آشنایی با مفهوم کریپتوپانک را می‌توان جز جذاب‌ترین موضوعات سال 2021 دانست. به مجموعه‌ای از دارایی‌های هنر دیجیتالی، کریپتوپانک(CryptoPunk) گفته می‌شود که به‌وسیله توکن‌های غیرقابل تعویض(NFT) در حوضه بلاک چین اتریوم ارائه می‌شوند.

آشنایی با مفهوم کریپتوپانک + کریپتوپانک چیست؟

به زبان ساده کریپتوپانک مجموعه‌ای از قطعات هنری رمزنگاری شده است که توسط NFT در بلاکچین اتریوم قرار دارند. در حال حاظر بیش از 10 هزار  پانک کوچک 8 بیتی با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد وجود دارد که دلیل 8 بیتی بودن آن‌ها، 256 رنگ به‌کار رفته در هر قطعه می‌باشد. کریپتوپانک جز قدیمی‌ترین و موفق‌ترین پروژه‌های NFT است و الهام‌ بخش بسیاری از هنرمندان در عرصه ارزهای دیجیتالی می‌باشد. همچنین این پروژه به توسعه استانداردهای شبکه ERC-721 برای دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی کمک کرد. در سال 2021 کریپتوپانک با فروش قطعات میلیون دلاری توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند و نام خود را در رتبه گران‌ترین توکن‌های دنیا ثبت کند.

بیشتر بخوانید: آموزش NFT

خالق کریپتوپانک چه کسی بود؟

کریپتوپانک در سال 2017 با همکاری جان واتکینسون(John Watkinson) و مت هال(Matt Hall) در آزمایشگاه‌های لاروالبز(Larva Labs) نیویورک خلق شد. این پروژه به عنوان آزمایشی درباره ترکیب ارزش توکن‌های غیرقابل تعویض(NFT) و هنر ساخته شد و پس از مدت کمی با افزایش محبوبیت و معروف شدن این دارایی امروزه به عنوان هنر ارز دیجیالی شناخته می‌شود.

برای آشنایی با مفهوم کریپتوپانک و درک آن بهتر است بدانید که این دارایی یک ارز دیجیتالی نیز به شمار می‌آید؛ اما برخلاف تصور شما این ارز دیجیتالی مانند بیت کوین و آکیتا و… عمل نمی‌کند.

همانطور که اشاره کردیم کریپتوپانک دارای 10هزار پانک‌ یا تصاویر پیکسلی کوچک است که از 6039 تصویر مرد،3840 تصویر زن، چند میمون، زامبی و بیگانه‌های فضایی تشکیل شده است.

طریقه ساخته شدن کریپتوپانک

آزمایشگاه لاروالبز این پروژه را در اختیار مردم نگذاشته، به معنای ساده‌تر این پروژه متن باز نیست و تمام کارکترهای کریپتوپانک کدنویسی و رمزنگاری شده‌‌اند. هر کاراکتر تشکیل‌شده از 24 * 24 پیکسل است که در مجموع 10هزار تصویر به این شکل ساخته شد که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشد. توجه داشته باشید که هیچ کدام از این تصاویر به هم شبیه نیستند و هرکدام با بقیه به طور کامل فرق دارند. در زمان ایجاد این پروژه هنوز استاندارد ERC-721 معرفی نشده بود و خالقان کریپتوپانک به اجبار باید برای هر پانک یک توکن ERC-20 با ویژگی‌های منحصر به فرد می‌ساختند. در واقع کریپتوپانک موجب ایجاد شدن شبکه ERC-721 اتریوم شد.

ارزش قیمتی کریپتوپانک

در ابتدای کار، زمانی که آشنایی با مفهوم کریپتوپانک برای مردم کمی دشوار بود و هنوز این پروژه ارزشی نداشت، به صورت رایگان در بین افراد توضیع می‌شد. البته کاملا رایگان هم نبود فقط لازم بود کاربران هزینه تراکنش‌های معاملات مربوطه در شبکه اتریوم را پرداخت کنند. اما پس از افزایش قیمت توکن‌های NFT، کریپتوپانک‌ها هم به ارزش‌های میلیون دلاری دست یافتند.  امروزه توکن«هرروز: اولین 5000 روز»(EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS) که توسط بیپل(Beeple) ساخته شد با ارزش قیمتی حدود 69.346.250 دلار به عنوان گران‌ترین توکن غیرقابل تعویض به شمار می‌آید.

در رتبه دوم و سوم پانک بیگانه رنگ‌پریده با سربند و پانک شماره 7804 قرار دارد که به ترتیب با ارزش قیمتی 7.58 میلیون دلار و 7.57 میلیون دلار به فروش رفتند. قیمت این دو پانک 4200 اتر بود و تنها تفاوت این دو پانک در افزایش قیمتی اتریوم بود و باعث شد قیمت پانک بیگانه بیشتر شود.

آشنایی با مفهوم کریپتوپانک + دسته بندی کریپتوپانک

برای آشنایی با مفهوم کریپتوپانک باید بتوانید تفاوت دسته‌بندی آن‌هارا درک کنید. تفاوت پانک‌ها فقط درتصویر نیست بلکه کدنویسی هر کدام فرق دارد در ادامه شما را با انواع کریپتوپانک‌ها آشنا می‌کنیم.

9 پانک موجود بیگانه

24 پانک میمون

88 پانک زامبی

3840 پانک زن

6039 پانک مرد

برای درک بهتر تفاوت‌ها و آشنایی با مفهوم کریپتوپانک می‌توایند در سایت لارولبز لیست کامل پانک‌ها را مشهاده کنید. هر تصویر با به همراه داشتن هرچیزی یا هر تفاوتی در ظاهر ما را به این مفهوم می‌رساند که پانک‌ها هم از نظر ظاهری هم از نظر کدنویسی با هم متفاوت‌اند. به عنوان مثال فقط 68 پانک، دارای رنگ موی نارنجی هستند یا فقط 94 پانک موی سرشان بافته شده است. همچنین به همراه داشتن هر شی مانند سیگار یا پیپ، کلاه، عینک یا برای مردان ریش مدل موی سر، اخم یا لبخند و… همه این موارد باعث منحصر به فرد شدن هر پانک می‌شود.

همچنین برای درک بهتر تفاوت‌های پانک‌ها می‌توانید به سایت رسمی Crytopunks بروید و با کلیک روی هر شخصیت، ویژگی‌های آن را مشاهده کنید.

مزایا و معایب کریپتوپانک

ویژگی‌ها بخش اصلی آشنایی با مفهوم کریپتوپانک به شمار می‌آید، بنابراین برای مقایسه و درک بهتر پانک‌ها با ما همراه باشید.

مزایا

مقاومت کریپتوپانک در مقابل تورم

بانک‌های مرکزی در صورت قرار گرفتن در بحران‌های اقتصادی، اقدام به چاپ پول جدید می‌کنند. پس از تزریق پول‌های تازه به بازار، ارزهای سنتی دچار تورم می‌شوند. اما ارزهای دیجیتالی محدود مانند بیت کوین و کریپتوپانک‌ها طوری طراحی شده‌اند که پس از استخراج کل عرضه آن‌ها، تمام شده و دیگر عرضه جدیدی ایجاد نخواهند کرد، بنابراین تورم نمی‌تواند در این مدل از دارایی‌ها تاثیر بگذارد.

کارمزدهای معاملاتی پایین

غیرمتمرکز بودن برخی از ارزهای دیجیتالی باعث می‌شود که کارمزد پایینی شامل شوند.

شکستن مرز‌های تحریم

بزرگ‌ترین مزیت اینگونه ارزها برای مناطق تحت تحریم مانند ایران، تاثیر نذاشتن تحریم‌ها بر روی تراکنش‌ها است.

به چلش کشیدن ارز فیات(دلار)

امروزه با افزایش وابستگی مردم به ارزهای دیجیتال، ارزش دلار یا ارزهایی که اقتصاد جهان به آن‌ها وابسته است به سمت نزول پیش می‌رود.

معایب

با توجه به نوسانات ارزش قیمت ارزهای دیجیتال در حالی که هیج شناختی از آن رمز ارز ندارید نباید تحت تاثیر رشد بالای این ارزها قرار بگیرید و ترس از دست رفتن سود موجب شود مقدار زیادی از یک ارز را در قیمت بالا خریداری کنید.

همچنین ممکن است که دولت این ارزها را ممنوع کند، یا اینکه به هر دلیلی دسترسی شما به کیف پولتان قطع شود بنابراین سرمایه گذاری در حوضه ارزهای دیجیتال قدرت ریسک پذیری بالایی می‌خواهد.

نحوه خرید کریپتوپانک

لارولبز در کنار طراحی و توسعه کریپتوپانک‌ها، بازار اختصاصی خود را در وبسایت Cryptopunk ایجاد کرده است. در صورت نیاز به معامله دارایی خود در این حوضه می‌توانید به سایت ذکر شده بروید و پیشنهادات خرید یا فروش خود را ثبت کنید. همانطور که در مقاله آشنایی با ارز دیجیتال گالا گفتیم، ارزهایی که دارای بلاکچین اختصاصی نیستند را توکن می‌گویند امروزه به دلیل استفاده اکثر ارزهای دیجیتالی مهم و NFT ها از شبکه ERC-20 و بلاکچین اتریوم بهتر است یک کیف پول اترومی داشته باشید. با نصب کیف پول متامسک(MetaMask) می‌توانید به راحتی اقدام به معامله در حوضه اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال کنید.

همچنین باید بدانید که کریپتوپانک‌ها به بازار پیشرونده توکن‌های غیرقابل تعویض به نام OpenSea که در بستر پلتفرم اتریوم است راه یافته‌اند. پانک‌های پیکسلی متفاوت‌تر از دیگر ارزهای دیجیتالی عمل می‌کنند و علت اصلی آن‌ها پیچیدگی توکن‌های ERC-721 است. منظور از پیچیدگی، اتصال ارزش یک توکن به ارزش توکن دیگر می‌باشد. فرایند پیچیده این توکن‌ها در بستر پلتفرم WrappedPunk اتفاق می‌افتد و با کیف پول متامسکی که دارای کریپتوپانک باشد قابل اجرا است. البته تبدیل هر کریپتوپانک با استاندارد ERC-721 به فرم اولیه خود یعنی ERC-20 به راحتی انجام می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم آشنایی با مفهوم کریپتوپانک را به زبان ساده بیان کنیم. همانطور که گفته شد این توکن یک دارایی هنر دیجیتال است که به وسیله توکن‌های غیر قابل تعویض(NFT) در بستر بلاکچین فعالیت می‌کند. تا کنون شاهد رشد چشمگیر کریپتوپانک در بازار ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. بازار این توکن بسیار فعال است به طوری که بیش از 8 هزار خرید در سال گذشته در این بازار صورت گرفته است که میانگین قیمتی آن‌ها معادل 15.50 اتر بوده است. تعداد کل فروش‌های این پروژه تا الان حدود 150هزار اتر بوده که اگر بخواهیم قیمت فعلی را در نظر بگیریم به حدود 370 میلیون دلار می‌رسد.

 

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *