ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ امروزه انواع مختلفی از رمزارزها در دنیای ارزهای دیجیتال ارائه شدند که روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بنابراین معامله‌گران برای سرمایه گذاری در این حوضه باید کارآمدترین ارز دیجیتالی را شناسایی کنند، سپس به سرمایه گذاری در آن رمزارز بپردازند. در این مقاله قصد داریم شما را با ارز دیجیتال و بلاک چین کاردانو که به عنوان نسل سوم بلاک چین‌ها شناخته می‌شود آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو(ADA)

کاردانو(Cardano) یک شبکه مبتی بر بلاک چین است که با روش گواه اثبات سهام(PoW) فعالیت می‌کند. کاردانو هم مانند ارز دیجیتال SOLANA به دنبال حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین می‌باشد اما هنوز نتوانسته این مشکل را به طور کامل برطرف کند. این شبکه یک رقیب سرسخت برای شبکه اتریوم به حساب می‌آید. رمزارز کاردانو که در اختصار با نام ADA شناخته می‌شود از شروع تاسیس یعنی سال 2015 تا به حال محبوبیت زیادی در دنیای ارزهای دیجیتالی کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

این رمزارز از مزایای فلسفی و مبتنی بر تحقیقات علمی برخوردار است که در سال 2020 با به‌روز رسانی شلی توانست به عملی شدن اهداف خود نزدیک‌تر شود. پروژه کاردانو مبتنی بر شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که برای آسان‌سازی تراکنش‌های همتا به همتا ایجاد شده است. امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند یکی دیگر از دلایل طراحی شبکه کاردانو می‌باشد که موجب سازگارتر، مقیاس‌پذیرتر و امن‌تر شدن این شبکه می‌شود.

ارز دیجیتال کاردانو رقیب اتریوم

تاریخچه ارز دیجیتال کاردانو

شبکه کاردانو در سال 2015 به عنوان یک پروژه منبع باز با اهداف مختلف از جمله اجرای یک بستر عمومی شبکه بلاک چین برای قراردادهای هوشمند و حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری تاسیس شد. چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان‌گذاران سابق اتروم در 29 سپتامبر سال 2017 اولین برنامه خود را در شبکه اصلی راه‌اندازی کرد. توسعه این پروژه بر عهده بنیاد کاردانو و دو شرکت IOHK و Emurgo می‌باشد. دلیل خروج هاسکینسون از اتریوم به گفته خودش، اختلاف نظر درباره غیر انتفاعی نگه داشتن اتریوم بود. پس از خروج وی از اتریوم، شرکت IOHK و Emurgo و بنیاد کاردانو تاسیس شدند و پس از گذشت زمان کمی، کاردانو به خاطر نوآوری در طراحی ماشین‌های مجازی(VM) توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

کاردانو یک رمزارز نسل سومی

در واقع ارزهای دیجیتالی نسل سوم، پاسخی به مشکلات رمزارزهای اولیه مانند بیت کوین و اتریوم می‌باشند. پروژه کاردانو در آغاز راه برای کسب سرمایه، عرضه کوین اولیه(ICO) انجام داد. این کار باعث شد مبلغ 62 میلیون دلار برای گسترش اکوسیستم ADA جمع شود؛ سپس در سال 2017 اولین برنامه کاردانو در شبکه اصلی راه‌اندازی شد. ADA برای اولین بار در سال 2019 توسط صرافی هووبی که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال چین در آن زمان محسوب می‌شد، عرضه شد. پس از هووبی، بایننس به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین صرافی دنیای ارزهای دیجیتال از ADA پشتیبانی کرد و این ارز دیجیتالی را در معاملات خود قرار داد.

این موضوع موجب شد که ارز دیجیتال کاردانو با رشد چشمگیری روبه‌رو شود. ارز دیجیتال کاردانو در ابتدای کار با سرمایه 600 میلیون دلار شروع به کار کرد و در سال 2017 سرمایه این پروژه به 10 میلیارد دلار رسید و در سال 2018 به 33 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. در حال حاظر کاردانو با حجم معاملاتی بیش از 40 میلیارد دلار در رتبه ششم بازار قرار گرفته است که بیش از 31 میلیارد آن در گردش قرار دارد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال کاردانو

مزایا و معایب ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو به عنوان یک رمزارز نسل سومی دارای مزایا و معایبی است که موجب منحربه فرد شدن آن می‌شود که در ادامه به توضیح چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا ارز دیجیتال کاردانو

حذف محدودیت مقیاس‌پذیری

در این شبکه به دلیل حذف محدودیت مقیاس‌پذیری با افزایش تعداد کاربران، میزان پردازش‌ها نیز افزایش می‌یابد.

غیرمتمرکز و بدون دخالت سازمان‌ها

کاردانو یک شبکه غیرمتمرکز است و هیچ سازمان یا ارگان دولتی کنترلی روی آن ندارند.

قراردادهای هوشمند

قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند یکی از مهم‌ترین مزایای این شبکه است.

امنیت بالا

امینت بالای این شبکه موجب شده که بسیاری از کاربران به کاردانو علاقه‌مند شوند. هک شدن این شبکه تقریباً غیرممکن است. البته بهتر است بدانید که هیچ پلتفرمی به طور کامل امن نیست و ممکن است زمانی مورد حمله سایبری قرار گیرد ولی تا به حال این اتفاق برای شبکه کاردانو نیافتاده است.

بلاک چین دولایه

 بلاک چین دولایه ارز دیجیتال کاردانو

بلاک چین دولایه(لایه محاسبه و تصفیه حساب) نخستین‌بار در سیستم کاردانو راه‌اندازی شد.

سرعت بالا و کارمزد پایین

سرعت پردازش سفارشات و تراکنش‌ها در شبکه کاردانو بالا و کارمزد آن تقریباً نزدیک به صفر است.

سازگاری با محیط زیست

برخلاف برخی از رمزارزهای نسل یک مانند بیت کوین، که استخراج آن برای محیط زیست زیان‌باز بود، کاردانو به دلیل میزان برق مصرفی پایین با محیط زیست سازگار است.

معایب ارز دیجیتال کاردانو

همانطور که ذکر شد، شبکه کاردانو به دلیل حل مشکل مقیاس‌پذیری از محبوبیت زیادی برخوردار است، اما میزان مقیاس‌پذیری در بلاک چین کاردانو از شبکه‌های دیگر مانند ریپل کمتر است. به عنوان مثال: ریپل می‌تواند بیش از 1000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این در حالی است که کاردانو در بهترین حالت 257 تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند. همچنین کیف پولی که برای این ارز دیجیتالی ارائه شد با مشکلات مختلفی روبه‌رو است که در ادامه بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال کاردانو را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال کاردانو

پلتفرم کاردانو دارای یک کیف پول رسمی به نام Daedalus می‌باشد که طبق تحقیقات انجام شده به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای ذخیره دارایی نیست. عدم رسیدن تراکنش به کاربر، عدم اتصال به شبکه و بلوک‌های همگام‌سازی از جمله مشکلات این کیف پول می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود برای ذخیره دارایی خود از کیف پول‌های لجر نانو اس و ترزور که به دلیل سخت افزاری بودن آن‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند، استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: 5مورد از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

آینده ارز دیجیتال کاردانو

نمودار تکنیکال ارز دیجیتال کاردانو:

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کاردانو

در حال حاضر قیمت ارز دیجیتال کاردانو (ADA) با ارزش قیمتی حدود 45.90 میلیارد دلار در رتبه 6 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد که سهم آن از کل بازار 1.97 درصد است. هر واحد کاردانو با قیمت 1.37 دلار معادل 43.966 تومان در بازار معامله می‌شود و حجم معاملات روزانه آن تقریبا 4.07 میلیارد دلار می‌باشد. برای پیشبینی ارز دیجیتال کاردانو بهتر است بدانید که این رمزارز در سال 2017 تنها 0.02 دلار قیمت داشت و به آرامی شروع به رشد کرد اما در سال 2018 به اوج قیمت خود یعنی 1 دلار رسید. پس از این افزایش قیمتی، ناگهان شروع به ریزش قیمتی چشمگیری کرد که در سال 2019 قیمت کاردانو به 0.04 دلار هم رسید. اما در سال 2020 دوباره روند صعودی را پیش گرفت و به قیمت 0.33 دلار رسید.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

پروژه کاردانو به خاطر مزایای منحصر به فردش تبدیل به یکی از رقیبان اتریوم شده است و افزایش رشد خوبی در انتظار آن است، اما لازم به ذکر است که در آینده اتریوم نسخه جدید خود یعنی اتریوم2 را به بازار عرضه می‌کند. این موضوع ممکن است جواب سهمگینی به رقبای خود از جمله کاردانو باشد.

نکته مهم: پیش از سرمایه گذاری در این رمزارز حتما از علم نوسان‌گیری یا نمودارهای تحلیل تکنیکال و فاندمنتال کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *