پس از این که اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین به جهانیان عرضه شد، محلی نیز برای ذخیره سازی آن در نظر گرفته شد. همین امر باعث به وجود آمدن مفهوم کیف پول ارز دیجیتال شد. شاید این سوال برای شما پیش آید که کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ کیف پول الکترونیکی است که امکان ذخیره دارایی‌های دیجیتال بر روی آن وجود دارد. انواع دارایی‌هایی دیجیتال نظیر NFT، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال بر روی آن ذخیره می‌شوند. کیف پول‌های دیجیتال متعددی از زمان پیدایش بیت کوین ایجاد شده‌اند که در ادامه شما را با بهترین کیف پول ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

والت دیجیتال یا کیف پول دیجیتال یک برنامه نرم‌افزاری است که به دو صورت فیزیکی و دیجیتال قابل استفاده است. از کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول نرم‌افزاری برای ذخیره و مدیریت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این کیف پول دارای کلیدهای خصوصی و عمومی است که در جهت افزایش امنیت دارایی افراد بر روی کیف پول‌ها قرار می‌گیرد. کیف پول نرم افزاری بر روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شوند و افراد به راحتی و از طریق موبایل به راحتی می‌توانند دارایی‌هایشان را مدیریت کنند. کیف پول سخت‌افزاری دستگاهی است که دارایی‌های دیجیتالی در آن ذخیره می‌شود و به صورت فیزیکی در دسترس است. دسترسی به دارایی‌های دیجیتال از طریق کیف پول‌های نرم افزاری راحت‌تر از کیف پول سخت افزاری است. کیف پول‌های زیادی تاکنون روانه بازار شده‌اند که بهترین کیف پول ارز دیجیتال متامسک، کوین بیس و کیف پول تراست والت است. تریدرها با استفاده از کیف پول‌های دیجیتال به راحتی می‌توانند به صرافی‌ها دارایی‌هایشان را منتقل کنند و ترید کنند. از طرفی به وسیله کیف پول‌های دیجیتال امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به سایر ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

حال که با مفهوم کیف پول ارز دیجیتال چیست، آشنا شدید، قصد داریم شما را با انواع آن‌ها نیز آشنا کنیم.  کیف پول‌های دیجیتال به طور کلی به دو دسته امانی یا غیر امانی و آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های امانی به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که کلید خصوصی را در اختیار کاربرانشان قرار نمی‌دهند. کلید خصوصی راهی است که تریدرها و سرمایه‌گذاران به وسیله آن به دارایی‌هایشان دسترسی خواهند داشت. کیف پول صرافی‌ها یک نمونه بارز کیف پول امانی است. کیف پول‌های غیر امانی دقیقاً بر عکس کیف پول امانی است. دیجیتال والت‌هایی که کلیدهای خصوصی را نزد خودشان نگه نمی‌دارند، کیف پول غیر امانی هستند. تا آنجایی که می‌توانید دارایی‌هایتان را در کیف پول صرافی‌ها و کیف پول‌های امانی نگهداری نکنید.

کیف پول‌های آنلاین و آفلاین دسته دیگری از کیف پول‌ها هستند که انواع مختلفی دارند. کیف پول‌های آنلاین در واقع همان کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند که بر روی مرورگرها، گوشی‌های موبایل و کامپیوتر نصب می‌شود. والت‌های آفلاین نیز همان کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی هستند که نیازی به اتصال اینترنت برای انتقال دارایی ندارند. این مدل از کیف پول‌ها امنیت بالاتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری دارند. در ادامه مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست، شما را با کیف پول‌های آنلاین و آفلاین بیشتر آشنا خواهیم کرد.

کیف پول‌های آنلاین

کیف پول‌های آنلاین

همانطور که بیان کردیم کیف پول‌‌های آنلاین بر روی مرورگرها، موبایل و کامپیوترها نصب می‌شوند. برای کار کردن با این مدل از کیف پول‌ها باید به اینترنت متصل شد. در ادامه هر یک از این والت‌ها را به شما توضیح خواهیم داد تا با مفهوم کیف پول ارز دیجیتال چیست بیشتر آشنا شوید. شما از طریق مطالعه نقاله آموزش ساخت کیف پول دیجیتال به راحتی می‎توانید برای خود کیف پول دیجیتالی بسازید.

نسخه موبایلی

برخی از والت‌ها قابلیت نصب شدن بر روی گوشی‌های موایل را دارند. گوشی‌‌ها دستگاهی هستند که بیشترین استفاده را در بین عموم مردم دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که موبایل نداشته باشد. بنابراین این مدل از کیف پول‌ها پر کاربردترین نوع در بین سایر کیف پول‌های دیجیتال هستند. امروزه اپلیکیشن‌های متعددی نظیر تراست والت، متامسک، اتمیک والت، کوینومی و غیره وجود دارند که قابلیت نصب شدن بر روی گوشی‌های اندرویدی و IOS را دارند.

نسخه دستکتاپی

کامپیوترها و سیستم‌های رومیزی دستگاه‌هایی هستند که تریدرها از آن‌ها برای ترید زدن استفاده می‌کنند. این مدل از کیف پول‌ها قابلیت نصب شدن بر روی انواع سیستم‌عامل‌ها نظیر ویندوز، مک، لینوکس و غیره را دارد. کیف پوب اتمیک، اکسودس و غیره از جمله کیف پول‌هایی هستند که بر روی سیستم‌های رومیزی قابل استفاده می‌شوند.

نسخه مرورگر

برخی دیگر از کیف پول‌های دیجیتال قابلیت نصب شدن بر روی مرورگرها را دارند. این مدل از افزونه‌ها به راحتی بر روی مروگرها نصب می‌شوند و مرورگر شخصیتان را به مرورگر بلاک چینی تبدیل می‌کند. بهترین ویژگی این مدل از کیف پول‌های دیجیتال این است که قابلیت متصل شدن به مرورگرهای وب 3 را دارند. کیف پول‌های افزونه‌ای همیشه به اینترنت متصل هستند از این رو احتما هک شدن آن‌ها نیز بالا است. در حال حاضر بهترین کیف پول افزونه‌ای، متامسک می‌باشد. کیف پول متامسک بر روی کامپیوترها، موبایل‌ها و مروگرها قابل نصب شدن است.

کیف پول تحت وب(Web Wallet)

وب والت یا کیف پول تحت وب راحت‌ترین کیف پول‌هایی هستند که تریدرها از آن‌ا استفاده می‌کنند. دسترسی داشتن به این مدل از کیف پول‌ها راحت است؛ چرا که از طریق هر مرورگری و در هر زمانی امکان پذیر است. این مدل از کیف پول‌ها راحت‌تر از کیف پول‌های دیگر مورد هجوم هکرها قرار می‌گیرند و همچنین ریسک مسدود شدن نیز در این مدل از کیف پول‌ها زیاد است؛ چرا که هیمشه به اینترنت متصل هستند. کیف پول بلاک چین یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های تحت وبی است.

کیف پول آفلاین

کیف پول آفلاین

در این بخش از مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست، قصد داریم شما را با کیف پول‌های آفلاین آشنا کنیم. آن دسته از کیف پول‌هایی که به اینترنت متصل نمی‌شوند و امکان ذخیره ارزهای دیجیتال بر روی آن بدون دسترسی به اینترنت امکان پذیر است را کیف پول آفلاین می‌نامند. این مدل از کیف پول‌ها به دو دسته کیف پول سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری ایمن‌ترین والت‌ها هستند که دارای چند لایه محافظتی هستند. دسترسی داشتن به این کیف پول‌ها از طریق این اینترنت کمتر است و هکرها نمی‌توانند به راحتی اطلاعات درون آن را به سرقت ببرند. استفاده از این کیف پول‌ها همانند کیف پول‌های نرم افزاری رایگان نیست و افراد بایستی برای استفاده از این کیف پول‌ها هزینه کنند. قیمت کیف پول‌های سخت افزاری بین 2 تا 10 میلیون تومان می‌باشد. کلیدهای خارجی از این کیف پول هرگز خارج نمی‌شوند و هیچ شخص خارجی جز شما به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. البته نحوه کار کردن با کیف پول‌های سخت افزاری مشکل و پیچیده است و به راحتی نمی‌توان از آن استفاده کرد. از جمله برترین کیف پول‌های سخت افزاری می‌توان به کیف پول لجر و تزرور اشاره کرد.

کیف پول کاغذی

نوع دیگری از کیف پول‌های آفلاین است که با پرینت گرفتن کد QR عبارت بازیابی روی کاغذ ایجاد می‌شود. این نمونه از کیف پول‌ها در گذشته محبوبیت زیادی داشته است و بهترین کیف پول ارز دیجیتال محسوب می‌شد؛ اما از آنجایی که امکان پاره شده کاغذ و از بین رفتن آن زیاد بود به مرور محبوبیتش را از دست داد. به پیشرفته شدن کیف پول‌های دیجیتال دیگر از این مدل کیف پول‌ها استفاده نمی‌شود و به عبارتی منسوخ شده‌اند. بیت آدرس سایتی است که با مراجعه به آن می‌توانید این مدل کیف پول دیجیتال تهیه کنید. با مطالعه مقاله برترین کیف پول ارز دیجیتال با بهترین کیف پول ارز دیجیتال اشنا شوید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

هر تریدری که قصد خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را دارد باید دارایی‌هایش را در جایی ذخیره و نگهداری کند. تریدرها می‌توانند دارایی‌هایشان را در کیف پول ذخیره کنند و از این طریق خرید و فروش کنند. متامسک و تراست والت کیف پول مناسب برای ارز دیجیتال است که اکثر تریدرهای امروزی دارایی‌هایشان را در آن‌ها ذخیره می‌کنند. انتخاب کیف پول مناسب برای ارز دیجیتال نه تنها باعث افزایش ترید کردن شما می‌شود؛ بلکه به راحتی می‌توانید ارز دیجیتال به صرافی انتقال کنید. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا کنیم تا شما مفهوم کیف پول دیجیتال چیست را بهتر درک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *