سیستم‌های مالی که در برخی از صرافی‌ها اجرا می‌شوند، گاهاً دچار اختلال و مشکل می‌شوند. از این رو سیستم جدیدی ایجاد گردید تا این اختلال‌ها را کنار بزند و بهتر کردن سیستم مالی کمک کند. ReFi یا Refinance سیستمی می‌باشد که برای رفع این مشکل وارد این عرصه گردید. این سیستم از افزایش قیمت دارایی‌ها دیجیتال جلوگیری می‌کند، چرا که قیمت برخی از ارزهای دیجیتال در برخی از صرافی‌ها متفاوت می‌باشد. اگر قصد دارید با این سیستم بیشتر آشنا شوید و متوجه شوید که این سیستم چه کمکی به شما می‌کند، ادامه مقاله ریفای چیست را از دست ندهید.

ریفای چیست؟(ReFi)

ریفای چیست؟(ReFi)

Refinance یا به اختصار “refi” به فرآیند بازنگری و جایگزینی شرایط یک قرارداد اعتباری موجود، معمولاً در رابطه با وام یا وثیقه اشاره دارد. هنگامی که یک کسب و کار یا یک فرد تصمیم به تامین مالی مجدد یک تعهد اعتباری می‌گیرد، آنها به طور موثر به دنبال ایجاد تغییرات مطلوب در نرخ بهره، برنامه پرداخت و/یا سایر شرایط مندرج در قرارداد خود هستند. در صورت تایید، وام گیرنده قرارداد جدیدی دریافت می‌کند که جای توافق اولیه را می‌گیرد. وام گیرندگان اغلب زمانی که محیط نرخ بهره به طور قابل توجهی تغییر می‌کند و باعث صرفه جویی بالقوه در پرداخت بدهی ناشی از توافق جدید می‌شود، اقدام به تامین مالی مجدد می‌کنند. وام گیرندگان اغلب زمانی که محیط نرخ بهره به طور قابل توجهی تغییر می‌کند و باعث صرفه جویی بالقوه در پرداخت بدهی ناشی از توافق جدید می‌شود و اقدام به تامین مالی مجدد می‌کنند.

به بیان دیگر FeFi یا Reimagined Finance راه دیگری برای مدیریت سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. این روش جدید وابسته به شبکه بلاک چین اتریوم(Etheruem) و بایننس(BNB) شکل گرفته است. این پلتفرم جدید در واقع برای کنار زدن مشکلاتی که ما در سیستم DeFi با آن روبرو می‌شدیم ایجاد و شروع به کار گردید. پلتفرم یا سیستم ریفای استفاده از توزیع بازده مزرعه را برای هر کسی آسان می‌کند. به این صورت که اشخاص به راحتی می‌توانند توکن‌های ReFi را خریداری کنند و از آن‌ها برای دریافت توزیع بازده مزرعه استفاده کنند. البته ناگفته نماند که همه این توزیع‌ها از طریق فارم کردن بدست می‌آید. شما برای آشنایی با مفهوم DeFi و درک بهتر این موضوع، می توانید مقاله دیفای چیست و دیفای 2 چیست را مطالعه نمایید.

ریفای چگونه کار می کند؟

ریفای چگونه کار می کند؟

حال که متوجه این شدید که ریفای چیست، نوبت به توضیح عمکرد و نحوه کارکرد آن می‌رسد. مصرف کنندگان عموماً در پاسخ به تغییر شرایط اقتصادی به دنبال بازپرداخت برخی تعهدات بدهی هستند تا شرایط استقراض مطلوب‌تری را بدست آورند. اهداف مشترک از تامین مالی مجدد، کاهش نرخ بهره ثابت برای کاهش پرداخت‌ها در مدت زمان وام، تغییر مدت زمان وام، یا تغییر از وام گرویی با نرخ ثابت به وثیقه با نرخ قابل تنظیم (ARM) یا بالعکس است. وام گیرندگان همچنین ممکن است به دلیل بهبود مشخصات اعتباری آنها، به دلیل تغییرات ایجاد شده در برنامه‌های مالی بلندمدت خود، یا پرداخت بدهی‌های موجود خود با تلفیق آن‌ها در یک وام با قیمت پایین، مجدداً سرمایه‌گذاری کنند. رایج‌ترین انگیزه برای تامین مالی مجدد، محیط نرخ بهره است.

از آنجایی که نرخ‌های بهره چرخه‌ای هستند، بسیاری از مصرف‌کنندگان زمانی که نرخ‌ها کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاری مجدد را انتخاب می‌کنند. سیاست پولی ملی، چرخه اقتصادی و رقابت در بازار می‌توانند از عوامل کلیدی افزایش یا کاهش نرخ بهره برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها باشند. این عوامل می‌توانند بر نرخ بهره در همه انواع محصولات اعتباری، از جمله وام‌های غیرگردان و کارت‌های اعتباری گردان تأثیر بگذارند. در محیطی با نرخ افزایشی، بدهکارانی که محصولاتی با نرخ بهره متغیر دارند، سود بیشتری می پردازند که برعکس این موضوع نیز صادق است. به منظور تامین مالی مجدد، یک وام گیرنده باید به وام دهنده فعلی یا وام دهنده جدید خود درخواست بدهد تا درخواست وام جدید را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: آموزش هک ارز دیجیتال

تامین مالی مجدد متعاقباً شامل ارزیابی مجدد شرایط اعتبار و وضعیت مالی یک فرد یا یک تجارت می شود. وام‌های مصرفی که معمولاً برای تامین مالی مجدد در نظر گرفته می‌شوند شامل وام‌های رهنی، وام خودرو، و وام‌های دانشجویی است. کسب و کارها همچنین ممکن است به دنبال تامین مالی مجدد وام‌های رهنی در املاک تجاری باشند. بسیاری از سرمایه گذاران تجاری ترازنامه شرکت خود را برای وام‌های تجاری صادر شده توسط طلبکاران که می‌توانند از نرخ‌های بازار پایین‌تر یا نمایه اعتباری بهبود یافته بهره مند شوند، ارزیابی می کنند.

انواع ریفای چیست؟

انواع ریفای

در این بخش از مقاله ریفای چیست، قصد داریم شما را با انواع مختلفی از گزینه‌های تامین مالی مجدد(Refinance) آشنا کنیم. نوع وامی که یک وام گیرنده تصمیم به گرفتن آن می‌گیرد به نیازهای وام گیرنده بستگی دارد. برخی از این گزینه‌های تامین مالی مجدد عبارتند از:

  • تامین مالی مجدد با نرخ و مدت: این رایج ترین نوع تامین مالی مجدد است. تامین مالی مجدد با نرخ و مدت زمانی اتفاق می افتد که وام اصلی پرداخت شده و با یک قرارداد وام جدید که مستلزم پرداخت بهره کمتر است جایگزین شود.
  • بازپرداخت نقدی: زمانی که دارایی پایه‌ای که وثیقه وام را تامین می کند، ارزش آن افزایش یافته باشد، وجه نقد رایج می‌شود. معامله شامل برداشت ارزش یا حقوق صاحبان سهام در ازای مبلغ وام بالاتر (و اغلب نرخ بهره بالاتر) است. به عبارت دیگر، وقتی ارزش دارایی روی کاغذ افزایش می‌یابد، می‌توانید به جای فروش آن، با وام به آن ارزش دسترسی پیدا کنید. این گزینه کل مبلغ وام را افزایش می دهد، اما به وام گیرنده امکان دسترسی فوری به پول نقد را می‌دهد در حالی که همچنان مالکیت دارایی را حفظ می‌کند.
  • بازپرداخت نقدی: یک بازپرداخت نقدی به وام گیرنده این امکان را می‌دهد که بخشی از وام را برای نسبت وام به ارزش کمتر (LTV) یا پرداخت‌های وام کوچکتر بپردازد.
  • تامین مالی مجدد تلفیقی: در برخی موارد، وام تلفیقی ممکن است راه موثری برای تامین مالی مجدد یا ریفای باشد. هنگامی که سرمایه‌گذار وام واحدی را با نرخی پایین‌تر از متوسط ​​نرخ بهره فعلی‌اش در چندین محصول اعتباری دریافت می‌کند، می‌توان از تامین مالی مجدد تلفیقی استفاده کرد. این نوع تامین مالی مجدد مستلزم آن است که مصرف‌کننده یا کسب‌وکار برای وام جدید با نرخ پایین‌تر درخواست دهند و سپس بدهی‌های موجود را با وام جدید بپردازند و کل اصل باقی‌مانده خود را با پرداخت‌های نرخ بهره بسیار پایین‌تری باقی بگذارند.

بیشتر بخوانید: بازی پلی دپ چیست

مزایا و معایب ریفای چیست؟

مزایا و معایب ریفای چیست؟

مزایا

  • پرداخت ماهانه وام گرفته‌شده و نرخ بهره کمتری دریافت کنید.
  • شما می توانید یک نرخ بهره قابل تنظیم را به یک نرخ بهره ثابت تبدیل کنید و به قابلیت پیش بینی و پس انداز احتمالی دست پیدا کنید.
  • شما می توانید ریزش نقدینگی را برای یک نیاز مالی مبرم به دست آورید.
  • می‌توانید پوزیشن کوتاه‌تری ایجاد کنید تا سود پرداختی بیشتری بدست بیاورید.

معایب

  • اگر مدت وام شما به طول اولیه خود بازنشانی شود، کل سود پرداختی شما در طول عمر وام ممکن است بیشتر از میزان پس انداز شما با نرخ پایین‌تر باشد.
  • اگر نرخ بهره کاهش یابد سودی با توجه نرخ ثابت خود دریافت نمی‌کنید مگر اینکه دوباره سرمایه‌گذاری کنید.
  • ممکن است سهامی را که در خانه خود دارید، کاهش دهید.
  • پرداخت ماهانه شما با مدت کوتاه‌تر وام افزایش می‌یابد و باید هزینه‌های پایانی را در بازپرداخت بپردازید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

در جواب به اینکه ریفای چیست باید گفته که تعامل دارنده‌گان سپرده را وارد بازار ارز دیجیتال می‌کند. به طوری که دیگر نیاز به انجام معاملات به صورت فردی نخواهید بود و می‌توانید با استفاده از راهکارهای مشارکتی، از دیگران مشورت بگیرید. راهکارهای موجود به ما این کمک می‌کند که فقط به تامین بودجه فکر نکنیم و به این که چه کسی آن سرمایه را دریافت خواهد کرد و اینکه تامین مالی به چه صورت انجام می‌شود نیز دقت کنیم. از این رو ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این مفهوم آشنا کنیم و به سوال ریفای چیست نیز پاسخ دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *