استراتژی های ترید

امروزه با گذشت زمان و گسترش تکنولوژی روش‌های زیادی در حوضه کسب درآمد ارائه شدند که یکی از آن‌ها کسب درآمد از طریق معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. همانطور که در مقالات نوسان گیری و کندل استیک مطالعه کردید، برای تحلیل و بررسی هر رمزارز نیازمند به یادگیری تکنیک‌های خاصی می‌باشید که در این مقاله قصد داریم شما را با استراتژی های ترید آشنا کنیم. ترید یا معامله در بازارهای مالی به معنای خرید و فروش دارایی است. معامله‌گری و سرمایه‌گذاری باهم تفاوت دارند و به یک معنا نیستند، تریدها در دوره ماهانه تا سالانه انجام می‌شود. ترید روزانه به کوتاه‌ترین نوع معامله گفته می‌شود که کاربر در کم‌تر از یک روز یک معامله را باز می‌کند، سپس از آن خارج می‌شود،

در واقع معامله‌گر، معامله را در چند ساعت انجام می‌دهد که معمولا در این سبک سود معامله پایین می‌باشد. توصیه می‌شود برای خرید و فروش دارایی از تحلیل‌های تکنیکال و فاندمنتال استفاده شود. تحلیل و بررسی این نمودارها به کاربر کمک می‌کند که روند صععودی یا نزولی یک رمزارز را بهتر بشناسد و با استفاده از آمار صحیح شروع به معامله کند.

بنابراین کاربران برای انجام هرگونه معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال ابتدا باید نحوه معامله کردن و زمان مناسب را بشناسند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

10 مورد از بهترین استراتژی های ترید

برای درک بهتر از معاملات و استراتژی های ترید باید ابتدا دارایی موردنظر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. با استفاده از  استراتژی های ترید، بدون شک شانس موفقیت بیشتری در معاملات پیش‌رو خواهید داشت.

1. اسکالپینگ(Scalping)

استراتژی های ترید اسکالیپینگ

اسکالپینگ یکی از روش‌های خوب و سودآور برای معامله در بازارهای مالی است که در اصطلاح به عنوان نوسان گیری شناخته می‌شود. در این روش معامله‌گران از نوسانات لحظه‌ای بازار به سود می‌رسند. به گفته‌ی کارشناسان دنیای ارزهای دیجیتال با استفاده صحیح از روش اسکالپینگ، می‌توانید به سود‌های قابل توجه‌ای دست یابید. در واقع در اسکالپینگ شما با شناسایی نوسانات قیمت ارز موردنظر وارد معامله می‌شوید و به محض اینکه میزان مشخصی سود از این دارایی کسب کردید از آن خارج می‌شوید. میزان سود در این معاملات پایین است اما از آنجایی که یک معامله‌گر حرفه‌ای در طول یک روز معاملات زیادی را به این روش انجام می‌دهد، در مجموع سود قابل توجه‌ای دریافت می‌کند. در این معامله سود بالا مهم نیست و تنها چیزی که اهمیت دارد تعداد معاملات در یک مدت زمان کوتاه می‌باشد.

مهم‌ترین ویژگی استراتژی اسکالپینگ را می‌توان تایم فریم‌های معاملاتی بسیار کوتاه آن دانست. در این حالت  فرض کنید که شما برای ورود به یک معامله اشتباه تحلیل کنید، می‌توانید به محض آنکه به اشتباه خود پی بردید از این معامله خارج شوید زیرا ضرر و زیان در اسکالپینگ بسیار ناچیز است.

2. مونتوم(Momentum trading)

استراتژی های معامله مونتوم

معامله مونتوم به عنوان یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های ترید در بازار ارزهای دیجیتال شناحته می‌شود. در این روش شما می‌توانید تنها با سوار شدن بر موج نوسانات قیمت، به سود برسید. این روش برخلاف اسکالپینگ یک روش پر ریسک است، زیرا در هر لحظه ممکن است روند تغییر کند و موجب ضرر و زیان شما شود. یکی از مواردی که در ترید مونتوم اهمیت بسیاری دارد، حجم معاملات است. در این روش تریدرها صبر می‌کنند تا حجم معاملاتی دارایی موردنظر به میزان مشخصی برسد، سپس از آن خارج شوند. این روش برای افراد تازه‌کار و مبتدی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا استفاده از اندیکاتور مناسب و تحلیل صحیح روند بازار کار هر کسی نیست.

3. معاملات معکوس(Reverse trading)

استراتژی های پترن معکوس

در این روش معامله‌گران با پیشبینی معکوس یک رمزارز وارد معامله می‌شوند؛ فرض کنید ارز دیجیتال آکیتا طی یک بازه زمانی مشخص، روند صعودی داشته است، معامله‌گران روند آینده آن را نزولی پیشبینی می‎‌کنند و به سرعت وارد معامله می‌شوند. این روش جز یکی از پرسود‌ترین استراتژی های ترید میباشد اما در نظر داشته باشید که در صورت پیشبینی اشتباه، ممکن است ضررهای قابل توجهی را متحمل شوید. بنابراین می‌توان معاملات معکوس را یک روش پر ریسک دانست که برای استفاده از آن بهتر است قدرت ریسک پذیری بالایی داشته باشید.

4. فیدینگ(Fading trading)

استراتژی فیدینگ ترید

فیدینگ همانند معاملات معکوس عمل می‌کند؛ بدین شکل که معامله‌گر باید روش معکوس در بازار را پیشبینی و شناسایی کند، سپس وارد معامله شود. اکثر استراتژی های ترید مانند فیدینگ خطرناک و پر از ریسک می‌باشند، بنابراین توصیه می‌شود ابتدا روش‌های تحلیل و بررسی را یاد بگیرید سپس اقدام به معامله کنید. درست است که این روش پر از ریسک و خطر می‌باشد، اما با استفاده صحیح و به موقع از آن، سوددهی آن به مراتب بیشتر از تریدهای روزانه است.

5. نوسان گیری روزانه

استراتژی های ترید نوسان روزانه

بدون شک بازار هر رمزارز دارای نوسانات مختلفی در ارزش قیمتی خود دارد که پس از نوسانات قیمت آن روند صعودی یا نزولی را پیش می‌گیرد. معامله‌گران در این روش پس از مشاهده با نوسانات در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد معامله می‌شوند و بر موج نوسانات ایجاد شده سوار می‌شوند. به عنوان مثال قیمت بیت کوین در چند روز اخیر دچار افت 20 درصدی شد (می‌توانید در مقاله ریزش بیت کوین دلایل این افت قیمتی را مطالعه کنید) و معامله‌گران پس از مشاهده این نوسان قیمتی شروع به معامله کردند. خرید یا فروش در این زمان بستگی به نوع استراتژی ترید شما دارد.

6. محدوده نوسان(Range trading)

استراتژی های ترید محدوده نوسان

در روش محدوده نوسان، کاربران باید با الگوهای کندل استیک به طور کامل آشنا باشند زیرا در این روش معامله‌گران مدام با سطوح حمایت و مقاومت سروکار دارند. فرض کنید قیمت ارز دیجیتال گالا به سطح حمایت نزدیک شده است، معامله‌گران در این زمان وارد بازار می‌شوند و زمانی که این دارایی به سطح مقاوتی نزدیک می‌شوند، اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند. محدوده نوسان می‌تواند استراتژی ترید مناسبی برای مبتدیان دنیای ارز دیجیتال باشد. اما در نظر داشته باشید که یادگیری الگوهای کندل استیک در این روش یک امر ضروری است.

7. خرید در قیمت پایین و هولد کردن دارایی

روش های ترید خرید و هولد

خرید ارز در قیمت پایین و نگه داشتن آن یک استراتژی بلند مدت است. وارن بافت یکی از غول‌های ثروتمند بازار بورس است که در کتاب خود به سرمایه‌گذاری بلندمدت اشاره زیادی کرده است. در درس های کتاب وارن بافت ذکر شده است که سرمایه‌گذاری در بلند مدت باید حداقل بیش از یک دهه سرمایه خود را هولد کنید. همانطور که گفته شد بازار ارزهای دیجیتال، دنیای پر از ریسک است و برای هر کسی مناسب نیست. ممکن است پس از هر نوسان قیمتی و پیشگیری روند نزولی، بسیاری از افراد دچار ترس و اظطراب شوند و از بازار خارج شوند، اما اینگونه نوسانات برای معامله‌گران حرفه‌ای یک فرصت عالی است.

معامله‌گران پس از مشاهده اینگونه نوسانات و افت قیمتی یک رمزارز، وارد معامله می‌شوند و پس از هولد آن در بلندمدت به سودهای قابل توجه‌ای دست می‌یابند. در نظر داشته باشید که تاکنون ارزهای دیجیتالی مخصوصا آن‌هایی که معروفیت زیادی کسب کرده‌اند همیشه در حال رشد و صعود بودند و این موضوع به محبوبیت زیاد آن‌ها در دهه اخیر بر می‌گردد. بنابراین استراتژی خرید و هولد یکی از روش‌های کم خطر با سود بالا محسوب می‌شود.

8. معاملات الگوریتمی(High frequency trading)

معاملات الگوریتمی ترید

یکی از پیچیده‌ترین استراتژی‌های ترید معاملات الگوریتمی یا فرکانس بالا است. در این روش کل فرایند معامله توسط کامپیوترهای تخصصی انجام می‌شود و معامله‌گران برای معامله با این روش نیازمند تجهیزات تخصصی می‌باشند. شما برای پیشبینی و بررسی بازار یک رمز ارز می‌توانید تمام موارد ذکر شده را باهم به کمک کامپیوتر انجام دهید. مهم‌ترین مریت این روش سرعت بالای آن است، زیرا دیگر نیازی نیست که معامله‌گران شروع به بررسی و تحلیل درباره یک دارایی کنند؛ معامله‌گران می‌توانند با استفاده از کامپیوتر تمام فرایند را در کمتر از چند دقیقه انجام دهند. معاملات الگریتمی یک روش کسب سود در کوتاه مدت است اما چون نیازی به دخالت معامله‌گر ندارد و همه کار را کامپیوتر در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد، از محبوبیت قابل توجه‌ای برخوردار است.

9. آربیتراژ(Arbitrage)

استراتژی های معامله آربیتراژ

آربیتراژ یک روش آسان و راحت است؛ بدین شکل که کاربران قیمت یک رمز ارز را در چند صرافی مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از پیدایش ارزان‌ترین قیمت در یک صرافی خریداری می‌کنند، سپس دارایی خود را به صرافی دیگر با قیمت بالاتری می‌فروشند.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

10. نقاط طلایی(Golden Cross) و تقاطع مرگ(Death Cross)

استراتژی های معامله نقاط طلایی و تقاطع مرگ

یکی دیگر از روش‌های بررسی روند یک بازار، نقاط طلایی و تقاطع مرگ است. نقاط طلایی به زمانی گفته می‌شود که میانگین قیمت یک ارز در بازه زمانی کوتاهی از میانگین بلند مدت آن بیشتر باشد. به عنوان مثال فرض کنید قیمت ارز دیجیتال ریپل در یکسال گذشته 8 درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما در یک ماه اخیر 10 درصد رشد کرده باشد. با این زمان نقاط طلایی ریپل گفته می‌شود. در خلاف آن اگر این نتیجه برعکس باشد تقاطع مرگ اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *