NFT که به معنای توکن‌های غیر قابل تعویض می‌باشند، آثار هنری دیجیتالی هستند که توسط افراد ساخته و تولید می‌شوند. قیمت و ارزش NFTهای تولید شده گاهاً به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد. همین ویژگی منحصر به فرد آن‌ها باعث شده توجه افراد زیادی به این نمونه از دارایی‌های دیجیتال جلب شود. NFT کوتاه شده عبارت Non-Fungible Token است که فقط و فقط در انحصار یک شخص می‌باشد. ساخت چنین آثاری و فروش آن‌ها شاید یکی از آسان‌ترین راه‌های کسب درآمد از بازارهای دیجیتالی باشد. ساخت NFT چندان مشکل و پیچیده نمی‌باشد و هر کس به راحتی می‌توان NFT دلخواه خود را بسازد. ّرای ساخت NFT کافی است وارد یکی از پلتفرم‌های راریبل یا OpenSea شوید و توکن خود را بسازید و به فروش برسانید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه ساخت NFT را به طور کامل به شما آموزش دهیم.

تعریف NFT

ساخت NFT

NFT یک توکن غیر قابل تعویض می‌باشد که بر روی شبکه ERC-721 اتریوم پیاده سازی شده است. از NFT در دنیای متاورس، بازارهای ارزهای دیجیتال، مارکت‌های مختلفی همچون آدیداس و نایک، بازی‌های رایانه‌ای همچون بازی Waves Ducks(جهت آشنایی بیشتر با این بازی، مقاله بازی waves ducks چیست را مطالعه نمایید.) و دنیای وب 3 استفاده می‌شود. اگر با دنیای غیر متمرکز وب 3 آشنایی ندارید، می‌توانید مقاله وب 3 چیست را مطالعه نمایید. NFT را به عنوان آثار هنری مجازی قلمداد می‌کنند، بنابراین نمی‌توانید دو NFT را با یکدیگر از نظر قیمت مقایسه یا تعویض نمایید، زیرا هر NFT ویژگی مخصوص به خود را دارد. هر گونه شیء در فضای مجازی قابلیت تبدیل به NFT را دارد و با توجه به میزان محبوبیت آن بین کاربران فضای مجازی قیمت‌گذاری می‌شود.

یکی از راه های کسب درآمد از متاورس از طریق NFT می‌باشد که اگر علاقه‌مند به موضوع متاورس هستید، می‌توانید مقاله متاورس در ارزهای دیجیتال را مطالعه نمایید.به عنوان مثال در بازی ویوز داکز، NFT شخصیت مشهور ایلان ماسک با قیمتی برابر با 1077 دلار به فروش رسید یا NFT که عکس آن را در زیر مشاهده می‌نمایید با قیمت 23 میلیون دلار به فروش رسیده است. شاید این احمقانه برسد که شخصی پیدا شود و مبلغ 23 میلیون دلار را بر روی این NFT سرمایه‌گذازی کند ولی این مسئله دور از واقعیت نیست. هر شخصی در دنیای مجازی با مراجعه به پلتفرم‌های ساخت NFT در بستر بلاک چین‌های مختلف به راحتی می‌توانند NFTای برای خود بسازند.

تعریف NFT

NFT چه کاربردی دارد؟

Non-Fungible Tokens یا توکن‌های غیر قابل تعویض کاربردهای مختلفی دارند که با گذشت زمان بر آن‌ها افزوده می‌شود. به عنوان مثال از NFTها برای تعریف هویت افراد در دنیای وب 3 و بازی‌های دیجیتالی استفاده می‌شود. همچنین برای ایجاد دامنه‌های غیرمتمرکز در فضای اینترنت، حوزه سرگرمی، ورزش، مارکتینگ و کتاب‌های الکترونیکی با قابلیت خرید و فروش از دیگر قابلیت‌ها و کاربردهای NFT می‌باشد.

برای تهیه NFT به چه چیزی نیاز است؟

پیش از ورود به دنیای NFT باید با تعریف NFT آشنایی کامل داشته باشید و مفاهیم آن را به خوبی درک کرده باشید چرا که خرج کردن سرمایه خود برای ساخت NFT، ممکن است به ضرر شما تمام شود. بعد از این مرحله شما می‌بایست به دنبال یک ایده جدید و جذاب باشید تا مخاطبان را مجبور به پرداخت پول زیادی برای NFT شما کند. داشتن آشنایی با بهترین کیف پول های ارز دیجیتال و توانایی به فروش گذاشتن و تبلیغ کردن NFT خود و از همه مهم‌تر تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند به شما در خرید و و فروش NFT کمک کند.

هزینه‌ تولید NFT به چه صورت است؟

ساخت NFT هزینه‌هایی برای هنرمندان و طرفداران این آرت مجازی به همراه دارد که هزینه آن با توجه به پلتفرم انتخابی شما متغیر است. هزینه لازم که شما باید در ابتدا پرداخت کنید هزینه NetworkFee می‌باشد، چرا که شما برای ساخت NFT به شبکه بلاک چین نیاز دارید که در همه شبکه‌‌ها به جز شبکه اتریوم زیر یک دلار می‌باشد. ساخته شدن NFT به زمان بیشتری نیاز است و معمولاً هزینه آن بر اساس زمان سپری شدن برای ساخت آن محاسبه می‌گردد. پلتفرم‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توانید NFT بسازید نیز برای ساخت NFT از کاربران هزینه‌ای دریافت می‌کنند. پلتفرم‌های مشهور OpenSea و Rarible از کاربران خود مبلغ 2.5 درصد برای ساخت آن دریافت می‌کنند، البته لازم به ذکر است که هزینه را بعد از فروش NFT، از حساب شما کسر می‌گردد.

آموزش ایجاد NFT

برای تولید NFT دو روش وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند NFT مورد نظر خود را تولید کنند و به فروش برسانند. جهت آشنایی بیشتر با نحوه ساخت و آموزش NFT،  این نوشتار را از دست ندهید. توکن‌های NFT با استاندارد ERC-721 در شبکه اتریوم ساخته می‌شوند که استاندارد ساخت توکن‌های NFT با ارزهای دیجیتال متفاوت است.

  • تولید NFT از طریق برنامه نویسی: این روش برای کسانی که توانایی کدنویسی قراردادهای هوشمند(Smart Content) را دارند، پیشنهاد می‌شود. از این روش در این روزها کمتر استفاده می‌شود چرا که کمتر کسی پیدا می‌شود که با برنامه نویسی قراردادهای هوشمند در شبکه‌های ارز دیجیتال آشنایی داشته باشد.
  • ساخت NFT از طریق پلتفرم‌ها: در این پلتفرم‌ها تنها با رعایت کردن مراحل تولید NFT به راحتی می‌توانید NFT خود را بسازید. نیازی به داشتن دانش کدنویسی قراردادهای هوشمند را دیگر ندارید و تنها با ثبت نام در یکی از پلتفرم‌های ساخت توکن NFT و آپلود آرت یا فایل خود می‌توانید، NFT بسازید.

آموزش تولید NFT در OpenSea

پلتفرم OpenSea یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش NFT است که توسط دوین فینزر و الکس آتالاها در سال 2017 تاسیس شد. این پلتفرم اولین پلتفرم ایجاد شده است برای ساخت NFT که بر شبکه اتریوم پیاده سازی شده است. OpenSea دارای بیش از 80 میلیون NFT است که توسط 700 هزار کاربر این پلتفرم ساخته شده است، حجم معاملاتی این پلتفرم به بیش از 11 میلیارد دلار می‌رسد. در حال حاضر این پلتفرم بزرگترین و قوی‌ترین پلتفرم ساخت NFT می‌باشد که در ادامه به آموزش ساخت NFT در OpenSea خواهیم پرداخت.

اضافه کردن کیف پول به OpenSea

مرحله اول

وارد وبسایت www.opensea.io شوید و بر روی گزینه Create که در بالا سمت راست صفحه وجود دارد کلیک نمایید. برای تولید NFT در این پلتفرم ابتدا باید نسبت به تهیه کیف پول دیجیتال اقدام نمایید. کیف پول‌های مورد تایید پلتفرم OpenSea کیف پول‌های متامسک، کوین بیس، والت کانکت، فورت ماتیک و… می‌باشد که پیشنهاد ما استفاده از کیف پول متامسک می‌باشد. اگر کیف پول متامسک ندارید می‌توانید مقاله آموزش نصب کیف پول متامسک را مطالعه نمایید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید کیف پول‌هایی که قابلیت متصل شدن به این پلتفرم را دارند، آورده شده‌اند. کیف پول‎هایی که گزینه Mobile Only را جلوی آن‌ها مشاهده می‌کنید، تنها بر روی گوشی‌های موبایل قابل استفاده هستند که انتخاب کیف پول تراست والت بهترین گزینه می‌باشد. اگر از گوشی موبایل برای تولید NFT استفاده می‌کنید مقاله آشنایی با کیف پول تراست والت را مطالعه نمایید.

اضافه کردن کیف پول به OpenSea

با زدن بر روی گزینه Metamask در صورت داشتن کیف پول متامسک، به طور خودکار به آن متصل می‌شوید. بعد از متصل شدن کیف پول شما وارد صفحه جدیدی به صورت خودکار می‌شود که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید. در این صفحه از شما می‌خواهد که اطلاعات مربوط به NFT خود را وارد کنید و فایل NFT خود را با زدن بر روی مربع بزرگ آپلود می‌نمایید و اسمی به دلخواه برای آن انتخاب نمایید.

اضافه کردن کیف پول به OpenSea

مرحله دوم

بعد از آپلود عکس مورد نظر خود، 3 باکس اختیاری زیر را می‌توانید پر کنید که توضیحات هر یک از آن‌ها برای شما در زیر آورده شده است.

  1. External link: در این قسمت اگر عکسی که شما دارید به عنوان NFT آپلود می‌نمایید متعلق به مکانی خاص یا توضیحاتی از آن در سایتی مانند ویکی پدیا وجود دارد لینک سایت ویکی پدیا در این قسمت قرار می‌دهید.
  2. Description: در این باکس شما می‌توانید توضیحاتی از NFT خود را به اشتراک بقیه افراد بگذارید، سعی کنید از متنی استفاده کنید که خریداران را به خرید اثر هنری شما مجذوب نماید.
  3. Collection: اگر می‌خواهید که NFT شما در کلکسیون خاصی قرار بگیرد یا به همراه چند اثر دیگر در یک کلکسیون قرار بدهید از این بخش استفاده کنید.

اضافه کردن کیف پول به OpenSea

مرحله سوم

  1. Properties: جنسیت کارکتر و نوع آن را مشخص می‌کنید، مثلاً نوع کارکتر میمون و جنسیت آن مذکر.
  2. Levels: سطح یا رتبه NFT خود را مشخص می‌کنید که از سطح 0 تا 5 را می‌توانید برای آن انتخاب نمایید.
  3. Stats:عدد مطلق، لازم به ذکر است اضافه کردن این 3 مورد در خرید و فروش NFT تاثیری ندارد.
  4. Unlockable Content: با فعال کردن این قسمت، باکسی برای شما ظاهر می‌شود که می‌توانید متنی برای خریدار این اثر بگذارید.
  5. Explicit & Sensitive Content: اگر NFT شما مناسب همه سنین نمی‌باشد، با فعال کردن این بخش برای عده‌ی خاصی نمایش داده می‌شود.

ساخت توکن NFT

همانطور که در تصویر بالا مشاده می‌کنید، در باکس Supply، تعداد NFTهای که می‌توانید مینت(Mint) کنید یا بسازید را به شما نمایش داده می‌شود. در بخش Blockchain، با انتخاب یکی از دو گزینه Ethereum یا Polygon، انتخاب می‌کنید که هزینه Gas براساس کدام شبکه حساب گردد. Freeze Metadata میشه گفت جالب‌ترین ویژگی این پلتفرم است که هزینه‌های ساخت توکن NFT بعد از فروش توکن NFT از حساب شما کسر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دوره رایگان آموزش متاورس

آموزش فروش NFT در OpenSea

ایجاد توکن NFT به معنای تمام شدن مراحل فروش نمی‌باشد. بعد از طی مراحل بالا شما وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در آن صفحه NFTای که ساختید را مشاهده می‌کنید، برای فروش NFT خود بر روی گزینه Sell کلیک کنید تا وارد مرحله فروش NFT شوید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید، در باکس اول قیمت پیشنهادی خود را برای آرتی که ساخته‌اید قرار می‌دهید و مدت زمانی که پیش‌بینی می‌کنید لازم می‌باشد تا آن به فروش برسد را در باکس Duration انتخاب می‌نمایید. اگر قصد رزرو کردن آن را برای شخص خاصی دارید تیک Reserve for specific buyer را فعال می‌کنید و در آخر بر روی گزینه Complete Listing کلیک نمایید.

آموزش فروش NFT در OpenSea

آموزش ساخت توکن NFT در Rarible

Rarible یکی دیگر از پلتفرم‌هایی است که کاربران به وسیله آن می‌توانند به ساخت توکن NFT بپردازند. پلتفرم Rarible به قدرتمندی پلتفرم OpenSea در زمینه حجم معاملات نمی‌باشد، اما ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. در OpenSea امکان فروش NFT در دو شبکه Ethereum و Polygon وجود داشت، اما این پلتفرم امکان تولید NFT در 4 شبکه اتریوم، تزوس، فلو و پولی‌گون وجود دارد. از جمله ویژگی‌های جذاب این پلتفرم می‌توان به حراج NFT و تعیین درصدی برای مالک NFT در هر بار خرید و فروش آن اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: آموزش بازیابی کیف پول متامسک

اضافه کردن کیف پول به Rarible

ابتدا باید به سایت www.rarible.com مراجعه نمایید و سپس بر روی گزینه Create کلیک کنید. بعد از این مرحله شما باید یکی از شبکه‌های بلاک چین Ethereum، Tezos، Flow و Polygon را انتخاب نمایید. بعد از این که شبکه مورد نظر خود را انتخاب نمودید، صفحه جدیدی برای شما نمایش داده می‌شود که در این بخش شما می‌بایستی کیف پول دیجیتال خود( ترجیحاً متامسک) را به این پلتفرم اضافه نمایید. هر کدامیک از بلاک چین‌ها کیف پول مخصوص به خود را دارند که با کلیک کردن بر روی هر کدام آن‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

اضافه کردن کیف پول به Rarible

تولید توکن NFT در Rarible

پلتفرم Rarible برخلاف پلتفرم OpenSea هنرمندان در همان ابتدای کار می‌توانند تعداد NFTها را انتخاب کنند. اگر گزینه Multiple را انتخاب کنید از فایل NFT که در مرحله بعد آپلود می‌نمایید به هر تعدادی که می‌خواهید، می‌توانید بسازید. اگر گزینه Single را انتخاب کنید در این صورت در تمام مراحل بعد شما فقط یک عدد توکن NFT خواهید ساخت. در این بخش ما قصد داریم حالت Mulitple را برای شما عزیزان توضیح دهیم، لازم به ذکر است که مراحل آن همانند حالت Single می‌باشد.

تولید توکن NFT در Rarible

مرحله اول

بعد از انتخاب گزینه Multiple وارد صفحه جدیدی می‌شوید که از شما می‌خواهد فایل مربوط به NFT را در یکی از فرمت‌های(PNG, GIF, WEBP, MP4, MP3) آپلود کنید. توجه داشته باشید که فایل انتخابی شما می‌بایست کمتر از 100 مگابایت باشد. با غیرفعال کردن گزینه Put on marketplace سه گزینه زیر آن محو می‌شود که در ادامه هر کدام را به اختصار توضیه می‌دهیم.

  • Fixed Price: برای هر توکن قیمت ثابتی تعیین می‌شود.
  • Open for bids: قیمت گذاری از طرف کاربران صورت می‌گیرد، به عنوان مثال یک کاربر ممکن است قیمتی بیشتر از قیمتی که مد نظر شما می‌باشد، پیشنهاد بدهد.
  • Timed Auction: مزایده یا حراجی NFT است که فقط برای حالت single قابل استفاده است.

ساخت توکن NFT در Rarible

مرحله دوم

حالت پیش‌فرض این قسمت یعنی Fixed price را در نظر گرفته و به پایین صفحه اسکرول می‌نماییم. در قسمت پایین تر صفحه قیمتی که شما برای NFT در نظر دارید را وارد می‌کنید که مقدار سود خالصی که از فروش آن بدست خواهید آورد را زیر همان کادر به شما نمایش داده می‌شود. گزینه Unlock once purchased را اگر انتخاب نمایید، می‌توانید متنی برای خریدار این اثر بنویسید که فقط خریدار توانایی دیدن آن را خواهد داشت. اگر قصد دارید که NFT شما در کلکسیون خاصی که از قبل ساخته شده است یا کلکسیون جدیدی که شما طراحی خواهید کرد قرار بگیرد این گزینه را انتخاب نمایید. نکته جالبی که در پلتفرم Rarible وجود دارد این است که با فعال کردن گزینه Free Minting توکن NFT شما خارج از شبکه ساخته خواهد شد تا هر زمان شخصی NFT را خریداری نمود، هزینه Gas Fee را از خریدار دریافت نماید.

ساخت NFT در Rarible

مرحله سوم

بعد از این بخش یعنی در بخش پایانی، اسمی به دلخواه برای اثر هنری خود انتخاب نمایید و باکس Description نیز اختیاری می‌باشد. باکس Royalties برای انتخاب مقدار درصدی که شما می‌خواهید از معاملات بعدی نصیب شما شود، می‌باشد که از 0 تا 50 درصد مجاز می‌باشد.

ساخت NFT در Rarible

در بخش Number OF Copies هم به دلیل این که حالت Multiple را انتخاب نموده‌اید، می‌توانید تعداد توکن‌های NFT را انتخاب نمایید. بعد از اتمام این مراحل بر روی گزینه Create Item کلیک کنید تا NFT شما ساخته شود و NFT در لیست فروش قرار خواهد گرفت.

شبکه‌های بلاک چین NFT

پلتفرم‌های متعددی برای ساخت NFT وجود دارد که هر کدام یک از آن‌ها از شبکه‌های بلاک چین مخصوصی استفاده می‌کنند. معتبرترین و رایج‌ترین شبکه بلاک چین NFT، اتریوم می‌باشد که بر روی اکثر پلتفرم‌های ساخت NFT موجود می‌باشد. لازم به ذکر است که هزینه GAS اتریوم نسبت به سایر بلاک چین‌ها بیشتر می‌باشد. به عنوان مثال برای قرار دادن NFT خود در لیست فروش سایت اوپن سی، کاربران باید مبلغی حدود 80 یورو را پرداخت نمایند. برای کاربران ایرانی تقریباً مبلغ بالایی می‌باشد که استفاده کردن از پلتفرم راریبل بهتر و به صرفه‌تر می‌باشد. برای کسب اطلاعات در مورد دو پلتفرم راریبل و اوپن سی، می‌توانید مقاله پلتفرم راریبل چیست و پلتفرم اوپن سی چیست را مطالعه نمایید.

[ninja_tables id=”5724″]

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

ساخت و فروش NFT به یکی از پردرآمدترین و راحت‌ترین راه‌های کسب سرمایه در بازارهای ارزدیجیتال تبدیل شده است. امروزه افراد بسیار زیادی پیدا می‌شوند تا این آثار هنری که بعضاً قیمت‌های بالایی دارند، خریداری نمایند. از طرفی دیگر ساخت NFT و فروش آن یک مقوله زود بازده می‌باشد که کاربر بعد از گذشت مدت زمانی به سرمایه خوبی می‌رسد هر چند این بستگی به جذاب بودن اثر هنری آن‌ها دارد. در این مقاله سعی بر این داشتیم که به آموزش گام به گام ساخت NFT به زبان ساده بر روی دو پلتفرم محبوب OpenSea و Rarible بپردازیم و این هنر دیجیتال جدید و سودآور را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *