در مقاله یونی سواپ چیست؟ به طور کامل به بررسی این صرافی پرداختیم. پس از مطالعه این مقاله ممکن است در ذهن شما سوالی ایجاد شود، که آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با کلاهبرداری صرافی سونی سواپ و راه‌های مقابله به آن آشنا کنیم. با گذشت زمان، در سال‌های اخیر دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) توانسته موفقیت‌های بسیاری در حوضه ارزهای دیجیتالی کسب کند. در حال حاظر توکن‌های دیفای بیش از 60 میلیارد دلار در بازار و بیش از 40میلیارد دلار توکن قفل شده در استخر‌های نقدینگی دارند. یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که به عنوان بهترین بستر برای کاربران فعال دیفای به شمار می‌آید.

امروزه این صرافی غیرمتمرکز تبدیل به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های فعال برای کاربران دیفای شده است که با معاوضه توکن‌های ERC-20 اتریوم از طریق استخرهای نقدینگی فعالیت می‌کند. غیرمتمرکز بودن ای صرافی به این معنا است که ترید توکن‌ها و رمزارزها بدون واسطه صورت می‌گیرد. حال برای پاسخ به این سوال که آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است یا خیر؟ می‌توانیم بگوییم که صرافی یونی سواپ یک صرافی معتبر است و شکی در آن نیست، اما با تبدیل شدن این صرافی غیرمتمرکز به محبوب‌ترین پلتفرم در زمینه توکن‌های دیفای باعث شده که کلاهبرداران به یونی سواپ علاقه نشان دهند و تور خود را در این صرافی پهن کنند.

با گذشت زمان و افزایش میزان علاقه کاربران و معامله‌گران به حوزه امور مالی غیرمتمرکز باعث شده است که کلاهبرداران نیز به این حوزه علاقه‌مند شوند. شما به عنوان یک کاربر توکن دیفای ممکن است ترس از دست رفتن دارایی خود در صرافی‌های حال حاظر را داشته باشید زیرا کلاهبرداران با بهره‌گیری از شوق و هیجان شما در این حوضه به دنبال سوءاستفاده هستند.

آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است ؟ + چند مورد از کلاهبرداری‌های رایج یونی سواپ

جعل توکن

لیست شدن رایگان و نامحدود توکن‌ها یکی از مزیت‌های مهم صرافی‌‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ است. این موضوع یک ویژگی مقرون به صرفه برای ایجاد و راه‌اندازی پروژه‌های جدید در مقایسه با پلتفرم‌های متمرکز به شمار می‌آید که متاسفانه کلاهبرداران به عنوان یک نقطه ضعف از آن سوءاستفاده می‌کنند. این افراد معمولا یک توکن مشخص که در حال لیست شدن می‌باشد را پیدا می‌کنند و یک فرایند شبیه‌ سازی شده را قبل از لیست شدن توکن موردنظر ایجاد می‌کنند.

کلاهبرداران با این روش از برند‌های تجاری تازه که در حال ارائه عرضه واقعی خود هستند، بهره می‌گیرند و مشتریان برند موردنظر را ترغیب به خرید توکن‌های جعلی خود می‌کنند. در نتیجه درآمد به دست آمده از توکن‌ها را به سرقت برده و کاربران پس از دریافت توکن‌ها و رمزارزهای جعلی به هیچ مرجعی دسترسی ندارند.

کلاهبرداری‌هایی که نتیجه خروج از پروژه می‌باشند

کلاهبرداران با ایجاد یک فضای قابل اعتماد، توکن‌های جعلی و وعده‌های دروغین در مورد بازدهی بالا و موفقیت پروژه موردنظر، سرمایه‌گذاران را فریب خواهند داد. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار از یک پروژه خارج شود و منابع مالی خود را دریافت کند. این عمل ممکن است در راه‌انداری‌های اولیه و یا حتی پس از گذشت زمان طولانی اتفاق بی‌افتد.

استخرهای یونی سواپ

یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ، تخلیه نقدینگی یا RugPulls می‌باشد. زمانی که اتریوم پس از خریداری توکن‌هایی که تبلیغات بسیاری برای آن‌ها صورت گرفته است، از لیست حذف می‌شود. افراد کلاهبردار با پاک‌سازی ناگهانی اتریوم به دست آمده، مجوز فروش توکن‌ها را در جهت پس گرفتن سرمایه از کاربران می‌گیرد.

راه‌کارهای مهندسی اجتماعی

با افزایش علاقه افراد به استخرهای نقدینگی و توکن‌ها، افراد کلاهبردار کاربران را برای دست کشیدن از سرمایه خود فریب می‌دهند. همان‌طور که در مقالات قبل اشاره کردیم، برخی از توکن‌ها یا شت کوین‌ها مانند دوج کوین و آکیتا با حمایت افراد مشهور، معروف شدند و این موضوع یک امتیاز برای کلاهبرداران می‌باشد. افراد کلاهبردار ذهنیت کاربران را به سمتی هدایت می‌کنند که انگار افراد سلبریتی و مشهور در حال سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های به ظاهر قانونی و بی‌ارزش می‌باشند.

حال فرض کنید آدرس این افراد مشهور قابل شناسایی باشد؛ در این صورت افراد کلاهبردار با ایجاد یک تبادل از آدرس کیف پول خودشان به آدرس آن فرد مشهور می‌توانند به این شکل شما را فریب دهند که انگار این فرد مشهور در حال معامله و سرمایه‌گذاری در توکن موردنظر می‌باشد. این عمل به صورت خوردکار به وسیله اعلان‌های بلاکچین در شبکه اجتماعی انتشار می‌گردد.

حملات فیشینگ

حملات فیشینگ یکی از رایج‌ترین روش‌‎های هک و مهندس اجتماعی کلاهبرداران است. در روش فیشینگ افراد کلاهبردار با جعل کردن وب سایت یونی سواپ و توضیع لینک آن در سراسر اینترنت، به راحتی به دارایی شما دسترسی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال یک هکر صفحه اصلی یونی سواپ را جعل کرده و لینک آن را به عنوان صفحه اصلی صرافی یونی سواپ به شما می‌دهد، پس از ورود به صفحه جعلی، با وارد کردن اطلاعات و سرمایه‌گذاری در سایت به ظاهر قانونی کل سرمایه شما در دستان آن فرد کلاهبردار قرار می‌گیرد. بنابراین برای استفاده از صرافی یونی سواپ از صحت داشتن آدرس این صرافی اطمینان کافی حاصل کنید.

شناسایی کلاهبرداران و نحوه جلوگیری از سرقت

تا این بخش از مقاله متوجه شدید که آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است یا خیر؟ حال اگر قصد سرمایه‌گذاری در پروژه جدید و نوظهوری را دارید، بهتر است ابتدا موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

تحقیق و بررسی پروژه

همانطور که می‌دانید بسیاری از رمزارزها و توکن‌ها مانند بیت کوین، اتریوم و… هویت خود را ثابت کرده‌اند و نیازی به تحقیق و کسب اعتماد از آن‌ها نیست. اما کلاهبرداران در موضوعات دیگر مانند کسب درآمد از طریق بازی کردن، متاورس و ایردراپ‌ها، نیز به دنبال فرصتی برای سرقت دارایی شما هستند. بنابراین احتیاط شرط عقل است و بررسی پروژه‌های نوظهور و یا روش‌های کسب درآمدی یک امر ضروری است.

بررسی کدهای ممیزی و قراردادهای هوشمند

پروژه‌هایی که ریشه و اصالت کافی دارند، قراردادهای هوشمند و کد‌های ممیزی خود را جهت پیشگیری از ضرر و زیان کاربران و حذف تمام باگ‌های پروژه در اختار متخصصان قرار می‌دهند. بررسی این موضوع برای کسب اعتماد به کاربران کمک زیادی می‌کند. البته در نظر داشته باشید که به خاطر گران بودن هزینه‌های حسابرسی و ممیزی کردن، عدم داشتن کد ممیزی به معنای نداشتن اصالت یک پروژه نیست. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در اینگونه پروژه‌ها احتیاط کنید.

استفاده از منابع مورد اعتماد و مطمئن

برای پاسخ به سوال آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است یا خیر؟ می‌توانید به جای تحقیق درباره توکن یا رمز‌ارز موردنظر در صرافی یونی سواپ، با استفاده از وب سایت‌های ردیابی ارز دیجیتال مانند CoinMarketCap  یا CoinGecko، تاییدیه موردنظرتان را کسب کنید. با استفاده از CoinMarketCap می‌توانید رمزارز موردنظرتان را جستجو کرده و فعالیت آن را به طور کامل بررسی کنید. در این وب سایت پس از انتخاب رمزارز موردنظر و بررسی آن می‌توانید روی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ کلیک کنید، سپس شما را به صفحه اصلی یونی سواپ برده و به شما کمک می‌کند تا رمزارز‌های جعلی مرتبط با رمزارز موردنظرتان را شناسایی کنید و از آن‌ها دوری کنید.

بررسی شبکه‌های اجتماعی

بدون شک یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پی بردن به اینکه آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است یا خیر؟، بررسی حساب شبکه‌های اجتماعی پروژه موردنظر می‌باشد. پروژه‌های واقعی و با اصالت حتما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و کاربران را از اهداف و آینده خود باخبر می‌کنند. بنابراین پروژه‌ای که از این امر اجتناب کند بسیار مشکوک است و می‌تواند یک هشدار جدی برای شما باشد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

بدون شک یونی سواپ یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز بازار ارزهای دیجیتالی به شمار می‌آید. اعتبار و اصالت این صرافی ثابت شده است اما آیا صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است؟ حال شما می‌توانید به راحتی به این سوال پاسخ دهید. در واقع میدانید که خود صرافی یونی سواپ قابل اعتماد است، این افراد کلاهبردار هستند که باعث شک و تردید کاربران در سرمایه‌گذاری می‌شوند.

همانطور که ممکن است در هر موضوعی کلاهبرداری اتفاق بی‌افتد، در یونی سواپ هم کلاهبرداران زیادی سعی در سرقت سرمایه شما دارند. بنابراین پیش از سرمایه‌گذاری در رمزارزهای جدید، حتما از روش‌ها ذکر شده برای کسب اطمینان کافی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *