پرایس اکشن دارای الگوهای زیادی می‌باشد و هر کدام از الگوهای پرایس مناسب کاری می‌باشند. الگوهای پرایس اکشن شامل عرضه و تقاضا، اسمارت مانی، ال بروکس، وودر، ICT و ولیوم تریدینگ می‌باشد. پرایس اکشن عرضه و تقاضا موضوعی است که ما در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.  عرضه و تقاضا یکی از اصلی‌ترین بخش‌های می‌باشد که هر تریدر باید به آن دقت کند. چرا که زمانی عرضه زیاد شود، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش و در زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. از این رو بهتر است که نواحی عرضه و تقاضا را برای خود بسنجیم و بر اساس آن‌ها به ترید کردن بپردازیم. اگر بلد باشید که چگونه نمودار بخوانید، نواحی عرضه و تقاضا، حمایت‌ها و مقاومت‌ها به شما کمک خیلی زیادی خواهد کرد.

پرایس اکشن چیست؟

روش پرایس اکشن یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان به راحتی از بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس درآمد زایی کرد. پرایس اکشن شامل روش‌های متعددی نظیر RTM، اسمارت مانی، ال بروکس، عرضه و تقاضا و غیره است. در بین تمامی این روش‌های پرایس اکشن، سبک اسمارت مانی حرف اول را می‌زند؛ چرا که با استفاده از این روش احتمال ضرر تریدر تقریباً صفر است. اگر قصد یادگیری این استراتژی معاملاتی را دارید، دوره آموزشی اسمارت مانی را مشاهده کنید. روش‌های پرایس اکشن همگی توسط افراد متعددی اختراع شده‌اند که در طی سالیان دراز بهبود یافتند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با پرایس اکشن عرضه و تقاضا آشنا کنیم و نحوه پیدا کردن نواحی عرضه و تقاضا را به شما عزیزان یاد دهیم.

نواحی عرضه و تقاضا

اکثر افراد مفاهیم عرضه و تقاضا را با مفاهیم مقاومت و حمایت اشتباه می‌گیرند. این دو تعریف جدایی از هم دارند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود و برای پی بردن به چیزی استفاده می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیح نواحی پرایس اکشن عرضه و تقاضا بپردازیم تا درک بهتری از این دو پیدا کنید. همچنین با مطالعه مقاله انواع روش های پرایس اکشن می‌توانید با سایر روش‌های پرایس اکشن آشنا شوید.

عرضه

سطوح عرضه قابل شناسایی می‌باشند و برای پیدا کردن آن باید با دو مفهوم کندل شمعی ژاپنی و نحوه پیدا کردن خوشه آشنایی داشته باشید. سطح عرضه معمولاً بین دو قله قرار دارد که در بین این دو قله قیمت ارز دیجیتال یکبار نزول و در بار دیگر صعود کرده و به همان ارتفاع قله قبل یا بالاتر رسیده است. در تصویر زیر برای شما سطح عرضه نمایش داده شده است که از طریق آن می‌توانید این سطوح را بهتر درک کنید.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا

معامله‌گران با استفاده از این سطوح عرضه و تقاضا موقعیت فروش یا Short می‌گیرند. چرا که نواحی عرضه سطوح در واقع سطوح مقاومتی قوی در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال می‌باشند.

تقاضا

سطوح تقاضا قابل شناسایی می‌باشند و برای پیدا کردن آن باید با دو مفهوم کندل شمعی ژاپنی و نحوه پیدا کردن خوشه آشنایی داشته باشید. سطح تقاضا معمولاً بین دو قله قرار دارد که در بین این دو قله قیمت ارز دیجیتال یکبار صعود و در بار دیگر نزول می‌کند و به همان ارتفاع قله قبل یا پایین‌تر می‌رسد. در تصویر زیر برای شما سطح تقاضا نمایش داده شده است که از طریق آن می‌توانید این سطوح را بهتر درک کنید.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا

در تصویر بالا ناحیه‌های مقاومت و حمایتی نیز برای شما نمایش داده شده است. از این رو متوجه می‌شوید که این نواحی با سطوح عرضه و تقاضا متفاوت می‌باشد و نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید. همچنین در تصویر بالا کف قیمتی داریم که همان ناحیه Support می‌باشد، زمانی که مجددا قیمت به این رنج سقوط کند دوباره با بالا نیز حرکت خواهد کرد. از این رو سرمایه‌گذاران در اطراف این نواحی شروع به خرید و فروش می‌کنند که نواحی عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. یکی دیگر از روش‌های پرایس اکشن، پرایس اکشن RTM می‌باشد که می‌توانید این روش را با روش عرضه و تقاضا ادغام نمایید.

الگوهای پرایس اکشن عرضه و تقاضا

از مهم‌ترین الگوهای عرضه و تقاضا، می‌توان به کندل استیک، الگوی Engulfing و Pin Bar اشاره کرد. این دو الگو برای پرایس اکشن عرضه و تقاضا استفاده می‌شود که کاربرد زیادی در شناسایی نواحی عرضه و تقاضا دارد. از این رو برای این که این سطوح را بهتر پیدا و تایید کنید، بهتر است که این 2 الگو که مربوط به الگوی کندل استیک می‌باشد را به خوبی بلد یا با آن تا حدودی آشنا باشید.

عرضه و تقاضا

برای این که شما این دو کندل را بهتر درک کنید به تصویر زیر نگاه کنید. شما با درک بهتر این موضوع می‌توانید نواحی عرضه و تقاضا را به راحتی تشخیص دهید و روند برگشتی بازار را حدس بزنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از رخ دادن این دو کندل قیمت دوباره به حالت صعودی برگشته است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی می‌باشید که نمی‌توانید در بازار ارزهای دیجیتال به خوبی کسب درآمد کنید، پیشنهاد می‌کنم، دوره هوش ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

عرضه و تقاضا

همانطور که در شکل مشخص است قیمت پس از تشکیل این دو الگوی کندلی به سمت اهداف بالاتر حرکت کرده است.

آموزش پیدا کردن نواحی عرضه و تقاضا

برای اینکه بتوانید نواحی عرضه و تقاضا را پیدا کنید، در وهله اول باید حالت نمودار خود را به کندل استیک تغییر دهید. پس از این که نمودار قیمتی شما به نمودار کندل استیک قیمتی تبدیل گردید، حال نوبت پیدا کردن این نواحی می‌‎باشد. در وهله دوم شما باید به دنبال کندل‌های متوالی بگردید که بدنه‌های بزرگی دارند، چرا که نشان دهنده تغییرات قوی می‌باشند. پس از پیدا کردن آن‌ها باید منشأ این تغییرات را پیدا کنید و برای خود علامت گذاری کنید. معمولاً قبل از رخ دادن رشد قیمتی‌های بزرگ کندل‌های بسیار کوچکی ایجاد می‌شوند که همین سطوح عرضه و تقاضا می‌باشد.

نحوه‌ی یافتن نواحی عرضه و تقاضا

بهترین روش برای پیدا کردن مناطق عرضه و تقاضا، نگاه کردن به نمودار کندل استیک است. در زیر ترتیب این فرآیند را مشاهده می‌کنید:

  1. به نمودار نگاه کنید و سعی کنید کندلهایی متوالی با بدنه‌های بزرگ را پیدا کنید. این موضوع که حرکات قیمت قوی باشد، حائز اهمیت است.
  2. منشأ (Base) حرکات سریع و قوی قیمت را تعیین کنید. برای پیدا کردن منشأ، ابندا حرکت تندی را در هر دو جهت پیدا کنید، چرا که پس از آن می‌توان منشأ حرکت را شناسایی کرد.
  3. معمولاً قبل از تغییر کردن روند قیمتی کندل‌های کوچکی ایجاد می‌شوند که پس از آن روند بازار صعودی می‌شود. این نواحی تغییر قیمت دقیقا همان نواحی عرضه و تقاضا می‌باشند که ما به دنبال آن‌ها می‌گردیم.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا

سطوح عرضه و تقاضا را می‌توانید در معاملات پرایس اکشن خود استفاده و بکار ببرید. چرا که پرایس اکشن و عرضه و تقاضا کامل کننده یکدیگر می‌باشند، از این رو بهترین راه برای تایید این سطوح استفاده از روش تحلیل پرایس اکشن می‌باشد. معامله گران پس از پیدا کردن نواحی سقوط و تقاضا به دنبال پرایس اکشنی می‌باشند تا معامله خود را انجام دهند. فرض کنید در نمودار کندلی قیمت دوباره به سطح تقاضا برسد و پس از آن الگوی Engulfing رخ دهد و شاهد چرخش قیمت باشیم. پس از این اتفاق امکان دارد، نقطه چرخش بازار باشد و قیمت افزایش یابد، اما همچنان منتظر دریافت تاییدیه‌های پرایس اکشن باشید.

تایم فریم های پرایس اکشن عرضه و تقاضا

انتخاب بازه‌های زمانی نیز یکی دیگر از مواردی است که تریدرها باید به آن واقف باشند؛ چرا که در برخی از تایم فریم‌ها یکسری از استراتژی‌ها کار می‌کند و در برخی از تایم فریم‌ها آن کارایی را ندارند. بنابراین زمانی که دارید از پرایس اکشن عرضه و تقاضا استفاده می‌منید با مفهوم و نحوه استفاده از تایم فریم‌ها آشنایی داشته باشید. سبک عرضه و تقاضا یکی از معدود روش‌هایی است که در همه تایم فریم‌ها نتیجه‌ی یکسان و برابری را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال امکان استفاده از تایم فریم‌های 5 دقیقه‌ای و بیشتر وجود دارد. البته هر کس با توجه به سبک استراتژی که دارد، تایم فریمی را انتخاب می‌کند.

تریدرها می‌توانند با به بکار گیری این روش در تایم فریم‌های بالا(4 ساعته و بیشتر) دید بهتری نسبت به بازار پیدا کنند و عاقلانه‌تر تصمیم گیری کنند. اگر قصقد ورود به بازار را دارید، بهتر است که از دو تایم فریم 4 ساعته و روزانه استفاده کنید. در این حالت شما آسان‌تر یم‌توانید بازار را بررسی کنید و زمان ورود به بازار را تشخصی دهید و معاملاتتان را بهبود دهید.تایم فریم‌های کمتر از 1 ساعت منجر به پارازیت‌ها و خطاهای زیادی برای تریدرها می‌شود و تحلیلات آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

جمع بندی

پرایس اکشن یکی از بهترین روش‌هایی می‌باشد که افراد از طریق آن می‌توانند نقاط چرخش بازار را حدس بزنند. همچنین الگوهای پرایس اکشن برای نوسان گیری نیز استفاده می‌شوند و از طریق آن‌ها می‌توان نوسانات بازار را تا حدودی حدس زد. اگر با نوسان گیری آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم، مقاله آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال را مطالعه کنید تا دارایی‌های خود را افزایش دهید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی دیگر از الگوهای پرایس اکشن آشنا کنیم، با استفاده از این الگو می‌توانید زمان تغییر روند بازار را حدس بزنید و سپس با استفاده از پرایس اکشن معامله خود را شروع کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *