سود مرکب یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که در حال حاضر جز ترنت‌ترین روش‌های کسب درآمد شناخته می‌شود. از گذشته تا به امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران موفق توانسته‌اند با این روش سرمایه خود را چندنین برابر کنند. چرا که در این روش، صبر پایه و اساس اصلی است. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید: یک شبه ثروت‌مند شوید! این جمله را ممکنه بارها در فضاهای مجازی شنیده باشید. سوال اصلی اینجاست که آیا به این جمله اعتقاد دارید؟ در این نوشتار قصد داریم شما را با این واقعیت که راهی برای یک شبه ثروت‌مند شدن وجود ندارد، روبه‌رو کنیم و روش درست کسب درآمد را توضیح دهیم.

بهتر است خودمان را گول نزنیم، چرا که هیچ ثروتی یک شبه به دست نیامده. اگر خاطرتان باشد، در مقاله درس های وارن بافت برای تریدرها به طور کامل مزایای سرمایه‌گذاری در بلند مدت را بیان کردیم که این موضوع در این قسمت هم صدق می‌کند. در واقع سود مرکب به این معنا است که از سود خود سود کسب کنید؛ حال ممکن است بپرسید چطوری؟ در ادامه به طور کامل محاسبه سود مرکب و روش‌های سوددهی را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

سود مرکب چیست؟

پیش از آنکه بدانید سود مرکب چگونه محاسبه می‌شود، بهتر است کمی با مفهوم آن آشنا شوید. سود مرکب چیست و چه کاربردی دارد؟ سود مرکب در واقع سود ترکیب شده یا مضاعف است. به عبارتی در سود مرکب علاوه‌بر محاسبه خود سود اصل سرمایه، سودی که به خود سودها نیز تعلق می‌گیرد محاسبه می‌شود. در محاسبه سود ساده، تنها سود و اصل سرمایه اهمیت دارد؛ اما در سود مرکب شما علاوه‌بر کسب سود از سرمایه اصلی از سود سرمایه نیز سود کسب می‌کنید. سود مرکب را اگر در بازارهای مالی، علی الخصوص بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید سود خود را دو چندان خواهید کرد. اما کسب درآمد از این بازار بدون گذراندن دوره پیشرفته آموزشی ارز دیجیتال امکان پذیر نیست، بنابراین این دوره را مشاهده کنید تا سود خود را افزایش دهید.

سود مرکب در مقابل سود ساده

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم سود مرکب یعی سود روی سود، در واقع سود جدید برگرفته از سود قبلی است. اما سود ساده به این معنا نیست و سودی که دریافت می‌کنید درواقع سود سپرده‌ای است که شما پس انداز کردید. حال تصور کنید که علاوه بر سودی که از سپرده خود دریافت می‌کنید، از سود آن نیز سود دریافت کنید. به عنوان مثال شما در با سرمایه تقریبا 100 دلاری و سود 10 درصدی، در پایان هر سال 10 دلار سود دریافت خواهید کرد. در آخر کل سرمایه شما برابر با 130 دلار می‌باشد که این سود ساده شما از سرمایه گذاری است. اما در سود مرکب شما اجازه قرار داد سود هر ساله خود برای دریافت سود بیشتر بر روی سرمایه اصلی خود هستید.

به این صورت که سود 10 درصدی 10 دلار 1 دلار می‌باشد که در سال اول 1 دلار به کل دارایی شما اضافه می‌شود و به رقم 111 دلار و در سال بعد نیز به رقم 121 دلار و در سال آخر به رقم 133 دلار می‌رسد. حال اگر حجم سرمایه اولیه شما زیاد باشد، سود نهایی شما با استفاده سود مرکب خیلی بیشر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سیگنال ارز دیجیتال و ترید

نحوه محاسبه سود مرکب

نحوه محاسبه سود مرکب

برای درک بهتر مفهوم سود مرکب با یک مثال شروع می‌کنیم. تصور کنید که شما 100 میلیون تومان سرمایه دارید و می‌خواهید با معامله پول خود را بیشتر کنید. حال فرض کنید طی یک سال به شما اجازه 4 بار معامله کردن با این پول داده شود و هربار هم 20% سود کسب می‌کنید، چه کار می‌کنید؟ ممکن است شما برای کسب سود از سرمایه اولیه خود به دو روش زیر اقدام کنید:

بیشتر بخوانید: آموزش اسمارت مانی

روش اول

در روش اول شما برای اولین بار شروع به معامله می‌کنید و 20% هم سود می‌کنید؛ سپس سود به دست آمده را یا خرج یا پس‌انداز می‌کنید، در هر حالت سود خود را از سرمایه ترید جدا می‌کنید. این کار را 3 بار دیگر هم تکرار می‌کنید و در مجموع با 4 بار معامله کردن، 80% سود دریافت می‌کنید(80 میلیون تومان) که معمولاً اکثر مردم از این روش استفاده می‌کنند.

روش محاسبه سود مرکب با مثال

روش دوم

حال فرض کنید شما برای دریافت سود از روش سود مرکب استفاده کنید. پیرو مثال قبل، فرض کنید شما 100 میلیون تومان دارید و می‌خواهید با سرمایه‌گذاری و معامله، دارایی خود را افزایش دهید. در این حالت پس از دریافت سود از معامله اول(همان 20%)، سود به دست آمده را خرج یا پس‌انداز نمی‌کنید. در واقع سود به دست آمده را دوباره وارد معامله می‌کنید و در معامله دوم به جای 100 میلیون، 120 میلیون تومان وارد معامله می‌کنید.

طبق روش سود مرکب اگر شما باز هم 20% سود کنید، کل پول شما 144 میلیون تومان می‌شود(یعنی 4 میلیون بیشتر از روش قبل). این کار را 2 بار دیگر هم تکرار کنید؛ در نهایت متوجه می‌شوید که کل دارایی شما با 4 بار معامله کردن به 207 میلیون و 360 هزار تومان رسیده است. همانطور که مشاهده می‌کنید در روش اول تنها 80 میلیون تومان سود کسب کردید؛ اما در روش دوم سود شما به 107 میلیون تومان رسید.

حال ممکن است این مبلغ چنان تفاوتی برای شما ایجاد نکند؛ اما در نظر داشته باشید که اگر چند سال متوالی با این روش ترید کنید، قطعاً به ثروت چشمگیری دست پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش فارکس

داستان شطرنج و سود مرکب

داستان شطرنج و سود مرکب 

در سالیان دور، شخصی که شطرنج را اختراع کرده بود، اختراع خود را نزد پادشاه می‌برد، پادشاه از پس از بازی، به شطرنج علاقه‌مند شد و دستور داد که به او به اندازه یک سیلو گندم بدهند. اما شخص مخترع، پیشنهاد جایگزینی داد که بسیار عجیب و ناچیز بود. او به جای یک سیلو گندم، مقدار خیلی کمتری گندم درخواست کرد، اینگونه که در هر خانه شطرنج مقداری گندم قرار دهند و در خانه بعدی آن مقدار را دو برابر کنند.

طبق خواسته فرد مخترع، پادشاه باید در روز اول یک دانه گندم در خانه شطرنج بگذارد و در روز بعد در خانه بعدی، مقدار آن را دو برابر کند. پادشاه که این مقدار به نظرش بسیار ناچیز می‌رسید قبول کرد و شروع به تقسیم‌بندی گندم‌ها کرد. این موضوع تا جایی پیش رفت که دیگر گندمی در سیلو وجود نداشت و پادشاه تازه فهمید که چه اتفاقی افتاده است.

حال تصور کنید اگر در دنیای امروزی برای معامله و سرمایه‌گذاری از این روش استفاده کنید ممکن است چه آینده‌ای برای شما رقم بخورد.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با الگوهای کندل استیک

دلایل اهمیت روش سود مرکب

دلایل اهمیت روش سود مرکب

همانطور که گفته شد اگر در زندگی روزمره خود توسط روش سود مرکب طی چند سال معامله کنید و سود خود را دوباره وارد معامله کنید، قطعاً شما هم تبدیل به یکی از ثروت‌مندان حال حاظر دنیا خواهید شد. مهم‌ترین نکته‌ای که در این روش وجود دارد، داشتن صبر است. توصیه می‌شود استراتژی های ترید خود را طولانی‌تر کنید تا بتوانید با کمک این روش، به سود بیشتری دست یابید. طبق گفته‌ی دارن هاردی در کتاب اثر مرکب، هر تغییر مثبت کوچیکی می‌تواند نتایج مثبت بزرگی در آینده ایجاد کند. این تغییرات کوچک می‌تواند نحوه خرج کردن یا سرمایه‌گذاری دارایی شما باشد.

بنابراین اگر حتی سرمایه شما کم است، باز هم ناامید نشوید و با همان سرمایه کم شروع به معامله کنید، بدون شک با صبر کردن نتایج مثبت حاصل از این روش را مشاهده خواهید کرد. نکته مهمی که موجب تمایز روش سود مرکب می‌شود، کسب سود هم از دارایی اولیه و هم از سود به دست آمده است. در حالی که در روش معمولی معامله، کاربران فقط از دارایی اولیه خود به سود می‌رسند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فورک ها

فرمول محاسبه سود مرکب

فرمول محاسبه سود مرکب

در این قسمت قصد داریم فرمول سود مرکب را به طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم، تا نحوه محاسبه آن را برای شما آسان‌تر کنیم.

A

مقدار پولی که قرار است در آخر کار توسط روش سود مرکب به دست آورید(کل دارایی به همراه سود‌های به دست آمده).

P

کل دارایی که در ابتدای کار دارید(پیرو مثال قبل، همان 100 میلیون تومان).

R

نرخ سوددهی را با R نشان می‌دهند(پیرو مثال قبل، سود شما در هر معامله 20% بود). در نظر داشته باشید R باید به اعشار وارد شود(تقسیم عدد 20 بر 100 که می‌شود 0.2).

N

در این قسمت تعداد دفعاتی که قرار است سود شما مرکب شود. در مثال بالا گفتیم 4 بار.

NT

مدت زمانی که قرار است در آن معامله کنید و سود دریافت کنید. همانند یکسال در مثال بالا.

بدین ترتیب شما بدون نیاز به شخص یا برنامه خاصی می‌توانید به صورت دستی سودمرکب خود را در بازه زمانی که می‌خواهید معامله کنید، محاسبه کنید. البته برای راحتی کار می‌توانید از نرم افزار سود مرکب نیز استفاده کنید.

نحوه محاسبه سود مرکب آنلاین

تا اینجای مقاله متوجه شدید که از چه راه‌های می‌توان سود مرکب را محاسبه کنید. اما آیا می‌‎توان از روش‌های آسان‌تری سودمرکب را محاسبه کرد؟ در جواب به این سوال باید گفت که بله، افراد با استفاده از وبسایت‌های مختلفی می‌توانند به محاسبه سود مرکب آنلاین بپردازند. با استفاده از وبسایت‌های که دارای ابزار محاسبه سود مرکب هستند، به راحتی می‌توانید سود مرکب را برای سال‌ها یا ماه‌های متوالی حساب کنید. در ادامه لیستی از وبسایت‌هایی که با استفاده از آن می‌توان سود مرکب را به صورت آنلاین محاسبه کنید، قرار گرفته است.

تفاوت سود ساده و سود مرکب چیست؟

تفاوت سود مرکب و سود ساده در نحوه محاسبه سود آن‌ها است. سود ساده بر اساس سرمایه اولیه و میزان سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر سود ساده سودی ثابت در یک مدت زمان است. برای بدست آوردن سود ساده تنها کافی است که سرمایه اصلی را در نرخ سود ضرب کنیم تا مقدار سودمان را از معامله بدست آوریم. به عنوان مثال اگر سرمایه شما 1000 دلار باشد و نرخ سود سالانه 5 درصد باشد، سود شما از این معامله سالانه 50 دلار است.  در مقابل سودمرکب قرار دارد که سود در بازه زمانی افزایش می‌یابد. سود حاصل شده به سرمایه اصلی اضافه می‌شود و سود‌های آینده نیز دسخوش تغییر می‌شوند؛ چرا که سرمایه اصلی تغییر پیدا می‌کند. به طور کلی سود در هر دوره به سرمایه اولیه اضافه می‌شود و نرخ سود جدید متناسباً با بهره شما افزایش می‌یابد. برای محاسبه سود مرکب می‌توانید از طریق فرمول A = P(1 + r/n)^(nt)  عمل کنید.

به عنوان مثال اگر شما دارای 1000 دلار با نرخ سالانه 5 درصد باشید؛ بر اساس سودمرکب در پایان سال اول سود شما 1051.25 دلار خواهد بود. همانطور که ملاحظه می‌کنید از سود ساده یا ثابت سود بیشتری را در آخر سال به دست خواهید آورد. این تفاوت شاید کم به نظر برسد اما در سال بعد مقدار سود شما چندین برابر خواهد شد. استفاده از سودمرکب بهره‌وری بیشتری دارد و سرعت درآمدزایی و دریافت سود در آن بیشتر است.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد دلاری

چرا سود مرکب مهم است؟

سودمرکب یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی به حساب می‌اید. دلایلی که سود مرکب را به یک مفهوم حیاتی تبدیل می‌کند، عبارت است از:
  • زمان: زمان با سودمرکب رابطه مستقیم دارد، هرچه زمان سپرده گذاری بیشتر باشد، سود نهایی بیشتر خواهد بود؛ چرا که با تراکم سودهای دریافتی سرمایه اولیه شما افزایش می‌یابد و این باعث افزایش سود شما در هر مرحله خواهد شد. بنابراین هر چه دروه و زمان سپرده گذاری بیشتر باشد، سود خروجی نیز بیشتر است.
  • جذب سرمایه: سرمایه‌ای که در آخر کار جذب می‌کنید نیز بیشتر است. افزایش قدرت جذب سرمایه به این معنا است که سرمایه شما با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. سود مرکب موجب این موی‌شود که سود شما به طور پیوسته و مستمر در حال رشد باشد.
  • اثر ترکیبی سودها: سودها در هر مرحله با هم تریکب می‌شوند و سود خروجی را در هر مرحله افزایش می‌دهند. از این رو سودهایی که در آینده بدست خواهید آورد بزرگتر و بیشتر از قبل خواهد بود.
  • برنامه ریزی: سود مرکب به سرمایه گذار کمک می‌کند تا پلن برنامه ریزی مالی خود را بهبود دهد؛ چرا که از این طریق بهتر می‌تواند سرمایه گذاری کند و بدهی و سودهایش را مدیریت کند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانسخن آخر

بهتر است دیگر فکر یک شبه پولدار شدن را از سرتان بیرون کنید و با واقعیت روبه‌رو شوید. حتی اگر سرمایه کمی دارید باز هم نگران نباشید، چرا که روش سود مرکب ثابت شده است و ریسکی درآن وجود ندارد. البته بهتر است این موضوع را هم بدانید که روش سود مرکب زمانی تاثیرگذار است که در زمان و مکان درستی استفاده شود؛ در نظر داشته باشید که پیش از شروع معامله از سوددهی آن اطمینان کافی حاصل کنید، سپس وارد معامله شوید. در آخر می‌توانید برای آموزش ارز دیجیتال پیشرفته و باخبر شدن از اخبار روز دنیای ارز دیجیتال با محمد فاموریان، بهترین مدرس ارزهای دیجیتال در ایران در ارتباط باشید.

سوالات متداول

برای محاسبه سود مرکب نرم افزار هست؟

بله برای محاسبه سود مرکب می‌توانید نرم افزار محاسبه سود مرکب را در اینترنت دانلود کنید و به کمک آن میزان سود دریافتی خود را محاسبه کنید.

مدت زمان سود مرکب بهتر است چقدر باشد؟

این موضوع کاملاً به خود شخص بستگی دارد. به طور معمول برای محاسبه سود مرکب، دارایی را به مدت یکسال سرمایه گذاری می‌کنند و در ادامه راه سودهای دریافتی را به سرمایه‌گذاری خود اضاف می‌کنند.

چرا باید از فرمول سود مرکب استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد سرمایه گذاری که قصد دارد مدت معینی دارایی خود را در بازار مالی، موسسه، بانک یا… سرمایه گذاری کند، می‌تواند با واریز کردن سودهای دریافتی خود به سرمایه اولیه به مرور میزان سود دریافتی خود را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *