امروزه مقایسه آماری طلا و بیت کوین تبدیل به یکی از موضوعات مهم بازار‌های مالی شده است. ممکن است این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد، بیت کوین بخریم یا طلا؟ در این مقاله قصد داریم مقایسه بین بیت کوین و طلا را به طور کامل به شما توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید. بسیاری از افراد بیت کوین را به عنوان پول و برخی دیگر آن را به عنوان کالا می‌شناسند، اما این موضوع مهم نیست زیرا تا زمانی که با بیت کوین می‌توان محصول یا خدماتی را خریداری کرد، بیت کوین یک دارایی به شمار می‌آید.

 تاریخچه طلا و بیت کوین

قدمت طلا به چند هزار سال می‌رسد که از زمان‌های قبل به عنوان یک وسیله قابل اعتماد برای مبادلات استفاده می‌شد این در حالی است که از خلق بیت کوین فقط 13 سال می‌گذرد. امروزه از طلا در زمینه تجاری، صنعتی، پزشکی و… استفاده می‌شود. با رشد قیمتی و افزایش محبوبیت بیت کوین، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازارهای ارز دیجیتال به بیت کوین لقب طلای دیجیتال داده‌اند و عقیده دارند که در آینده نه چندان دور بیت کوین می‌تواند جایگزین مناسبی برای طلا باشد.

مقایسه آماری طلا و بیت کوین

بیت کوین و طلا شباهت‌ها و تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

منابع محدود

بیت کوین همانند طلا یک دارایی محدود می‌باشد و زمانی به اتمام می‌رسد. هردو ارزشمند و پرکاربرد هستند و برای استخراج نیاز به انرژی و وقت دارند. خالقان بیت کوین فقط تعداد 21 میلیون از این دارایی را برای استخراج در اختیار مردم گذاشته‌اند.

قابلیت جا‌به‌جایی

یکی از مواردی که در مقایسه آماری طلا و بیت کوین بسیار مهم است، قابلیت جابه‌جایی است. انتقال دارایی‌های فیزکی مثل طلا ممکن است زمان زیادی را تلف کند. همچنین انتقال طلا نیازمند اقدامات امنیتی زیادی است که این موضوع باعث افزایش هزینه می‌شود. در حالی که کاربران ارزهای دیجیتال می‌توانند در هر زمان و مکانی با دسترسی به یک سیستم کامپیوتری یا گوشی موبایل اقدام به معامله کنند و مقدار زیادی بیت کوین را در کم‌ترین زمان ممکن انتقال دهند.

متمرکز یا غیر متمرکز بودن

یکی دیگر از مسائلی که در مقایسه آماری طلا و بیت کوین تاثیر مستقیم می‌گذارد، غیر متمرکز بودن یا نبودن دارایی است. بیت کوین همانند بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر (اتریوم، آکیتا، فانتوم و… ) قابلیت غیرمتمرکز بودن را دارد. به این معنا که این ارز دیجیتالی به وسیله هیچ سازمان یه نهادی کنترل نمی‌شود و حتی تولید آن توسط هیچ شخصی انجام نمی‌شود که این موضوع در طلا متفاوت است. طلا بر خلاف بیت کوین یک دارایی متمرکز است که توسط دولت یا سازمان‌های مخصوصی کنترل می‌شود.

خاصیت تقسیم‌پذیری

بعضی از دارایی‌ها قابلیت تقسیم شدن به اجزای کوچک‌تر را دارند که به آن تقسیم پذیری می‌گویند. لازم است بدانید که طلا و بیت کوین هردو این قابلیت مهم را دارند اما خرید یا فروش کوچک‌ترین واحد طلا یعنی 1 میلی گرم امکان‌پذیر نیست، در حالی که یک بیت کوین به 100000000 ساتوشی تقسیم می‌شود.

کارمزد پایین

ممکن است به نظر شما کارمزد زیاد مسئله مهمی نباشد و کاملا درست است. اما برای کسانی که مدام در حال معامله در بازارهای مالی هستند، کارمزدهای تراکنش‌ها و سفارشات به مرور تبدیل به هزینه‌های سنگین می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند و با دولت و سازمان‌ها ارتباطی ندارند و این موضوع در کم کردن کارمزد تاثیر مستقیم دارد.

این در حالی است که طلا به خاطر متمرکز بودن کارمزدهای سنگینی دارد. اجرت طلافروشان و صرافی‌ها از نمونه مثال‌های بارز کارمزد بالای طلا می‌باشد.

ساخت یا جعل طلا

همانطور که می‌دانید بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که به طور پیشرفته برنامه‌نویسی و رمزنگاری شده است که جعل یا ساخت آن را امکان ناپذیر می‌کند. در این حال ممکن است با پول‌های تقلبی یا طلا‌های بدلی و جعلی در بازار رو‌به‌رو شده باشید.

سرمایه‌گذاری در طلا یا بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین:

طی سال‌های اخیر قیمت طلا رشد چشمگیری داشته که باعث رضایت‌مندی بسیاری از کاربران شده است. اما همچنان بسیاری از کاربران و تحلیل‌گران اقتصادی معتقد‌اند که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین بهتر از طلا است، زیرا ارزهای دیجیتالی در مدت زمان کمی توانسته‌اند محبوبیت زیادی کسب کنند. همچنین راه‌های بسیاری برای کسب ارزهای دیجیتالی وجود دارد. کسب درآمد از طریق بازی کردن و ایردراپ‌ها از جمله روش‌های رایگان کسب درآمد از ارزهای دیجیتالی هستند.

طبق تحقیقات انجام شده تعداد سرمایه‌گذاران روی ارزهای دیجیتالی دقیقه به دقیقه بیشتر می‌شود و نکته جالبی که در این قسمت وجود دارد این است که تحلیل‌گران معتقد‌اند که در آینده قیمت ارزهای دیجیتالی بیشتر هم خواهد شد. این موضوع در هر ارز دیجیتالی به موارد مختلفی بستگی دارد. مثلا در هر 4 سال در یک زمان مشخص که آن را هالووین بیت کوین می‌نامند، قیمت بیت کوین چند برابر می‌شود و یا ارز دیجیتالی دوج کوین  پس از حمایت ایلان ماسک رشد قیمتی چشمگیری داشت.

در واقع درست است که تورم در ارزهای دیجیتالی تاثیری ندارد اما اتفاق‌های ساده‌ای می‌تواند در روند قیمتی آن‌ها تاثیر مستقیم بگذارد.

نکته: تجربه نشان داده است که سرمایه‌گذاری روی طلا در هر زمانی و در کنار هر نوع بازار سرمایه‌گذاری ریسک کمتری به همراه دارد. قیمت طلا بخاطر محدود بودن منابع و قدمت چند هزار ساله معمولا روند صعودی دارد و به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

نمودار تحلیل تکنیکال طلای 18 عیار:

مقایسه آماری طلا و بیت کوین + کدام بهتر است؟

بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی معتقد‌اند که در حال حاظر بیت کوین 10 برابر بهتر از طلا است، زیرا در زمان کوتاهی توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند و با استقبال پرشوری از طرف مردم روبه‌رو شود. همان‌طور که گفته شد افزایش معامله‌گران بیت کوین در هر دقیقه بیشتر می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده در هر دقیقه حدود 10 حساب کاربری به حساب‌های افراد دارنده بیت کوین اضافه می‌شود.

همچنین باید بدانید که بسیاری از معامله‌گران و تحلیل‌گران بازارهای ارز دیجیتالی پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده قیمت بیت کوین بیشتر هم می‌شود. این افراد معتقدند که در حال حاظر ترید واقعی به این معنا است که بخرید و هولد کنید زیرا افزایش قیمت بیت کوین نزدیک است.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

حال برای مقایسه آماری طلا و بیت کوین همه مزایا و معایب هر دو را می‌دانید. باید در نظر داشته باشید که بیت کوین در تلاش است که معیارهای ذخیره ارزش را مانند طلا برآورده کند. همچنین افزایش قیمت بیت کوین زمان‌بر است زیرا بیت کوین نیازمند فراگیر شدن و تحقق شرایط متعددی است. البته توسعه‌دهندگان بیت کوین قصد دارند با برطرف کردن مشکلات شبکه بلاکچین بیت کوین، ایجاد فورک های جدید و بهبود کاربرد‌های آن در روند صعودی آن تاثیر بگذارند.

بنابراین برای مقایسه آماری طلا و بیت کوین همه چیز بستگی به خودتان خواهد داشت، اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و بلند مدت هستید توصیه ما به شما بازار طلا است اما اگر به دنبال سود‌های کلان در کوتاه‌مدت هستید بهتر است در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *