اینترنت و فضای مجازی دائماً در حال تکامل است و با نسخه‌های پیشین آن که وب 2 و وب 1 می‌باشد بسیار فرق دارد. اولین نسخه اینترنت در دهه 1990 تولید گردید و همه ما فکر می‌کردیم که بهتر از آن نخواهد آمد، پیشرفت بزرگی تا به امروز داشته است. با پیشرفت اینترنت، شاخه‌های جدیدی از اینترنت ظاهر و به وجود آمدند که یکی از آن‌ها متاورس می‌باشد. متاورس و وب 3 دو حوزه‌ای است که این روز‌های خیلی سر و صدا کرده و اغلب افراد این دو را با هم اشتباه می‌گیرند و به جای هم استفاده می‌کنند. هرچند که این دو شباهت‌های زیادی دارند، اما تعریفی کاملاً متفاوت از یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی رابطه متاورس و وب 3 بپردازیم و مفهوم این دو را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

وب 3 چیست؟

متاورس و وب 3 در چیست؟

ایده اصلی وب 3 از آنجا شکل گرفت که تغییر عمده‌ای در نحوه استفاده ما از اینترنت ایجاد شده است. این تغییر به این معناست که ما توانسته‌ایم به خوبی از وب 1(اینترنت دیروزی) به وب 2(اینترنت امروزی) منتقل شدیم. وب 1 نسخه‌ای از اینترنت بود که تقریباً بین سال‌های 1991 تا 2004 مردم از آن استفاده می‌کردند. اینترنت دیروزی یا وب 1 محلی بود که افراد برای کسب اطلاعات به آن مراجعه می‌کردند و تعداد افرادی که تولید محتوا می‌کردند کم بود. وب 2 نسخه اینترنت امروزی است که از آن استفاده می‌کنیم و تحت سلطه محتوای ایجاد شده توسط کاربر می‌باشد. مردم تقریباً از سال 2006 شروع کردن به تفکر درباره اینکه نسل سوم اینترنت به چه صورت خواهد بود. اینترنت نسل سومی که این روزها درباره آن زیاد بحث می‌شود، توسط گاوین وود(Gavin Wood) که یکی از خالقان اتریوم می‌باشد، پیش‌بینی شده بود.

 

اینترنتی است که بر مبنای بلاک چین می‌باشد و شرکت‌های بزرگ و صاحبان سرور نمی‌توانند دسترسی افراد را به شبکه جهانی اینترنت قطع کنند. معنای کاربردی وب 3 به این معنا است که به جای این که تمام وقت خود را صرف ایجاد محتوا در وبسایت‌هایی نظیر گوگل و فیس بوک که از طریق محتوایی که ما ایجاد می‌کنیم در حال کسب درآمد می‌باشند؛ از وب 3 که بر مبنای بلاک چین می‌باشد استفاده کینم تا اختیار داده‌های که خود ما آن‎ها را می‌سازیم، داشته باشیم. برای این که مفهوم وب 3 را بهتر درک کنید مقاله وب 3 چیست را مطالعه کنید. با پیشرفت اینترنت و سوق پیدا کردن آن به سمت اینترنت نسل سوم، ارزهای دیجیتال وب 3 و مرورگرهای وب 3 متعددی ایجاد شده است. افراد با انتخاب این پروژه‌ها امنیت کاریی خود را در معاملات بیش از پیش تضمین می‌کنند.

متاورس چیست؟

متاورس و وب 3 در چیست؟

حالا که فهمیدم معنی وب 3 چیست، بهتر است در رابطه با متاورس هم اطلاعاتی کسب کنیم تا ببینیم چه ارتباطی بین متاورس و وب 3 وجود دارد. وب 3 عمدتاً به این موضوع می‌پردازد که چه کسی مالک و کنترل اینترنت را برعهده خواهد داشت. اما متاورس بر این موضوع تاکید دارد که ما اینترنت را به چه صورت در آینده تجربه خواهیم کرد. احتمال زیاد همه شما فیلم Ready Player One را مشاهده کردید، فیلمی که افراد با گذاشتن عینک‎های VR به دنیای جدید وارد می‌شوند. دنیای که افراد در این فیلم تجربه می‌کنند، در واقع مفهومی از متاورس می‌باشد، چرا که نشان دهنده این است که افراد در آینده اینترنت را چگونه تجربه خواهند کرد. فردا ما با استفاده از همین فناوری واقعیت مجازی(VR) برای ورود به اینترنت استفاده خواهیم کرد و در قالب آواتارهای دیجیتال بین جهان مجازی حرکت خواهیم کرد.

متاورس و وب 3 در چیست؟

هر یک از این جهان‌های مجازی یک متاورس می‌باشند که شما می‌توانید در حال حاضر چندین مورد از آن را به صورت آنلاین کاووش کنید. بیشتر پروژه‌های متاورسی، بازی‌های ویدیویی هستند که برای افراد جوان جامعه ایجاد می‌شوند. متاورس اگر وارد فعالیت‌های آنلاین، کار و معاشرت بین افراد شود، می‌تواند تحولی بزرگ را رقم بزند. به عنوان مثال ممکن است به جای صحبت کردن با همکاران خود در برنامه‌های ملاقات آنلاین نظیر زوم(Zoom) و گوگل میت(Google Mate)، هدست‌های واقعیت مجازی بزارید و با آواتارهای آنان صحبت کنید. برای این که با مفهوم متاورس بیشتر آشنا شوید، می‌توانید دوره رایگان آموزش متاورس را مشاهده کنید و با راه‌های کسب درآمد از این مفهوم آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: راه های کسب درآمد از متاورس

رابطه متاورس و وب 3 در چیست؟

رابطه متاورس و وب 3 در چیست؟

متاورس و وب 3 با هم یکسان نیستند و همچنین آن‌ها نسخه‌های رقیب اینترنت آینده نمی‌باشند. چرا که ممکن است هردو یا یکی از آن‌ها موفق شوند و در آینده مورد استفاده کاربران قرار بگیرد یا هر دو شکست بخورند. هنرمند آثار دیجیتال ممکن است برای آواتار خود لباسی طراحی و در متاورس استفاده کند و سپس به عنوان NFT آن را بفروشد. این امر مالکیت انحصاری لباس را به خریدار می‌دهد و حتی اگر افرادی از روی آن کپی بزنند، بازهم آواتار‌های آن‌ها به آن‌ها تعلق دارد. از طرفی دیگر نیز این امکان وجود دارد که اینترنت نسل سومی که ما انتظار آن را می‌کشیم، دقیقاً همین اینترنت امروزی باشد که ما از آن استفاده می‌کینم.

اما این تفاوت را می‌تواند داشته باشد که به جای استفاده از رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند از عینک‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی برای ورود به اینترنت استفاده کنیم. اگر پروژه متاورس به تحقق بیانجامد، می‌تواند ترکیبی از وب 2 و وب 3 باشد یا این که کلاً متمرکز یا کلاً غیرمتمرکز باشد. فیس بوک شرکت متمرکزی است که از فناوری وب 3 پشتیبانی می‌کند و برای اثبات کردن این موضوع نام خود را از فیس بوک به متا(Meta) تغییر داده است. اگر علاقه‌مند به فهمیدن این موضوع هستید که چرا فیس بوک اسم خود را به متا تغییر داده است، مقاله معرفی متاورس فیسبوک را مطالعه نمایید.

فروش دارایی‌ها در متاورس امکان پذیر است که معمولاً این آثار توسط هنرمندان ایجاد می‌شود. از این رو می‌توان گفت که متاورس و وب 3 با توجه به اینکه شباهت‌های نظیر امکان ساخت NFT و کسب درآمد از آثار دیجیتالی را دارد، اما از نظر مفهومی با هم فرق دارند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

حال که ما نگاهی کلی به موضوع رابطه متاورس و وب 3 کردیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام از آن‌ها رقیبی برای اینترنت امروزی نمی‌توانند، باشند. برخی از افراد فعال در این حوزه بر این باورند که اینترنت نسل سوم لزوماً قدرت کاربران آنطور که فکر می‌کنند افزایش نمی‌دهد. وب 3 فقط قدرت را از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی می‌گیرد و در اختیار سرمایه‌گذارن ریسک‌پذیر قرار می‌دهد. تئوری دیگری که در رابطه با متاورس وجود دارد این است که مردم این تکنولوژی را نپذیرند و ترجیح بدهند تا از نسخه قدیمی آن استفاده کنند.

از این رو به نظر می‌رسد که اینترنت در آینده بر متمرکز بودن خود باقی بماند و در کنار آن افراد بتوانند از متاورس و وب 3 نیز استفاده کنند. با این تفاسیر، متاورس و وب 3 را نمی‌توان یکی خواند و از یک لفظ برای هر دوی آن‌ها استفاده کرد. چرا که هر کدام از آن‌ها ممکن است در آینده تحقق نیابد و شکست بخورد، اگرچه بازهم امکان دارد که هردوی آن‌ها موفق شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *