیمت ترون را دارید، مقاله ارز دیجیتال ترون چیست را مطالعه کنید. کوین‌های نامبرده هر کدام از ارزش بالایی برخوردارند و در بازار کیپتوکارنسی خرید و فروش می‌شوند. اما نکته‌ای که در رابطه با همه آن‌ها صادق است، کارمزد درون شبکه بلاک چین اختصاصی را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال ارز دیجیتال ترون برای کاهش کارمزد شبکه ترون که خود از ارزان‌ترین شبکه‌های بلاک چین است، استفاده می‌شود.

کوین‌ها برخلاف توکن‌ها از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند، اما عملکردهای جالب‌تری دارند. از جمله کوین‌های مشهور بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد. کوین‌ها در حوزه دیفای 2 و 1 کاربرد دارند، همچنین با استفاده از آن‌ها می‌توان امنیت شبکه را افزایش داد. اگر قصد دارید با دیفای 2 نسل جدید دیفای 1 آشنا شوید، مقالهع دیفای 2 چیست را مطالعه کنید.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

تفاوت کوین و توکن چیست؟

حال که تا این بخش از مقاله با مفهوم کوین و توکن چیست آشنا کردیم، بهتر است با تفاوتی که بین این دو است نیز آشنا کنیم. تفاوت زیاد یبن دو دارایی دیجیتال، کوین و توکن وجود دارد که عمده‌ترین تفاوت دارا بودن یا نبودن شبکه بلاک چین اختصاصی است. کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر روی شبکه‌های بلاک چین پیاده سازی می‌شوند و برخی از آن‌ها دارایی شبکه بلاک چین اختصاصی می‌‍باشند. اما توکن‌ها برخلاف کوین‌ها دارای بلاک چین اختصاصی نمی‌باشند، اما از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. توکن‌ها بر روی شبکه بلاک چین پیاده سازی می‌شوند، اما بلاک چین اختصاصی ندارند. هزینه‌های درون برنامه‌ای را نمی‌توان با استفاده از توکن‌ها پرداخت کرد و فقط برای خرید آیتم‌های درون بازی استفاده می‌شود.

البته گیمرها در تبدیل توکن به کوین بسیار ماهر می‌باشند، آن‌ها با کسب توکن درون بازی و تبدیل آن به ارز دیجیتال دیگری این کار را انجام می‌دهند. عملآً گیمرها با تیدبل توکن به کوین درآمد زیادی را از بازی‌های کریپتویی رایگان کسب می‌کنند. شاید این سوال پیش آید که توکن را از کجا بگیریم؟ همانطور که پیش‌تر در مقاله توکن چیست بیان کردیم، از وبسایت کوین مارکت کپ. تریدرها با مراجعه به این وبسایت و پیدا کردن توکن مورد نظر خود، به راحتی می‌توانند از قیمت توکن و نحوه خرید توکن آشنا بشوند. تریدرها و گیمرها می‌توانند از صرافی‌های زیادی این دارایی‌ها حریداری کنند.

صرافی کوکوین مشهورترین صرافی در بین ایرانیان است، اگر با نحوه خرید از این صرافی آشنایی ندارید، مقاله آموزش کامل صرافی کوکوین را مطالعه کنید. از دیگر تفاوت‌های کوین و توکن می‌توان به مسئله استخراج توکن و کوین اشاره کرد. کوین‌ها برای تشویق بیشتر ماینرها به استخراج بیشتر، به عنوان هدیه پس از هر بار شکستن بلاک، بلاک چین تعلق می‌گیرد. همچنین با استفاده از کوین‌ها تریدرها می‌توانند در عملیات استیکینگ و افزایش امنیت شبکه دخیل شوند.

توکن‌ها هم به نوبه خود ارزش زیادی دارند و در بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی استفاده می‌شوند. منحصرترین توکن موجود در بازار کریپتوپانک‌ها هستند که در بخش توکن چیست به آن‌ها اشاره‌ای کردیم. همچنین توکن تتر که یکی از معروف‌ترین دارایی‌هاست در تبدیل توکن به کوین و ارزهای دیجیتال به یکدیگر استفاده زیادی دارد.

تفاوت ساخت کوین و توکن

تفاوت ساخت کوین و توکن

پس از اینکه تفاوت رمزارز و توکن را متوجه شدید، قصد داریم شما را با تفاوت ساخت کوین و توکن نیز آشنا کنیم. کوین‌ها ماهیتی خیلی پیچیده‌تر از توکن‌ها دارند و قابل تعویض می‌باشند. این نوع از دارایی‌های دیجیتال را می‌توان با یکی دیگر از دارایی‌ها جابه‌جا کرد. کوین‌ها از طریق فرآیند کد نویسی ایجاد می‌شوند که نیازمند داشتن دانش بالایی درباره نحوه کدنویسی و ساخت کوین‌ها می‌باشد. اما این مسئله در ساخت توکن‌ها کمی متفاوت است، اگر با نحوه ساخت NFT آشنا باشید، به خوبی این قضیه را درک خواهید کرد. چرا که برای ساخت NFT کافی است یکی از آثار هنری خود را در یکی از پلتفرم‌های ساخت NFT نظیر راریبل یا اوپن سی به NFT تبدیل کنید.

اگر با برترین پلتفرم ساخت NFT آشنایی ندارید، مقاله پلتفرم اوپن سی چیست را مطالعه کنید. البته بخش کدنویسی هم دارد؛ قراردادهای هوشمند از طریق کدنویسی پیاده سازی می‌شوند که بخش کدزنی آن تقریباً راحت‌تر از ساخت کوین است. بنابراین تفاوت ساخت کوین و توکن بیشتر در بخش کدزنی آن است و اینکه توکن نیازی به بلاک چین ندارد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

ارزهای دیجیتال بازاری بزرگ و پیچیده با اصطلاحات مختلفی است که شاید برای اکثر افراد گیج کننده باشد. یکی از اصطلاحاتی که تریدرها معمولاً اشتباهاً به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، معنای توکن و کوین است. این دو مفهوم و معنای متفاوتی از همدیگر دارند که ما در ابتدای مقاله توکن چیست به تعریف این دو پرداختیم. توکن‌ها از طریق قراردادهای هوشمند ایجاد و توسعه یافتند، اما کوین‌ها از طریق فناوری بلاک چین. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با معنای اینکه کوین و توک چیست، آشنا کنیم و تفاوت رمزارز و توکن را نیز برای شما عزیزان توضیح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *