کیف پول متامسک یک پلتفرم رمزنگاری شده برای ذخیره دارایی‌های دیجیتالی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با اکوسیستم بلاک چین اتریوم تعامل داشته باشند. این کیف پول در سال 2016 توسط شرکت نرم افزاری بلاکچین Consensys ایجاد شد که علاوه بر قابلیت ذخیره رمزارزهای شبکه اتریوم سعی در ساده کردن دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز، سیستم عامل‌های بازی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فضاهای مالی غیرمتمرکز داشت. متامسک در سال 2020 یک میلیون کاربر فعال داشت. ابتدا نسخه دسکتاپ این کیف پول طراحی شد که فقط از طریق مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس قابل استفاده بود، اما پس از گذشت زمان و استفاده اکثر کاربران از گوشی‌های هوشمند، بالااخره در سال 2019 نصخه موبایل کیف پول متامسک طراحی شد. کاربران با استفاده از این کیف پول می‌توانند به کیف پول اتریوم خود دسترسی پیدا کنند و دارایی خود را ذخیره کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

مزایا کیف پول متامسک

بدون شک هر کیف پول دیجیتالی دارای مزایا و معایبی است که آن را از دیگر پلتفرم‌های ذخیره سازی جدا می‌کند.

مزایا و معایبی که موجب منحر به فرد شدن کیف پول متامسک می‌شود به شرح زیر است:

مزایا

قابلیت متن باز بودن متامسک

متامسک یک پلتفرم متن باز است؛ به این معنا که همه کدهای آن به صورت آنلاین طراحی شده و دسترسی به آن‌ها کاملا رایگان می‌باشد.

تنظیمات HD

تنظیمات سلسه مراتبی قطعی(HD) به کاربران امکان پشتیبان‌گیری از حساب‌های خود را می‌دهد که این موضوع بسیار مهم است. پس از نصب متامسک، کلمات تصادفی به شما نشان داده می‌شود که به وسیله این کلمات می‌توانید در صورت پاک شدن اکانت خود به هر دلیلی، حساب کاربری خود را باز گردانید. حتما این کلمات را به ترتیب در فضایی ذخیره کنید.

حمایت کاربران

این کیف پول بخاطر همکاری با شبکه اتریوم از حمایت بلاک چین اتریوم و کاربرانی که در این حوضه سرمایه‌گذاری می‌کنند برخوردار است.

رابط کاربری ساده

نصب و کار با این کیف پول بسیار ساده و آسان است. تمام ویژگی‌ها و ابزارهای معامله در متامسک به طور واضح در اختیار کاربران گذاشته شده است.

ذخیره داخلی کلید

بسیاری از طراحان کیف پول‌های دیجیتالی کلید ها را روی سرورهای خود ذخیره می‌کنند و مشکلی هم ایجاد نمی‌کند اما در کیف پول متامسک، کلیدها در مرورگر خود کاربر ذخیره می‌شود. این موضوع باعث شده که کاربران احساس امنیت بیشتری کنند و کنترل بهتری روی کلیدهای خصوصی و عمومی خود داشته باشند.

جامعه

همان طور که گفته شد این کیف پول از حمایت شبکه اتریوم بهره‌مند است و نقش مهمی در جامعه ارزهای دیجیتالی دارد. در حال حاظر کیف پول متامسک بیش از 1 میلیون کاربر فعال ماهانه و بیش از 40 هزار دنبال‌کننده در توییتر دارد.

معایب

دسترسی مرورگرها

همانطور که گفته شد متامسک برای متصل شدن به پلتفرم‌های آنلاین مانند ارز دیجیتال سندباکس یا ارز دیجیتال گالا باید روی مرورگر شما نصب شود و این موضوع برای بسیاری از کاربران مورد تایید نمی‌باشد. در نظر داشته باشید که خود کیف پول متامسک به اطلاعات شما دسترسی ندارد اما مرورگری که متامسک را روی آن نصب می‌کنید به اطلاعات در مورد زمان و نحوه استفاده از متامسک شما دسترسی دارد. از آن جا که مرورگرهای کروم و فایرفاکس شهرتی در جامعه ارزهای دیجیتالی ندارند، اعتماد بسیاری از کاربران به کیف پول متامسک را از بین برده است.

امنیت کیف پول نرم افزاری متامسک

موضوع امنیت فقط مخصوص متامسک نیست و تمام کیف پول‌های نرم افزاری را در بر می‌گیرد. البته امنیت متامسک بسیار بالا است و تا به حال مشکل امنیتی برای آن پیش نیامده اما بدون شک کیف پول‌های سخت افزاری و آفلاین از امنیت بیشتری برخوردار هستند. کیف پول‌های نرم افزاری اطلاعات شما را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند که در مقابل هکرها ریسک بیشتری را به همراه دارد. بنابراین اگر از کیف پول نرم افزاری استفاده می‌کنید، همیشه دارایی خود را در چند کیف پول ذخیره کنید.

امنیت کیف پول متامسک

بدون شک یکی از مهم‌ترین معیارهای بررسی یک کیف پول دیجیتالی، امنیت آن است. کیف پول متامسک ب دلیل پشتیبان گیری و استفاده از تنظیمات HD از امنیت بالایی برخوردار است و تا به حال حمله سایبری گسترده‌ای برای متامسک اتفاق نیافتاده اما به هر حال متامسک یک کیف پول آنلاین و مجازی است و نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت پایین‌تری برخوردار است. در حال حاظر متامسک از حمایت توسعه‌دهندگان حرفه‌ای برخوردار است؛ به طوری که برای بر طرف کردن باگ‌ها و بروزرسانی آن بدون وقفه در تلاش هستند.

اما باز هم نمی‌توان از مشکلات متامسک چشم‌پوشی کرد زیرا متامسک یک کیف پول آنلاین است. بنابراین کیف پول متامسک در مقایسه با کیف پول‌های سخت افزاری بیشتر در معرض هک شدن قرار دارد. کیف پول‌های مبتنی بر وب جز پایین‌ترین کیف پول‌ها از نظر امنیت می‌باشند. و اما اصلی‌ترین تهدیدی که در حوضه متامسک وجود دارد، حملات فیشینگ است.

این حملات در واقع یک راهکار مهندس اجتماعی است که کلاهبرداران با ساخت اپلیکیشن یا کیف پول‌های تقلبی از اطلاعات و دارایی شما سوءاستفاده می‌کنند. برای جلوگیری از حملات فیشینگ از تبلیغات شناور روی سایت‌ها و ایمیل‌های مشکوک دوری کنید و فقط از وب سایت رسمی متامسک وارد کیف پول خود شوید.

برای آشنایی با کیف پول‌های دیگر مقاله پیشنهادی 5 مورد از کیف پول‌های برتر ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

آموزش نصب و راه‌اندازی متامسک

ابتدا کیف پول متامسک را از آدرس metamask.io روی مرورگر گوگل کروم، فایرفاکس و… دانلود کنید. برای نصب متامسک بر روی موبایل می‌توانید از گوگل پلی یا اپ استور اقدام کنید.

در این صفحه نوع مرورگر خود را انتخاب کنید؛ در این آموزش از گوگل کروم استفاده شده اما شما می‌توانید از مرورگرهای دیگر نیز استفاده کنید. روی گزینه Add to chrome کلیک کنید. در صفحه باز شده روی گزینه Add extension کلیک کنید و منتظر باشید متامسک در مرورگر شما نصب شود.

حال در این صفحه روی گزینه Get Started و در صفحه بعد روی گزینه Create a new wallet کلیک کنید. پس از مطالعه شرایط متامسک روی گزینه I Agree کلیک کنید.

در صفحه باز شده یک رمز عبور درج کنید و در قسمت پایین آن را تکرار کنید. اگر رمز وارد شده موار امینتی لازم را داشته باشد اکانت شما ایجاد می‌شود و در صفحه جدید یک فیلم کوتاه آموزشی به شما نمایش می‌دهد. سپس روی گزینه Next کلیک کنید.

در صفحه بعد با کلیک روی قفل همانند عکس عباراتی به شما نمایش داده می‌شود که این عبارات همان تنظیمات HD می‌باشد. این عبارات را در فضایی به ترتیب ذخیره کنید.

سپس روی گزینه Next کلیک کنید و عبارات را به ترتیب وارد کنید. حالا شما یک حساب کاربری در متامسک ایجاد کردید.

سخن آخر

بدون شک کیف پول متامسک، یک کیف پول بسیار قوی با محیط کاربری آسان و راحت است که به شما امکان ذخیره دارایی‌های دیجیتالی اتریوم را می‌دهد. این کیف پول امنیت بالایی دارد و تا به حال مشکل امنیتی از آن شاهد نبودیم اما به هر حال متامسک هم یک کیف پول آنلاین است و در مقایسه با کیف پول‌های سخت افزاری در معرض خطر بیشتری است. بنابراین سعی کنید از چند کیف پول استفاده کنید همچنین مواظب طعمه‌های هکران در حملات فیشینگ نیز باشید و از سایت رسمی متامسک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *