تعریف NFT مدتی است که تبدیل به مهم‌ترین اخبار دنیای ارز دیجیتالی شده است، این موضوع فقط در خصوص ارز دیجیتال نیست؛ چرا که امروزه شاهد خرید و فروش‌های میلیون دلاری توکن‌های NFT در حوضه گیم و آثار هنری نیز هستیم. ممکن است شما هم شنیده باشید که فردی اثر هنری خود را در بازار NFT چند میلیون دلار فروخت و یا با بازی کردن و کسب درآمد از NFT تواسنت به ثروت چشمگیری دست یابد. این مسائل ممکن است ذهن شما را کنجکاو کرده باشد. در این نوشتار قصد داریم شما را با تعریف NFT و نحوه کسب درآمد از آن به طور کامل آشنا کنیم.

تعریف NFT

تعریف NFT 

NFT یک توکن غیرقابل تعویض(Non-Fungible Token) و رمزنگاری شده است که در حال حاظر بر روی استاندارد شبکه ERC-721 بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند. امروزه از توکن‌های NFT برای ثبت آثار هنری و همچنین صنعت بازی‌سازی استفاده می‌شود که پس از شیوع ویروس کرونا کسب درآمد از توکن‌های NFT تبدیل به یکی از موضوعات حساس و مهم دنیای ارز دیجیتال شد.

ساختار توکن‌های NFT به طور کامل با سایر رمزارزها نظیر ارز دیجیتال Akita و یا ارز دیجیتال ریپل  فرق دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید مقداری توکن آکیتا با مقداری دیگر از همین توکن معاوضه کنید اما در NFT این ویژگی وجود ندارد که در ادامه بیشتر این ویژگی را توضیح خواهیم داد.

مفهوم غیرقابل تعویض بودن

مفهوم غیرقابل تعویض بودن

همانطور که گفته شد، NFT یک توکن غیرقابل تعویض است؛ و این نکته به این معنا است که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. برای درک بهتر این موضوع، به این مثال توجه کنید: فرض کنید شما یک ساعت را به دوستتان قرض دهید، و پس از گذشت چند روز او ساعت را به شما بازگرداند؛ در این حالت دوست شما نمی‌تواند ساعت دیگری به جای ساعت شما جایگزین کند و باید همان ساعتی که از شما قرض گرفته را پس بدهد. به این ویژگی غیرقابل تعویض بودن می‌گویند.

حال فرض کنید شما به جای ساعت، 10 هزار تومن به او قرض دهید؛ در این حالت لازم نیست دوست شما برای بازگردان پول شما حتماً از اسکناس 10 هزارتومنی استفاده کند که به این ویژگی قابل تعویض گفته می‌شود. حال در نظر داشته باشید که توکن‌های NFT غیرقابل تعویض هستند و زمانی که فردی آثار هنری خود را با توکن NFT به فروش می‌گذارد، هرچقدر هم که آن اثر ساده به نظر برسد، امکان تعویض آن وجود ندارد.

مقاله پیشنهادی: معرفی بازی Illuvium

دلایل محبوبیت NFT

آثار هنری

آثار هنری nft

امروزه NFT تبدیل به یکی از مهم‌ترین سرتیترهای اخبار دنیای ارز دیجیتال شده است و توجه بسیاری از افراد سراسر دنیا را به خود جلب کرده است. هنرمندان مختفلی در این حوضه آثار خود را به مبالغ بالایی به فروش رسانده‌اند؛ اما دلیل این موضوع چیست؟ همانطور که در تعریف NFT توضیح دادیم، توکن‌های NFT غیر قابل تعویض هستند و بدون شک این ویژگی در منحصر به فرد کردن NFT تاثیر بسزایی گذاشته است. به عنوان مثال فرض کنید علی دایی، اسطوره فوتبال دنیا از مهم‌ترین گل خود یک ویدیو تهیه کند و آن را تبدیل به NFT کند، سپس آن را به فروش بگذارد و افراد علاقه‌مند با شرکت در مناقصه این اثر را خریداردی کنند. جهت آشنایی بیشتر با نحوه خرید،فروش و ساخت NFT می‌توانید مقاله آموزش NFT را مورد بررسی قرار دهید.

در این حالت ممکن است ویدیو گل علی دایی در سراسر دنیا پخش شود و هر شخصی به راحتی بتواند این ویدیو را دانلود و نگاه کند اما فقط یک نفر صاحب این اثر هنری به شکل NFT است. نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد، منحصر به فرد کردن یک اثر هنری است؛ اگر شما این ویدیو NFT شده را خریداری کنید، مالکیت آن به شما تعلق داده می‌شود و فقط شما به عنوان صاحب این اثر شناخته خواهید شد. این موضوع برای افرادی که قصد فروش آثار خود را دارند اما به هر دلیل با مشکلاتی موجه هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

به عنوان مثال در سال‌های اخیر شاهد فروش کاور آلبوم «جنگل آسفالت» توسط هیچکس رپر محبوب ایران، بودیم که به قیمت 190 اتریوم فروخته شد و اگر همین الان در گوگل این عکس را جستجو کنید ممکن است بیش از 100 مدل عکس از کاور آلبوم جنگل آسفالت وجود داشته باشد؛ اما فقط یک نفر صاحب این اثر هنری است.

بیشتر بخوانید: معرفی بازی دیسنترالند(Decentraland)

صنعت بازی سازی

بازی سازی NFT

و اما دلیل دوم محبوبیت توکن‌های NFT چیست؟ همانطور که در مقاله برترین ارزهای دیجیتال متاورس مطالعه کردید، یکی دیگر از دلایل محبوبیت NFT، همکاری با صنعت بازی‌سازی بود. امروزه بسیاری از بازی‌هایی که ارائه می‌شوند دارای کاراکتر‌هایی از جنس NFT می‌باشند که فقط به صاحب آن تعلق دارد و کسی نمی‌تواند کاراکتری شبیه او را تهیه کند. در مقاله آشنایی با مفهوم کریپتوپانک به طور کلی از اهمیت منحصر به فرد بودن این کاراکتر‌ها صحبت کردیم.

همچنین بازی‌های در این راستا ساخته شده‌اند، که در صورت انجام فعالیت‌های خاصی، به کاربران پاداشی در قالب توکن‌های NFT داده می‌شود. در این حالت کاربران می‌توانند علاوه‌بر بازی کردن، کسب درآمد هم بکنند که این موضوع از سال 2020 توانست صنعت بازی‌سازی را به طور کل دگرگون کند و گیمران را با مفهوم جدیدی برای بازی و کسب درآمد آشنا کند.

مقاله مرتبط: بازی CryptoCars چیست؟

مزایای NFT

مزایای NFT

حق مالکیت

یکی از مهم‌ترین مزایایی که در تعریف NFT هم زیاد تکرار شده است، حق مالکیت NFT است. کاربران می‌توانند آثار خود را تبدیل به NFT کنند و از مزایای آن بهره ببرند. در این حالت حتی اگر اثر فیزیکی شما به طور کامل از بین رود، قالب NFT آن پای‌برجا می‌ماند و حق مالکیت شما به عنوان صاحب اثر برای همیشه حفظ می‌شود. NFT این کار را به کمک دومین بلاک چین قدرت‌مند دنیا یعنی اتریوم انجام می‌دهد.

منحصر به فرد بودن

دومین مزیت توکن‌های NFT، منحصر به فرد کردن آثار یا آیتم‌های کاربران است. کاربران به کمک این ویژگی می‌توانند آثار خود را برای همیشه به نام خود ثبت کنند. در این حالت اگر حتی از آثار فردی کپی شود، بازهم با اثر اصلی برابر نیست.

حفظ ارزش

اثر هنری ان اف تی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در تعریف NFT، ذکر شده است، حفظ ارزش یک دارایی است. کاربران با کمک توکن‌های NFT می‌توانند آثار خود را تبدیل به یک دارایی قابل فروش کنند. امروزه توکن‌های NFT به دلیل مزایای بیشماری که دارند روند صعودی را پیش گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند به تنهایی در بالا بردن ارزش قیمتی اثر شما تاثیرگذار باشد.

انتقال سریع

سرعت در خرید و فروش یکی دیگر از مزیت‌های NFT است. پس از تبدیل اثر به NFT، صاحب اثر می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن اثر خود را بفروشد.

کمیاب بودن

ارزش توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT ارتباط مستقیم به کمیاب بودن آن‌ها دارد. معمولا برای ساخت NFT اجازه استفاده از میزان محدودی توکن دارید و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت NFT شده است.

قابل معامله

پس از فروش اثر خود در قالب NFT، می‌توانید به راحتی رمزارز دریافت کرده را در صرافی‌های معتبر تبدیل به ارز فیات کنید.

سهم در فروش ثانویه

نکته‌ای که ممکن است در تعریف NFT کمتر از آن یاد شده باشد، سهم از فروش‌های ثانویه است. در این حالت اگر فردی اثر خود را به فرد دیگری بفروشد و این موضوع تکرار شود، به فرد اول از فروش اثر در نوبت دوم هم سهمی تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال فرض کنید علی دایی فیلم گل زدن خود را به فردی به نام علی افشار بفروشد، و علی افشار بخواهد ویدیو خریداری شده را به شخص سوم بفروشد، در این حالت علی دایی از فروش اثر به شخص سوم هم سودی دریافت خواهد کرد.

پیج اینستاگرام محمد فاموریان

سخن آخر

امروزه بازار NFT تبدیل به داغ‌ترین بازار ارزهای دیجیتالی شده است؛ چرا که به کمک این توکن غیرقابل تعویض، بسیاری از هنرمندان و گیمران توانسته‌‌اند آثار و آیتم‌های خود را بفروش بگذارند و از این راه به سادگی کسب درآمد کنند. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به بازارهای ارز دیجیتالی هستید با بهترین مدرس ارزهای دیجیتال در ایران یعنی محمد فاموریان همراه باشید تا بتوانید از اخبار روز دنیای ارز دیجیتال و استراتژی های ترید بهره‌مند شوید.

1 دیدگاه در “تعریف NFT + آشنایی کامل با توکن های غیرقابل تعویض(NFT)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *