ارزهای دیجیتال متعددی امروزه در بازار با قیمت‌های مختلفی وجود دارند. تیم‌های توسعه‌دهنده جدیدی تشکیل می‌شوند تا ارزهای دیجیتال جدیدی را تولید کنند که هدف همه آن‌ها ماندن در کوی رقابت با سایر ارزهای دیجیتال می‌باشد. رمز‌ارزهای جدید معمولاً ویژگی‌های بهتری نسبت به ارزهای دیجیتال قدیمی دارند یا از فناوری بلاک چین پیشرفته‌تری پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر بیش از 18 هزار ارز دیجیتال وجود دارد که شناختن و فهمیدن اینکه تک تک آن‌ها چی هستنند و چه کاربردی دارند به این راحتی‌ها نیست. از این رو بهتر است که سرمایه‌گذار با اصطلاحات و رمزارزهای محبوب آشنایی داشته باشد. 3 اصطلاح مهم و رایج که در این عرصه نظیر شت کوین(Shit Coin)، میم کوین(Mime Coin) و آلت کوین(Alt Coin) وجود دارد. در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح این 3 اصطلاح و به بررسی تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش ارز دیجیتال

شت کوین چیست؟

تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین

واژه یا اصطلاح شت کوین به آن دسته از ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که هدف یا ماهیت مشخصی ندارند. این گونه از ارزهای دیجیتال معمولاً برای مقاصد کلاه برداری در این عرصه استفاده می‌شوند. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی یکی از این کوین‌ها را دارید، بهتر است که تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین را بدانید. اکثر افرادی که در بازارهای ارز دیجیتال فعالیت دارند، مفهوم آلت کوین و شت کوین را نمی‌دانند و اغلب این دو را به جای یکدیگر به کار می‌برند. این اصطلاح بیشتر در جهت ضربه زدن یا ایجاد بار منفی برای هر رمزارزی به غیر از بیت کوین استفاده می‌شود، بنابراین به هر رمزارز دیگری به غیر از بیت کوین می‌توان اصطلاح شت کوین را اختصاص داد.

عموماً ارزهای دیجیتالی که بدون بهره‌گیری از هر نوع فناوری جدید یا پیشرفته‌ای تولید و روانه بازار می‌شوند که قیمت‌های آنان بر اساس حدس و گمان است شت کوین گفته می‌شود. از معروف ترین شت کوین‌های موجود در بازار می‌توان به Hungry Bear، Wax، SafeMoon و DogeCoin اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال Akita

آلت کوین چیست؟

تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین

مفهوم و اصطلاح آلت کوین به آن دسته از ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که بعد از رمزارز بیت کوین تولید شده‌اند. بنابراین تمام ارزهایی که بعد از بیت کوین تولید شده‌اند را آلت کوین می‌نامند که همگی برای اینکه به جایگزینی برای بیت کوین تبدیل شوند، تولید و روانه بازار شده‌اند. دلیل تولید آلت کوین‌ها این بود که ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال پیشرفت چشمگیری و محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کرده بود. کوین‎های جدیدی هم که بعد از بیت کوین ساخته شدند همگی از فناوری‌های جدید و پیشرفته‌تری استفاده می‌کردند که برای کاربران جذاب بود. همه ارزهای بعد از بیت کوین با مفهوم این‌ که بعد از این آلت کوین دیگر خبری از آلت کوین‌های جدیدی نیست روانه بازار می‌شدند.

همه آلت‌ کوین‌هایی که بعد از بیت کوین تولید می‌شدند در چارچوب ارز دیجیتال بیت کوین می‌باشند و همگی تا حدودی شبیه به هم هستند. آلت کوین‌ها یکی پس از دیگری با استفاده از روش‌های کارآمدتری و ایجاد راهی برای کاهش هزینه‌های تبادلات به رقابت با بیت کوین پرداختند. از معروف ترین آلت کوین‌های موجود در بازارهای ارز دیجیتال می‌توان به اتریوم، ریپل، دش، لایت کوین اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: انجین کوین چیست

میم کوین چیست؟

تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین

تبلیغات برای ارزهای‌ دیجیتال معمولاً سبب جلب توجه سرمایه‌گذاران می‌شود به طوری که گاهاً سبب فروش و مشهور شدن یک شبه رمزارز می‌شود. اصطلاح یا واژه میم کوین برای ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود که توسط افراد معروف در یوتیوب یا اینترنت تبلیغ می‌شود و صرفاً تقلیدی از ارز دیجیتالی دیگر است. به عنوان مثال ارز دیجیتال شیبا اینو در سال 2013 تحت تقلیدی از ارز دیجیتال دوج کوین و الهام گیری از سگ ژاپنی شیبا اینو وارد بازارهای ارزهای دیجیتال شد. قیمت میم کوین‌ها به دلیل اثر گیری از افراد مشهور جامعه بسیار ناپایدار است و به یکبار ممکن است قیمت آن کاهش زیادی پیدا کند. شاید این سوالی باشد که برای شما پیش آمده است که دوج کوین بخریم یا شیبا برای فهمیدن این موضوع می‌توانید مقاله آن را مطالعه نمایید.

میم کوین چیست

ایلان ماسک مدتی پیش در توییتر با انتشار متنی مبنی بر اینکه دوج کوین سگ و کاربر دارد درحالی که بقیه ارزهای دیجیتال ندارند، این رمزارز را مسخره و سبب سقوط قیمت آن شد. میم کوین‌ها غالباً در تعداد بسیار زیادی یا نامحدودی تولید می‌شوند، مثلا تعداد ارز دیجیتال شیبا اینو در بازار برابر با 1 کوادریلیون(عدد یک با 15 صفر) می‌باشد یا ارز دوج کوین سقف عرضه ندارد. بنابراین یکی دیگر از دلایلی که میم کوین‌ها قیمت پایینی دارند این است که مکانیسم توکن سوزی یا سقفی برای آن‌ها مطرح نمی‌شود.

میم کوین‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارند به عنوان مثال ارز دیجیتال شیبا اینو یا دوج کوین بیشتر اوقات دچار کاهش‌ و سقوط‌های ناگهانی می‌شوند. ارز دیجیتال شیبا آینده‌ای بهتر نسبت به دوج کوین دارد، به طوری که راه بازگشت دوباره شیبا به بالای بازار چندان کار مشکلی نیست. در بخش تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین به بررسی بهتر این 3 کوین خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: برترین ارزهای دیجیتال متاورس

تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین

تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین

تا این بخش از مقاله تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین، هر کدام یک از این اصطلاحات رایج در بازارهای ارزهای دیجیتال را برای شما عزیزان توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم با اشاره به مزایا و معایب هر کدام، تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین را برای شما عزیزان بازگو نماییم. یک امر مهم که بین شت کوین و میم کوین مشترک می‌باشد این است که از هردوی آن‌ها برای مقاصد کلاه برداری استفاده می‌شود. این 3 دسته از ارزهای دیجیتال را می‌توان بر روی همه کیف پول‌های ارز دیجیتال ذخیره نمود و به خرید و فروش آن‌ها پرداخت.

تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین

ارز دیجیتال

آلت کوین

میم کوین

شت کوین

اتریوم

بیت کوین

شیبا

دوج کوین

مزایای شت کوین

  • ممکن است به طرز چشمگیری قیمت آن‌ها افزایش یابد.
  • امکان دخیر‌ه‌سازی آن‌ها در حجم بالایی امکان پذیر است.

معایب شت کوین

  • کاهش قیمت آن به یکباره.
  •  استفاده برای مقاصد کلاه برداری.
  • ممکن است صرافی، دیگر از آن شت کوین پشتیبانی نکند.

مزایای آلت کوین

  • رفع مشکلات رایج در بیت کوین.
  • ایجاد رقابت ارزهای دیجیتال با بیت کوین.
  • کارمزد پایین‌تر تراکنشات.
  • استفاده از فناوری‌ بلاک چین پیشرفته‌تری.

معایب آلت کوین

  • امکان کلاه برداری وجود دارد، اما همانند میم کوین و شت کوین نمی‌باشد.
  • ثبات قیمتی مانند بیت کوین ندارند.

مزایا میم کوین

  • در صورت حمایت از سمت شخصی مهم، قیمت آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
  • برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت مناسب می‌باشند.

معایب میم کوین

  • قیمت آن بر پایه اشخاص مهم و سلبریتی‌ها می‌باشد.
  • در صورت منتشر شدن توییتی منفی از یک شخص مهم همانند ایلان ماسک، قیمت آن به طرز فجیعی افت می‌کند.

بیشتر بخوانید: برترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال برای موبایل

نگاهی به برخی از ارزهای دیجیتال

برخی از ارزهای دیجیتال موجود در بازارهای مالی در هر 3 دسته شت کوین، میم کوین و آلت کوین قرار می‎گیرند. این نمونه از دارایی‌های دیجیتال ارزش چندان زیادی ندارند و معمولاً در اثر اتفاقات سیاسی یا نقد و انتقادات درباره ماهیتشان، ارزششان یا زیاد می‌شود یا به یکباره سقوط می‌کند. به عنوان مثال بیبی دوج و شیبا از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که در این 3 دسته قرار می‌گیرند. همانطور که می‌دانید میلیون‌ها واحد از این دو دارایی دیجیتال ارزشی برابر با یک دلار دارند. سرمایه گذاری بر روی این نوع از دارایی‌ها دیجیتال به نظر عاقلانه نمی‌آید؛ اما از آنجایی که با اندک سرمایه‌ای می‌توان مقدار زیادی از را خریداری کرد، در صورت افت قیمت ضرر زیادی نخواهید کرد؛ اما اگر ارزششان زیادتر شود به احتمال زیاد سود زیادی کسب خواهید کرد. میم کوین‌ها و شت کوین‌ها تقریباً ماهیت و هدف یکسانی دارند و تفکیک این دو از هم تا حدودی مشکل است و معمولاً کمتر کسی بر روی آن‌ها سرمایه گذاری بلند مدت انجام می‌دهد. تنها آلت کوین‌ها و بیت کوین هستند که ارزش سرمایه گذاری به صورت بلند مدت را دارند.

آیا بیت کوین یک شت کوین است؟

بیت کوین به عنوان اولین دارای ارز دیجیتال شناخته می‌شود و به هیچ عنوان جز شت کوین‌ها محسوب نمی‌شود. این دارایی دیجیتال به خودی خود تعیین کننده قیمت بیشتر دارایی‌های دیجیتالی است که در بازار ارزهای دیجتیال خرید و فروش می‌شوند. بیت کوین نه شت کوین است، نه میم کوین و نه آلت کوین. میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که پس از بیت کوین تولید و روانه بازار شده‌اند. شت کوین و میم کوین‌ها هم که بیشتر باری مقاصد کلاه‌برداری یا صرفاً برای سرگرمی روانه بازار شده‌اند. در حال حاضر بهترین ارز دیجیتال بازار برای سرمایه‌گذاری بیت کوین است؛ چرا که تمام نوسانات قیمتی آن باعث تغییر کل قیمت بازار می‌شود. اگر در بازار ارزهای دیجیتال درآمد زیادی کسب نمی‌کنید و یا اسراتژی خاصی برای ترید ندارید، پیشنهاد می‌کنیم دوره استراتژی معاملاتی ما را مشاهده نمایید.

پیج اینستاگرام محمد فاموریانجمع بندی

هر کدام از دسته‌های ارزهای دیجیتالی که به آن‌ها اشاره شد، امکان کلاهبرداری و تقلب در آن‌ها بسیار زیاد است ولی با داشتن شناخت کافی از این دسته‌ها امکان کلاه‌برداری از شما کمتر می‌شود. کاهش پیدا کردن این موضوع فقط به تجربه و شناخت سرمایه‌گذار از بازارهای ارز دیجیتال و رمزارزها بر می‌گردد، اما سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها بهتر و عقلانی‌تر خواهد بود چرا که براساس نظر افراد مشهور بالا و پایین نمی‌شود. در این مقاله به بررسی تفاوت شت کوین، آلت کوین و میم کوین و توضیح هر یک از این کوین‌ها پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را برای شما عزیزان بررسی نموده‌ایم.

سوالات متداول

بهترین آلت کوین چیست؟

در حال حاضر اتریوم بهترین و برترین آلت کوین بازار ارزهای دیجیتال است.

آیا شیبا شت کوین است؟

برخی از تریدرها این دارایی دیجیتال را در گروه شت کوین‌ها قرار می‌دهند و برخی دیگر آن را میم کوین می‌دانند. شیبا بیشتر ماهیتی شبیه به میم کوین‌ها دارد تا شت کوین‌ها.

آیا سرمایه گذاری بر روی شت کوین ها مفید است؟

اگر جز سرمایه گذاران ریسک پذیر هستید و به صورت روزانه ترید می‌کنید، می‌توایند از شت کوین‌ها درآمد زیادی کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *