امروزه صرافی‌های دیجیتال یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌باشند. اما صرافی‌ها تنها مکانی نمی‌باشند که امکان خرید و فروش ارز دیجیتال در آن‌ها وجود دارد. بروکرها نیز در کنار صرافی‌ها اجازه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به کاربران خود می‌دهند و همچنین از ایمنی بالایی برخوردار می‌باشند. شاید این سوال برای شما پیش آید که بروکر چیست و چه تفاوتی با صرافی‌ها دارد. بروکرها واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده می‌باشند که اطمینان لازم را به معامله وارد می‌کند و طرفین با خیال راحت می‌توانند دارایی مورد نیاز خود را خریداری کنند یا به فروش برسانند. در ادامه مقاله به سوال بروکر چیست و تفاوت صرافی و بروکر چیست خواهیم پرداخت تا به طور دقیق متوجه تفاوت بین این دو شوید.

بروکر(Broker) چیست؟

بروکر(Broker) چیست؟

بروکرها همانند دلالان بازارهای ماشین یا دیگر بازارها می‌باشند و به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند. البته جنسی را که از این اشخاص خریداری می‌کنید، از قیمت معمول آن جنس بالاتر می‌باشد. دلیل این افزایش قیمت، ایجاد فضایی امن و مطمئن برای خریدار و فروشنده می‌باشد که طبعاً دلال هزینه این کار را از طرفین دریافت خواهد کرد. بنابراین بروکرها اشخاص و شرکت‌هایی می‌باشند که به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده ظاهر می‌شوند و سودی ناچیز را در ازای کار خود دریافت می‌کنند. خوب این تعریف که با تعریف صرافی همخوانی دارد، پس تفاوت صرافی و بروکر چیست که این دو را از هم متمایز می‌کند. پس از بخش صرافی چیست به توضیح اینکه تفاوت صرافی و بروکر چیست، خواهیم پرداخت. بروکرها نهادهای غیربانکی می‌باشند که قیمت و ارزش دارایی‌های مختلف را به کابران خود اعلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال پیشرفته

بروکرها نیز همانند صرافی‌ها دارای وبسایت می‌باشند که از طریق آن قیمت کالاها را به مشتریان خود اعلام می‌کنند. نحوه انجام معاملات در بروکرها به این صورت می‌باشد که فرد باید مبلغی را به عنوان وثیقه در بروکر برای ضمانت قرار بدهد. بروکرها ویژگی‌ها و ابزارهای خاصی دارند که بعدها در صرافی‌ها از آن‌ها نیز استفاده شد. یکی از این ویژگی‌ها معاملات مارجین می‌باشد که کاربران بروکر با قرار دادن بخشی از سرمایه خود، سود یا ضرر خروجی از معامله خود را افزایش می‌دهند. به طوری که هر چه مقدار سرمایه‌ای که قرار می‌دهید بیشتر باشد، سود یا ضرر شما نیز بیشتر خواهد شد. این موضوع در صرافی‌ها با نام اهرم یا لورج شناخته می‌شود که برخی از صرافی‌ها دارای لورج بیش از 100 نیز می‌باشند.

صرافی چیست؟

صرافی چیست؟

صرافی‌ها نیز همانند بروکرها مکانی برای خرید دارایی‌های دیجیتال می‌باشند. اما عمده استفاده‌ای که از صرافی‌ها می‌شود برای خرید و فروش ارز دیجیتال و NFT می‌باشد. افراد در صرافی‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در کسری از ثانیه بفروشند. قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها بر اساس تقاضا و عرضه مشخص می‌شود که اگر عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد، قیمت افزایش می‌یابد. اگر صرافی‌های زیادی امروزه ایجاد شده‌اند و چیزی بالغ بر بیش از 500 صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به بایننس اشاره کرد. جهت آشنایی با صرافی بایینس، مقاله آموزش صرافی بایننس را مطالعه نمایید.

صرافی‌ها در ازای فضا و محیطی امن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از کاربران خود هزینه‌ای دریافت می‌کنند. کارمزد هر صرافی متناسب با ویژگی‌های که آن صرافی ارائه می‌دهد، فرق دارد. صرافی‌ها با توجه به حجم و نوع معادلات و همچنین شبکه‌ای که برای خرید یا فروش ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، از کاربران هزینه دریافت می‌کنند. در صرافی‌ها این قابلیت وجود دارد که با استفاده از ارزهای فیات نظیر دلار و یورو ارزهای دیجیتال را خریداری کنید. تا این بخش مفهومی از صرافی و بروکر متوجه شدید، حال قصد داریم به این موضوع که تفاوت صرافی و بروکر چیست، بپردازیم.

تفاوت صرافی و بروکر چیست؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع که تفاوت صرافی و بروکر چیست، بپردازیم. برای اینکه تفاوت بین این دو را متوجه شوید، نحوه شکل گیری معاملات را در این دو برای شما شرح خواهیم داد.

معاملات در صرافی های دیجیتال

صرافی‌ها بهترین مکان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌باشند، اما همیشه به این خوبی که فکر می‌کنید، نمی‌باشند. چرا که برای خرید و فروش در صرافی‌ها باید حساب کاربری داشته باشید و برخی از صرافی‌ کاربران ایرانی را نمی‌پذیرند. از طرفی برای این که قادر به ترید کردن باشید باید حساب خود را شارژ کنید که نیاز به متصل کردن حساب بانکی خود به صرافی می‌باشد. صرافی‌های خارجی هیچ یک از بانک‌های ایران را قبول ندارند و شما نمی‌توانید از طریق ریال در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال بخرید. بنابراین شما باید از ظریق یکی از صرافی‌های ایرانی نظیر نوبیتکس تتر خریداری کنید و سپس به صرافی خارجی منتقل نمایید. برای آشنایی با نحوه ترید کردن در صرافی نوبیتکس مقاله آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در نوبیتکس را مطالعه نمایید.

از طرفی دیگر برداشت و واریز کردن به صرافی‌ها شامل کارمزد می‌شود و باید هزینه در قبال این کار به صرافی پرداخت کنید. برای این که دارایی‌های خود را از صرافی‌های خارجی خارج کنید، باید آن را به بخش معاملات اسپات انتقال دهید. این مورد نیز شامل کارمزد در برخی از صرافی‌ها نظیر کوینکس می‌شود که برای انتقال دارایی‌های خود در بخش‌های دیگر، باید ابتدا آن را به بخش معاملات اسپات منتقل کنید و سپس به کیف پول خود. اگر با نحوه انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول آشنا نمی‌باشید مقاله آموزش انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول را مطالعه کنید.

معاملات در بروکرها

تفاوت صرافی و بروکر چیست

در بروکرها نیز همانند صرافی‌های ارز دیجیتال، حساب افراد از طریق ارزهای فیات شارژ می‌شود. زمان برداشت نیز به همین صورت می‌باشد، یعنی شما می‌توانید دارایی‌های خود را به صورت ارز فیات برداشت کنید. کاربران ایرانی به دلیل تحریم بود، نمی‌توانند در بروکرها با استفاده از حساب‌های بانکی خود خرید کنند. از این رو ایرانیان برای سپرده گذاری در بروکرها می‌توانند از طریق کارت‌های اعتباری و کیف پول دیجیتال دارایی خریداری کنید. بروکرها برای سپرده گذاری و برداشت پول از کاربران خود کارمزدی نمی‌گیرند، از این رو بروکرها برای کسانی که از پرداخت کارمزدهای زیاد متنفر می‌باشند، بسیار گزینه خوب و مطرحی می‌باشد. نحوه معاملات در صرافی‌ها به این صورت می‌باشد که شما دارایی خود را به صرافی تزریق می‌کنید و شروع به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش دریافت شیبا رایگان

اما در بروکرها به این صورت نمی‌باشد؛ در بروکرها شما باید وثیقه یا مقداری از دارایی خود را به بروکر منتقل کنید و سپس با توجه به مقدار وثیقه شما، وام دریافت می‌کنید. از این رو شما می‌توانید یک پوزیشن برای هر ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید، باز کنید. اما نکته جالبی که درباره بروکرها وجود دارد این است که در صورتی که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر شما افزایش یابد, علاوه بر این که بر روی آن ارز دیجیتال سود دریافت می‌کنید بلکه از روی پوزیشن خود نیز سود دریافت می‌کنید. حال که متوجه شدید تفاوت صرافی و بروکر چیست، بهتر است مزایا و معایب آن‌ها را نیز بررسی کنیم.

مزایا و معایب بروکرها

تفاوت صرافی و بروکر چیست

مزایا

  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق کارت اعتباری و ارز فیات
  • کارمزد کمتر نسبت به صرافی‌ها
  • استفاده از اهرم‌ها
  • رابط کاربری آسان
  • امنیت بالا
  • قانونی بودن معاملات

معایب

  • ارزهای دیجیتال که در بروکرها وجود دارند، محدود می‌باشد
  • مشخص بودن خریدار و فروشنده و عدم ناشناس بودن افراد
  • احراز هویت اجباری
  • دارایی‌های افراد از سمت ولت قابل پیگیری است

مزایا و معایب صرافی ها

مزایا

  • احتیاج به احراز  هویت در صرافی غیرمتمرکز نمی‌باشد
  • ناشناس ماندن افراد در معاملات
  • امکان عدم پیگیری و شناسایی دارایی‌های افراد از طریق دولت‌ها
  • نقدینگی بالا
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال زیاد

معایب

  • صرافی‌های زیادی تا به امروز هک شدند
  • کارمزدی بالاتر از بروکرها
  • رابط کاربری پیچیده
  • قابلیت برداشت از طریق ارزهای فیات در صرافی‌های غیرمتمرکز وجود ندارد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

صرافی‌ها و بروکرها دوتا از بهترین پلتفرم‌ها برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال می‌باشند. برخی از ایرانیان بروکرها را به صرافی‌ها ترجیح می‌دهند، برخی دیگر صرافی‌ها، به طور کلی هر شخصی متناسب با نیاز خود یکی از این دو را انتخاب می‌کند. بروکرها برای کسانی که علاقع مند به خرید و فروش قانونی و همچنین با کارمزدی پایین، بسیار مناسب می‌باشد، از طرفی صرافی‌ها به دلیل اینکه نقدینگی بالا دارند، گزینه مناسب‌تری برای کسانی که به خرید و فروش لحظه‌ای علاقه دارند، می‌باشد. همچنین امکان شناسایی افراد و دارایی‌های آنان در صرافی‌ها  برخلاف بروکرها وجود ندارد. ما در این مقاله سعی کردیم به سوال تفاوت صرافی و بروکر چیست، پاسخ دهیم و تا شما یکی از این دو پلتفرم را برای ترید کردن انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *